En usko niitä suurperheitä, jotka kertovat ruokaan menevän vain muutama satanen kuussa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hattifnatten
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Uskon, että on mahdollista selvitä tuommosella summalla KAUPPAkäynnistä. Mutta koko "ruokalaskua" siinä ei ole.

Luulenpa, että ne, joilla noin on, on käytössä semmoisia hyödykkeitä, joita hommaavat kaupan ulkopuolelta. Esim. marjat omasta puskasta, sienet metsästä, potut tutulta maanviljelijältä jne. Tämmöset kulut unohdetaan helposti pois, kun tuijotetaan vaan ruokalaskua. ...siis jos vaikka ostat mansikoita kesällä pakkasen täys ja niistä teet talvella ruokaa, ei sitä mansikoiden hintaa muista lisätä siihen laskuun. Samoin muiden muualta kuin kaupasta ostettujen tuotteiden kanssa. ..sitten taas, jos ostat marjapuskat ja syöt omista, ei ne marjapuskatkaan ilmaisia ole (vaikka vuosien mittaan tuottavatkin hintansa takaisin).

Ruokalaskua saa myös pienemmäksi, kun aina ostaa halvinta: kanan sijaan heikompilihaista broileria, ei osta limsoja/vichyjä/kaljoja jne. Mutta mutta. Elämästä on kiva nauttiakin. :D

kerrotko miulle ku mie en muista että mitä kana-nimikkeellä olevia tuotteita on myynnissä? tai siis että mitkä on oikeasti kanaa? ku siitä on jo jonkin aikaa ku sillä hyllyllä olen vieraillu.

Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Alkuperäinen kirjoittaja pieras:
No höpöhöpö!

Kasvikset ja hedelmät maksavat jos ei yhtään katso, että mitä ostaa ja koska ostaa. Halvat lihat ovat terveellisempiä kuin fileet jne. Leivän leipominen ei ole niin vaivalloista kuin kuvitellaan jne.

En tiedä pystyisinkö ruokkimaan suurperheen muutamalla satasella kuussa, mutta kyllä osan teistä ruokabudjetit kuulostaa todella hurjalta...

Tähän haluaisin hieman tarkennusta.

Ei pidä paikkansa. :) Halvoissa lihoissa on huonoin osa eläimestä: eniten rasvaa ja sidekudosta mukana. Filee-lihoissa on sitä parempaa osaa: vähemmän rasvaa, vähemmän sidekudosta, enemmän oikeaa lihaa. :)

meillä 5 hlöä eikä meillä kyllä paljoakaan mene rahaa ruokaan. se johtuu kylläkin siitä, että omasta pihasta saadaan perunat, sipulit, porkkanat, mansikat, omenat ja viinimarjat ja mies leipoo meidän leivät, minä teen piirakoita ja pullia muutaman kerran kuussa. Aamupalaksi syödään aina jonkin sortin puuroa. Lihaan ei mene rahaa kun ollaan kasvissyöjiä.

Alkuperäinen kirjoittaja kasvihuoneilmiö:
Alkuperäinen kirjoittaja Rinkeli-Martta:
Maalla asuvana olen sitä mieltä, että täällä on terveellisen ja halvemman ruokavalion toteuttaminen on helpompaa kuin kaupungeissa asuvilla. Muutama esimerkki: merilohi kaupasta/ kalat omasta katiskasta tai naapurin intohimoiselta kalastuksen harrastajalta pari kertaa viikossa; hedelmiä kaupasta / marjoja omasta puutarhasta ja metsästä; perunat ja juurekset kaupasta / omasta kasvimaasta tai sukulaisilta; vihannekset aina kaupasta tai torilta / kesäaikaan kasvimaasta tai kasvihuoneesta salaatit, tomaatit, kurkut, kesäkurpitsat, herneet, sipulit ym.

Tässäpä hyvä pointti.
Lisäksi terveellinen ruoka ei tosiaankaan ole aina kalliimpaa kuin epäterveellinen. Valkoista riisiä tietysti saa halvemmalla kuin täysjyvää, mutta esim. leipomalla leivän itse jo säästää. Samoin ainakin mun mielestä perusvihannekset tulevat kyllä halvemmiksi kuin einesruoka. Ja jos tosiaan onnistuu hankkimaan vaikkapa tukun kautta tai jostain ruokapiireistä suuria eriä kerralla niin sillähän ruokamenot taas pienenevät.

Itse asiassa halvimmaksi tulee hakea semmoisesta leipomonmyymälästä, mikä myy kauppahintoja halvemmalla (esim. Vaasalla on näitä). Jos lasket leipomiseen käytetyn ajan ja energian kulutuksen, itsetekemällä ei tosiaankaan saa aina halvimmalla. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:
Uskon, että on mahdollista selvitä tuommosella summalla KAUPPAkäynnistä. Mutta koko "ruokalaskua" siinä ei ole.

Luulenpa, että ne, joilla noin on, on käytössä semmoisia hyödykkeitä, joita hommaavat kaupan ulkopuolelta. Esim. marjat omasta puskasta, sienet metsästä, potut tutulta maanviljelijältä jne. Tämmöset kulut unohdetaan helposti pois, kun tuijotetaan vaan ruokalaskua. ...siis jos vaikka ostat mansikoita kesällä pakkasen täys ja niistä teet talvella ruokaa, ei sitä mansikoiden hintaa muista lisätä siihen laskuun. Samoin muiden muualta kuin kaupasta ostettujen tuotteiden kanssa. ..sitten taas, jos ostat marjapuskat ja syöt omista, ei ne marjapuskatkaan ilmaisia ole (vaikka vuosien mittaan tuottavatkin hintansa takaisin).

Ruokalaskua saa myös pienemmäksi, kun aina ostaa halvinta: kanan sijaan heikompilihaista broileria, ei osta limsoja/vichyjä/kaljoja jne. Mutta mutta. Elämästä on kiva nauttiakin. :D

kerrotko miulle ku mie en muista että mitä kana-nimikkeellä olevia tuotteita on myynnissä? tai siis että mitkä on oikeasti kanaa? ku siitä on jo jonkin aikaa ku sillä hyllyllä olen vieraillu.

Kariniemen lihat on kanaa. :) Muilla hyvin pitkälle vain broileria. ..niissä kyllä lukee se selvästi heti päällä: esim. Broilerin fileeleike vs. kanan fileeleike. ;)

Anteeksi nyt vaan, mutta minusta on silkkaa uusavuttomuutta jos väittää, ettei halvalla voi tehdä hyvää. Ja toisekseen, tilanteita on tosiaan erilaisia.

Meillä on isosyömäinen mies, leikki-ikäinen lapsi ja minä. Ruokaan menee joskus enemmän, mutta 200-300 eurolla saa todella hyvin ruoat. Ja siltikin meillä syödään joka päivä 2 lämmintä ateriaa, salaattia joka aterialla ja on hedelmiä. ( eihän esimerkiksi jäävuori-kurkku-tomaatti maksa paljon mitään)
Herkkujakin syödään ihan liikaa. Ja kalliimpaa lihaa aina yleensä viikonloppuisin. Jauhelihasta en tykkää, mutta sitäkin on. Keitoista en oikein välitä, mutta niitäkin on välillä. Broilerin liha on aina fileesuikaleita, leikkeleitä ja juustoa on aina. Ja jogurtteja. Maitoa menee paljon.

Me haetaan yleensä leivät tuosta myymälästä HALVALLA. Lohi, riista ja hirvi tulee omasta takaa, ISO säästö. Samaten kaikki marjat, osa mehuista ja hilloista.

Kariniemen lihat on kanaa. :) Muilla hyvin pitkälle vain broileria. ..niissä kyllä lukee se selvästi heti päällä: esim. Broilerin fileeleike vs. kanan fileeleike. ;)

kariniemi my ass! kananpojan lihaa, eli broileria! kanaa sitä sitkeää elukkaa on pakastealtaassa enää nykyisin! ai että jotkut on niii ihqui et huh, meillä ei syödä ranskalaisia kun en suosi kuin kotimaisia perunoita! XS

Voi pyhä jysäri sentäs tätä jeesustelua ja kotkotusta. Just tässä mulla on kolme Prisman tulostetta, jossa lukee ostot kuussa. 500? noin on keskisumma ja siinä on bensat mukana. Satunnaisia vaateostoksia lukuunottamatta tossa on kaikki. Pesuaineet, saippuat, ruuat, vaipat... Meitä on kuusi.

Leivät leivotaan itse, paitsi ruisleipä. Ei käytetä eineksia, ei kalliita juustoja , jogurtteja, sipsejä, keksejä... Perusainekset ostetaan ja jotain tuoretta tarjotaan joka ruualla. Inhoan jauheliha, sitä en osta. Inhoan kaikkea marinoituja suikalemörröjä, niitä en osta. Tehdään paljon itse, marjastetaan, sienestetään... Nimenomaan väitän, että me syödään terveellisesti. Esim. puuroja käyttämällä säästää pitkän pennin, kun lapset niistä tykkää.

Meillä menee viikossa ruokaan noin 120?-150?, joten kuussa se tekee noin 500?. Siinä ruoat, vaipat, joitakin pesuaineita (pääasiassa käytössä Swipe) ja herkut. Säästö on aika iso, kun ostaa kerralla lähes koko viikon sapuskat esim. Prismasta eikä tee pikkuostoksia (muutamia maitolitroja lukuunottamatta) lähikaupasta.

Meitä on 5. Lapset kotihoidossa, toistaiseksi.

Muoks. Lapset muuten kotihoidossa, mutta esikoinen eskarissa klo 9-13 ja syö lounaan siellä. Miehellä töissä eväät.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp:
Meillä 6 hlöä ja jo vauvojen ruokiin menee reippaasti joku 120-150 euroa/kk, ellei enemmänkin. Jos käyn ostamassa 200 eurolla ruokaa, on n. 10 vrk:n kuluttua jääkaappi melko tyhjänä.

Moni ei osta vauvojen ruokaa ollenkaan ja säästää siinä kauppalaskusta tuon 120-150?!

Miksi ihmeessä ap ei voi uskoa, että joku muu vaikka laittaa ruuan halvemmista raaka-aineista, kuin ap. Ja tekee kaikki ruuat itse, ei osta edes eineksiä koskaan.
Ja niinkuin esim. hernetäti tekee; ostaa lihaa suoraan pienestä teurastamosta paljon kerralla, saa halvemmalla, ostaa eilisiä leipiä leipomosta alennuksella paljon kerralla.

Jännä juttu, että ap luulee, että kaikki tekee samoin kuin hän. Jos aplla menee 500 euroa ruokaan, se tarkoittaa sitä, ettei kukaan muukaan pysty elämään sen halvemmalla?!
:headwall:

No, meilläkin menee vauvojen (kaksoset) maitoihin pelkästään 150 euroa kuussa, kas kun "omasta takaa" maitoa ei tule...Ja teen itse vau´voille itse ruokaa, ei mielestäni kuitenkaan ole halvempaa kuin valmisruokakaan, keskimäärin (paitsi puuro). Hedelmäsoseet tulevat kalliimmiksi kuin yhden annoksen hinta kaupassa 29 senttiä jne.

Kariniemen liha ei todellakaan ole kanaa vaan broileria! Mistä olet mahtanut saada tuon tietosi...?

Alkuperäinen kirjoittaja Åsa:
Meillä menee viikossa ruokaan noin 120?-150?, joten kuussa se tekee noin 500?. Siinä ruoat, vaipat, joitakin pesuaineita (pääasiassa käytössä Swipe) ja herkut. Säästö on aika iso, kun ostaa kerralla lähes koko viikon sapuskat esim. Prismasta eikä tee pikkuostoksia (muutamia maitolitroja lukuunottamatta) lähikaupasta.

Meitä on 5. Lapset kotihoidossa, toistaiseksi.

Tää on niin totta!
Kerran viikossa kauppaan menee se 70-1 50 euroa pesuaine, vaippa yms. tilanteesta riippuen sekä vähän siitä, miten paljon anaa periksi kaikille mieliteoille.
Jos käy jokapäivä kaupassa, alle 40 päivää tule tosi harvoin! Se sama karkki/limu/sipsi satsi tulee ostettua aina tai joku lehti tms. pientä!
Olen laskenu ja todennu, että 5 hengelle 100 euroa/viikko todellakin riittää ruokaan -jopa parempaan mitä meillä nykyään syödään, vaikka rahaa menee enempi- mut se vaatii sitä, että ottaa aivot mukaan kauppaan ja käy siellä vaan keran viikosa. Esim. noin 15-20 euron kirjolohesta (noin 10 euroa kilo tarjouksessa) saa kaksi lounasta; ekana päivänä uunikala ja suraavana kalakeito ja keitosta jää viellä yhteen päivälliseen/iltapalaan, kumpaa nimistystä haluaa käyttää iltaruuasta. (meillä syödään puoliltapäivin ja illalla kahdeksan paikkeilla).

Lasketteko ruokalaskuihin myös työssä tms. syötävät ruuat? Vähentää ruokalaskua melkoisesti jos molemmat vanhemmat ovat töissä ja lapset hoidossa, ja niitä ruokia ei lasketa ollenkaan. Yhdenkin aikuisen kerran päivässä muualla syömä lounas näkyy laskussa.

Alkuperäinen kirjoittaja utelias:
Lasketteko ruokalaskuihin myös työssä tms. syötävät ruuat? Vähentää ruokalaskua melkoisesti jos molemmat vanhemmat ovat töissä ja lapset hoidossa, ja niitä ruokia ei lasketa ollenkaan. Yhdenkin aikuisen kerran päivässä muualla syömä lounas näkyy laskussa.

Lasken, mutta itse asiassa kyllä miehen eväät vaan nostaa kauppalaskun hintaa...On huomattu lomilla.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja utelias:

Lasken, mutta itse asiassa kyllä miehen eväät vaan nostaa kauppalaskun hintaa...On huomattu lomilla.

Joo, luin väärin. Mutta on mukana.

No meitä on 6 henkilöä ja täytyy vaan katsoa mitä ostaa ja milloin... Pakastin on hyvä keksintö, silloin voi ostaa pakkaseen jos jotain on tosi edullisesti, esim. liha maksaa paljon!! Vihanneksia ja hedelmiä meillä syödään jokapäivä mutta silti niiden osuus kuukauden ruokamenoista on alle puolet verrattuna lihoihin!!! Leivon usein itse joten kahvipullaa yms. en osta. Leivät on useimmiten myös omatekoisia. Meillä rokaan menee n.400-500?kk.

Meitä on 5. Lapset kotihoidossa, toistaiseksi.[/quote]

Tää on niin totta!
Kerran viikossa kauppaan menee se 70-1 50 euroa pesuaine, vaippa yms. tilanteesta riippuen sekä vähän siitä, miten paljon anaa periksi kaikille mieliteoille.
Jos käy jokapäivä kaupassa, alle 40 päivää tule tosi harvoin! Se sama karkki/limu/sipsi satsi tulee ostettua aina tai joku lehti tms. pientä!
Olen laskenu ja todennu, että 5 hengelle 100 euroa/viikko todellakin riittää ruokaan -jopa parempaan mitä meillä nykyään syödään, vaikka rahaa menee enempi- mut se vaatii sitä, että ottaa aivot mukaan kauppaan ja käy siellä vaan keran viikosa. Esim. noin 15-20 euron kirjolohesta (noin 10 euroa kilo tarjouksessa) saa kaksi lounasta; ekana päivänä uunikala ja suraavana kalakeito ja keitosta jää viellä yhteen päivälliseen/iltapalaan, kumpaa nimistystä haluaa käyttää iltaruuasta. (meillä syödään puoliltapäivin ja illalla kahdeksan paikkeilla).

[/quote]

Meillä ei tule osteltua sipsejä, karkkeja, lehtiä yms. mutta silti ruokalasku on korkea, vaikka ostetaan tarjouksesta ja halvimpia yms.

Meillä 6 hlöä ja jo vauvojen ruokiin menee reippaasti joku 120-150 euroa/kk, ellei enemmänkin. Jos käyn ostamassa 200 eurolla ruokaa, on n. 10 vrk:n kuluttua jääkaappi melko tyhjänä.

Moni ei osta vauvojen ruokaa ollenkaan ja säästää siinä kauppalaskusta tuon 120-150?!

Miksi ihmeessä ap ei voi uskoa, että joku muu vaikka laittaa ruuan halvemmista raaka-aineista, kuin ap. Ja tekee kaikki ruuat itse, ei osta edes eineksiä koskaan.
Ja niinkuin esim. hernetäti tekee; ostaa lihaa suoraan pienestä teurastamosta paljon kerralla, saa halvemmalla, ostaa eilisiä leipiä leipomosta alennuksella paljon kerralla.

Jännä juttu, että ap luulee, että kaikki tekee samoin kuin hän. Jos aplla menee 500 euroa ruokaan, se tarkoittaa sitä, ettei kukaan muukaan pysty elämään sen halvemmalla?!
:headwall:

No, meilläkin menee vauvojen (kaksoset) maitoihin pelkästään 150 euroa kuussa, kas kun "omasta takaa" maitoa ei tule...Ja teen itse vau´voille itse ruokaa, ei mielestäni kuitenkaan ole halvempaa kuin valmisruokakaan, keskimäärin (paitsi puuro). Hedelmäsoseet tulevat kalliimmiksi kuin yhden annoksen hinta kaupassa 29 senttiä jne.

Tarkoitin siis kun tekee itse hedelmäsoseet kaupan hedelmistä.

Alkuperäinen kirjoittaja jenni87:
Ette ole tainneet kanaa maistaa! :D
Kyllä ne Kariniemen pöperöt on ihan broileria.
Kanaa saa ainakin meilläpäin ainoastaan jäisenä, kokonaisena, kaupan pakastealtaasta... hyrrr...

Mä olen kerran ostanu kanaa ja kolmen tunnin keittämisen jälkeen se oli yhä sitkeetä. Ne pakaste altaan kanat on todellakin vanhaa kanaa ja se ei oo ihmisruokaa.

Edellisessä kuussa ruokakauppaan jäi noin 300 euroa, ostoksissa mukana myös vaipat. Yhdellä reissulla siitä kului yli satanen, kun oli sukua kyläilemässä ja lista sen mukainen.
Ostan mitä tarvitsen ja usein lehtiä yms. Lapselle teen ruuat itse ja niiden raaka-aineissa en nuukaile. Suosin kotimaista ja esim. talvella kun kurkun ja tomaatin hinta on pilvissä siirryn porkkana linjalle ja laitan leivän päälle omenaa kurkun sijasta. Ostan lihaa, vihanneksia, hedelmiä mutta en keskitalvella tuoreita mansikoita.

Täysi peesi.On se jännä miten paljon meneeki kaksosille,saa niska vääränä kantaa soseita ja vellejä yms.ja vaippoja =)

Alkuperäinen kirjoittaja Niskalaukaus Varmistus:
Joku tuolla sanoi et halvat lihat on terveellisempiä kuin esim. filee. Joo on tosiaan.... :laugh: :laugh: kyllä ne halvat lihat on sitä jämälihaa(eli jauhelihaa) hyvin usein. Filee on vähärasvaista ja parasta. Itse en tiedä mitä ne kaupassa maksaa, kun ostetaan lihat lähitiloilta. Mutta et halpa liha=terveellistä, joopa joo....

Mutta kalleinta lihaa on leikkeleet, ja ne ovat epäterveellisempiä kuin tavallinen jauheliha. Niissä on suolaa ja lisäaineita jotka aiheuttavat syöpää.

En epäile tuota. Meillä menee ihan mieletön summa turhuuteen, epäterveelliseen makeaan, kekseihin, karkkeihin, jäätelööön, lasten yksittäispakattuihin vanukkaisiin, jugurtteihin, suklaaseen, leivoksiin... nuo kun jättäisi pois, riittäisi 300 oikein hyvin terveelliseen ruokaan, meitä on 4, mutta monilla on kasvimaata ja metsän ja veden antimia mitä taas meillä ei.

Yhteistyössä