En tunne oloani kotoisaksi äitien joukossa hiekkiksellä ja puistossa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Hoidan esikoistani kotona ja aikomukseni oli olla kotona ainakin siihen kuin tyttö on 2-vuotias. Olemme nyt aloitelleet puistossa käynnin ja vaikka viihdynkin lapsen kanssa kotona erinomaisesti, on puistossa toisten aikuisten käytös saanut minut miettimään uudelleen jaksanko kuitenkaan kotona kahta vuotta.

Olen varmaan liikkunut aika valikoidussa porukassa (fiksuja, koulutettuja, ystävällisiä, kohteliaita toiset huomioivia ystäviä), koska puistossa tuntuu törmäävän jos jonkinlaiseen tallaajaan, ja todella vaikea ymmärtää joitakin äitejä.

Esim. meillä tapahtunutta. Olimme puistossa tytön kanssa hiekkalaatikolla. Meillä oli omat hiekkalelut ja hiekkiksellä oli muutama jonkun unohtama auto ja lapio. Tyttöni leikki myös niillä leluilla (hiekkiksellä ei ollut muita lapsia). Ei todellakaan ollut aikomus viedä kotiimme niitä toisten jättämiä leluja mutta en nähnyt syytä kieltääkään tyttöä niillä leikkimästä sen aikaa kun olimme hiekkiksellä. Hetken päästä siihen tuli n. 5-6 v poika isoäitinsä (tai muun vanhemman sukulaisensa) kanssa. Olivat repuista yms päätellen matkalla johonkin harrastukseen eikä hiekkikselle leikkimään. Poika tuli ottamaan tytöltäni kädestä lelun ja sanoi että nämä on mun. Sanoin että joo, saadaanko me leikkiä niillä? Poika sanoi joo. Isoäiti oli kauempana eikä sanonut meille mitään. Sitten isoäiti sanoi kuuluvalla äänellä pojalle "Ei toisten leluilla saa leikkiä, ne on nimikoituja" "Ne on varastaneet sun lelut meidän pihasta, omassa pihassahan sä aina säilytät lelujasi." Olin vähän aikaa hoomoilasena ja huusin sitten isoäidin perään että nää oli kyllä tässä hiekkalaatikolla eikä olla haettu kenenkään pihasta. Isoäiti ei vastannut meille mutta mutisi pojalleen jotain "tuhmasta tädistä ja että ei saa ottaa toisen leluja" Olin vähän että just joo....

Just ton tyyppiset ihmiset jotenkin onnistuu pilaamaan multa koko ilon puistoilusta ja lapsen kanssa ulkona olosta. Tuntuu että täällä päin on useampiakin ton tyyppisiä ihmisiä. Tää nyt oli aika ääriesimerkki, ja varmaan lasten äidit ei kehtaakaan käyttäytyä noin, mutta joku kylässä oleva isoäiti (ei paikallinen) ehkä sitten purkaa angstejaan kun ajattelee ettei tunne meitä eikä tapaa enää uudelleen. Jäi vain tosi kelju olo noista kommenteista. En taida tuntea hiekkalaatikkomaailman sääntöjä ja tuntuu etten vain sovi siihen maailmaan...

Mulla on kohta 2-vuotias lapsi. Inhoan leikkipuistoja ja siellä notkumista. Ymmärrän siis tunteesi. Voisitteko leikkiä jossain muualla ulkona? Käydä kävelyllä ja talvella voi lumessa leikkiä missä vaan.

Alkuperäinen kirjoittaja katmat:
kannattaisko alkaa käydä jossain avoimes päiväkodis tms perhekerhos leikkipuiston sijaan?Sielä vois olla fiksumpaa porukkaa.Tai sitten ei.

Onko näin? No täytyypä ottaa selville missä tollaisia olisi.

ei sielläkään ole fiksumpaa porukkaa. Itse olen aina karttanut puistoja yms avoimia päiväkoteja.
Nyt on vähän pakko poika 3 v kanssa mennä välillä. Yleensä mies hoitaa nämä puistoilut.
Olen tutustusnut yhteenn samanikäiseen naiseen jolla tytttö n. 2 v. Silloin lähden hänen kanssaan.

En ole koskaan törmänyt vastaavaan! Entäpä jos sovit kaverisi kanssa tapaamisen leikkipuistoon tai lähdette yhdessä muuten vain ulkoilemaan? Onko Sinulla kavereita, joilla on pieni lapsi/lapsia?
Tai jos kokeilet toista leikkipuistoa?

Harmillinen juttu, mutta älä ihmeessä tuon takia luovuta. Puistoissa käy myös mukavia äitejä ja mukavia lapsia, ainakin täällä meillä päin. Itse olen päinvastoin ollut erittäin positiivisesti yllättynyt puistoseurasta!

Minusta te molemmat aikuiset käyttäydyitte erittäin tökerösti.
minujsta toisten tavaroihin ei saa koskea ilman lupaa, ja kai sinun koulutettuna pitäisi se tietää.
on ikävää, jos pitää koko ajan pitää omia tavaroitaan kädessa jos ei halua jostain syystä toisten niillä leikkivän.
lapselle esim joltain tärkeältä ihmiseltä saatu lelu voi olla yhtä tärkeä kuin sinulle sinun burberryn laukku ja on todella törkeää ottaa toisten tavaroita kysymättä lupaa. kaikilla ei ole omaa pihaa ja haluavat silti leikkiä leluilla ulkona, ja pitäisikö heidän pitää ksäissään niitä, jos eivät toivo toisten niillä leikkivän.
minusta sinä opetat kakarallesi ikävän tavan, että hän kuvittelee, että mikän on toisten, on myös hänen.
jokaisen tavarat ovat heidän omiansa eikä niihin kosketa ilman lupaa. että sikäli ymmärrän isovanhemman närkästyksen.

Mietin tänään samoja juttuja kun viimein taas raahauduin kaksivuotiaan poikani kanssa puistoon. En vaan osaa juoruta siitä kenen mies on tehnyt mitä ja minusta siellä mennään melkoisen asiattomuuksiin kun pph:t kertoilee kaiken puistokansan kuullen hoidokkiensa vanhempien yksityisasioita. Täällä ei siis ole pelkoa että joutuisi keskustelemaan lapsista.( kun moni sitä kammoaa kaivatessaan aikuista seuraa..)
Leluista ei meillä sentään ole sanomista, aika karua ap teillä se meininki...
Tuu ap meidän hiekkikselle niin tylsistytään porukalla! :)

Meilläpäin on mulla ainaki ollu aivan superihana lähileikkari jossa on vaan ihania äitejä ja isejä. Mut kai mä olen vaan onnekas ,ku näitä tällasia juttuja täältäki saa lueskella aika usein...

siis jos tulet puistoon rattailla niin saako toiset lainata niitä?
tai jos tulet eväiden kanssa, voivatko toiset ottaa sen peiton jonka päälle ajattelit kattaa eväät?siis lainata

minusta on aivan sikamaisen törkeää mennä ottamaan toisten tavaroita ilman lupaa. vaikka se tavaran omistaja olisi lapsikin, pitäisi sinun aikuisena kunnioittaa hänen tavaroitaa kuten ehkä kunnioitat muiden aikuisetnkin ihmisten tavaroita.
joten kyllä menisin sinuna käytöskouluun. käytöksesi törkeää.

Alkuperäinen kirjoittaja huh:
Minusta te molemmat aikuiset käyttäydyitte erittäin tökerösti.
minujsta toisten tavaroihin ei saa koskea ilman lupaa, ja kai sinun koulutettuna pitäisi se tietää.
on ikävää, jos pitää koko ajan pitää omia tavaroitaan kädessa jos ei halua jostain syystä toisten niillä leikkivän.
lapselle esim joltain tärkeältä ihmiseltä saatu lelu voi olla yhtä tärkeä kuin sinulle sinun burberryn laukku ja on todella törkeää ottaa toisten tavaroita kysymättä lupaa. kaikilla ei ole omaa pihaa ja haluavat silti leikkiä leluilla ulkona, ja pitäisikö heidän pitää ksäissään niitä, jos eivät toivo toisten niillä leikkivän.
minusta sinä opetat kakarallesi ikävän tavan, että hän kuvittelee, että mikän on toisten, on myös hänen.
jokaisen tavarat ovat heidän omiansa eikä niihin kosketa ilman lupaa. että sikäli ymmärrän isovanhemman närkästyksen.

Meillä on kyllä puistossa aivan sanattomasti selvää, että kaikkien leluilla leikitään. Jokainen tuo omiansa ja lapset leikkii niillä sekaisin. Kukin kotiin lähtiessään kerää omat mukaansa. Jos jollakulla on lelu puistoon jäänyt, sillä voi leikkiä ja sitten se jätetään sinne odottamaan, jotta oikea omistaja sen löytää ja korjaa kotiinsa. Itse en varmaan ottaisi lapselleni mukaan mitään sellaista, millä ei muutkin saisi leikkiä.

Jos hiekkalaatikolle on joltain jäänyt leluja niin olen antanut lasteni niillä leikkiä. Tietysti lupa kysytään omistajalta jos sellanen on paikalla. Meillä on tuossa yhdessä lähipuistossa aina jätetty hiekkalaatikko täyteen leluja. Olisi aika homma alkaa niitä ottamaan sieltä pois ja vaikea tuollaista pientä taaperoakin kieltää niihin koskemasta. En tiedä omistajan kantaa asioihin, kun en koskaan ole nähnyt.

Kannattaa kyllä tutustua perhekahviloihin, avoimiin päiväkoteihin ja sellasiin. Meillä ainakin kiertää niissä jonkun verran eri porukkaa. Mä olen paljon kaynyt kaikenlaisissa ja suurimmaksi osaksi positiivisia kokemuksia. Lapselle on kuitenkin kiva saada muiden lasten seuraa.

Joo, oma lapseni sai tänään perhekerhossa turpaan sellaiselta lapselta, joka aina kiusaa kaikkia muita. Koskaan kukaan ei sano tälle terrorisoijalle mitään, hänellä on ikää jo 4v. Aina ja aina vaan kiusaa ja se sallitaan. Tää on niin raskasta välillä.

Ja todellakin outoa käytöstä siellä teidän puistossa. Tottakai leluja saa lainata, jos ne on sinne laatikkoon jätetty.

Minä olen sitä mieltä, että jos puistoon tuodaan leluja, niitä saa kaikki muutkin käyttää. Vaikka ne olisikin nimikoituja.
Samalla periaatteella annan muidenkin leikkiä meidän leluilla. Kun sitten äidit hokee, että ei saa, on toisen lelu ja minä vieressä: saa ottaa, anna vaan leikkiä, onhan noita, niin tulee noo ja hölmö olo.
Mutta minä olenkin vähäisesti kouluttamaton,

Mä oon kans sitä mieltä, että kaikki leikkii kaikilla ja kädestä EI OTETA. Jos ei leikit suju yhdessä niin meillä ainakin uhkaillaan kotiin lähdöllä. Paskamaista tässä on se, että monella taas tämä mentaliteetti "nämä on meidän sirkan/paavon leluja" "näihin ei saa koskea"

siis jos joku on unohtanut lelunsa hiekkikselle, eikä siellä tosiaan näy ketään jolta voisi kysyä saako tavaraa lainata niin kyllä mä antaisin lapseni sillä leikkiä.. Kyllä täällä on niuhoa porukkaa taas liikkeellä!! Eri asia jos vaikka Pekka leikkis omilla autoillaan siinä hiekkiksellä ja mun lapseni menis ottamaan hänen autojaan, silloinhan ehdottomasti tarvii kysyä..!!

Alkuperäinen kirjoittaja Mama the strange:
Mäkään en oo koskaan tuntenut itseäni kotoisaks tollasissa äitipaikoissa. En osaa olla niinkuin muut. Oon kai liian erilainen.

Sama juttu... Nyt tosin ollaa alettu käymään avoimessa päiväkodissa, jossa onneksi on tosi kivoja, samanhenkisiä äitejä. Mut yleisesti muiden tuoreiden (tai no itse asiassa "ongelma" on just ne ei- ihan- juuri äidiksi tulleet jotka tietää kaikesta kaiken ) kanssa en kamalasti viihdy, pitkiä aikoja.
Mitä hiekkisepisodiin tulee, kyllä mäkin olen antanut meidän tytön leikkiä "yksinäisillä" leluilla, jos ei ketään ole puistossa samaan aikaan.

tai jos tulet eväiden kanssa, voivatko toiset ottaa sen peiton jonka päälle ajattelit kattaa eväät?siis lainata

minusta on aivan sikamaisen törkeää mennä ottamaan toisten tavaroita ilman lupaa. vaikka se tavaran omistaja olisi lapsikin, pitäisi sinun aikuisena kunnioittaa hänen tavaroitaa kuten ehkä kunnioitat muiden aikuisetnkin ihmisten tavaroita.

Voisiko joskus käydä näin:

minä menen hiekkalaatikolle puistoon ja kippaan sinne pussillisen aivan ihania leluja ja te olette silloin täällä kyläilemässä, läpikulkumatkalla, eikä teillä ole omia leluja.
Minun lapseni meneekin liukumäkeen ja kiipeilytelineeseen.
Sinun lapsesi haluaisi mennä hiekkalaatikolle, mutta minä kailotan isoon ääneen, että "ne on meidän miialotan lelut, niillä ei saa muut lapset leikkiä, te rikotte ne"
ja miialotta menee jossain ihan muualla.

Sinun lapsesi sitten päättää tutustua minun kultamussukkaani ja menee samaan liukumäkeen, minä ilmoitan, että minun muksuni oli siinä ensin, ja vieraat lapset voi odottaa vuoroaan sivulla penkillä.

Minun lapsi menee sitten hiekkalaatikolle jonne sinun lapsesi voi mennä kaivelemaan käsipelillä kuoppaa, tai istua ja katsoa kun minun lapsi leikkii, meidän leluihin ei saa koskea.

Toisiinsa HE eivät voi tutustua eikä toistensa kanssa leikkiä, koska meidän leluilla ei muut saa leikkiä.

Alkuperäinen kirjoittaja törkeä äiti :

Voisiko joskus käydä näin:

minä menen hiekkalaatikolle puistoon ja kippaan sinne pussillisen aivan ihania leluja ja te olette silloin täällä kyläilemässä, läpikulkumatkalla, eikä teillä ole omia leluja.
Minun lapseni meneekin liukumäkeen ja kiipeilytelineeseen.
Sinun lapsesi haluaisi mennä hiekkalaatikolle, mutta minä kailotan isoon ääneen, että "ne on meidän miialotan lelut, niillä ei saa muut lapset leikkiä, te rikotte ne"
ja miialotta menee jossain ihan muualla.

Sinun lapsesi sitten päättää tutustua minun kultamussukkaani ja menee samaan liukumäkeen, minä ilmoitan, että minun muksuni oli siinä ensin, ja vieraat lapset voi odottaa vuoroaan sivulla penkillä.

Minun lapsi menee sitten hiekkalaatikolle jonne sinun lapsesi voi mennä kaivelemaan käsipelillä kuoppaa, tai istua ja katsoa kun minun lapsi leikkii, meidän leluihin ei saa koskea.

Toisiinsa HE eivät voi tutustua eikä toistensa kanssa leikkiä, koska meidän leluilla ei muut saa leikkiä.

JUURI NÄIN! :D

Yhteistyössä