en uskalla aloittaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tatti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja sh:
Alkuperäinen kirjoittaja Trinsessa:
Alkuperäinen kirjoittaja marskuukkeli:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Ja vielä siihen, että e-pillereissä nää ns. vaaralliset sivuoireet on hyvin hyvin harvinaisia. Eli niitä ei ainakaan tarvii pelätä.

aika yleisiä nuo tulpat tuntuu olevan. jokui puhui jopa sadasta naisesta vuodessa.... huh....

Uskoisin että monilla on taustalla kuitenkin joku tila tai sairaus, joka saattaa altistaa näille tapahtumille. En mee kyllä mitään varmaksi sanomaan.

Minulla on sairaus joka altistaa tulpille pillereiden kanssa. Lääkärin kanssa kun oli puhetta aikoinaan asiasta kun sairaus todettiin niin silloin lääkäri sanoi minulle että pillereiden kohdalla tulpat johtuvat melkein aina sairauksista. Yleensä on vielä kyseessä perinnölliset sairaudet joten jos askaruttaa niin kannattaa kysellä sukulaisilta löytyykö verisuonisairauksia.

isän äidillä verenpainetauti, äidin isälle tehty sydämen ohitusleikkaus noin 65-vuotiaana ja joskus 7-kymppisenä oli joku tukos sen jalassa. muita tapauksia en tiedä. onko näillä merkitystä?

On merkitystä. Se, että sukulaisella on ollut tukos jalassa =veritulppa, on kohonnut riski sulle. Pillerit saattavat myös nostaa verenpainetta, joten sullakin on kohonnut riski siihen.

Lääkäri sanoi että ei olisi tuolla tulpalla merkitystä koska on niin vanhalla iällä saatu?

No, usko lääkäriä tai ole uskomatta, itsehän sen valinnan teet, aloitatko pillerit vai et. Mulla ei ole lääkärin tutkintoa niin en ala vastaan väittämään, mutta omalta kohaltani lukisin ton kohonneeksi riskiksi silti.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sittenhän näät tuleeko sivuvaikutuksia, kun kokeilet, helppohan niiden käyttö on lopettaa.

ehkä vähän liian myöhäistä lopettaa jos saa vaikka veritulpan ja kuolee siihen... Eikä ne ikävät sivuvaikutukset lopu heti ku seinään kun lopettaa jotkut ei ehkä lopu koskaan.

Harvempi veritulpan saanut siihen suoraan kuolee, yleensä se oireilee pohkeen kipeytymisenä ja turpoamisena, mistä tietää lähteä lääkäriin jos tietää veritulppien riskin olevan olemassa. Veritulppa on hoidettavissa, jos siihen ajoissa hoito aloitetaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Arew:
Eipä taida noilla sukulaisten sairauksila olla kummempaa merkitystä, kun vasta noin iäkkäinä ovat sairastaneet. Jos oma verenpaineesi on OK, niin ei ole tämän suhteen estettä pillerien käytölle. Eikö lääkäri mitannut verenpainetta, kun määräsi pillerit?

ei mitannut tällä kertaa. jälkitarkastuksessa viimeksi mitattu ja siitä on noin 8kk. 124/75 oli viimeksi. kait ihan normaali.

-- kuulemma yhtä vähän oireita ku esim minipillereistä. --

Just. mulla on minipillereistä enemmän sivuvaikutuksia kuin yhdistelmistä (Yasmin). Noi Yasminit haluun takas kunhan imetys päättyy.

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
käyttäkää kondomia.

Tässä ei ollut kyse pelkästä raskauden ehkäisystä vaan menkkojen tuomista ongelmista enimmäkseen ilmeisesti. Ja minipillerit ei oikein myöskään auta noihin kuukautisvuotoihin.

kipuihin saa vahvempaa särkylääkettä ja varmasti löytyy muitaki valmisteita millä vuotoa saa vähentymää....

käyttäkää kondomia.

Tässä ei ollut kyse pelkästä raskauden ehkäisystä vaan menkkojen tuomista ongelmista enimmäkseen ilmeisesti. Ja minipillerit ei oikein myöskään auta noihin kuukautisvuotoihin.

kipuihin saa vahvempaa särkylääkettä ja varmasti löytyy muitaki valmisteita millä vuotoa saa vähentymää....

Totta, mutta e-pillerit taitaa monessa tapauksessa olla se yksinkertaisin vaihtoehto, joka voi auttaa samalla molempiin, kipuihin ja vuotoihin.

käyttäkää kondomia.

Mutta hormonit tehonnevat parhaiten. Minulle alkoi tulla runsasta vuotoa ja tiputtelua. Hormonit olivat järkevin hoito. Nyt minulla on hormonikierukka, vaikka ehkäisyn vuoksi siihen ei ole tarvetta.

täytyy vissiin taas lähteä lääkäriin hakemaan jotain muuta... hormonikierukkaa tai minipilleriä? joillakinhan kuulemma minit saa kuukautiset katoamaan...?
Minulla vaihtoehdot olivat e-pillerit tai hormonikierukka. Valitsin hormonikierukan, koska silloin ei tarvitse muistaa päivittäistä pilleriä-

kannattaa ensin kokeilla minipillereitä. niissä on samaa ainetta ku h-kierukas. kierukas toki vähemmän hormonia. pillerit on sit helpompi keskeyttää jos tulee jotain...

kiitos kaikille vastauksista! Selvitin sukutaustoja ja kävi ilmi ettei meidän lähisuvusta löydy veritulppia kuin yhdeltä vain mutta hän ei ole verisukulainen joten sillä ei ole vissiin merkitystä? mietin vielä muutama päivä aloitanko yaz pillerit vai harkitsenko kierukan ottamista..

Yhteistyössä