En usko niitä suurperheitä, jotka kertovat ruokaan menevän vain muutama satanen kuussa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hattifnatten
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ViciousDream:
Meillä menee 400-500e, vaikka syödään koulussa/päiväkodissa/töissä.

Meillä 6henkilöä ja ruokaan meni viime kuussa 490?.
Luulin minäkin aiemmin että menee enemmän, mutta laitoin ylös kaikki menot eriteltynä ja tämä oli tulos...!!:)

meillä menee ruokaan 400 kuussa. enempää ei ole käytettävissä. Ja syödään ihan monipuolisesti, tuoretta joka päivä jne. Hedelmistä meillä ei oikein muksut välitä, mutta salaatteja menee senkin edestä.

Alkuperäinen kirjoittaja pieras:
No höpöhöpö!

Kasvikset ja hedelmät maksavat jos ei yhtään katso, että mitä ostaa ja koska ostaa. Halvat lihat ovat terveellisempiä kuin fileet jne. Leivän leipominen ei ole niin vaivalloista kuin kuvitellaan jne.

En tiedä pystyisinkö ruokkimaan suurperheen muutamalla satasella kuussa, mutta kyllä osan teistä ruokabudjetit kuulostaa todella hurjalta...

Tähän haluaisin hieman tarkennusta.

Meillä menee kk noin 600 e (ruoka ja pesuaineet samasta kaupasta).
Lapset syövät koulussa ja päiväkodissa,molemmat vanhemmat töissä.
Silti menee tuo summa...

mutta tuloja meil on vähän, ruokittavia on 5. ruokaan ei jää kauhiasti rahaa ja on pakko syödä edullisesti, joten tässä meidän "säästövinkkejä"
-perunat, porkkanat yms. ostetaan isoissa säkeissä yleensä tokmannilta, esim peruna 10kg on noin3e
-lihat ostetaan tarjouksesta tai yleensä päiväyskamaa, ja kun sattuu hyvää lihaa/broiskua päiväys-tarjoukseen sitä otetaan reilusti pakkaseen.
-ei "merkki tuotteita" vaan halpis versioita kuten extra, rainbow, eldorado yms. kaikissa kilohinta ratkaisee
+kalleinta on ostaa hedelmiä tai vihanneksia, niissä syödäänkin kausiluonteisesti halvinta mitä silloin on tarjolla. onneks näin tulee mukavaa kieroakin kun ei voi syödä koko vuotta leivän päällä kurkkua, vaan jossain vaiheessa paprika on halvempaa ;)

Fakta on että halpa ruoka ei ole sitä terveellisintä. Täysjyvätuottteet ovat kalliimpia, samoin vähärasvainen liha ja kala ja monipuoliset kasvikset. Kasviksia ja hedelmiä tulisi syödä joka päivä! Makkarat, valmisruuat, lihikset, sikanauta, kalapuikot, lauantaimakkarat yms, ranskanleipä ovat epäterveellisiä jokapäivä syötynä!

Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp:
Meillä 6 hlöä ja jo vauvojen ruokiin menee reippaasti joku 120-150 euroa/kk, ellei enemmänkin. Jos käyn ostamassa 200 eurolla ruokaa, on n. 10 vrk:n kuluttua jääkaappi melko tyhjänä.

Moni ei osta vauvojen ruokaa ollenkaan ja säästää siinä kauppalaskusta tuon 120-150?!

Miksi ihmeessä ap ei voi uskoa, että joku muu vaikka laittaa ruuan halvemmista raaka-aineista, kuin ap. Ja tekee kaikki ruuat itse, ei osta edes eineksiä koskaan.
Ja niinkuin esim. hernetäti tekee; ostaa lihaa suoraan pienestä teurastamosta paljon kerralla, saa halvemmalla, ostaa eilisiä leipiä leipomosta alennuksella paljon kerralla.

Jännä juttu, että ap luulee, että kaikki tekee samoin kuin hän. Jos aplla menee 500 euroa ruokaan, se tarkoittaa sitä, ettei kukaan muukaan pysty elämään sen halvemmalla?!
:headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja mustikkatassu:
meillä menee noin tonni kuussa kauppaan, sisältäen hygieniatuotteet, 6 henkeä löytyy tän katon alta

tosin en hirveästi säästele ruokamenoissa, halvemmallakin varmaan päästäis

Meillä oli menny kesälomal 1200e ruokakauppaan. Meitä 2 aikuista ja 3 lasta. siinä oli myös 3 kissan märkäruoka. lisäksi ostamme 2 suuren koiran erikoisruoat ja kissan ruoka eläinlääkäriltä. Koskaan en ole laskenu/pihdannu ruoasta. Lapsemme saa ostaa mitä muroja haluaa. Lihavia emme ole. Lisäksi syömme töissä ja lapset päivähoidossa. Ehkä siksi meillä menee ruokaa enemmän koska olen aina tehnyt ruokaa niin että ruokaa on aina jos joku tulee kyläilee lastensa kanssa. Jos joku tulee ruoka aikana niin pöytä on katettu myös vieraalle. Meillä yksi tuttava perhe joka ostaa 350e ruokaa kerralla eikä heitä kuin 4. Jokainen ostaa niin paljon kuin oma kukkaro antaa myöden, visaa emme omista. = )

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä 6 hlöä ja jo vauvojen ruokiin menee reippaasti joku 120-150 euroa/kk, ellei enemmänkin. Jos käyn ostamassa 200 eurolla ruokaa, on n. 10 vrk:n kuluttua jääkaappi melko tyhjänä.

Moni ei osta vauvojen ruokaa ollenkaan ja säästää siinä kauppalaskusta tuon 120-150?!

Miksi ihmeessä ap ei voi uskoa, että joku muu vaikka laittaa ruuan halvemmista raaka-aineista, kuin ap. Ja tekee kaikki ruuat itse, ei osta edes eineksiä koskaan.
Ja niinkuin esim. hernetäti tekee; ostaa lihaa suoraan pienestä teurastamosta paljon kerralla, saa halvemmalla, ostaa eilisiä leipiä leipomosta alennuksella paljon kerralla.

Jännä juttu, että ap luulee, että kaikki tekee samoin kuin hän. Jos aplla menee 500 euroa ruokaan, se tarkoittaa sitä, ettei kukaan muukaan pysty elämään sen halvemmalla?!
:headwall:

Mie tein kalkkunasosetta, n. 14 purkillisen verran tein, eli ois kaupasta ostettuna maksanu reilut 11 euroa. En nyt sitten tiedä oliko niin kannattavaa sittenkään, oli parsaa, porkkanaa, perunaa, lihaa. No, säästö se on pienikin säästö... Puuroa on usein aamu- ja iltapalana kaikille helppouden ja halvan hinnan takia.

Hyvä/terveellinen ruoka on kyllä sellainen asia, josta en halua tinkiä.

Meillä toistaiseksi perheessä kaksi ruokittavaa suuta, enkä uskalla edes miettiä ruokakauppaan hujahtavia summia :o Tokkopa 500e riittää kuussa ....

Maalla asuvana olen sitä mieltä, että täällä on terveellisen ja halvemman ruokavalion toteuttaminen on helpompaa kuin kaupungeissa asuvilla. Muutama esimerkki: merilohi kaupasta/ kalat omasta katiskasta tai naapurin intohimoiselta kalastuksen harrastajalta pari kertaa viikossa; hedelmiä kaupasta / marjoja omasta puutarhasta ja metsästä; perunat ja juurekset kaupasta / omasta kasvimaasta tai sukulaisilta; vihannekset aina kaupasta tai torilta / kesäaikaan kasvimaasta tai kasvihuoneesta salaatit, tomaatit, kurkut, kesäkurpitsat, herneet, sipulit ym.

Alkuperäinen kirjoittaja Rinkeli-Martta:
Maalla asuvana olen sitä mieltä, että täällä on terveellisen ja halvemman ruokavalion toteuttaminen helpompaa kuin kaupungeissa asuvilla. Muutama esimerkki: merilohi kaupasta/ kalat omasta katiskasta tai naapurin intohimoiselta kalastuksen harrastajalta pari kertaa viikossa; hedelmiä kaupasta / marjoja omasta puutarhasta ja metsästä; perunat ja juurekset kaupasta / omasta kasvimaasta tai sukulaisilta; vihannekset aina kaupasta tai torilta / kesäaikaan kasvimaasta tai kasvihuoneesta salaatit, tomaatit, kurkut, kesäkurpitsat, herneet, sipulit ym.

Näinhän se on. Ja nykyään kaupungissa ei ole edes välttämättä ole tiloja jossa vois säilyttää kyseisiä tuotteita, jos niitä vaikka hankkiskin maaseudulta varastoon.

Alkuperäinen kirjoittaja Tianna:
Alkuperäinen kirjoittaja utelias:
Te jotka selviätte tosi vähällä rahalla JA syötte terveellisesti ja monipuolisesti JA lapset ovat jo sen ikäisiä, että syövätkin vähän enemmän, kerrotteko kuinka sen teette?

Näissä keskusteluissa muuten aina oletetaan myös, että ihmisten energian kulutus on saman kokoinen. Mä oon perheestä, jossa kaikki ovat aina syöneet paljon, vaikka emme olekaan suuri kokoisia. Ja normaalipainoisia tai peräti alipainoisia kaikki. Epäilenpä, että tuokin näkyy ruokalaskussa, kun ruokaa vaan menee suuhun suurempia määriä kuin monilla muilla.

Toi voi johtua loisista. Esim. lapamadosta. :whistle:

Ja geeneistä.
T: myös sellaisesta perheestä oleva

Alkuperäinen kirjoittaja Rinkeli-Martta:
Maalla asuvana olen sitä mieltä, että täällä on terveellisen ja halvemman ruokavalion toteuttaminen on helpompaa kuin kaupungeissa asuvilla. Muutama esimerkki: merilohi kaupasta/ kalat omasta katiskasta tai naapurin intohimoiselta kalastuksen harrastajalta pari kertaa viikossa; hedelmiä kaupasta / marjoja omasta puutarhasta ja metsästä; perunat ja juurekset kaupasta / omasta kasvimaasta tai sukulaisilta; vihannekset aina kaupasta tai torilta / kesäaikaan kasvimaasta tai kasvihuoneesta salaatit, tomaatit, kurkut, kesäkurpitsat, herneet, sipulit ym.

Tässäpä hyvä pointti.
Lisäksi terveellinen ruoka ei tosiaankaan ole aina kalliimpaa kuin epäterveellinen. Valkoista riisiä tietysti saa halvemmalla kuin täysjyvää, mutta esim. leipomalla leivän itse jo säästää. Samoin ainakin mun mielestä perusvihannekset tulevat kyllä halvemmiksi kuin einesruoka. Ja jos tosiaan onnistuu hankkimaan vaikkapa tukun kautta tai jostain ruokapiireistä suuria eriä kerralla niin sillähän ruokamenot taas pienenevät.

Jos leipoo leivät itse, saa varmasti halpaa ja sellaista mistä pitää - itseleivottu ruisleipä ei maksa juuri mitään, kun sitä tekee ison satsin. Kasviksia, hedelmiä ja marjoja saa edullisesti satokauden mukaan - marjoja saa ilmaiseksi metsästä ja äitini tuo meille perunaa, porkkanaa, sipulia jne. omalta pellolta.

Pientä hintavertailua ja suunnittelua vaatii, mutta itse en koskaan haluaisi ajatella, että ostan mitä vain.. File ei ole aina se paras vaihtoehto liharuokaan, riippuu ruoasta mitä siihen kannattaa laittaa. Kana meillä ostetaan aina fileenä, mutta ei sitäkään kilotolkulla tarvi, samasta paketista voi syödä kahdella aterialla kun salaattia ja riisiä on enemmän. Isoissa säkeissä saa melkein kaiken halvemmalla, riisit, jauhot jne.

Meillä suosittuja ruokia ovat mm. lihakeitto (perunaa, porkkanaa, lanttua, naurista, purjoa, sipulia ja pala keittolihaa) ja ruisleipä, pinaattikeitto (pinaattia, maitoa, vehnäjauhoja, suolaa) ja täysjyväleipä, lohi ja perunamuusi + vaikkapa raaste.. Näitä saa halvalla ja helposti. Myös kasvissosekeitto on melkein ilmainen ruoka ;)

Meillä syödään melko paljon kasviksia, hedelmiä, marjoja, kalaa, kanaa.. Sanoisin että syömme terveellistä, tavallista kotiruokaa.

Mä olen itse suurperheessä elänyt lapsuuteni ja kyllä ruokaan ei paljoa mennyt. Meillä oli maatila josta saatiin kananmunat, perunat, porkkanat ym. Kaupasta ostettiin lähinnä jauhoja, mausteita ja lihaa. Tosin varsinkin keväisin ei ruoka ollut kovin monipuolista.

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Meillä menee aivan älyttömästi rahaa ruokaan, pojat tykkäävät hedelmistä ja minä haluan tarjota tuoreita rehuja joka päivä ruoan kanssa. :p

Peesii tähän 500-600e uppoo helposti ja meit ei oo kun 4 hlö (+eläimet)

Kaikkia hedelmiä menee PALJON ja muutenkin vihanneksia, samaten pyrin ostamaan kotimaisia joten varsinkin talvella ne maksaa ihan kivasti.

Tuolla summalla tekisin vauvoille jo itse mömmöt...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Meillä menee aivan älyttömästi rahaa ruokaan, pojat tykkäävät hedelmistä ja minä haluan tarjota tuoreita rehuja joka päivä ruoan kanssa. :p

Peesii tähän 500-600e uppoo helposti ja meit ei oo kun 4 hlö (+eläimet)

Kaikkia hedelmiä menee PALJON ja muutenkin vihanneksia, samaten pyrin ostamaan kotimaisia joten varsinkin talvella ne maksaa ihan kivasti.

Ostateko gurmee safkaa vai mitä?

Meitä on tällä hetkellä 5 henkeä ja ei uppoa edes puolia ruokaan..

Kuukaudessa n.140e (ruoka+maidot+leipä)

Ja syödään kyllä terveellisesti.
Mutta se on oikeesti mahdollista kun miettii esim.la-ke ruuat ja ostaa kerralla..
Ja keskiviikkosin meillä on keittopäivä.
Sekä meillä on myös tuoretta.

150e viidelle kuulostaa kyllä jo tosi vähältä. Viiden hengen perheenä pärjättiin vielä 300-4000e ruokakuluilla,mutta nyt on 7 ja laskut kasvaneet siitä. Tosin,jo rahat oikein vähiin menee niin tuollla 400 e summalla pärjää kyllä kuukauden ruokamenot+hygienian,varsinkin kun vaippoja esim ei tarvitse sieltä kauapsta kantaa vaan niitä on aina kotona valmiina.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
että joillakin on ne potut omasta takaa, samoin porkkanat, mansikat, mustikat, viinimarjat, raparperit, tomaatit, kurkut, sipulit, jopa lihat, kalat jne. Eihän silloin tarvi OSTAA juuri mitään.

Hyvin harvalla Suomessa on mahdollista kasvattaa omasta takaa talvella kasviksia.

Terveellinen ruoka pitää sisällään myös kasvikset, hedelmät ja marjat, joita pitäisi päivässä syödä puoli kiloa! Ja todellakin se kalliimpi liha on hyvin monessa tapauksessa terveellisempää, halpa liha kun yleensä on sitä rasvaista.

Kyllä aika harva suurperhe ostaa noin pienillä summilla TERVEELLISTÄ ruokaa, ainakaan talvella. Jos siihen täällä muka pystyy, niin voisi melko yksityiskohtaisesti kertoa, että mitä ja miten?

Meillä kolme henkinen perhe, lapsi 1-vuotias ja silti ruokaan menee kuussa 300-400e. Ja lapselle ostan valmiina oikeastaan vain hedelmäsoseita, muut teen itse.

Yhteistyössä