En osaa mennä mukaan juttuihin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras...

Vieras
Ja siis tuntuu siltä, että menetän aina mahdollisuuksia töissä ja muuallakin elämässä, kun en osaa mennä ja/tai tarjoutua mukaan.

Tässä alkukesästäkin kävi niin, että töissä oltiin aloittamassa uutta projektia ja pomo keräsi hommaan ryhmää kasaan. Minä en ollut valittujen joukossa, vaikka osaan siihen työhön tarvittavat tiedot ja taidot.

Ongelma on vain siinä, että olen sen verran uusi nykyisessä työpaikassani, että minulla ei ole ollut mitään mahdollisuuksia päästä näyttämään osaamistani, ja myöskään tuo kyseinen pomo ei ole tietoinen asiasta. (Siis että osaan tuon kyseisen homman)

Ja sitten en enää kehdannut mennä sanomaan, että minäkin voisin olla sopiva tuohon hommaan, koska se jotenkin vaikutti liian itsensä tyrkyttämiseltä mukaan, ja antaa huonon vaikutelman uudesta työntekijästä. Ja lisäksi; jos minut olisi haluttu mukaan tuohon projektiin, niin varmaan olisivat pyytäneet.

Toisaalta taas... Miten ihmeessä sitä osoitat työpaikalla oikeasti hallitsevasi tietyt työhön liittyvät asiat, kun sitä omaa osaamistaan ei ikinä pääse näyttämään missään.

Tottakai saa mennä kertomaan, että haluaa mukaan! Tuo on just perinaisellinen itseään vähättelevä asenne, että oletetaan että kunhan tarpeeksi kauan hiljaa ja nöyränä raataa niin sitten ehkä kiva työtehtävä tulee joskus omalle kohdalle... Ei todellakaan sinut huonosti tunteva pomo voi tietää muuten, mihin olet pätevä. Ja todennäköisesti sinua ei pyydetty juuri sen takia, ettei kukaan tiedä että olet kiinnostunut ja pätevä hommaan. Senhän voi muotoilla pomolle vaikka siten, että "tuosta projektista, jos käy niin että kaikki mukaan valitut eivät pystykään osallistumaan, niin minä lähtisin mukaan oikein mielelläni. Olen tehnyt samankaltaista hommaa siinä ja siinä (tähän siis käytännön esimerkit) projektissa aikaisemminkin."

Ei kyse ole välttämättä kehtaamisesta ja tyrkyttämisestä. Ajattele vaikka, että sinulla on velvollisuus kertoa esimiehellesi, jos osaat jonkun homman (johon etsitään osaajaa). Siis kerrot tyyliin, että "tiedoksi, että olen tehnyt tätä aiemmin... Että jos siitä on hyötyä, olen käytettävissä..." Esimies sitten tekee päätökset. - Ja toiset saattavat vaikka ilahtua, jos joku osaa. Niin ainakin meillä.

Uudessa paikassa menee yleensä vähän aikaa ennenkin kuviot alkavat seljetä. Mutta ensi kerralla sitten. Tee kuivaharjoitukset jo nyt päässäsi, niin olet seuraavalla kerralla valmis. Lykkyä tykö!

[QUOTE="Miira";28650777]Tottakai saa mennä kertomaan, että haluaa mukaan! Tuo on just perinaisellinen itseään vähättelevä asenne, että oletetaan että kunhan tarpeeksi kauan hiljaa ja nöyränä raataa niin sitten ehkä kiva työtehtävä tulee joskus omalle kohdalle... Ei todellakaan sinut huonosti tunteva pomo voi tietää muuten, mihin olet pätevä. Ja todennäköisesti sinua ei pyydetty juuri sen takia, ettei kukaan tiedä että olet kiinnostunut ja pätevä hommaan. Senhän voi muotoilla pomolle vaikka siten, että "tuosta projektista, jos käy niin että kaikki mukaan valitut eivät pystykään osallistumaan, niin minä lähtisin mukaan oikein mielelläni. Olen tehnyt samankaltaista hommaa siinä ja siinä (tähän siis käytännön esimerkit) projektissa aikaisemminkin."[/QUOTE]

Kait sitä vai pitäisi vain koittaa rohkaistua. Sitä vaan on aikaisemmin tullut (toisessa työpaikassa) sen verran negatiivista palautetta suunnilleen kaikenlaisesta omasta aktiivisuudesta, että meinaa olla liiankin varovainen.

Yhteistyössä