En sit saanut 30 000e asuntolainaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lainaaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lainaaja

Vieras
Kävin lainanauvotteluissa. Mulla ei ole maksuhäiriöitä, ei ole mitään lainoja tällä hetkellä (en ole siis velkaa minnekään yhtään), olen vakkarityössä, bruttotulot 4100e/kk.Omaisuuttakin on.

Yritin hakea lainaa pankista 30 000e asuntoa varten, mutta tyrmäsivät ja sanoivat, että lainanmaksukykyni riittää vain noin 20 000e eli lainaa ei myönnetä.

Ihan naurettavalta tuntuu. Mulla ei siis ole varaa maksaa 255e/kk lainaa.

• Tykkää
Reactions: Akaatti
Pankit jo itsekin huomannut sen että ne joutuu rahoittamaan EVM:n. Niinhän se on Katainen ja Urpilainen käynyt neuvottelemassa Brysselissä että maksetaan yksityiselle pankkisektorille EVM:n muodossa joka vuosi muutama miljardi, nyt on laitettu pankit maksamaan ne maksut ja pankit ei sitä oikein hyväksy. PArin vuoden päästä tuskin saa kukaan pankista lainaa jos ei ole jo rahat tilillä valmiiksi jemmassa.

Meillä miehen kanssa bruttotulot yhteensä 4500€, käsirahaa oli tosin 50 000€ mutta kyllä ilman takaajaa saatiin vielä pankilta 120 000€. Ja tämä oli vuoden 2013 huhtikuussa Nordealta.

hain Osuuspankista 75000e ja olen vakkarityössä ja bruttotuloni on 1800e/kk ja kahden lapsen yh
ja omaisuutta ei ole.
Joten tuntuu aika uskomattomalta,että et muka saanut lainaa. jotein mätää sun tiedoissa on oltava kun et saanut

[QUOTE="vieras.";29461486]255e/kk riittää just 20000 lainaan ja silloin aika on vähintään 10 vuotta ja lainan hinta 6500 euroa.[/QUOTE]

Meinaatko, että mun tuloilla ei siis maksella isompaa summaa?

Ihan silkkaan matematiikkaanhan nuo laskelmat perustuu. Montako lasta sulla on elätettävänä ja minkä ikäisiä? Paljonko asumiskulut asunnossa olisivat olleet? Työmatkakulusi? Muut kiinteät kulut kuussa?

Kuulostaa hyvin erikoiselta. Perusteliko virkailija millään tavalla sitä, ettei tuota lainaa sinulle myönnetty? Tiedän ja ymmärrän, että pankit ovat kiristäneen lainanantoaan, mutta tuohan kuulostaa jo ihan älyttömältä. Vaativatko takaajaa tms?

Itse sain vielä muutama vuosi sitten kahden lapsen yh:na vanhempainvapaalla ilman takaajia n. 130 000 € lainaa, säästöjä ei juurikaan ollut, vakityö kyllä. Vähemmän minulla asumiskustannuksia on nyt kuin vastaavanlaisessa vuokra-asunnossa.

Ilmeisesti sinulla on tosi monta lasta ja/tai todella isot työmatkakulut ja/tai työpaikkasi on epävarma ( = yrittäjä tai määräaikainen tms). Jotain nyt jätät kertomatta. Jo se herättää epäilyksen jos sinulla ei ole mitään säästöjä - kyllähän noista tuloista pitäisi saada ainakin tonni kuussa säästöön. En suostu uskomaan ettei pankki muka antaisi sinun tuloillasi lainaa jos muut asiat (omarahoitus, vakuudet) on kunnossa.

[QUOTE="ville";29461738]Luetun ymmärtämisessä vikaa?[/QUOTE]
Ei ole. Mietin vain selitystä sille, miksi pankki ei antanut lainaa. Ajattelin, että jos lainanhakija on kertonut pystyvänsä maksaa 255 euroa kuussa, niin silloin pankin tehtävä on kertoa, millaisen lainan sillä pystyy saamaan. Mutta näin ei siis ollut, vaan kyse on jostain muusta.

Olisivatko he halunneet että sinulla olisi takaaja?

Eikö se niin mene, että itse asunto "takaa" 75 % asunnon arvosta, ja loput pitäisi saada jostain muualta (joko omista säästöistä tai niin että joku takaa).

Itse saatiin kesällä 75.000 € laina 4.600 € bruttotuloilla, mutta takaajaa tarvittiin noin kymppitonnille.

Joo, jotain jättää kertomatta. Esim. että on takaajana jossain tosi isossa lainassa tai sitten on ryssinyt aikaisemmin kyseisen pankin kanssa laina-asiansa (vaikkei siis juuri tällä hetkellä olisi maksuhäiriömerkintöjä tai lainoja niin voihan olla, etta vuosia sitten on hoitanut lainaansa huonosti).

Aloitusviestin faktojen perusteella en usko tarinaa hetkeäkään.

• Tykkää
Reactions: Salla07
Kävin lainanauvotteluissa. Mulla ei ole maksuhäiriöitä, ei ole mitään lainoja tällä hetkellä (en ole siis velkaa minnekään yhtään), olen vakkarityössä, bruttotulot 4100e/kk.Omaisuuttakin on.

Yritin hakea lainaa pankista 30 000e asuntoa varten, mutta tyrmäsivät ja sanoivat, että lainanmaksukykyni riittää vain noin 20 000e eli lainaa ei myönnetä.

Ihan naurettavalta tuntuu. Mulla ei siis ole varaa maksaa 255e/kk lainaa.

Kerrot tässä vaan tulopuolesi. Entäs menot, kulut? Takausvastuut? Missä asut nyt?

Matiikkaa se vaan on ja pankki on laskenut maksukykysi tietojesi perusteella, ottaen huomioon myös kulut ;) Jotka jätät täällä kertomatta.....

[QUOTE="Jokuvaan";29462057]Ihan silkkaan matematiikkaanhan nuo laskelmat perustuu. Montako lasta sulla on elätettävänä ja minkä ikäisiä? Paljonko asumiskulut asunnossa olisivat olleet? Työmatkakulusi? Muut kiinteät kulut kuussa?[/QUOTE]

Yksi lapsi kohta 4v. Asumiskulut 166e/kk. Työmatkakulut 0e. Muita kiinteitä kuluja en ole laskenut, koska rahat eivät ole tiukassa, enkä ole koskaan nähnyt siihen syytä.

Kuulostaa hyvin erikoiselta. Perusteliko virkailija millään tavalla sitä, ettei tuota lainaa sinulle myönnetty? Tiedän ja ymmärrän, että pankit ovat kiristäneen lainanantoaan, mutta tuohan kuulostaa jo ihan älyttömältä. Vaativatko takaajaa tms?

Itse sain vielä muutama vuosi sitten kahden lapsen yh:na vanhempainvapaalla ilman takaajia n. 130 000 € lainaa, säästöjä ei juurikaan ollut, vakityö kyllä. Vähemmän minulla asumiskustannuksia on nyt kuin vastaavanlaisessa vuokra-asunnossa.

Virkailija sanoi, että heidän laskelmien mukaan mun palkka ei riitä elämiseen heidän laskujen mukaan.
Eivät vaatineet takaajaa, koska vaativat 20% omaa rahaa, eihän silloin takaajaa tarvitse.

Yhteistyössä