En heru pankeilta asuntolainaa! :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Omaan_kotiin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Omaan_kotiin

Vieras
Pakko heti mainita, että en kaipaa nyt tuomitsevia kommentteja ja valituksia..

En ymmärrä mistä kiikastaa, kun muutkin on näillä tuloilla saanu asuntolainaa, mutta me ei saada! Miehellä vakituinen paikka, minä kodinhoidolla, kaksi lasta. Ollaan nyt asuttu vuokralla ja meillä on tässä 400€/kk vuokra (minun isän omakotitalo, mutta menee nyt alta) ja miehellä työmatkoihin menee 450€/kk. Siihen päälle maksetaan kaikki kulut tästä 160 neliöisestä talosta. Nyt kun olis muutto edessä ja oltiin aikasemmin saatu sampolta lupaus, että kunhan vaan pari takaajaa on ja miehellä vakipaikka, niin saadaan heti asuntolaina, niin ei tipu lainaa! Ei sampolta, nordealta tai aktialta! Ja siis me ollaan löydetty meille täydellinen asunto, miehen työpaikan vieressä, joten bensaan ei menis enää rahaa ja vuokraa ei tarvis enää maksaa, vaan noilla rahoilla vois lyhentää vaikka sitä lainaa. Omakotitalon kulut on tutut. Säästöjä meillä ei ole, mutta takaajat on kyllä. Maksuhäiriöitä ei ole ollu myöskään.

Nyt olen niin epätoivonen.. Olin jotenki odottanu, että nordealta saatais tänään lainalupaus (edes pieni!), mutta kuulemmaan eivät myönnä lainaa näin pienituloisille. Tulot on siis vaan reilu 2000€/kk netto, mutta nyt ne vähän on nousemassa, kun miehellä tulossa palkankorotus ja kohta toinenki. Muutkin on saaneet lainan näillä tuloilla, miksi me ei.. Onko meillä mitään mahdollisuuksia? :( Ei kait se auta.. Meillä on iso koiraki, niin ei mihinkään kerrostaloon voida muuttaa vuokralle ja rivarit on sitten kalliimpia. Kai sitä pitää alkaa kaksiota kattomaan! Tai yksiötä.............

Osuuspankilta tulee päätös ens viikolla, mutta en enää edes jaksa elätellä toiveita, että sieltä antaisivat lainaa. Epäreilua tää elämä.. Jos edes pieni laina saatais, niin voitas katsella jotain sopivaa. Tuo meidän löytämä "unelmien asunto" olis 80t. Masentaa ja ärsyttää..

Mä taas kävin eilen Sampossa ja lupasivat lainan 150000 e mulle yksin ilman takaajia.

Tuohon voi vaikuttaa se, että nykyisetkin asumiskulut on niin pienet. Mulla esim. katsoivat sitä, että vuokra on 1200 euroa ja meillä on lisäksi omakotitalo (vuokralla) sekä takuuvuokrina 3 kk vuokrat yms.. mökkiosuuksia.

Mun mielestä ihan järkevää, jos tulot yhteensä on vain 2000 e olla ottamatta lainaa. Ettehän voi tietää, että tuleeko teille vieläkin huonompi taloudellinen tilanne. Jos myös talo, jota olette katsoneet on paikassa missä hinnat/tonttien arvo ei pysy/nouse niin ymmärrän pankkia hyvin etteivät halua ottaa riskiä.

Tämä ei ollut vittuilua tms.. vaan mietin ihan realistisesti miksi noin.

Muokkaan vielä; myös rivari/kerrostalo on varmempi sijoitus jossain alueella, koska hinnat ainakin pysyvät, koska talonyhtiö huoltaa asuntoja.
En tiedä paikkakuntaa, joten vaikea lähteä analysoimaan.
Tsemppiä kuitenkin!

Viimeksi muokattu:
älä luovu toivosta. ite sain mieheni kanssa osuuspankista lainaa; miehelläni vakipaikka (tulot n.2000e/kk), itse olin kotona lapsen kanssa. ja otettiin vähän yli 80t ja talo oli takuutena 75% asti ja takaajat takasivat loppusumman...

Pitää vaan odottaa niiträ palkankorotuksia. Ja mitenkään tuomitsematta, olkaa iloisia, että olette saaneet tähän asti asua noin hulppeissa tiloissa! Ei noilla tuloilla oikeasti asuta kuin vuokrakaksiossa.

Olette siis ostamassa 80t€ maksavaa omakotitaloa? Voi olla ihan hyväkin että ette saa lainaa. Taitaa olla vanha homeinen tupa ei tuolla rahalla muuta voi saada.

Teidän pitää alata säästämään tai lottoamaan että saatte asunnon. Yleensä lainaa saa parhaiten siitä pankista jossa on asiakkaana.

Paljonhan se riippuu siittä lainan määrästä mitä oisitte vailla. Me saatiin aikoinaan laina vaikka minä opiskelin ja mies oli töissä, tulot oli varmaan samaa luokkaa, mutta laina vain 50 000€, kerrostalo kaksio.

Onpa kumma..

Me oltais saatu 70 000€ omatakauksella nordeasta ja yhdellä takaajalla saatiin liki 110 000€ pelkästään miehen tuloilla, itse siis kht:lla kotona.

Teillä on vissiin sitten menot niin kovat tuloihin nähden etteivät lähde tuohon mukaan..?

Enpä yhtään ihmettele ,että lainaa ei heru.
Tulot auttamattoman pienet.Pankit ei enää jakele lainaa,niin kuin joitain vuosia sitten.Teidän tuloille,ette mitenkään pystyisi lyhentämään lainaa,jos korot nousee 6%:iin.
Nyt on lama tulossa,ja pankit eivät riskillä enää pelaa.

itse sain 2500 tuloilla 1000 00, olisin saanut 40000 enemmänkin. Tästä puoli vuotta. 2 lasta, vuoroviikoin mulla. Ihmettelen tota teidän tilannetta, ettei lainaa tullut.

Siis joo-o. Saahan sitä ihmetellä, että miten muka tullaan omasta mielestä niin hyvin toimeen! Aloin tuossa laskemaan, että kun mies sai nyt tuon palkankorotuksen, niin paljon sitä rahaa tuleekaan nettona, niin reilu 2500€! Kannattais varmaan pankillekkin päivittää, että tämmönen "pieni" laskuvirhe tässä nyt olikin.. Mies oli vaan ilmottanu tulonsa pahasti alakanttiin ja oli laskenu veroprosentinkin paljon isommaksi. Kannatti alkaa laskemaan vähän tarkemmin ja käydä ihan tarkistamassa se veroprosentti. :)

Et ehkä mä lähdenki maanantaina soittelemaan (nolona) näihin pankkeihin, että katottaisko näillä tuloilla sitä lainan hakemista uudelleen. Ehkä meillä onkin mahdollisuus saada lainaa!

Naurattaa ja hävettää niin paljon, ettei mitään rajaa.. :D

Onko ap:llä työpaikka olemassa? Koulutusta? Lainan saantiin kaiketi vaikuttaa sekin, onko lainanhakijalla vakituinen työpaikka, mihin palata hoitovapaan jälkeen. Jos työpaikkaa ei ole, en ihmettele, että pankki kieltäytyy.

Ainakin OP laskee, että vuokran / lainanlyhennyksen ja sähkön jälkeen nelihenkiseltä perheeltä menee 1800 euroa muihin kuluihin. Näiden jälkeen pitäisi vielä jäädä plussalle.

Yhteistyössä