Ensimmäistä lastaan yrittävät yli 35v

Hei ICSitar76 ja tervetuloa minunkin puolestani.

Ensimmäinen kerta oli minulle tähänastisista vaikein. Kaikki oli niin uutta ja outoa ja paniikki melkoinen. Mutta toivottavasti sinulla on helpompaa ja tämä ensimmäinen kerta jää myös viimeiseksi - ainakin vähään aikaan :)

Onnea ja levollista mieltä!
 
Viimeksi muokattu:
Kata siirto pitäisi olla tiistaina, mutta jotenkin pelko vaivaa sulatuksen onnistumisesta... Viimeksi ei siis käynyt hyvin 1/6 selviytyi ja nyt pakkasessa vain 3 alkiota. Limis on kasvanut hyvin oli jo tiistaina 11 mm, joten olosuhteet olisivat hyvät. Tänään alkoi myös lugejen laitto, aina yhtä ihanaa. Hyvä, ettet Kata joudu kaavintaan, toivottavasti uusi yritys olisi jo ennen kesätaukoja. Koita nauttia välikierrosta, itselleni se ainakin teki terää :)
ICSItar tervetuloa joukkoon:)
Scarleth Pahoittelut negasta :(
 
hei, Sintu-74 tässä tiedot mitä pyysit
elikkä ikää nyt siis 36 ja tämä neljäs hoito on ICSI lahjoitetuilla siittiöillä ja testipäivän saan sit myöhemmin. :)
Nyt tosiaan hoito Menopurilla joten ei taas tiedä miten etenee... Aiemmin ollut vaan Puregonin rinnalla. jotenkin hankala tämä isopullo käyttää, tuntuu että tulee kokoajan ilmaa mukaan ja helkutin vaikeeta arvioida annoksen määrä... pidin puregonin annostelusta paljon enemmän. Vähemmän tulkinnan varaa. :p
Sen lisäksi että ressaa hoitojakin niin saa varmaan seuraavissa yt-neuvotteluissa vielä kenkääkin toistuvien sairaslomien vuoksi... Viime vuonna pääsin jo puhutteluun asti. Työ on raskaustasolta lähinnä raksaahommia vastaavaa niin ei ihan viitsi turhia riskejä ottaa.
22.5. ensimmäinen uä jotensit näkee miten tehonnut :) Toivonmukaan hyvin.
sitä vaan taas toivo nostaa päätään vaikka kaikkensa sitä tekee etteise nousisi.
Toivois niin kovasti että sais jotain pakkaseenkin ettei koko tätä rumbaa tarvitsisi käydä aina yhden tuoresiiron jos edes siihen pääsee...

Ja Sintu-74 onnea sinullekin koitokseesi!
 
Viimeksi muokattu:
Hei,

ja kiitos tervetulotoivotuksista. Tämä ensimmäinen kerta on ollut ehkä jopa vähän rankempi kuin osasin etukäteen odottaa. Ehkä se fyysinen rankkuus on vähän yllättänyt, kun monen kommenteissa painotetaan niin sitä henkistä rankuutta. Minulla ainakin se, että ei ole päässyt liikkumaan ja menemään normaaliin aktiiviseen tapaan on laskenut myös mielialaa.

Juuri nyt tuntuu, että en tiedä jaksaisinko enää montaa hoitokierrosta, mutta toisaalta ehkä kaikkeen tottuu jollain tavalla, johon Mithril taisi viitata.

Tuoresiirtoni onnistumisen suhteen ole aika negatiivinen juuri nyt, kun tuttu menkkaoire (rintojen arkuus) tuli niin kellolleen tuttuun aikaan. Tietenkin toivo elää.

Terv. Juuri nyt melko levollinen ICSitar76
 
Tottumista tarkoitin ICSitar 76 ja myös sitä, että nyt tietää asioista niin paljon enemmän että on senkin takia rauhallisempi olo. Hienoa kuulla, että sinulla on levollinen fiilis. Se on aikamoinen saaavutus :)

Moto76 Onnea lähestyvään siirtoon. Monenko päivän viljelyllä teillä siirretään?

Burma Sulla on meneillään kaksi raskasta ja isoa juttua yhtäaikaa. Voimia!

Omista kuulumisistani sen verran, että täällä tosiaan edelleen roikun. Päivinä 4 ja 5 minut tolaltaan säikäyttänyt "vuoto" loppui täysin ja on pysynyt poissa siitä asti. Usko onnistumiseen meni, mutta piinailu siis jatkuu.

Valoisaa sunnuntaita kaikille! :heart:
 
Mithril siirto taitaa olla sitten kolmen päivän ikäinen, koska punktio oli silloin maanantaina ja keskiviikkona laittoivat pakkaseen ja nyt sitten huomenna ottavat sulaamaan ja ti siirto, jos selviää ?
Hyvä, että vuoto loppui! Olen huomannut, että näissä hoidoissa voi tulla jotain pientä epämääräistä vuotoa silloin tällöin ja hoitaja sanoi ainakin minulle, että se voi johtua esim. lugejen laitosta, että kynsi voi raapaista limakalvoa tai sitten kohdun suulta voi tulla pientä vuotoa mikä ei myöskään ole vaarallista. Ei siis kannata luovuttaa vielä vuodon takia :)
Burma on tosiaan sinulla vähän turhan paljon asioita nyt !Tsemppiä sulle :)
ICSItar olet oikeassa, minäkin luulin vuosi sitten, että päänupin kanssa kestäminen onn vaikeinta, mutta kyllä mulla on kanssa ollut aikamoiset kivut piikittelyissä päivästä 2 alkaen ja viimeksi olin viikon saikulla punktion jälkeen kovien vatsakipujen kanssa! Nyt passissa zumenon väsyttää niin järjettömästi, että meinaa nukahdella koko ajan... Tämän takia olenkin oppinut nauttimaan välikierroista, että saa kroppa todellakin levätä.
 
Hei,

oma levollisuuteni on varsin suhteellista, mutta ihan täydessä paniikissa en kuitenkaan ole :|

Minua vähän helpottaa sen ajattelu, että olemme kuitenkin ihan alussa, eikä nyt vielä tässä vaiheessa pitäisi antaa epätoivolle sijaa. Pakkasessakin on sentään 5 laadukasta alkiota, ja minulla kaikki kohdillaan.

Moto tai muut- tiedättekö voidaanko pakastesiirto tehdä jo seuraavaan kiertoon. Muuten voisin mielelläni levätäkin kuukauden, mutta kesätauon kanssa siihen tulisi sitten pitempi väli. Minulla on muuten käytössä Lutinus, ja kyllä sekin väsyttää! Niin ja onnea sinulle Moto tulevaan siirtoon.

Mithril - minulta tosiaan puttuu vielä paljon tietoa. Oletteko muuten löytäneet jostain suomalaisia tilostoja esim. eri klinikoiden välillä? Tai mikä on prosentti, jos laadukas alkio siirretään hyvään kohdun limakalvoon? Minun näkemäni prosentit ovat vain keskiarvoja. Sinänsä tiedän kyllä, että tällaisten prosenttien miettiminen on turhaa, mutta kiinnostaa silti.

Omalla kohdallani myös hieman huolestuttaa nyt kenties liiankin hyvä toipuminen lievän hyperin oireista...

ICSItar
 
Moto76 Kolmepäiväisiä ne alkiot varmaan sitten ovat :) On aina vähän epäselvää, että miten niitä päiviä lasketaan kun esimerkiksi siirtopäivä on 0 seuraava vasta 1 jne. Tässä siirrossa meilläkin alkiot sulatettiine edellisenä päivänä, joka on kuulemma ihan jees juttu koska silloin niiden välisiä eroja voidaan jo vähän arvioida, eli siis että siirretään elinkelpoisimman näköinen/näköiset.

ICSitar76 En ole kyllä tuollaisia tilastoja nähnyt. Varmasti onnistumisen mahdollisuudet ovat tuossa lähtötilanteessa oikein hyvät :)
 
ICSitar minulle suositeltiin ainakin kuukauden taukoa, että kroppa saisi levätä ja ilmeisesti tuoresiirron jälkeen haluavat kenties siksikin välikierron, että nähdään taas mikä on kierron pituus. Vaihtelee ilmeisesti klinikoittain ja riippuu tietysti miten itse hoito on mennyt.
 
ICSItar, Tervetuloa minunkin puolestani! Hyvä, että ensimmäinen hoitoprosessi on alkanut lupaavissa merkeissä siirron onnistuttua heti ensimmäisellä kerralla. Toivottavasti kaveri tarraa hyvin kiinni ja pääsee siten ilahduttamaan sinua testipäivänä! Tsemppiä piinailuun!

Moto, Ymmärrän hyvin jännityksesi. Itseänikin mietityttää tuleva pas, sillä pakkasessa on vain kaksi alkiota. Koska kyseessä on ensimmäinen pas, niin vielä ei ole kokemusta, millä tavalla meidän kaverit käyttäytyvät sulatuksen yhteydessä. Toisaalta voi olla niin, että oli sulatustilanne ensimmäisellä tai aikaisemmilla kerroilla mikä tahansa, niin se ei välttämättä ennusta lainkaan tulevia sulatuksia, joten uskon, että kohdallasi on vielä kaikki hyvät mahdollisuudet :) Ja erinomaista, että limis on hyvin vastaanottavaisella tuulella tulevaa siirtoa ajatellen :) Pidän kaikki peukut ja isovarpaat pystyssä tulevaa tiistaita ajatellen!

Burma, On se elämä kyllä välillä täysin kohtuutonta! Toivottavasti saat pitää työpaikkasi, niin valtavan hoitostressin lisäksi ei tule vielä lisämurheita ja huolia.

Mithril, Hyvä, ettei enää ole vuotoa! Vielä ei kannata missään nimessä luopua toivosta! Tsemppiä loppusuoran piinaan!
 
Tervehdys vaan sullekin Kata,

taidan olla jo koukussa tähän kirjoitteluun. Ehkä ihan hyvä niin. Nyt menen kyllä huomenna huojentuneena töihin, niin aika kuluu nopeammin.

Moto, kiitos vastauksesta. Minun lienee aikaista miettiä vielä ensimmäisen PAS:in ajankohtaa (!), mutta ehkä se seuraavan siirron ajatteleminen on jonkinlaista henkistä suojautumista, että tässä on vielä monia kortteja katsomatta.

Lääkärin mukaan meillä hoito meni hyvin, mutta eihän se tietenkään takaa mitään, kuten varmasti kaikki täällä tietävät.

Hyvää alkavaa viikkoa kaikkille.
 
Kiitos Kata_76 taas rohkaisusta :)
Luin aiempaa ketjusta, että sinulle oli harkittu kaavintaa. Ilmeisesti kuitenkin sitä tarvittu, vai mitä? Ihan hyvä jos näin on, koska jonotteluineen ja toipumisineen se aiheuttaa aika pitkän tauon hoitoihin. Minulle se nimittäin tehtiin ennen tätä siirtoa ja siksikin olen vähän hermona: ihan perus kiertokin muuttui kaavinnan jälkeen niin, etten oikein osaa enää tulkita jo tutuksi tulleita tuntemuksia ja oireita.

ICSitar76 Mukavaa, että on aktiivisia kirjoittajia :) Itse olen sen verran hermona, että aika paljon on varmasti viestejä odotettavissa... Muiden hoitoja läpi käyvien kanssa kokemusten jakaminen on ollut minulle tärkeää pitkin pitkäksi venyneitä hoitoja.
 
ICSItar, antaa palaa vaan :) Saas nähdä, minkälaista pommitusta multa on luvassa, kun päästään kunnolla pas-vaiheeseen ;) Mitä tulee työhön, niin omalla kohdallani se on toiminut hyvänä terapiana, kun on pakostakin täytynyt suunnata ajatuksiaan jonnekin muualle. Tosin stressin määrä taitaa olla vakio: kun hoitostressi välillä hieman helpottaa, niin pystyykin sopivasti stressaamaan työasioista ;)

Mithril, uusintakaavintaa ei tosiaan (huh!) onneksi kohdallani tarvinnutkaan tehdä limakalvon väärintulkinnan takia. Keho oli hormonaalisesti jonkin verran sekaisin keskenmenon ja kaavinnan jälkeen, mutta nyt vaikuttaa taasen siltä, että keho on aika lailla palautunut, joten siksi ei ainakaan näillä näkymin hoitoihin tulisi pitkää taukoa. Mikäli sinulle on tehty suht nopeasti kaavinnan jälkeen siirto, niin siirto on ok, koska siirtoon ei ryhdytä, jos hyviä edellytyksiä ei siihen ole. Jos oikein tulkitsin lääkärin tuumailut oman ultrani yhteydessä, ei siirto tähän kiertoon olisi loppujen lopuksi ollutkaan täysin mahdoton, mutta varmuuden varalta se tehdään seuraavaan kiertoon. Syynä voi olla myös se, että raskaus oli ennen keskenmenoa edennyt jo aika pitkälle (yli 20 vk).
 
Kata_76 Pahoitteluni keskenmenon takia! En osaa oikein edes kirjoittaa mitään, kun tuntuu taas niin epäreilulta tämä kaikki. Onneksi kuitenkin olet toipunut nopeasti ja jaksat jatkaa taas.

:hug:
 
Viimeksi muokattu:
Tervehdys jälleen,

Kata_76, hyvä että kuulostat ainakin suhteellisen reippaalta, vaikka sinulla on ollut ilm. aika tuoreista vastoinkäymisiä. Ja totta työ stressin vakioluonteisuus: normaalisti sitä repisi enemmän työstä.

Mutta voi apua taas minun kanssani! Olen perusluonteeltani todella huolimaton ja muistikin on mitä on - teen välillä asioita sellaisella automaattiohjauksella, että asioista ei jää mitään muistijälkiä. Tai sitten hätiköin ja toimin ensin - mietin sitten. Nämä ominaisuudet sopivat hienosti yksiin tällaisten hoitojen kanssa.

Tähän mennessä ainut moka on ollut Pregnelylin pieni haaskaaminen, lensi pisara tai pari ilmaan. Mutta tänään en aamupäivällä pystynyt ollenkaan palauttamaan mieleeni, laitoinko aamulla Lutinuksen. Miten joku voi olla tällainen lahopää. Noh, klinikalta suosittelivat laittamaan varmuuden vuoksi uuden. Todennäköisesti otin siis tänään yhden ekstran, toiv. ei mitään isompaa haittaa...

Kuinka paljon olette muuten erilaisista piina-ajan oirietanne oppineet tunnistamaan progesteroni-lääkkeistä johtuviksi?

ICSItar
 
  • Tykkää
Reactions: Mithril
Tykkäsin ICSitar hutiloinnistasi, koska olen itse ihan samanlainen! Eilen illalla mies just totesi sillä tavalla alistuneesti ja vaisusti, että "kun sulla ei mieli pysy näissä arkiasioissa". Mutta ihan hyvinhän tämä näinkin menee, vai mitä! :)

Lutinus on minulle vieras valmiste. Itselläni on aina ollut käytössä Lugesteron. Tässä siirrossa annostus on 100 mg kaksi kertaa päivässä. Kyllä Lugesteronista ainakin aikamoiset olot tulee. Minulla esim. huimausta, pahoinvointia, kuumeista oloa, vilunväristyksiä, vihlaisuja alavatsassa, rintojen kipeytymistä ja yleistä turvotusta. Oireiden voimakkuus vaihtelee, mutta noita on ollut joka kerta - välillä lievempinä, välillä pahempina.

Niin ja ei tupla-annos progesteronia varmasti ole haitaksi, koska sitä on minullekin määrätty välillä 3-kertainen määrä tähän nykyiseen verrattuna.
 
  • Tykkää
Reactions: ICSItar76
Hyvä kulla Mithril, että en ole ainut täällä, jolla keskittyneisyys ei aina riitä arjen asioihin. Ehkä sitä turhaan luulee, että suurin osa muista naisista on niin tarkkoja ja huolellisia.

Ja totta, pärjäähän sitä näinkin, en usko, että olen näillä pienillä toheloinneillani tämän hoidon aikana saanut isoa vahinkoa aikaan. Jos nega tulee, niin ei se tästä tupla-annoksesta tai vaihtoehtoisesti muutaman tunnin myöhästymisestä kiinni jääne. Nyt yritän kyllä terästäytyä kaikin tavoin.

Mietin myös sellaista, että miten te suhtaudutte liikuntaan hoidon aikana? Minulle sanottiin, että voi elää ihan normaalisti ja uidakin jo muutaman päivän päästä siirrosta. Kuitenkin olen ymmärtänyt, että esim. USA:ssa porukka määrätään punktiosta testaukseen lähestulkoon vuodelepoon.

Harrastan itse joogaa, jossa ei hypitä toki, mutta syvät vatsalihakset joutuvat koville. Olen ollut tässä tunneilla parina päivänä peräkkäin. En ole tehnyt mitään kipua tuottavaa, mutta ehkä turvotus on tilapäisesti vähän lisääntynyt tuntien jälkeen, ja nyt alavatsassa (kohtuko se siellä?) kuplii jotenkin oudosti.

Uskallatteko te urheilla/liikkua normaalisti, jos vointi muuten sen sallii?
 
Nyt tulee omaa tilitystä, palaan toivottavasti lukemaan teidän muiden kuulumisia iltapäivällä. Olen ihan paniikissa, koska pas siirto pitäisi olla klo 14.45 ja nyt pelkään koko ajan että soittavat klikalta että alkiot eivät ole selvinneet... Aika piinaavaa tämänkin, kun odottaa onko siirrettävää!
 
Täällä ollaan hengessä mukana, peukut pystyssä Moto76. Onnea matkaan! :heart:

Minulle sanottiin ICSitar 76, että PASsin jälkeen voi elää ihan normaalia elämään. Tuoresiirrossa on niitä liikkumisrajoituksia siksi, että munasarjat eivät ole välttämättä palautuneet vielä stimulaatiosta ja punktiosta sun muusta. Mutta kyllä ne klinikalla antaa ohjeet aina kunkin tilanteen mukaan, kun sen parhaiten tietävät.

Minäkin olen lukenut kv-forumeilla päiväkausien makaamisesta alkionsiirron jälkeen ja pidän sitä suoraan sanottuna huuhaana. Jos siitä olisi luotettavaa tutkimustietoa, niin ihan varmasti niin neuvottaisiin tekemään myös täällä meillä. Mutta jos joku tällaisen tutkimuksen tietää, harkitsen kantani uudelleen :)

Itselläni on edelleen vuoto pysynyt poissa ja olo ihan jees: eilen oli ihan hirveät Luge-oireet (tunnistan ne siitä, että alkavat aina tietyn ajan päästä lääkkeen laittamisesta): huimasi istuaallaankin, kuvotti ja hytisytti. Luulin jo, että pitää lähteä töistä kotiin. Miksiköhän ne noin vaihtelee päivästä toiseen?
 
Terve taas.

ICSItar, taalla Englannissa eri klinikat nayttavat antavan ihan erilaisia ohjeita liikunnasta, seksista yms. siirron jalkeen. Edellinen klinikkani (jossa siis ei koskaan paasty puusta pitkaan korkean FSH-tasoni vuoksi) oli niita lepuuttajia, nykyinen taas on sita mielta, etta normaalielamaan vaan ja seksiakin saa harrastaa. :O Olen nyt sitten yrittanyt ottaa kultaisen keskitien silta valilta enka ole kaynyt salilla enka pilateksessakaan, ihan vain varmuuden vuoksi, mutta olen kavellyt paljon, ja sekstattu ollaan pari kertaa kortsun kanssa (tulehdusriskin pienentamiseksi). Saunaan olen uskaltautunut kerran, viikko siirrosta. Jenkkisivustojen mukaan sekin on ihan nou-nou.

Moto - hirrrmusti tsemppia siirtoon ja tervetuloa piinailemaan!!! :hug:

Mun progesteronilaakitys on Cyclogest 400mg enka ole saanut siita niin minkaanlaisia oireita, niin etta vahan jo huolestuttaakin. :confused: Kai tassa vaiheessa, 10 paivaa siirrosta, jotain pitaisi jo tuntua, jos se moykky sinne on kiinnittynyt?? Argh. Vai onko taalla ketaan, joka olisi saanut plussan ilman mitaan oireita? Piristakaa mua vahan, pliis, jos sellaisia loytyy...

Mithril
- tsemppia kanssapiinailijalleni! Meinaatko odottaa viralliseen testipaivaan? Ma yritan kylla perjantaihin, paa ei muuten kesta tulla toihin tuloksen jalkeen ja perstai on vapaa.
 
Meillä menee Lumi tosiaan piinailu ihan samoissa päivissä :) Minä en ole koskaan plussaa testiin saanut, mutta ihan varmasti voi olla raskaana vaikkei oireita olisikaan. Täältä Kaksplussan palstalta muistaakseni löytyy pitkä ketjukin ko.aiheesta.

Itsellänikään ei ole yhtään mitään oloa suuntaan tai toiseen (tosin en sen alkupäivien vuodon takia ole uskaltanut enää edes haaveilla onnistumisesta). Eilinen oli ihan kamala päivä lugejen kanssa, mutta tänään ei ole ollut enää edes niistä tulevia oireita :confused: Välillä kipeytyneet rinnatkin ovat nyt ihan normaalit. Minulla on virallinen testipäivä lauantai ja odotan varmasti ihan sinne asti. Vuodon kyllä pitäisi alkaa torstaina, viimeistään perjantaina eli katsotaan miten pitkälle tässä päästään.

Liikunnasta vielä sen verran, että minäkin treenaan normaalisti 4-5 kertaa viikossa, mutta nyt en ole käynyt salilla kuin kerran: Sillä ei varmasti ole vaikutusta suuntaan eikä toiseen, mutta kun miehen mielestä (ja yritäpä sitä mieltä muuttaa...) nyt ei kannata rehkiä, niin olen antanut olla. Tämä on nimittäin viimeinen PAS, jonka jälkeen joudutaan päättämään, lähdetäänkö uuteen IVF:n vai luovutetaanko, ja haluan siksikin hoitaa tämän niin, että "kaikilla osapuolilla" on olosuhteisiin nähden hyvä fiilis.

Tsemppiä myös sinulle Lumi ja levollista mieltä :)
 
  • Tykkää
Reactions: Lumi72
Hei taasen,

ja onnea matkaan minunkin puolestani Moto76.

Mithril ja Lumi: en minäkään usko siihen täyteen vuodelepoon. Täytyyhän naisessa veri sentään kiertää jo ihan senkin takia, että nestatasapaino palautuisi punktion jälkeen.

Toisaalta vähän ihmetyttää sekin, että Suomessa ollaan niin täysin vailla varoittelua. Itse jouduin nyt toteamaan vähän kantapään kautta, että jooga ei ole sittenkään tuntunut niin hyvältä, vaan aiheutti uutta turvotusta. Toivottavasti ei kuitenkaan ole vaikuttanut kiinnittymiseen.

Minulla on pari tuttavaa, ehkä yksittäistapauksia, jotka ovat Jenkeissä onnistuneet nopeasti, vaikka Suomessa oli pitkät yritykset takana. Ehkä tosiaan sattumaa, mutta itse olisin kuitenkin avoin myös sille vaihtoehdolle, että siellä saattaa olla viimeisin tietämys ja osaaminen.

Minuakin kovin kiinnostaa tuo, että mitä voi päätellä oireista, vai voiko mitään.
 
Minulla on pari tuttavaa, ehkä yksittäistapauksia, jotka ovat Jenkeissä onnistuneet nopeasti, vaikka Suomessa oli pitkät yritykset takana. Ehkä tosiaan sattumaa, mutta itse olisin kuitenkin avoin myös sille vaihtoehdolle, että siellä saattaa olla viimeisin tietämys ja osaaminen.
Mielenkiintoista. Siellä ainakin keskustelupalstojen perusteella, jos niiden perusteella voi mitään päätellä, siirretään 5 päivää vanhoja tai jopa blastokysti-vaiheessa olevia alkioita. Tehdään tätä varmaan Suomessakin, mutta eiköhän sen 3 päivää ole meillä vakio...? Lisäksi Jenkeissä siirretään kai edelleen useita alkioita kerralla, mikä sekin varmasti parantaa onnistumisprosenttia - joskin myös riskit kasvavat. Mutta tämä kaikki siis ihan nettitietoon perustuvaa spekulointia.

Siirron jälkeisistä oireista en ainakaan minä ole voinut koskaan päätellä mitään: Luget sekoittavat elimistön täysin :(
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä