En tunnista vauvani nälkää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
En tiedä saanko huonon äidin leiman, mutta voin kertoa, että en tunnista milloin vauvallani (7-viikkoinen) on nälkä. Unilta herätessään ilmoittaa kyllä nälästään itkemällä ja hamuamalla rintaani kohti, mutta päivällä en ole tainnut vielä kertaakaan huomata hänen olevan nälkäinen. Johtuu lienee siitä että meillä imetetään kellon kanssa, ei lapsentahtisesti. Neuvolan ohjeen mukaan syötän poikaa 2 tunnin välein, sillä painonnousu on ollut kovin niukkaa. Korviketta ei olla kuitenkaan alettu antaa, sillä maitoa tulee hyvin. Ja kun 2 tunnin välein isken tissin suuhun, niin ehkä vauvalla ei ehdi tulla uusi nälkä kun maitoa tarjotaan taas. Vai voiko vain olla, että vauva ilmaisee nälkää pelkällä itkulla, josta on ymmärrettävä, että nyt on nälkä? Vai hamuaako kaikki vauvat?

Nimenomaa syy on siinä, että vauvalle ei ole vielä ehtinyt tulla niin nälkä, että ilmottaisi siitä. Syynä nimenomaa se 2h välein syöttäminen. Kun se lopetetaan, niin kyllä se vauva alkaa pian oireilemaan nälkäänsä ja syökin enemmän kerralla, kun ei syötä niin tiheään. Toki syötät vielä 2h välein aivan kuin on opastettu, mutta jatkossa opit kyllä tuntemaan vauvasi kun ei tarvitse tuijottaa kelloa. :)

Meillä huusi lapset kurkku suorana ja naama punaisena kun olivat nälkäisiä. Kyllä sen huomasi. Veikkaan, että sinun vauvasi saa niin usein maitoa, että kunnon nälkä ei ehdi yllättää. Itse olen imettänyt siis vain lapsentahtisesti.

Voit kokeilla niin, että imetät molemmista rinnoista ja sen jälkeen annat pullosta vielä korviketta päälle. Jos lapsi senkin vielä syö, on hänelle jäänyt imetyksen jälkeen vielä nälkä.

En minä ainakaan aina erottanut nälkäitkua. Paitsi jos jostain syystä ehti vauvalle tulla aivan kamala nälkä. Tarjoat tissiä, ja jos ei kelpaa, on vika jossain muualla (esim. vaipassa).

• Tykkää
Reactions: Eragon

Uusimmat

Yhteistyössä