En voi ymmärtää (tupakanpoltosta, lopettamisesta jne.)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmeissään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihmeissään

Vieras
Miksi joku aloittaa tupakanpolton uudestaan, kun on ollut pitkään jo ilman, vuoden/vuosiakin? Sitä en ole KOSKAAN ymmärtänyt! Onhan siinä jo päässyt irti siitä riippuvuudesta, miksi aloittaa uudestaan?? Yrittäkäähän selittää, haluaisin edes yrittää ymmärtää.

Alkuperäinen kirjoittaja ihmeissään:
Miksi joku aloittaa tupakanpolton uudestaan, kun on ollut pitkään jo ilman, vuoden/vuosiakin? Sitä en ole KOSKAAN ymmärtänyt! Onhan siinä jo päässyt irti siitä riippuvuudesta, miksi aloittaa uudestaan?? Yrittäkäähän selittää, haluaisin edes yrittää ymmärtää.

Mitenkähän olisi vaikka henkinen riippuvuus? Ei siitä noin vain pääse irti.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Vaikka on vuosia ollut ilman?

Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:
Mä poltan satunnaisesti nykyäänkin...

Se vaan on niin mielettömän hieno tunne, kun savu soljuu keuhkoihin. :)

Riippuvaiseksi en enää antaudu, tämän on riitettävä.

Onko, onko ihan oikeasti? Mitä niin hienoa siinä on? :o Myrkkyä keuhkoihin...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Jep. Terkuin se joka sortui kahdeksan vuoden lakon jälkeen. :whistle: Nyt taas polttamatta reilut kaksi vuotta.

Kyllä. Kolme vuotta polttamatta ja silti teki mieli tupakoida. En usko että riippuvuus oli millään lailla fyysistä enää siinä vaiheessa.
Ja minulla on setä joka on lopettanut tupakoinnin kaksitoista vuotta sitten ja silti välillä tekee mieli, etenkin stressaavissa tilanteissa, alakuloisena tai väsyneenä :|

Se tuntuu hyvältä. Sitä paitsi, paheiden summa on vakio, eri ihmisillä vain on eri paheet...

Se tuntuu hyvälle!

Jo pelkästään tupakka sormissa, se on täydellisen sileä, sopivan pyöreä, sopii siihen niin hyvin...

Ja kun nostaa sen huulille, vetää henkeen, se tuntuu hieman kirvelevältä kurkussa (vähän kuin limussa hiilihappokuplat) ja sen tuntee, kun se kiertää keuhkoihin. Niin joo, ja se makukin... :p

Jos tänään vaikka lenkin päälle rytkäisisi savut. :xmas:

Itse olen polttanut yläasteikäisenä, vuoden verran, ylikin. Muistan sen tunteen, kuinka muka hienolta se tuntui, oon aina nykyään ajatellut, että kun se silloin oli semmoinen kielletty/jännä asia niin sen takia oli niin hienoa... Enää ei tee mieli, ei todellakaan.

Mies aloitti tupakoinnin, meillä on ollut vaikeaa, hänellä masennusta sun muuta, on ollut polttamatta monta vuotta, enkä voinut käsittää sitä, kun aloitti uudelleen... Siksi haluan tietää, mikä siinä on kun aikuinen ihiminen sitä myrkkyä itseensä hengittää!

Ap, sun asenne tuntuu hyvin, hyvin tuomitsevalta. Kyllä jokainen tupakoitsija tietää tupakan vaarat, mutta se mieltieko voi olla todella kova, ja se tupakka voi toimia henkireikänä, niin kummalta kuin se kuullostaakin.
Minusta taas tuntuu oudolta se että joku tarvitsee oluen silloin tällöin rentoutuakseen, tai suklaalevyn, mutta en minä siitä tuohon sävyyn jankkaa :(
Jos sinun ei tee mieli, se ei tarkoita etteikö jonkun toisen tekisi.

Mä olen nyt ollut polttamatta helmikuusta -04 alkaen enkä edes uskalla maistaa koska tiedän että jo ekasta jäisin taas kiikkiin. Tänä aikana olen kerran vetässyt hatsit vaniljasikarista :saint:

Ap, sun asenne tuntuu hyvin, hyvin tuomitsevalta. Kyllä jokainen tupakoitsija tietää tupakan vaarat, mutta se mieltieko voi olla todella kova, ja se tupakka voi toimia henkireikänä, niin kummalta kuin se kuullostaakin.
Minusta taas tuntuu oudolta se että joku tarvitsee oluen silloin tällöin rentoutuakseen, tai suklaalevyn, mutta en minä siitä tuohon sävyyn jankkaa :(
Jos sinun ei tee mieli, se ei tarkoita etteikö jonkun toisen tekisi.

No joo. Mulla on kyllä hyvin tuomitseva asenne tupakointia kohtaan. En voi ymmärtää, miksi ihminen ehdoin tahdoin tekee omalle terveydelle jotain niin haitallista. On muitakin asioita, joita en voi ymmärtää: huumeet heti ensimmäisenä, alkoholin liiallinen käyttö, epäterveellinen syöminen jne. Mä en vaan jostain syystä voi sitä käsittää, ei mahdu mun pääkoppaan ihmisen tyhmyys :ashamed: Miksi, MIKSI, joku tekee itselleen niin? Niiden, jotka ovat jo riippuvaisia, heitä ymmärrän, on todella vaikea päästä esim. huumeista eroon, mutta se hetki, kun sen käytön aloittaa ja se, kun sen on kerran lopettanut ja aloittaa uudestaan, sitä en vaan käsitä :/

Niiden, jotka ovat jo riippuvaisia, heitä ymmärrän, on todella vaikea päästä esim. huumeista eroon, mutta se hetki, kun sen käytön aloittaa ja se, kun sen on kerran lopettanut ja aloittaa uudestaan, sitä en vaan käsitä :/

Se, että aloittaa uudelleen, sen tekee se RIIPPUVUUS nimen omaan. Ymmärrät siis riippuvaista joka ei pysty lopettamaan ollenkaan mutta et riippuvaista joka hetken pystyy olemaan ilman... ?
Ja, olen muuten täysin varma, että sinullakin on joku tyhmä, epäterveellinen pahe.. :kieh:

mä olen lopettanut 2 kertaa kun olen raskaaksi tullut. tällä hetkellä imetys on ainut asia mikä pitää tupakasta erossa, muuten varmaan polttasin taas.

mun isä oli varmaa 2 vuotta polttamatta jos ei enemmänki, mut sit tuli stressiä enemmä elämässä ni alko uudestaa... totta jos eroon päässy ni hassua alkaa uudestaa, mut niin voi vaan käydä...

....

....

Hieno tunne kun savu soljuu keuhkoihin.... hieno....?

Sitä ei varmasti ymmärrä kuin toinen tupakoitsija.

Byööööööörrrrrk....

mä olin puolitoista vuotta tupakoimatta raskauden ja imetyksen ajan..sitten yksi lasi siideriä riitti ja teki tupakkaa mieli..ei se kuule ole tupakoivan niin helppoa..sama kuin alkoholismi jopa yksi tuopillinen voi johtaa uuteen kierteeseen

Mä olen ollu nyt 10kk polttamatta,sitä ennen poltin 17 vuotta :o (poislukien yhden raskauden ja lyhyen imetyksen aika).
Kerran olen tän 10kk aikana "maistanut" kaverilta tupakkaa ja tuli älyttömän huono olo;sydän hakkas älyttömästi,tuli kamala hiki ja jalat meinas pettää alta :x :x Ei ole enää tehnyt mieli edes maistaa kun muistan ton olon.

Mie oon kans lopettanu yli 4v. sitten ja mieli tekee vieläkin. Mie vaan on semmonen sinnikko etten anna periksi. Menin nimittäin silon joskus vannomaan et ku tuun raskaaksi niin lopetan, enkäikinä alota uuestaan. Eikä luonto kyllä anna periksi.

Mut silti kyllä sitä mieli tekee esim. hyvän ruoan tai kahvin jälkeen, kun vetuttaa, kun näkee kun joku polttaa tupakkaa vaikkapa telkkarissa. Vaikka tupakka haisee pahalta ja maistuukin hirveältä. Mut on se vaan niin ihanaa.

Yhteistyössä