En osaa pitää muilta saatuja lahjoja ja muita tavaroita ominani

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Ihmettelenpä vaan, että onko kellään muulla samanlaista ongelmaa lahjojen ja muiden muilta saatujen tavaroiden suhteen, että niitä ei jotenkin osaa pitää ominaan, vaikka missään vaiheessa ei ole todellakaan ollut mitään puhetta siitä, että ne tavarat olisivat oikeasti vain lainassa ja pitäisi palauttaa joskus.

Sanotaan vaikka esimerkiksi, että minulla on sohva, jonka sain vanhemmiltani lähtiessäni opiskelemaan. Nyt sohva on aikansa elänyt ja huonokuntoinen ja aion ostaa uuden, mutta en vaan pääse irti siitä ajatuksesta, että en saisi toimittaa vanhaa sohvaa hävitettäväksi/kierrätykseen ilman vanhempieni lupaa, (ja tämä ajatus on siis vaan ihan minun päässäni, ei todellakaan mitään sellaista, mitä vanhempani olisivat sanoneet) vaikka kyseinen huonekalu on ollut minulla jo yli kymmenen vuotta, eikä sitä ole kukaan missään vaiheessa pyytänyt palauttamaan

No ei ihan, mutta sinnepäin. Itse siis en pysty hävittämään lahjoja, koska ajattelen, etten sitten ole ollut oikeasti kiitollinen saadusta lahjasta. Vaikkei sitä lahjan antajaa välttämättä edes kiinnosta, onko lahja minulla edelleen vai ei. Hän ei ehkä enää edes muista, mitä on milloinkin antanut. Yleensä pystyn hävittämään tarpeettoman lahjan vasta sitten, kun kontakti tähän lahjan antajaan on katkennut. Läheisten lahjoista on oltava kiitollinen ja niitä ei saa hävittää.

No ei ihan, mutta sinnepäin. Itse siis en pysty hävittämään lahjoja, koska ajattelen, etten sitten ole ollut oikeasti kiitollinen saadusta lahjasta. Vaikkei sitä lahjan antajaa välttämättä edes kiinnosta, onko lahja minulla edelleen vai ei. Hän ei ehkä enää edes muista, mitä on milloinkin antanut. Yleensä pystyn hävittämään tarpeettoman lahjan vasta sitten, kun kontakti tähän lahjan antajaan on katkennut. Läheisten lahjoista on oltava kiitollinen ja niitä ei saa hävittää.
Mulla sama! En pysty antamaan lahjaa eteenpäin jos lahjan antaja ei ole jo historiaa. Olen joskus miettinyt, mistä tämä ajatus kumpuaa.

Mä taas oon myyny kirppiksellä tai antanu pois monta saamaani lahjaa. Kyllä sitä tavaraa on ihan riittävästi muutenkin. Enkä suutu, jos joku tekee saman mun antamille lahjoille. Tavaraa se vaan on.

Ööö... eikös noi ole ihan peruskäytöstapoja.....?
Totta kai kysyt vanhemmiltasi onko heillä vielä käyttöä sohvalle.
Eikä tietenkään toisilta saatuja lahjoja saisi heittää eteen päin.....

Yhteistyössä