ENSIASKELKENKIEN KÄYTTÖ

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Katariina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Katariina

Jäsen
25.07.2004
139
0
16
Meidän pojallamme on ollut syksystä saakka Kuoman talvikengät ulkokäytössä vaikkei poika vielä osannut kävelläkään.
Nyt (ikää 1 v 1 kk) poika on oppinut kävelemään ja mietinkin pitäisikö muka olla sisällä ensiaskelkengät??

Ulkona ei vielä uskalla kengät jalassa kävellä eli sisällä kävelyä tulee paljon eikä kenkiä ole sisäkäyttöön.

Miten te muut olette menetelleet? Eikös tuo Kuoman talvinilkkuri kuitenkin ole "ensiaskelkenkä"?

Ensimmäinen lapsi kyseessä ja olen hieman pihalla tästä kenkäasiasta...

Meidän neuvolan täti sanoi että kenkiä ei ole mikään pakko käyttää ellei ole havaittu mitään virhe asentoa jalassa mitä pitäisi tukea.
Itse kuitenkin pitäisin silloin tällöin sisälläkin kenkiä että tottuu niissä kulkemaan.

Minä olen käsittänyt, että varsinainen ensiaskelkenkä on yleensä nauhallinen, nilkkaa tukeva ja lyhyt vartinen kävelykenkä.

Sisällä ei kenkiä tarvitse ellei jalan asennossa ole jotain korjattavaa. Paljaat jalat on kuulemma lapselle kaikkein paras vaihtoehto silloin, kun opetellaan kävelemään.

Meillä tilanne oli sinänsä eri, kun poika oppi keväällä kävelemään. Ostin Kavat merkkiset ensiaskelkengät, joita käytimme välillä sisällä, että poika tottui kenkiin. Myöhemmin käytimme samoja kenkiä ulkona.

Moikka vaan kaveri! Meillä samanikäinen tyttö. Ei kävele vielä kuin tuettuna, mutta ulkokäytössä on ensiaskelkengät, joissa nauhat ja vetoketju. Ihan tukevasti osaa niillä seistä ja tuettuna kävelläkin.

Olen samaa mieltä kuin edelliset, eli sisällä ei kenkiä tarvitse, paitsi jos haluaa totuttaa kenkään. Näin talvella se on aika mahdotonta. Ei taida paljon kesäkengän pidosta sisällä olla hyötyä, jos on tarkoitus talvikenkään tottua. Ne on niin erilaiset kuitenkin.

Meillä neiti 1v 1kk on kävellyt hienosti (ja juokseekin joskus) jo useamman kuukauden. Ensiaskelkenkiä on yritetty kokeilla (ja totutella) sisällä, mutta neiti rupeaa aina itkemään hysteerisesti kun kengät laitetaan jalkaan eikä suostu kävelemään. Onko muilla tällaista? Vinkkejä, kiitos! :)

Meillä on neitillä nämä kavan kengät kanssa, ikää ompi lähes vuosi. Ostin kengät sisäkäyttöön, meillä tahtoo olla hirmu liukkaat lautalattiat ettei liukuestesukat tuntunut riittävän, ja kylmät.

Valitettavasti vain nämä korkeanilkkaiset tahtoo olla liian kuumat. Ollaan sitten pidetty vain vähän aikaa että saa harjoitella. Onneksi oli sen verran tilavat että pitäisi mennä keväälläkin. Kauppareissuilla ne on tosi hyvät, ei liian kylmätkään. Ei tarvi toppatöppösiä pitää.

Meillä tyttö 11kk oppi kuukausi sitten kävelemään (ilman kenkiä) ja nyt opetellaan ulko- ja ensikengillä kävelyä. Ulkokengät on kanssa tukevat mutta silti on sisälle ostettu kevyet ensikengät.

Joo lisään vielä että on kans pihakengät. Hoidosta ku hain, niin tyttö tyyristä lykkäili kelkkaa. On ne vaan ihan hyvät olla olemassa vaikkei ite viä kävelisikään. pian 1v.

Nyt vasta muistin, että neuvolan täti tosiaan suositteli et kenkiä vois pitää sisällä ... no en oo pitäny, paits joskus ihan pienenä, kun ei vielä edes kontannut :D . Hyvinpä tuo näkyy kävelevän, tänään juoksi ulkona lumiauran perässä, ei raukka ymmärrä ettei sitä juoksemalla kiinni saa. Laps on 1 v ja 3 kk vanha.

Silloin kun olin ostamassa pojalle syksyllä kenkiä niin katselin sellaisia missä oli nauhat ja vetoketju...varressa resoria ja totesin, ettei niiden jalkaanlaittaminen takuulla tule onnistumaan. Siksi päädyin Kuoman vetoketjullisiin nilkkureihin. Ostin hieman väljemmät kuin pojan jalka oli- varaa villasukalle. Tuntuvat kuitenkin ihan napakoilta ja poika on talutettuna kävellyt ne jalassa tähän asti. Nyt opittuaan kävelemään ei siis ole vielä uskaltanut kävellä kengät jalassa. Ajattelinkin vain, että onko nuo Kuomat kuitenkaan riittävän tukevat ja ensiaskelkengän kriteerit täyttävä kun ovat hieman reilun kokoiset. TOisaalta olen kyllä muutenkin lukenut että ensiaskelkengässä pitää olla tietty "liikkumavara" jalalle.

Näiden kirjoituksien perusteella en siis varmaankaan lähde sisäkengäksi ensiaskelkenkää ostamaan- ostaa sitten mieluummin keväämmällä kun poika jo uskaltautuu ulkonakin kävelemään. Jollei muutkaan ole sisällä kerta kenkiä käyttäneet. Hyvin tuo poika näyttää askeltavan muutenkin...

Meillä neuvolassa sanottiin, että täytyy käyttää jonkin verran kenkiä, ettei tule lattajalka. Tytsy oppi käveleen reilu 9 kk ikäsenä ja siitä melkein saman tien koitettiin sisäkenkiä ja käveli niillä aika hyvin, sitten ostettiin talvikengät ja niillä meni muutama päivä miettiessä, kunnes uskaltautu lampsimaan.

Lisään vielä, että sisällä tyttö ei pääse edes tukea vasten ylös kengät jalassa. Ovat vissiin sen verran jäykät, ei saa varpailla tukea, niin kuin paljasjaloin. Mut ulkona nousee hyvin ylös, kuten jo taisin mainitakin. Tiedä sit mistä johtuu...

Yhteistyössä