En pidä itseäni rasistina, mutta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vakio visusti harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vakio visusti harmaana

Vieras
En pidä siis itseäni rasistina vaan minusta erilaiset ihmiset ja kulttuurit on rikkaus. Nyt on kuitenkin lapsen hoitokaverin myötä muodostumassa pienoinen ongelma.

Tyttäremme hoitokaveri kuuluu erääseen vähemmistöön. Tunnemme kaverin vanhemmat ja mieheni on nuorempana liikkunut heidän kanssaan enemmänkin. Pisti kuitenkin välit ns poikki eräässä elämänsä vaiheessa kun halusi päästä elämässä eteenpäin ja pysyä kaidalla tiellä.

Lapsemme ovat alkaneet ystävystyä, mutta ongelmana onkin se että me emme haluaisi enää olla näiden vanhempien kanssa kuin hyvän päivän tuttuja eli "moikataan kun tavataan- tyyliin". Miehenikin on sanonut että häntä hieman inhottaa ajatus, että X:n lapsi on samassa ryhmässä.

Sivusta seuranneena voin sanoa, että ei omena noissa piireissä kauas puusta putoa ja juuri siksi emme haluaisi että lapset ovat muissa kuin hoidon yhteydessä yhteyksissä toisiinsa.

Kaipa sitä on sitten myönnettävä, että hieman olen rasisti mutta sekin kumpuaa vain huonoista kokemuksista.

Tätä juuri on rasismi, ajatellaan että kaikki tietyn ryhmän (ihonväri, kansalaisuus, etninen tausta, saman murteen puhujat) edustajat ovat tietynlaisia. Jos sitten tavataan positiivinen poikkeus, sitä esitellään harvinaisena tämän ryhmän edustajana.

Mutta mä en voi kyllä uskoa, että jokin em. tekijä voisi saada aikaan ihmisessä sellaisia piirteitä, mitä usien kuulee (varkaita, huoria, laiskoja jne). Kyllä yksilöissä on AINA suuremmat erot kuin ryhmien välillä.

Eihän se ole lasten vika jos ystävystyvät,itse kyllä varmaan välttelisin myös heitä,jos todella tuntuisi siltä että lapsi joutuu vääränlaiseen seuraan. Niin ja mielestäni tuo ei edes ole rasismia,en usko että kukaan haluaa lastaan väärään seuraan.

Alkuperäinen kirjoittaja äippä-85-:
Eihän se ole lasten vika jos ystävystyvät,itse kyllä varmaan välttelisin myös heitä,jos todella tuntuisi siltä että lapsi joutuu vääränlaiseen seuraan. Niin ja mielestäni tuo ei edes ole rasismia,en usko että kukaan haluaa lastaan väärään seuraan.

Niinpä. Kai sitä saa seuransa suomalaistenkin kesken valita. Eihän sitä ulkomaalaista ole pakko kelpuuttaa seuraansa, jos ei samantyylistä/luontoista suomalaistakaan kelpuuttaisi. Ja jos tästä rasistiksi muuttuu niin ohhoh.

Alkuperäinen kirjoittaja kääk:
Tätä juuri on rasismi, ajatellaan että kaikki tietyn ryhmän (ihonväri, kansalaisuus, etninen tausta, saman murteen puhujat) edustajat ovat tietynlaisia. Jos sitten tavataan positiivinen poikkeus, sitä esitellään harvinaisena tämän ryhmän edustajana.

Mutta mä en voi kyllä uskoa, että jokin em. tekijä voisi saada aikaan ihmisessä sellaisia piirteitä, mitä usien kuulee (varkaita, huoria, laiskoja jne). Kyllä yksilöissä on AINA suuremmat erot kuin ryhmien välillä.

Tokihan tästä kaverista voi tulla ihan lainkuuliainen kansalainen, mutta mitä olen hänen lähipiiriään läheltä seurannut on lapset toisensa jälkeen kotoa vaikutteita saaneet eikä se kaidalla tiellä pysyminen ole heillä ollut kovin helppoa. Aivan vamasti heidän tuleviin ratkaisuihin vaikuttaa myös ympäristön odotukset ja sen aiheuttamat paineet.

Minun näkemykseeni tosiaan vaikuttaa niin paljon huonot kokemukset näistä ihmisistä ja toki tiedän että kyseiseen vähemmistöön kuuluu ihan "kunnollisiakin".

Eikö ole hirveää, jos vanhempiensa takia lapsikin leimataan tiettyyn joukkioon kuuluvaksi?! Ei pitäisi lasten joutua isiensä syntejä maksamaan. En itsekään päästä lapsiani leikkimään esim. päihdeongelmaiseen kotiin, mutta sellaisen perheen lapset saavat tulla meille leikkimään ilman muuta.

Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Alkuperäinen kirjoittaja äippä-85-:

Niinpä. Kai sitä saa seuransa suomalaistenkin kesken valita. Eihän sitä ulkomaalaista ole pakko kelpuuttaa seuraansa, jos ei samantyylistä/luontoista suomalaistakaan kelpuuttaisi. Ja jos tästä rasistiksi muuttuu niin ohhoh.

Näinhän se menee.
Miehenikin juuri tätä väärään seuraan joutumista ajatteli ja on monesti miettinyt että miten hän saisi lapsensa kasvatettua niin ettei tekisi samoja virheitä kuin isänsä aikoinaan.

Lasten ystävystymistä emme tietenkään voi estää eikä siinä mitään järkeä olisikaan. Kavereita ei ole koskaan liikaa.

En nyt yhtään ymmärtänyt, miten näiden ihmisten kuuluminen vähemmistöön liittyy asiaan. Vaikka kaikki kertomasi olisi tapahtunut vitivalkoisten kesken, olisi mielestäni ihan luonnollista ettet halua lapsesi hengailevan ko perheen kanssa, kun kerran historia on mitä on. En minäkään halua lapseni ystävystyvän pahisten kanssa, olivatpa ihan minkä värisiä tahansa.

Ei tuo minusta kovinkaan rasistiselta vaikuta. Itse en ainakaan haluaisi lasteni liikkuvan "väärissä porukoissa" olivatpa sitten suomalaisia tai eivät. Ja sama toisinpäin.. Jos kunnon ihmisiä, niin ei väliä minkä värinen tai maalainen on.

Yhteistyössä