En olisi uskonut, että aikuinen ihminen oikeasti haukkuu neekeriksi pientä lasta.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huoh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyseinen sana löytyi vielä 70 - 80 lukujen välissä ihan koulujen oppikirjoista. :O
Eli voisin kuvitella, että joku n. 40-vuotias voisi hyvinkin olla vielä pienen lapsen äiti ja kulkea jossain kerhossakin vieläpä sen lapsen kanssa. Tiettävästi äitiys sumentaa aivot ja heikentää arviointikykyä ja joku voi jopa vahingossa lipsauttaa tuollaisen sammakon suustaan.

No ei varmasti löytynyt ainakaan mun kirjoista. Voi olla, että kerran tai pari mainittiin, mutta mitään yleistä käyttöä sille sanalle ei koulukirjoissa ollut. Olen syntynyt 1960, enkä ole koskaan käyttänut tuota sanaa.

Jos joku alle 60v haluaa itsepintaisesti nykyään sitä käyttää, niin kyse on silloin asenteesta. Että haluaa olla rasisti.

[QUOTE="Jeppis";26374996]Neekeri ei ole ollut koskaan Suomessa haukkumasana, ennenkuin hysteeriset rasistifoobikot tekivät siitä haukkumasanan.

Tämä on taivahan tosi, voitte sanoa mitä hyvänsä.[/QUOTE]

Ei ole ollutkaan, yhdyn tähän

[QUOTE="Jeppis";26374996]Neekeri ei ole ollut koskaan Suomessa haukkumasana, ennenkuin hysteeriset rasistifoobikot tekivät siitä haukkumasanan.

Olenko hysteerinen kun sanon suorat sanat jollekin juntille, joka alkaa kadulla huutaa lapsilleni "painukaa takaisin Afrikkaan vi**n n**kerit?

Lähipiiri pitää minua outona kun sensuroin vanhoista peppikirjoistakin neekeri-sanan pois =) Minusta se vain ei ole sopivaa sanoa ketään neekeriksi. En käytä myöskään puhu mustalaisista, läskeistä, luuviuluista, rillipäistä jne.
Yleensäkin ajattelen niin etten käytä sellaisia nimityksiä jotka voivat loukata jotakuta. Mielipiteet on mielipiteitä ja niistäkin voidaan loukkaantua mutta silti sanon mielipiteeni niinkuin se on jos sitä kysytään.
Mutta esim. kyllä minusta olisi aika kurjaa jos minusta puhuttaisiin läskinä tai läskinä rillipäänä kun minulla on nimikin. Läski etenkin on hyvinkin loukkaava sana, samoin monet hyvin laihat kokevat luuviuluksi nimittelyn ikävän asiana.

Ajattelen kyllä että ihminen on moukka jos käyttää sanaa neekeri. Juuri tässä taannoin kuulin pihalla kun naapurin uusi asukas huuteli ohi pyöräilevälle pojalle "hei paskakärpänen tuus tänne" ja suurin osa asukkaista nauroi asialle! Oli pakko avata sanainen arkkuni asiasta ja nyt kyseinen naapuri ei minua edes tervehdi mutta samapa tuo.
Jänää että moni naureskellut naapuri tuli jälkeenpäin sanomaan että hyvä kun sanoit naiselle. Mietin vaan mikä heitä itseään nauratti siinä että tummaihoista lasta kutsutaan paskakärpäseksi...

Todellakin on haukkumasana nyt, vuonna 2012, helvetin tampio.

• Tykkää
Reactions: Pesky Pixie
[QUOTE="vieras";26375070]En minä anna mamujen kaventaa sanavarastoani. Jos loukkaantuvat niin sitten loukkaantuvat, omapa on asiansa.[/QUOTE]

Oman tyhmyytesi sinä vain osoitat. Oma mokasi, kunhan et tuolla kaduilla tuntemattomille huutele.

Alkuperäinen kirjoittaja no entä;26375053:
mustalainen? Useatkin mustalaiset kutsuvat itseään sillä nimellä, eivätkämiksikään romaniksi. Onko sekin ruma nimitys?

Kutsuvat itse itseään mustalaisiksi kuten jotkut tummaihoisetkin puhuvat neekereistä. Mutta itse en ainakaan tiedä kuka haluaa puhuttavan mustalaisista, kuka romaneista joten jos tarvii jollakin tavalla eritellä niin sanon romani. Saa nähdä milloin lapset kysyy noiden nimitysten merkitystä... ovat nyt 6 ja 9v. mutta eivät ilmeisesti ole kuulleet puhuttavan mustalaisista tai neekereistä sillä yleensä koululainen etenkin kyselee kaikki uudet kuulemansa sanat hyvinkin tarkkaan. Homot ja lesbot, narkkarit ym. on hän kuullut jo koulusta mutta nuo kaksi on onneksi jäänyt vielä kuulematta.

Alkuperäinen kirjoittaja no entä;26375053:
mustalainen? Useatkin mustalaiset kutsuvat itseään sillä nimellä, eivätkämiksikään romaniksi. Onko sekin ruma nimitys?

Ei ole loukkaava ainakaan niiden mustalaisten mielestä, ketä tunnen. Manne sen sijaan on loukkaava nimitys. Tunnen myös muutaman tummaihoisen, eikä kukaan heistä toivo itseään kutsuttavan neekeriksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Señora;26375098:
Ei ole loukkaava ainakaan niiden mustalaisten mielestä, ketä tunnen. Manne sen sijaan on loukkaava nimitys. Tunnen myös muutaman tummaihoisen, eikä kukaan heistä toivo itseään kutsuttavan neekeriksi.

mitäs sitte sanotaan kun mustalaisen etunimi on manne.
tunnen yhden manne nimisen mustsalaisen.

Todellakin on haukkumasana nyt, vuonna 2012, helvetin tampio.

Oletko ikinä miettinyt, että kaikille ei ole jokaiseen kylään ja niemennotkoon sana kiirinyt mitkä sanat ovat vuonna 2012 loukkaavia.

Ehkä jokaiseen kotiin pitäisi lähettää mummoille ja papoille takahikiälle asti joku lista loukkavista sanoista. Tai toinen vaihtoehto on se, että sinä ja muut hysteerikot hyväksytte sellaisen tosiasian, että kaikki eivät pysy enää tässä menossa mukana.

Ja voitte myös miettiä ketkä ne pellet tässä touhussa oikeasti on, monesti löytyy se pelle kun kurkkaatte peiliin.

• Tykkää
Reactions: feger ja päätön
[QUOTE="vieras";26375070]En minä anna mamujen kaventaa sanavarastoani. Jos loukkaantuvat niin sitten loukkaantuvat, omapa on asiansa.[/QUOTE]

Ok, tuo kommentti selvitti asiaa. :D

Alkuperäinen kirjoittaja päätön;26375106:
mitäs sitte sanotaan kun mustalaisen etunimi on manne.
tunnen yhden manne nimisen mustsalaisen.

Siitä nimestä se manneiksi haukkuminen on lähtenytkin, tai niin olen kuullut. En henk. koht. tunne yhtään Mannea, niin vaikea sanoa :) Luulisi, että etunimeä voi käyttää, oli se mikä tahansa.

Miksi "neekeri" on haukkumasana? Kansainvälisestikin ajatellen. Miksei N-wordia ole soveliasta käyttää? Liittyykö siis vain rotuerotteluun vai onko joku muua tausta-ajatus tässä?

Jos mä menen Maliin tai Nigeriaan niin en mä pahastu jos musta puhutaan "valkonaamana".

Minä en pidä neekeri-sanaa pahana siinä mielessä, että esim. kotona/kavereiden kanssa tmv käytän sitä sanaa, mutta en ikinä julkisesti, tai mitenkään niin että joku kuulisi, koska tajuan kyllä että se saattaa olla loukkaava. Enkä ainakaan kehtaisi sanoa kenenkään lapsen äidille noin :/

Lähipiiri pitää minua outona kun sensuroin vanhoista peppikirjoistakin neekeri-sanan pois =) Minusta se vain ei ole sopivaa sanoa ketään neekeriksi. En käytä myöskään puhu mustalaisista, läskeistä, luuviuluista, rillipäistä jne.
Yleensäkin ajattelen niin etten käytä sellaisia nimityksiä jotka voivat loukata jotakuta. Mielipiteet on mielipiteitä ja niistäkin voidaan loukkaantua mutta silti sanon mielipiteeni niinkuin se on jos sitä kysytään.
Mutta esim. kyllä minusta olisi aika kurjaa jos minusta puhuttaisiin läskinä tai läskinä rillipäänä kun minulla on nimikin. Läski etenkin on hyvinkin loukkaava sana, samoin monet hyvin laihat kokevat luuviuluksi nimittelyn ikävän asiana.

Ajattelen kyllä että ihminen on moukka jos käyttää sanaa neekeri. Juuri tässä taannoin kuulin pihalla kun naapurin uusi asukas huuteli ohi pyöräilevälle pojalle "hei paskakärpänen tuus tänne" ja suurin osa asukkaista nauroi asialle! Oli pakko avata sanainen arkkuni asiasta ja nyt kyseinen naapuri ei minua edes tervehdi mutta samapa tuo.
Jänää että moni naureskellut naapuri tuli jälkeenpäin sanomaan että hyvä kun sanoit naiselle. Mietin vaan mikä heitä itseään nauratti siinä että tummaihoista lasta kutsutaan paskakärpäseksi...

Mä kyllä tiedostan silti että olen läski ja hullu, ei saa olla liian sinisilmäinen. Vaikka se olisi miten ikävää, täytyy olla realisti.
Ikinä en ole muita haukkunut enkä kiusannut.
Mutta jos on läski ja hullu, niin on. Täytyykö keksiä jotakin muita nimityksiä läskille ja hullulle? Mitä ne olisivat?
Horisontaalisesti ongelmainen ? Psyykkisesti moniongelmainen?

Meillä pohjanmaalla neekeri sana vain tarkoittaa tummaihoista ei siinä haukuta ketään, ja kylässämme asuu vain yksi neekeri lapsi, joka on adoptoitu ja on siihen tottunut ja ei pidä pahana sanana. Eiköhän se ole siitä kiinni miten ne lapset opetetaan. Tummaihoinen on lasten suuhun vaikean pitkä nimitys ihonväristä ja rodusta, neekeri kertoo kaiken yhdellä sanalla...

Yhteistyössä