En voi sille mitään, mutta alempaa kastia, jos sen niin voi sanoa, ovat...

• Viestiketjun aloittaja vuokralaisuus
  • Ensimmäinen viesti
vuokralaisuus
Keski-ikäiset, jotka asuvat kaupungin vuokra-asunnoissa ja ylipäätään vuokra-asunnoissa, mut jotenkin varsinkin näissä kaupungin vuokrakämpissä.

Ja mietin usein, mikä siihen voi olla syynä? Työttömyys, muut ongelmat, mikä? Pidän heitä automaattisesti vähän... mikä oliskaan oikea sana, ei ehkä laitapuolenkulkija, "alempi kastisuus" tms.

Nuorilla sen ymmärrän, mut en enää keski-ikäisillä.

Ajatteleeko kukaan muu yhtään samalla tavalla?

a
Tottahan se on että kaupungin vuokra-asunnoissa asuu pääsääntöisesti alemman sosiaaliluokan edustajia ja niin pitää ollakin koska halvat asunnot tottakai vähätuloisille.

g
En ajattele.
Oksetti äitini ajatusmaailma alemmasta ja ylemmästä kastista (vaikutti minuun negatiivisesti).

Lisäksi olen sitä mieltä, että jos jostain on alempi kasti revittävä, löytyy se sieltä arvostelijoiden joukosta... mutten itse siis jaa ihmisiä kasteihin ja olen näin tyytyväinen.

Minä itse
Alkuperäinen kirjoittaja vuokralaisuus:
Keski-ikäiset, jotka asuvat kaupungin vuokra-asunnoissa ja ylipäätään vuokra-asunnoissa, mut jotenkin varsinkin näissä kaupungin vuokrakämpissä.

Ja mietin usein, mikä siihen voi olla syynä? Työttömyys, muut ongelmat, mikä? Pidän heitä automaattisesti vähän... mikä oliskaan oikea sana, ei ehkä laitapuolenkulkija, "alempi kastisuus" tms.

Tunnetko itsesi jotenkin huonommaksi kuin ympärilläsi olevat, vai oletko ehkä vain muuten jotenkin onnettomampi kuin muut?;)

Alkuperäinen kirjoittaja a:
Tottahan se on että kaupungin vuokra-asunnoissa asuu pääsääntöisesti alemman sosiaaliluokan edustajia ja niin pitää ollakin koska halvat asunnot tottakai vähätuloisille.
Totta.
Toisaalta taas kaupungin vuokra-asunnoissa on myös kalliimpia kämppiä, ja moni maksaa vuokransa ihan itse, ilman asumistukea - ja halvemmaksi tulisi lyhentää asuntolainaa, mutta syystä tai toisesta eivät halua lainaa ottaa, tai sitten eivät saa.

hohhoo
Minun äitini on keski-ikäinen, joka kaupungin vuokra kaksiossa elelee eikä meinaa saada laskujaan maksettua.

Käy töissä, ei juo, ei polta. Kaikki rahat menee laskuihin!

Isäni jätti perinnöksi hirveät velat, joista äitini ei tule ikinä selviämään, vaikka kaiken rahansa niihin työntää ja on kunnon kansalainen.

Ei kannata yleistää!

manna
Toi on niiin suomalainen näkemys. Huomaa ettet ole paljon maailmalla liikkunut.
Jo Ruotsissa suurin osa asuu asumisoikeusasunnoissa tai vuokralla, puhumattakaan keski-Euroopasta.
Voi sua, kyllä sivistyksen taso laskee sinut nyt kastittomien joukkoon.
Itse asun kyllä omassa talossa, mutta sun asenteesi oli niin naurettava, että oli pakko kommentoida.

manna
Toi on niiin suomalainen näkemys. Huomaa ettet ole paljon maailmalla liikkunut.
Jo Ruotsissa suurin osa asuu asumisoikeusasunnoissa tai vuokralla, puhumattakaan keski-Euroopasta.
Voi sua, kyllä sivistyksen taso laskee sinut nyt kastittomien joukkoon.
Itse asun kyllä omassa talossa, mutta sun asenteesi oli niin naurettava, että oli pakko kommentoida.

g
Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Näin.
Näin on.

MUTTA, ei tee kenestäkään "alempaa" tms.
Siellä köyhemmissä oloissa voi jolla kulla olla esim. onnellinen, tasavertainen parisuhde kun taas rikkaammassa päässä voi olla hyvinkin väkivaltainen suhde.... jne

Minä
Huom! Eipä vuokralla ilmaiseksi asuta. Koko elämänsä vuokralla asunut on maksanut asumisestaan monenkertaisesti enemmän kuin joku omistusasuja. Niin vaikka joku saisi jonkin verran asumistukea, siitäkin huolimatta.

Hei me asutaan kaupungin vuokraasunnoissa.. Eipä ollut paljon vaihtoehtoja kun taloa rakennetaan, vaikka hyvin toimeen tullaankin niin ihan turhaa maksaa osakkeesta kun talon lainaa pitää maksella samaan aikaan.

ap
Täytyy sen olla jo tyhmyyttä, jos vuokralla asuu hyvätuloinen ja maksaa monta kymmentä vuotta vuokraa jollekin kaupungille!! Miksi ei pistäisi sitäkin "omaan taskuunsa", hoh hoh.

Onhan niitä joitain tapauksia, joissa sen ymmärtää, nih.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vuokralaisuus:

Mä ajattelen, että sinä olet todella sivistynyt ylemmän luokan edustaja :)
Mistä tiedät vuokralla asujien kastit? Lääkäreitä, opettajia, hoitajia asuu ainakin Helsingin kaupungin vuokra-asunnoissa ja näissäkin tarkastetaan maksukyky ja luottotiedot. Eli edes kaupungin asuntoa ei saa jos on ns. laitapuolen kulkija :)

a
Alkuperäinen kirjoittaja g:
Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Näin.
Näin on.

MUTTA, ei tee kenestäkään "alempaa" tms.
Siellä köyhemmissä oloissa voi jolla kulla olla esim. onnellinen, tasavertainen parisuhde kun taas rikkaammassa päässä voi olla hyvinkin väkivaltainen suhde.... jne
No ei tietenkään. Puhuin vaan taloudellisesta asemasta, ei se määritä ihmisarvoa mitenkään.

nipsu
Mä en kanssa lähtisi ihan noin jyrkästi yleistämään. Siellä voi asua niin monenlaista porukkaa. Mistäs sitä voi tietää tuntemattomien ihmisten arvoista, asenteista, elämäntilanteista... Ikävä tosiasia kuitenkin taitaa olla (edelleen) joidenkin kansalaisten asenteiden vuoksi kaupungin vuoka-asunnoissa asumisesta saa "tetynlaisen leiman"...

jkl
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Täytyy sen olla jo tyhmyyttä, jos vuokralla asuu hyvätuloinen ja maksaa monta kymmentä vuotta vuokraa jollekin kaupungille!! Miksi ei pistäisi sitäkin "omaan taskuunsa", hoh hoh.

ootko ajatellut että kun tästä maailmasta lähdet, et saa MITÄÄN täältä mukaan. jotkut ajattelee asian niin. ja ei, me ei asuta kaupungin vuokra-asunnossa :)

??
Alkuperäinen kirjoittaja jkl:

ootko ajatellut että kun tästä maailmasta lähdet, et saa MITÄÄN täältä mukaan. jotkut ajattelee asian niin. ja ei, me ei asuta kaupungin vuokra-asunnossa :)
Mutta useimmat uskovat ja toivovat elävänsä eläkeikään asti eikä silloin ole kiva pienistä eläkkeistä maksaa isoja vuokria.Jää enemmän rahaa elämiseen kun on oma koti josta ei ole paljoakaan kustannuksia.

g

Onko siinä sitten jotain huonoa, jos toiset ei ole yhtä fiksuja kuin se mitä sinä fiksuksi määrittelet? Onko heikommissa jotain huonoa? Esim. vammaisissa tms. joiden ÄO ei yllä sinun tasolle?

DG
Aika erikoinen olettamus.
No itse asun omassa ja omat vanhemmat ja miehenkin vanhemmat asuu omassa.
Mutta kavereiden vanhempia osa asuu omassa osa vuokralla. Niin en mä näe heitä mitenkään eriarvoisina, tietty toivoo että kaikilla olisi rahaa elää kunnianarvioista elämää. Eli ei joutuisi sitä senttiä venyttämään koko elämänsä, jota joillekin on isojen laskujen takia.
Mutta ei joku asunto ole mitenkään ihmisarvon mittari ainakaan itselle. Ja jos nyt muuttaisin vuokralle, niin en näkisi sitä siltikään erinä. Tietty asutaan paikassa jossa on enemmän omaa kuin vuokrataloja. Mutta ei missään nimessä ole joku ihmis-mittari.

kääntöpuoli

no mites sitten ne ihmiset, jotka haluaisivat asua omoistusasunnossa, mutta ei ole mahdollista koska eivät saa lainalle takaajia?

jkl
Alkuperäinen kirjoittaja ??:
Alkuperäinen kirjoittaja jkl:

Mutta useimmat uskovat ja toivovat elävänsä eläkeikään asti eikä silloin ole kiva pienistä eläkkeistä maksaa isoja vuokria.Jää enemmän rahaa elämiseen kun on oma koti josta ei ole paljoakaan kustannuksia.
noh, ei ne vuokrat niissä kaupungin asunnoissa niin isoja joka paikassa ole.
voi ne menot olla omistusasunnossakin isot sillon eläkeiässä, velkaa voi olla vielä silloinkin ja ties mitä korjattavaa omakotitalossa saattaakin olla.. että asialla on aina 2 puolta. siksi me ei ikinä haluta omakotitaloa, koska kaiken korjaamisen maksaa yksin. rivitalossa (omistus sellainen) on paljon mukavampi asua tuonkin kannalta, osakkaita on enemmän kuin 1 korjauskuluja maksamassa :)

Ksantippa S.

Ei kun kaikki asumaan sillan alle, jotta voi pistää senkin rahan omaan taskuunsa.

Yhteistyössä