[QUOTE="vieras";23796528]Sinä varmaan fiksuna ihmisenä ymmärrät sen, että vaikka itse haluaa mieluummin juhlia selvinpäin, toiset ehkä haluavat kuitenkin juhlistaa alkoholilla. Toisten valintojen paheksuminen ei hyödytä mitään.
Ainakin minä näen sen niin, että itse elän juurikin omien periaatteideni pohjalta, mutta toisille niiden tyrkyttäminen saa aikaan vaan vastareakstion. Erilaisten tapojen selittäminen lapsille on vain hyvästä. Ja aina voi kertoa oman mielipiteensä. Mutta tuomitseminen on aivan turhaa.
Aivan hirveän turha kohu.[/QUOTE]
Mä ajattelen samoin. Olen ehkä vähän outo sitten, kun en ole pelotellut lapsiani viinan vaaroilla enkä tehnyt heille selväksi, että jos kaverinsa juovat, niin kaverit ovat typeriä, ja jos he itse juovat, niin muuttuvat itsekin typeriksi. Pysyttelin asialinjalla päihteiden suhteen, en vouhkannut enkä kouhkannut suuntaan enkä toiseen. Ainakin omiin lapsiini asiallinen ja ilman tunnelatausta oleva terveyskasvatus tehosi erinomaisen hyvin. En antanut heille sitä valttikorttia, että murrosiässä olisivat viinaa juomalla saaneet mut hyppimään pitkin seinä, joten ei heidän tarvinnut edes mua ärsyttääkseen juoda. Mä en alle 18-vuotiaille tarjonnut alkoholipitoisia juomia ja lapseni tiesivät ihan hyvin, miksi en. Täysi-ikäisiksi tultuaan olen heiltä juhlapäivinä kysynyt, ottavatko ruuan kanssa viiniä vai jotain muuta. Joskus ovat ottaneet viiniä, useimmiten jotain muuta.