Ennen vanhaan:synnytys!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja todella pihalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

todella pihalla

Vieras
Ennen muinoin, kun lapset synnytettiin kotona ja tuskin neuvoloita oli, niin miten nämä vauvat sitten kirjattiin eläväksi?

Kuka tiesi,että vauva on syntynyt?

Anteeksi aihe, mutta minua vaivaa tämä asia.
Kuulin joskus mummolta, että tiesi joitain tapauksia, että vauva esim.syntynyt vammaisena/ei haluttu/kuolleena, niin ne vain ns.haudattiin ja kukaan ei tiennyt ns.näistä mitään.Voi tälläinen olla totta?Että jotkut vauvat ei koskaan tulleet päivän valoon, vaan ns.heitä ei koskaan ole ollutkaan?

En tosta kirjauspuolesta tiedä, mutta aivan varmasti näin on ollut, että jos lasta ei ole haluttu, niin helppohan se on ollut hävittää. Ihan joka puolella maailmaa ja jossain vielä tänä päivänäkin :(

Alkuperäinen kirjoittaja kipa:
merkittiin kaikki....

Miten?Siis ilmoitettiin odottavan lasta?Ja entä, jos sitä ei tahdottu tai syntyi kuolleena, niin ilmoitettiinko sitten "raskaus meni kesken"yms.Miten nämä tarkastettiin?

Entä, jos ei kertonut kenellekään raskaudesta?

mä tiedän yhden tapauksen,jossa nuori nainen tuli raskaaksi siskonsa miehelle. sai salattua koko raskauden (ihmettelen kyllä miten) ja synnytti vauvan yksin metsässä,kolkkasi samantien kuoliaaksi ja hautasi. karmea juttu tuli esille kun maatilan koira kaivoi vauvan ruumiin ylös maasta. tapahtui joskus 50-luvulla,muumi kertoi.

Kuinka ennen vanhaan oli aikaa hoitaa esim.vammaista lasta?Kuitenkin oli maita,navettaa jne. jota piti hoitaa? En ainakaan itse tiedä yhtään "vammaista"sukulaista/tutun sukulaista syntyneen ennen vanhaan.

Alkuperäinen kirjoittaja todella pihalla:
Kuinka ennen vanhaan oli aikaa hoitaa esim.vammaista lasta?Kuitenkin oli maita,navettaa jne. jota piti hoitaa? En ainakaan itse tiedä yhtään "vammaista"sukulaista/tutun sukulaista syntyneen ennen vanhaan.

eipä kai kamalasti hoidettu... ja asia varmasti usein salattiin... tai sit laps laitettiin jonnekin "laitokseen"....

Ennen vanhaan kun ei voitu hoitaa ihmisiä niin hyvin, luonnonvalinta karsi pois osan. Kun ei ole ollut valmiutta antaa tehohoitoja tai muuta, niin moni lapsi menehtyi.
Toisaalta taas, nyt kun pystytään paremmin hoitamaan, myös moni lapsi pysyy terveenä. Esim. serkkuni, jolla oli syntymänsä jälkeen todella alhainen verensokeri. Ilman nykyisiä hoitokeinoja, hän ei välttämättä olisi menehtynyt, mutta olisi kehitysvammainen.

Voi kait sitä tänä päivänäkin salata raskauden ja synnytyksen jos tahtoo?! Erakoituu siinä vaiheessa ku raskaus näkyy tai asuu jossain jossa kukaan ei tunne ja menee johonki korpeen synnyttään...

Tulipa mieleen taas että mummo syntyi vuonna 1928 kotona. ainakin pari kuukautta ennen la ja ainoi alle 2kg. silti jäi henkiin ja ei oo mitään vaivoja ollu. nyt tietenkin vanhuus alkaa painaa mutta muuten kaikki hyvin. :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja MySelene:
Tulipa mieleen taas että mummo syntyi vuonna 1928 kotona. ainakin pari kuukautta ennen la ja ainoi alle 2kg. silti jäi henkiin ja ei oo mitään vaivoja ollu. nyt tietenkin vanhuus alkaa painaa mutta muuten kaikki hyvin. :heart:

ukin äiti oli ollu leipomassa leipää kun oli alkanu työnnättää,oli käyny saunassa synnyttämässä ja menny ottamaan leivät uunista :D

Jos kiinnostaa raskaus ja synnytys savupirttien aikaan, niin lue Paula Havasteen kirja Kymmenen onnen Anna. Hyvä kirja. =) Siinä äiti yksistään synnytti lapsensa kotona, osan elävinä ja osan kuolleina. Itse sitten hautasi kuolleet ja jatkoi elämää eteenpäin...

Kyllähän jo 1800 luvulla ns lapsenpäästäjät ja terveyssisaret kiersi auttamassa synnytyksissä ja raskausasioissa. Kirkonkirjoihin merkittiin yleensä syntyneet, sillä lähes automaattisesti silloin kaikki kastettiin. Paikkakunnittain tosin jonkinverran erosi,miten noita auttajia oli paikalla. Johan sairaanhoitajaliittokin on perustettu 1892 eli oli jo tosi järjestäytynyttä toimintaa tuo terveydenhuolto.

Ja vaikka apua ei ollut niin kirkonkirjoja syntyneistä on kerätty kyllä vuosisatoja, mutta niitäaikoja varmaan tosiaan lapsia jäi merkkaamatta, kun sattui syntymään johonkin köyhään taloon tms.

Ennen muinoin, kun lapset synnytettiin kotona ja tuskin neuvoloita oli, niin miten nämä vauvat sitten kirjattiin eläväksi?

Kuka tiesi,että vauva on syntynyt?

Anteeksi aihe, mutta minua vaivaa tämä asia.
Kuulin joskus mummolta, että tiesi joitain tapauksia, että vauva esim.syntynyt vammaisena/ei haluttu/kuolleena, niin ne vain ns.haudattiin ja kukaan ei tiennyt ns.näistä mitään.Voi tälläinen olla totta?Että jotkut vauvat ei koskaan tulleet päivän valoon, vaan ns.heitä ei koskaan ole ollutkaan?

Olen ikäni 52v epäillyt olevani tätini "kuollut" tytär! No siskoni selvitti ja hänet kuulemma on haudattu mutta tätikään ei "tiedä" missä hauta on kun halusin käydä katsomassa!
Koskaan en kuulunut meidän perheeseen ja jotain odotan vielä paljastuvan kunhan tätini kuolee tai sit ei!

Jotenkin uskon..että ennen vanhaan kyllä varmasti sattui kaikenlaisia tapahtumia ja ne ei koskaan tule päivän valoon. Ei kuitenkaan ennen ollut niin paljon aikaa hoitaa esim.sairaita lapsia, ei ollut abortteja ja varmasti jotain kamalia keinoja keksittiin.Äidithän syntymän jälkeen heti menivät navettaan,pellolle yms. töihin,vaikka olisi kuinka kipeänä synnytyksestä.Joissain kodeissa isommat lapset huolehti pienimmistä ja äitini kerran kertoi, että pienet sisarukset huusivat kapaloissa sängyissään...ei ollut aikaa hoitaa vauvoja tarpeeksi ja he vietti suurimman osan päivästä sängyissä.

Alkuperäinen kirjoittaja maijon:

Ennen vanhaan kun ei voitu hoitaa ihmisiä niin hyvin, luonnonvalinta karsi pois osan. Kun ei ole ollut valmiutta antaa tehohoitoja tai muuta, niin moni lapsi menehtyi.
Toisaalta taas, nyt kun pystytään paremmin hoitamaan, myös moni lapsi pysyy terveenä. Esim. serkkuni, jolla oli syntymänsä jälkeen todella alhainen verensokeri. Ilman nykyisiä hoitokeinoja, hän ei välttämättä olisi menehtynyt, mutta olisi kehitysvammainen.

Niin tarkoitat varmaan ns sivistysvaltioita. Nykyäänkin luonnonvalinta karsii yhä pois niitä köyhien maiden lapsia.

Alkuperäinen kirjoittaja voipi olla:
kirkonkirjoihin kirjattiin ne jotka kastettiin, siihen aikaan kun syntymätodistuksia ei vielä automaattisesti kaikille kirjoiteltu

Ja kirkonkirjoihin merkittiin myös mm kuolleena syntyneet, tai ne lapset jotka kuolivat ennen kastetta.

Alkuperäinen kirjoittaja voipi olla:
kirkonkirjoihin kirjattiin ne jotka kastettiin, siihen aikaan kun syntymätodistuksia ei vielä automaattisesti kaikille kirjoiteltu

näin juuri. Mutta kastaminen saattoi venyä niin, että lapsi oli puolen vuoden ikäinenkin kun monesti pappi kastoi useita lähialueen lapsia kerralla.

Mun eno on kehitysvammainen ja hyvin on elämässään pärjännyt. Silloin kun hän syntyi ei heitä sen erikoisemmin hoidettu kuin terveitäkäänlapsia. Äiti oli nostanut synnytyksen jälkeen uuninpankolle lämpimään ja jäihän se mies henkiin sitten. Töitä ne teetätti kovasti sillä ja kai se rauhallisena piti vähän eriskummallisen ihmisen. Elämässä ihan hyvä taito sikäli. Kun töitä osaa tehdä, myös pärjäsi ainakin ennen.

Alkuperäinen kirjoittaja kipa:
merkittiin kaikki....

Miten?Siis ilmoitettiin odottavan lasta?Ja entä, jos sitä ei tahdottu tai syntyi kuolleena, niin ilmoitettiinko sitten "raskaus meni kesken"yms.Miten nämä tarkastettiin?

Entä, jos ei kertonut kenellekään raskaudesta?

ei ennen puhuttu mitään jos oli raskaana.
meidän mummu ei paljon kommentoinu mun raskautta ennen kun vatsa oli jo iso. Minua vähän ihmetytti tuntu että aina vaihto puheenaihetta
mutta sitten kun vauva syntyi niin oli ihan onnessaan.

kait sitä ennen sattu niin paljon kaikenlaista ettei raskaudesta puhuttu kun vasta sitten kun vauva oli kainalossa.

Yhteistyössä