Ensimmäinen kolmannes, sikiö kasvaa liian nopeasti?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Olen siis nyt raskaana viikoilla 13+5. Olen käynyt tähän mennessä varhaisultrassa ja nt-ultrassa. Olen jäänyt ihmettelemään sikiön nopeaa kasvua. Luulen tietäväni hedelmöittymisajan tarkasti, koska minulla on täysin säännöllinen kierto, testasin ovulaation testillä ja ajoitimme yrityksen siihen.

Varhaisultrassa viikolla 7+ sikiö mitattiin kuitenkin 4 päivää isommaksi kuin tuo oletettu hedelmöittymisajankohta. Tässä kohta laskettua aikaa ei vielä siirretty, koska raja on 5 päivää. Nt-ultrassa kävin viikolla 12+ ja siellä sikiö mitattiin vielä tuosta varhaisultran arviosta 6 päivää vanhemmaksi! Tässä kohtaa la:kin siirrettiin.

Eli nyt sikiön koko on noin 11 päivää suurempi, kuin minkä tiedän suht suurella varmuudella olevan todellinen raskauden alkupäivä. Mistähän tämä voi johtua? Tietysti tuntuu paremmalta, että sikiö kasvaa mieluummin nopeasti kuin että kasvu vaikuttaisi viivästyvän, mutta samalla mietin että voiko sikiöllä olla jotain "liikakasvua" joka kertoisikin jostain ongelmasta?

Muuten ultrissa on ollut kaikki hyvin, ei niskaturvotusta, syke hyvä, veriarvot hyvät, ja sikiön rakenteet tässä kohtaa näyttäneet ihan siltä miltä pitääkin.

Kommentit ja kokemukset aiheesta otetaan kiitollisena vastaan
 
vierailija
Minulla vastaava kokemus. Laskettuaika siirtyi lopulta 10 päivää rakenneultrassa. Ainut vaan että lapsi sai alkunsa yhdenyön jutusta ja isyystestillä se varmistettiin. Aikataulu ei vaan tuohon sovi mitenkään ja tasan tarkkaan molemmat vanhemmat tiedetään että tuo yksi ainut kerta "yli viikko laskennallisen hedelmöityksen jälkeen" on mahdollinen.
Nipt testi otettiin julkisella, koska nt ultran mitat meni liian pitkälle ja ikäni puolesta seulojen tulokset oli 1:5 Downiin. Tervettä lasta kuitenkin veritestin mukaan odotettiin.
Loppuraskaudesta vauva diagnosoitiin makrosomiseksi ja synnytys käynnistettiin 2 viikkoa ennen laskettua aikaa koska kokoarvion mukaan olisi ollut tuolloin jo 4,3kg. Vauva oli lopulta vain 3,6kg ja 54cm pitkä. Täysin terve 8 vuotias on nyt.
 
vierailija
Hei,

Minulla on hieman vastaavanlainen tilanne nyt. Testasin digitaalisella testillä ovulaation ajankohdan, mutta joka kerta ultratessa on laskettu aika tullut lähemmäs ja viimeisimmän ultran mukaan on 8 päivää todellista hedelmöittymisajankohtaa vanhempi. Parin viikon päästä rakenneultra ja näkee onko taas tehnyt uuden kasvupyrähdyksen. Mutta tosiaan mielummin näin päin kuin ettei kasvaisi. Jättiläisvauvaa odotellessa. 😁
 

Yhteistyössä