En ole koskaan tajunnut kuinka moni nainen käyttää alkoholia(enemmän kuin riskirajat) raskaana!

  • Viestiketjun aloittaja häh
  • Ensimmäinen viesti
häh
Nyt sain tietää juuri parista äidistä, jotka juoneet raskaana. Toinen joi päivittäin lähestulkoon, jopa kopan päivässä, toinen joi "vain" alkuraskaudet. Olen vaan jotenkin luullut, että nää on ihan marginaalitapauksia.Tiedättekö te tällaisia äitejä?Ja saiko terveitä lapsia?
 
valitettavasti
tunnen erään teiniäidin joka veti reippaat humalat vielä 30+ viikoilla kun ei halunnut jäädä ulkopuoliseksi kavereitten menoista ja poikaystävä oli intissä viikonlopun kiinni :( eikä ollut ainut kerta raskautensa aikana kun joi kunnolla. Lapsi on nyt 3v ja terveeltä vaikuttaa
 
jadal
mä tunnen, tai olen tuntenut kaksi naista, jotka ovat ryypänneet raskaana.
toinen lopetti siinä vaiheessa kun raskaus alkoi näkyä, nyt ainakin vaikuttaa lapsi terveeltä ja erittäin fiksulta neli vuotiaalta.
Toinen ryyppäsi koko raskauden, en tiedä mitä lapselle kuuluu, enkä sitä, miten juominen on vaikuttanut häneen.
 
Läheisesti en tunne yhtäkään.

Tiedän kyllä muutaman FAS lapsen; en tietenkään tiedä millaisia määriä alkoholia nää äidit ovat raskaana ollessaan nauttineet.
Oon myös nähnyt entisen duunikaverini sammuneena raskaana ollessaan.
Hänen lapsistaan en tiedä.
 
t54eg
Tiedän yhden, joka joi odotusaikana, mutta yritän vältellä tätä henkilöä, kun on muutenkin ihan sossun pummi, ja siis tää henkilö on oikeasti ihan sossun pummi, enkä nimittele vain nimitelläkseni. Hänen vauvansa on vielä niin pieni (~6kk, joten eipä tuosta osaa hirveästi sanoa, että miten on vaikuttanut). Henkilökohtaisesti todistin tämän henkilön juomisen "vain" viikolle ~22, joten en tiedä, joiko lopussa enää. Senkin tiedän, että poltti kyllä koko raskauden ainakin 30-40 voimakasta tupakkaa päivässä. Tuntuu ihan hullulta, että joku voi tehdä noin. Sydämeni särkyi kun sain tietääkin tuosta. En onneksi tiedä tuollaisista tapauksista sen enempää, kuin että olen jotain tilastoja lukenut, että kuinka moni on juonut alkoholia tai polttanut tupakkaa odotusaikana, ja ne luvut oli ihan järjettömän suuria! :/ On varmaan olemassa vaikka mitä piilojuoppoja...
 
Minä tunnen yhden äidin (oli silloin 38 v), joka joi ja käytti lääkkeitä raskausaikana.
Lapsella keskivaikeita FAS-oireita.

Käsittääkseni kuitenkin moiseen tarvitaan säännöllinen liikakäyttö eli en paheksu ollenkaan jos joku juo lasin viiniä tai yhden saunaoluen raskaanakin.
 
"vieras"
Itse tiedän yhden joka joi puoleen väliin asti, mutta siinä oli kyllä sekin, että hän ei tiennyt olevansa raskaana. Kun sai tietää niin juominen loppui kyllä siihen, siihen asti oli aika reippaasti vetänyt viinaa ja polttanut tupakkaa.

Ihan terveeltä vaikuttava 3-vuotias hänellä on.
 
Rollolainen
MInä tas olen sitä mieltä että turvallista rajaa ei raskaanajkaan ollessa ole. Jos ei pysty olemaan ilman raksuasikan, on jo jonkinasteinen ongelma,.. se kestää kuitenkin vain hetken elämässä, se raskaus
 
ja itse tunsin kamalaa syyllisyyttä siitä että join n. kulauksen shamppanjaa ihan alkuraskaudessa, kun ei vielä haluttu että uutinen tulee ilmi.
mutta jokainen tyylillään... itse olen vaan sitä mieltä että jos lapsi on toivottu, niin pitäisi kyllä pärjätä 9kk kokonaan ilman alkoholia.
 
"minä"
Tuli vain mieleen että ihmeellistä miten ne paljon sikiöt "kestää" päihteiden käyttöä ilman että saavat vaurioita. Ja onko kellään tilastoja tms. kuinka paljon huumeiden ja lääkkeiden väärinkäyttö on lisinyt raskauden aikana? Ja suomessahan on jo aika paljon "lääkärin määräämiä" päivittäin psyykelääkkeitä syöviä ihmisiä,varmasti myöskin raskauden aikana.. Ei minun järkeen käy se että vois syödä mielialalääkkeitä raskauden aikana ilman että se vahingoittais sikiötä..
 
"sad"
Jos haluaa poistaa sen tietyn vammaisuuden mahdollisuuden, niin täytyy olla juomatta tippaakaan alkoholia raskauden aikana. Miettikää jos joisi sen yhden viinilasillisen ja lapsi olisi vammainen (FAS:ko?), mikä syyllisyydentunto olisi kun tietää että se johtuu yhdestä ainoasta viinilasillisesta :(
 
[QUOTE="sad";22171499]Jos haluaa poistaa sen tietyn vammaisuuden mahdollisuuden, niin täytyy olla juomatta tippaakaan alkoholia raskauden aikana. Miettikää jos joisi sen yhden viinilasillisen ja lapsi olisi vammainen (FAS:ko?), mikä syyllisyydentunto olisi kun tietää että se johtuu yhdestä ainoasta viinilasillisesta :([/QUOTE]

Mutta onneksi tuo ei ole mahdollista. FAS kehittyy säännöllisestä runsaasta juomisesta.
 
"vieras"
ja itse tunsin kamalaa syyllisyyttä siitä että join n. kulauksen shamppanjaa ihan alkuraskaudessa, kun ei vielä haluttu että uutinen tulee ilmi.
mutta jokainen tyylillään... itse olen vaan sitä mieltä että jos lapsi on toivottu, niin pitäisi kyllä pärjätä 9kk kokonaan ilman alkoholia.
Mä oon samaa mieltä että pärjää todellakin ilman,mutta ihan noin äärimmäisellä tavalla en oo asiaa koskaan aatellu..siis jos kulauksista puhutaan :) Oon ottanu ihan hyvällä omallatunnolla hörpyn miehen saunaoluesta ja kesällä join yhden ykkösoluen kun paistettiin makkaraa :) Mutta tosiaan tuossa menee se mun raja,en pidä tuota ryyppäämisenä enkä koe vaarantaneeni vauvaa alkoholin käytöllä.
 
"vieras"
Aikuinen serkkuni on adoptoitu. Äiti oli pahasti alkoholisoitunut, serkulla FAS. Kolmekymppisellä serkullani on ollut koko elämänsä melkoisesti ongelmia: koulu ei sujunut keskittymishäiriöiden vuoksi, väkivaltaisuutta, ongelmia sosiaalisissa suhteissa, missään työpaikassa ei pysty olemaan, koulut jääneet aina kesken, erittäin paljon myös fyysisiä vaivoja. Ilmeisesti työkyvyttömyyseläke seuraavaksi. Että näin.

Mutta FAS-tyyppiset oireet vaativat oikeasti hyvinkin reipasta juomista.
 
"vieras"
Lisäystä:
Ja toinen serkkuni poltti molempien raskauksiensa ajan, kun ei pystynyt olemaan ilman. Täysikäisistä lapsista toinen on erittäin fiksu, mutta toisella on ollut ongelmia koulussa. Ala-asteella niitä selviteltiin ja silloin asiantuntijat olivat sitä mieltä, että tuo polttaminen on siihen vaikuttanut.
 
Se
kyllä todella edesvastuutonta juoda itsensä humalaan raskausaikana. En käsitä miten joku pystyy tuollaiseen tietäen, että kaveri on massussa. Itse olen nähnyt painajaisunia, että olen "vahingossa" vetässyt kännin raskaana ja sen jälkeen herännyt kylmästä hikilammikosta! Enkä siis ole tämän asian suhteen mikään niuho, sillä olen ihan lääkärin "luvalla" nauttinut lasin viiniä ruuan kanssa tai oluen saunassa ekan kolmanneksen jälkeen...
 
Mä oon kyllä tajunnut... Tiedä sitten paljon mun äiti on raskauden aikana juonut ja polttanut kun mä oon tällänen monivamma. On sellanen kusettajaämmä etten ihmettelisi vaikka olis pilveäkin poltellut tms.
 
--mmm---
Tiedän yhden tapauksen, joka ryyppäsi itsensä humalaan monesti raskauden aikana. Ihan näkyvästi vielä yökerhoissa. Antoi lapsen adoptioon. Aivan varmasti runsas alkoholinkäyttö on vaikuttanut, eikä se kovin pienestä lapsesta edes näy välttämättä.

Tiedän myös useita tupakoineita, mutta minusta se ei ole ihan sama asia, vaikka väärin on sekin. Alkoholi aiheuttaa runsaasti käytettynä kehitysvammaisuutta. Alkoholi JA tupakka yhdessä ovat suurin riski.
 
jjjjjj
[QUOTE="vieras";22171673]Lisäystä:
Ja toinen serkkuni poltti molempien raskauksiensa ajan, kun ei pystynyt olemaan ilman. Täysikäisistä lapsista toinen on erittäin fiksu, mutta toisella on ollut ongelmia koulussa. Ala-asteella niitä selviteltiin ja silloin asiantuntijat olivat sitä mieltä, että tuo polttaminen on siihen vaikuttanut.[/QUOTE]

Jos viittaat asiantuntijalla lääkäriin, psykologiin tms., niin he ovat ainoastaan voineet sanoa, että äidin käyttämät aineet ovat saattaneet vaikuttaa tai lisänneet riskiä. Ei kukaan oikea asiantuntija sano, että "sinun vika". Ei sitä kukaan voi tietää. Ellei sitten kyseessä ole esim. räikeästi monen askin tupakointi päivässä ja ryyppäys.
 
"fas"
ei ole varmaan kiva elää siten, että kasvoista näkyy äidin alkoholinkäyttö. FAS-lapsilla se näkyy koko elämän.
"Suurella osalla lievemmin vammautuneista ja vaurioituneista lapsista vauriot eivät näy päälle päin, vaan alkoholin vaikutus ilmenee esimerkiksi erilaisina oppimis- ja tarkkaavaisuushäiriöinä"
http://www.nsnet.org/nsfas/symptoms.html
 

Yhteistyössä