En uskalla enää kauppaan :(

• Viestiketjun aloittaja syrjäytynyt
  • Ensimmäinen viesti
syrjäytynyt
Miten voin ikinä mennä enää kauppaan yksin ostoksille koska en osaa käyttää sitä korttisysteemiä?! Mulla ei ollut siis aikoihin korttia koska en saanut hommattua henkkareita ja kortin haku pankista jäi. Nyt olisi sitten kortti ollut jo kesästä saakka mutta en tiedä mitään siitä miten sitä nykyään käytetään enkä kehtaa mennä kassalle ummikkona. Todella noloa, mitä voin tehdä että uskaltautuisin kauppaan ja oppisin sen kortin käytön?! Pelkään unohtavani pin-koodinkin paniikissa, mitäs sitten? Ja kaikissa kaupoissako on jo se itsepalvelujuttu?!

joskus syrjäytynyt myös
sun pitää ottaa joku messiin :) tai sit meet aamusta kun on tosi hiljasta ja pyydät että kassa näyttää sulle miten se toimii. sanot vaan et oot maksanu aina käteisellä ja nyt pitäis tääki aparaatti oppia :)

"viekku"
Nyt tsemppaat. Kassalla katsot sivusilmällä miten edelliset toimii. Ja tarvittaessa kysyt kassalta mihis tämä kortti tulikaan. Itsekin usein kysyn, kun kaupoissa on erilaisia maksupäätteitä, osaan kortti tungetaan päälle, osaan alas. Ja kantiskortit menee aina eri päin. Ei kassa siitä mitään ajattele. Laita pin-koodi varuiksi vaikka taskuun. Ei pitkän päälle järkevää, mutta ekat pari kertaa turvaksi. Ja jos kortissa on sirun lisäksi magneettiraita, pystyy pin-koodin ohittamaan: silloin näytät sitä uutta henkkaria ja allekirjoitat kuitin.

Itsepalvelu suomalaisissa kaupoissa on ollut jo vuosikymmeniä. Ihan itse saat tavarat hyllystä valita ja koriin kerätä. Ei juuri palvelutiskejä ole. ;) Mut tarkoitit vissiin pikamaksamista kassalla? Sellanen onnistuu vasta tosi harvassa kaupassa ja vain uuden uutukaisilla maksukorteilla. Monikaan ei vielä sitä osaa.

"ABCDEFG"
Tuohon koodin unohtamiseen semmoinen vinkki, että itse olen tallentanut kännykkääni tekaistun puhelinnumeron, jonka loppuosa on tuo tunnuskoodi. Tarpeen tullen voin siis vilkaista koodin kännystä.

Vierass
Kyllä ne auttaa ja neuvoo kaupassa. Itsekin sekoilen joskus ja laitan korttia moneen kertaan väärin päin, vaikka korttiimaksaminen on tuttua. Myyjät neuvovat, jos sekoilee. Maksupäätteitä on erilaisia, joten neuvojen saamisessa ei ole mitään ihmeellistä. Joskus maksamisessa voi olla ongelmaa yhteyksien tai teknisten ongelmien vuoksi. Myyjät selvittelevät nekin. Tee alkuun vaikka useita pikkuostoksia rauhalliseen ostosaikaan, niin kortin käyttö tulee tutuksi. Jos pelkäät epäonnistumista, niin varaa lompakkoon käteistä, jota voit käyttää hätätapauksissa.

Myyjiltä voi kyllä ihan kysyä, jos ei tiedä jotain asiaa. Jos sitä mietit, että mitä muut ajattelevat, kun et osaa maksaa kortilla, niin voin kertoa: ei yhtikäs mitään. Ei kiinnosta. Mutta jos et usko, niin ainahan voit näytellä ulkomaalaista turistia. Monessakaan maassa ei ole vielä käytössä sirukortinlukijoita, joten tyrkyttävät korttia kassalle. Sönkötät vaan jotain huonolla englannilla niin läpi menee.

"Lissu"
Työnnät kortin laitteeseen, jolloin se kysyy maksatko pankikortilta vai luotolta. Valitset toisen. Sen jälkeen kysyy pin-koodin. Näppäilet sen. Sitten laite ilmoittaa, että voit ottaa kortin pois. Ei ole tuon vaikeampaa. :)

Lisättäköön vielä, että suurin osa sirukortinlukijoista näyttää tältä:

Niihin voi laittaa kortin vaikka heti kun olet saanut tavarat kassalle ja kun oma maksuvuorosi koittaa. Sitten vaan valitset credit tai debit, näppäilet pin-koodin ja painat vihreää. Jos ei ole yhdistelmäkorttia, niin kone kysyy suoraan pin-koodia.

ap.
Oho luulin saavani kasan haukkkuja, kiitos teille avuliaat ihanat ihmiset :) Ehkä se ei sittenkään ole niin kamalaa jos sekoilee koertin kanssa? Luulin että kaikki osaa sen ja opettelijaa katsotaan kieroon kun en vielä sentään mummoikäinenkään ole.

ap.
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;30557891:
Lisättäköön vielä, että suurin osa sirukortinlukijoista näyttää tältä:

Niihin voi laittaa kortin vaikka heti kun olet saanut tavarat kassalle ja kun oma maksuvuorosi koittaa. Sitten vaan valitset credit tai debit, näppäilet pin-koodin ja painat vihreää. Jos ei ole yhdistelmäkorttia, niin kone kysyy suoraan pin-koodia.
Mihinkä tuonne se kortti tungetaan ja miten päin? Onko credit siis luottokortti ja jos ei ole luotollinen niin sitten debit? Onko sille oma näppäin vain miten valitaan. Mistä tiedän onko mulla yhdistelmäkortti ja mitä se edes tarkoittaa? Joo sori oon tosi tumpelo tässä :/

"puf"
Itse olen ollut tuossa tilanteessa. Kirjoitin pin koodin käteeni ja lähdin sitten sopivassa mielentilassa yrittämään. Kun kortin laitoin sitten lukijaan, oli se siellä väärinpäin. Olin niin nolona, mutta totesin vaan 'oho enpä huomannu' ja tomera kassarouva olikin sen jo kääntänyt oikeinpäin. Katsoin tarkasti miten päin sen sieltä otin pois ja nyt sujuu kortilla maksaminenkin ihan kuin 'normaaleilla' :)

Ei kuin yrittämään vähän hiljaisempaan kauppaan hiljaiseen aikaan. :)

Hehhs
Just tänään laitoin väärän kortin laitteeseen ja jouduin kysymään, että kassalla, että mitäs mä nyt teen, kun piti toinen kortti laittaa? Ystävällisesti kassa neuvoi, muut asiakkaat odotti kiltisti.

Mihinkä tuonne se kortti tungetaan ja miten päin? Onko credit siis luottokortti ja jos ei ole luotollinen niin sitten debit? Onko sille oma näppäin vain miten valitaan. Mistä tiedän onko mulla yhdistelmäkortti ja mitä se edes tarkoittaa? Joo sori oon tosi tumpelo tässä :/
Kortti laitetaan tuohon ylhäällä olevaan reikään siru alaspäin, kuvapuoli itseen päin. Tuskin sulla on yhdistelmäkorttia, kai tietäisit jos sulle olisi luottoa myönnetty. Mutta kortistahan sen näkee, lukeeko siinä credit/debit, debit vaiko electron.

Jos on yhdistelmäkortti niin credit valitaan näytön alapuolelta vasemmanpuoleisesta napista ja debit oikeanpuoleisesta napista. Keskimmäinen on nappi on varattu bonuskorteille, joissa on maksuominaisuus, jos haluat ottaa vain bonukset etkä maksaa kortilla.

vierass
Kortti tungetaan näytön yläpuolella olevaan koloon, kuvapuoli itseä kohti siru alaspäin. Uppoaa noin puoliväliin. Näytön alla on pikku näppäimiä, mistä voi valita, minkä näytössä olevan jutun valitsee, voi valita esim. että käyttää vain kortilla olevaa bonuskorttia. Kun näyttö pyytää näpyttelemään pin-koodin, syötät sen numeronäppäimillä ja lopuksi OK. Kortin otat pois, kun näyttö sanoo, että sen saa ottaa.

Ja erilliset bonuskortit sitten vedetään kyljestä läpi. Aina voi käydä harjoittelemassa kortin käyttöä ottoautomaatilla ja nostaa käteistä (tai tallettaa sitä panoautomaatilla, niitä on harvemmassa) ja maksaa kassalla sitten sillä käteisellä ;)

ap.
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;30557906:
Kortti laitetaan tuohon ylhäällä olevaan reikään siru alaspäin, kuvapuoli itseen päin. Tuskin sulla on yhdistelmäkorttia, kai tietäisit jos sulle olisi luottoa myönnetty. Mutta kortistahan sen näkee, lukeeko siinä credit/debit, debit vaiko electron.

Jos on yhdistelmäkortti niin credit valitaan näytön alapuolelta vasemmanpuoleisesta napista ja debit oikeanpuoleisesta napista. Keskimmäinen on nappi on varattu bonuskorteille, joissa on maksuominaisuus, jos haluat ottaa vain bonukset etkä maksaa kortilla.
Voi jestas menee vaikeeks :/ Unohdin ne helkutin bonuksetkin. Taidan ottaa ryypyn ennenku menen kassalle sekoilemaan.
Luottokorttia mulla ei ole, sen tiedän enkä nyt just muista mitä mun kortissa lukee. Debit tai electron kai.

Kyl sää ap selviät.Rohkeesti vaan yrittämään =) On mullaki ollu korttisekoilua ja aina on kassa neuvonut. Ja mitä olen odottaessa seurannu ni en oo etkä oo ainoa joka ei aina tiedä tai tulee muuta häröä. Tai voithan sä nostaa rahaa ja maksaa käteisellä. Ei automaattikaan vaikea ole.

Vierass
Linkin sivun alaosassa on kuva, jossa näytetään, bonuskortin veto ja pankkikortin paikka (siru edeltä, kuvapaulo itseen päin). Näin siis yleensä, ellei ole maksupääte, johon kortti työnnetään alaosaan (siru edeltä, kuva ylöspäin).

http://www.kesko.fi/fi/Kaupat-ja-palvelut/Ajankohtaista/Sirukortinlukijat-tulevat-K-kauppoihin/

Yhteistyössä