energiajuomat lapsilla

eräänä aamuna töihin mennessäni käväisin kaupassa ja kauhistuneena katsoin kun joku 11-12 v osti energiajuomaa. kysäisin kassan mielipidettä asiasta ja sanoi että kun heillä ei ole kauppias siitä ohjeistanut, mutta ei energiaikäiset tuonikäisille eikä muutenkaan joillekin alle 16 v kuulu
 
vieras
mun 8v ja hänen 7 ja 9v kavereille oli myyty energiajuomaa, sanoin siitä kaupassa. Tosiaan niissä ei ole mitään ikärajaa. Olisi edes se 15veetai vähintään 12vee.
 
Ikävä tosia asia on että ei kaupan kassat aina jaksa niille alle 15 v sanoa ja kysellä että riittääkö ikä. Minulla on esimerkki omasta perheestäni 12 v todettiin maksassa rasvoittimisen merkkejä (joka yleensä on alkoholistien vaiva). Asiaa ruvettiin tutkimaan lääkärin kanssa ja todettiin että energia juomat ovat tähän syynä. Minä en niitä osta kenellekkään lapsistani mutta saavathan ne itsekin niitä ostettua.
Olisi jo aika herätä ja laittaa niihin ikäraja vaikka suoraan se 18v niinkuin alkoholiin sillä ne eivät ole lapsille/nuorille terveellisiä.
Meinaan huomauttaa joka ikinen kerta kaupassa kassalle jos huomaan hänen myyvän alaikäiselle ko juomaa.
 
Niinpä K 18 merkki koska mikään K15 on todella vaikea kontrolloida tuon ikäiset lapset ovat niin erinäköisiä ja kehityksessä eritasolla ja ei heillä ole papereitakaan. Vaikka ilman papereita on vaikea ko tuotetta ostaa.
Mutta miksi kenelläkään lapsella taikka nuorella on tarvetta juoda energia juomaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Maikkimaa:
Niinpä K 18 merkki koska mikään K15 on todella vaikea kontrolloida tuon ikäiset lapset ovat niin erinäköisiä ja kehityksessä eritasolla ja ei heillä ole papereitakaan. Vaikka ilman papereita on vaikea ko tuotetta ostaa.
Mutta miksi kenelläkään lapsella taikka nuorella on tarvetta juoda energia juomaa.
oppiiko ne osaltaan sen kotoa? Minä en näe edes itseltäni syytä juoda noita juomia enkä ole koskaan niitä ostanut enkä ole kuullut tenavien niitä maistaneen
 
No ei kaikki varmaan opi. Sillä minä en koskaan ole maistannut mitään näistä juomista kun ei tunnu tarvetta olevankaan. Silti tyttö sitä himoitsee ja haluis aina kun kauppaan mennään. Mutta en osta vaikka kuinka kinuaa :)
Kyllä tuolla kouluissa ja muualla ihan yleisesti kuljetaan juomat käsissä joka on kyllä kurjaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Maikkimaa:
No ei kaikki varmaan opi. Sillä minä en koskaan ole maistannut mitään näistä juomista kun ei tunnu tarvetta olevankaan. Silti tyttö sitä himoitsee ja haluis aina kun kauppaan mennään. Mutta en osta vaikka kuinka kinuaa :)
Kyllä tuolla kouluissa ja muualla ihan yleisesti kuljetaan juomat käsissä joka on kyllä kurjaa.
ei kaikki, mutta osalla kotona hyväksytään ja ne kuuluu ostoksiin siinä missä lauantaikarkit ja jos niiden määrää jääkaapissa ei kontrolloida.
 
Mä en muutenkaan ymmärrä koko energiajuomien lipitystä. Itse kyllä tykkään niistä mutta jos haluaa kofeiinia(=piristyä ) niin kahvissahan sitä enemmän on. Tietysti on niitä jotka ei kahvista tykkää ja esim. pitkillä automatkoilla noi on erinomainen keksintö.
 
kaupantäti
No,mun mielestä niihin saisi myös laittaa ikärajan,mutta me emme voi olla myymättä niitä lapsille,koska niihin ei ole asetettu mitään rajoituksia kenelle saa myydä ja kenelle ei. Eikä sekään auta,että jonkun vanhemmat tulee sanomaan,että meidän Nico-Petterille ei saa myydä. Eli ei siis auta muu kuin vanhempien itse kieltää lapsiaan ostamasta.
 
Siili
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Mikä niissä on huonoa? mIksi maksa rasvoittuu?

En ole koskaan maistanut, eikä meidän lapsetkaan.
Ei kai niissämitään muuta huonoa kuin hirveä määrä energiaa eri muodoissa. Lihottaahan huo. Lisäksi Piriste aineita, jotka eivät ole todellakaan lapsille tarkoitettuja. Kevyimpänä aineena taitaa olla aimo annos kofeiinia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Mikä niissä on huonoa? mIksi maksa rasvoittuu?

En ole koskaan maistanut, eikä meidän lapsetkaan.
Sisältää ihan hirveesti sokeria. Eikä kofeiini (+ muut piristävät aineet mitä ne sisältää) oo kauheen terveellisia lapsille.

Maksa rasvottuu fruktoosista uusien tutkimusten mukaan ja sokerista puolet on fruktoosia.
 
jep
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
niihin pitäisi kyllä saada ikäraja
Samaa mieltä! Yläkouluikäiset niitä tuntuu käyttävän eniten. Touhu on aivan älytöntä, kun ensin yökaudet valvotaan ja sitten lipitetään tölkkitolkulla energiajuomaa, jotta pysyisi hereillä. Ei mitään järkeä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Mikä niissä on huonoa? mIksi maksa rasvoittuu?

En ole koskaan maistanut, eikä meidän lapsetkaan.
Sisältää ihan hirveesti sokeria. Eikä kofeiini (+ muut piristävät aineet mitä ne sisältää) oo kauheen terveellisia lapsille.

Maksa rasvottuu fruktoosista uusien tutkimusten mukaan ja sokerista puolet on fruktoosia.
Eikös kofeiini ole muutenkin aika huonoa esim. vatsalle? Mulle on ainakin lääkäri sanonut, kun valitin jatkuvaa närästystä, että olen "pilannut" vatsani kahvilla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Maikkimaa:
Mutta miksi kenelläkään lapsella taikka nuorella on tarvetta juoda energia juomaa.
Tiedän nuoria jotka juovat energiajuomia alkoholin asemasta. Eli esim bileissä kun toiset ryystävät alkoholia niin nämä jotka eivät alkoa halua ottaa juovat energiajuomia.
Samoin kouluissa juodaan paljon energiajuomia, mutta ei enää niin paljon kahvia kuin esim mun kouluaikoina.
Olisko joku tämän ajan nuorten juttu?
 

Yhteistyössä