En oikein ymmärrä karkkipäivän ideaa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kolmen äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja myös kolmen äiti;28434358:
Koska Suomen Hammaslääkäriliitto suosittelee karkkipäivän pitämistä kerran viikossa. Näkee kyllä mihin kuntoon suomalaisten lasten hampaat ovat menneet viimeisen vuosikymmenen aikana ap:n suosimalla tyylillä, karkkipäivä kun näyttää monessa suomalaisessa perheessä olevan nykyään harvinaisuus...

Ymmärtääkseni ap:n perheessä ei karkkia syödä joka viikko eli harvemmin kuin karkkipäivä perheissä. Karkki jatkuvasti syötynä on paha, mutta niin myös mehut ja hedelmätkin, mitä niin karkkipäiväperheissä kuin karkkipäivättömissäkin perheissä joissakin syödään/juodaan vapaasti pitkin päiviä. Meillä esim. yhden lapsen hampaisiin tuli reikiä jatkuvasta marjojen ja hedelmien syönnistä.

Meillä ei oo ollut koskaan karkkipäivää. Mutta ei meillä silti karkkia mätetä älyttömästi eikä läheskään joka päivä. Ja mulle ainakin hammashoitaja sanoi, että vaikka karkkii söis joka päivä, se ei oo hampaille sen haitallisempaa ku muukaan syöminen, JOS se syöminen ajoitetaan vaikka aterian päälle.

[QUOTE="kolmen äiti";28433738]Miksi niin moni opettaa lapsensa siihen, että kerran viikossa mätetään karkkia tekipä mieli tai ei? Meillä ei ole ikinä ollut karkkipäiviä, herkkuja on syöty ja syödään vaihdellen (esim viime viikolla syötiin karkkia melkein joka päivä, kun mies sitä laivalta toi), mutta tuskinpa taas tulee moneen viikkoon syötyä kenenkään mitään sellaista. Meillä ei ole ikinä rajoitettu lasten makean syömistä, mutta HYVIN USEIN on käynyt niin, että kun ruoka on syöty ja olisi jälkkärin vuoro (esim marjarahkaa tai jätskiä tms) sanovat, ettei jaksa enää, ottavat sitten myöhemmin eivätkä sitten välttämättä kuitenkaan muista. Kesäisin syövät kyllä jätskiä lähes päivittäin, mutta jos puhutaan ihan karkista, niin ehkä kerran kuussa itse pyytävät että tuo kaupasta turkinpippureita tai suklaalevy ja sitten sen syövät. Eihän (kai?) aikuisetkaan katso kalenterista, että nyt on SE päivä, että aletaan karkin syöntiin, miksi sitten opettaa lapsi sellaiseen?[/QUOTE]

Hyviä vastauksia olet jo saanutkin, kehoittaisinkin sinua kovin tarkalla silmällä lukemaan oman tekstisi ja sitten miettimään onko sinun lähipiirissäsi lapsiaan karkilla pakkosyöttäviä ihmisiä kovinkin? Minä en ole moisia vielä kertaakaan tavannut :)

Nimimerkillä karkkipäivä, mutta ei pakkokarkkipäivä

Meillä ainakin pienenä oli karkkipäivä perjantaina kun mentiin perheen kanssa mökille, se oli se "kiva" päivä. Ruokavalio oli meillä päin P:tä, joten se oliko karkkipäivää tai ei, sillä ei ollut mitään merkitystä hampaiden terveydelle tai painolle.
Jos lasten äidillä on rusinan kokoiset aivot, ei mielestäni ole merkityksellistä onko karkkipäivää tai mitään muutakaan sääntöä lapselle. Karkilla kompensoitiin sitä mielihyvää mikä jäi saamatta kun vanhemmat ryyppäsi viikonloput, eivät tavanneet ystäviä tai sukulaisia, eivätkä koskaan vieneet lapsiaan minnekään. Sitten kun tuli reikiä meitä "rankaistiin" viiden minuutin hammaspesulla. Ja äiti kantoi sokerimehuja kaupasta kassit väärällään, yli 100-kiloinen varsi heiluen eikä nähnyt toimissaan mitään väärää.

Omasta mielestäni perheessä pitäisi syödä pääsääntöisesti terveellistä kotiruokaa, ja opettaa lapsia syömään oikein. On hyvä opettaa että karkki ei ole hyvästä ja että joskus juhlissa saa kakkua tms. mutta se ei saa olla pääsääntöinen ravinnonlähde.

Tuttavaperheessä hammaslääkärin lapsilla ei ollut lainkaan karkkipäivää. Kysyin lapsilta että eikö se harmita, sanoivat ettei sillä ole heille mitään väliä. Eivät nähneet karkkia mitenkään tärkeänä.
Lapset ovat todella joustavia oppimaan mitä kotona opetetaan. Jos joskus lapsia saan yritän opettaa, että mielihyvä saadaan liikumalla, tapaamalla ystäviä ja menemällä Särkänniemeen, ja että karkilla ei olisi roolia mielihyvän tuottamisessa. Itse ollut sokerikoukussa ja tiedän mitä se on.

Off topic, mutta meitä miehen kanssa lievästi sanottuna huvittaa nämä perheet, jossa äidin mukaan "lapset ei tykkää syödä karkkia tai juoda limua". Sitten kun tämä lapsi lähtee vaikka meidän mukana mökille viikonlopuksi, ostamme omille lapsille ja tälle "vieraan" lapselle usein jotain karkkia. Kovin suurella intohimolla näyttää karkit uppoavan tällekin lapselle, joka ei siis pitänyt tykätä karkeista. :D Siinä on toki eroja, että tykkääkö lapsi enemmän suklaasta, salmiakista tai vaikka hedelmäkumeista... mutta vielä ei ole koskaan tullut vastaani yhtäkään ipanaa, jolle ei joku karkkiherkku maistu. :)

[QUOTE="vieras";28434416]Terveellisempää hyvää oloa saisi liikunnasta. Lisäksi ei tulisi ylipainoa tai menisi terveys.[/QUOTE]

Tykkään myös liikkua ja kun makean määrät pysyvät kohtuullisina, niin ei ole päässyt painoakaan kertymään.

Jos joskus lapsia saan yritän opettaa, että mielihyvä saadaan liikumalla, tapaamalla ystäviä ja menemällä Särkänniemeen, ja että karkilla ei olisi roolia mielihyvän tuottamisessa.[/QUOTE]

Meillä karkkia lapset syövät harvemmin, mutta makean jälkkärin päivittäin. Mutta meillä myös tehdään hyvää ruokaa ja nautitaan myös siitäkin. Meille esim. juhlapyhiä juhlitaan ainoastaan hyvällä ruoalla.

[QUOTE="vieras";28434609]Off topic, mutta meitä miehen kanssa lievästi sanottuna huvittaa nämä perheet, jossa äidin mukaan "lapset ei tykkää syödä karkkia tai juoda limua". Sitten kun tämä lapsi lähtee vaikka meidän mukana mökille viikonlopuksi, ostamme omille lapsille ja tälle "vieraan" lapselle usein jotain karkkia. Kovin suurella intohimolla näyttää karkit uppoavan tällekin lapselle, joka ei siis pitänyt tykätä karkeista. :D Siinä on toki eroja, että tykkääkö lapsi enemmän suklaasta, salmiakista tai vaikka hedelmäkumeista... mutta vielä ei ole koskaan tullut vastaani yhtäkään ipanaa, jolle ei joku karkkiherkku maistu. :)[/QUOTE]

Ja mua lievästi sanoen ihmetyttää nämä perheet, joiden luona kyläillessä lapsen 10v oli ollut syötävä pullaa ja karkkia nälkäänsä, kun ei ollut kukaan muutakaan safkaa tarjonnut aamupalan jälkeen iltapäivään mennessä eikä ollut sit ilennyt itse leipää pyytää...

Hyviä vastauksia olet jo saanutkin, kehoittaisinkin sinua kovin tarkalla silmällä lukemaan oman tekstisi ja sitten miettimään onko sinun lähipiirissäsi lapsiaan karkilla pakkosyöttäviä ihmisiä kovinkin? Minä en ole moisia vielä kertaakaan tavannut :)

Nimimerkillä karkkipäivä, mutta ei pakkokarkkipäivä

No ainakin on perheitä, joissa lapsille on opetettu IHAN pienestä asti, että namut on parempaa kun ruoka ja niitä saa palkkioksi kilttinä olemisesta sitten karkkipäivänä. Tokihan karkki saa sitten ison roolin lapsen mielihaluissa ja sitä karkkipäivää aletaan odottaa. Jos omani olisivat kovasti karkin perään, olisin luultavasti toiminut siten, että jos joku pyytää karkkia vaikkapa maanantaina, niin olisin ostanut ja sanonut, ettei siten ihan heti taas tipu. Rajoittanut olisin, ettei se olisi jatkuvaa jokapäiväistä karkin syöntiä, mutta olisin pyrkinyt siihen, että lapsi itse oppisi säännöstelemään mielihaluja tyyliin, että nyt tekee mieli ja syön, en sitten syö loppuviikon aikana jne, niinnhän toimin itsekin. Eli jos syön vaikkapa normaalia enemmän herkkuja itse, niin sitten pidättäydyn herkuista tyystin vaikka pari viikkoa. En ikinä olisi opettanut lapsiani syömään tai pyytämään karkkia kalenterin mukaan!

[QUOTE="vieras";28434609]Off topic, mutta meitä miehen kanssa lievästi sanottuna huvittaa nämä perheet, jossa äidin mukaan "lapset ei tykkää syödä karkkia tai juoda limua". Sitten kun tämä lapsi lähtee vaikka meidän mukana mökille viikonlopuksi, ostamme omille lapsille ja tälle "vieraan" lapselle usein jotain karkkia. Kovin suurella intohimolla näyttää karkit uppoavan tällekin lapselle, joka ei siis pitänyt tykätä karkeista. :D Siinä on toki eroja, että tykkääkö lapsi enemmän suklaasta, salmiakista tai vaikka hedelmäkumeista... mutta vielä ei ole koskaan tullut vastaani yhtäkään ipanaa, jolle ei joku karkkiherkku maistu. :)[/QUOTE]

Tuo pitää muuten paikkansa siinä mielessä, että meidänkin lapset syövät yllättävän paljon karkkia sellaisessa seurassa, jossa muutkin syö. Sitten taas omalla porukalla ollessamme eivät halua. Niin sitä otetaan mallia toisista, mutta ei se ole vaarallista, jos välillä niitä karkkeja syökin.

• Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
[QUOTE="vieras";28435006]On todella vaikea uskoa, että noin olisi. Jospa olet tulkinnut väärin?[/QUOTE]

Jaa-a. Omin korvin olen kuullut, että älä nyt enää ota ruokaa, että jaksat karkkiakin syödä jne...
Ja jo se, että lapselle opetetaan, että kunhan ensin syöt ruuan, niin sitten saat makeaa, viestii, että se makea on parempaa kuin se ruoka. Väitän ja tiedänkin, että jos omiltani kysyn, että otatko karkkia vai teenkö voileivän vaikkapa koulun jälkeen tai illalla, niin vastaus on tee herkkuleipä (paljon erilaisia päällysiä).

Alkuperäinen kirjoittaja myös kolmen äiti;28434358:
Koska Suomen Hammaslääkäriliitto suosittelee karkkipäivän pitämistä kerran viikossa. Näkee kyllä mihin kuntoon suomalaisten lasten hampaat ovat menneet viimeisen vuosikymmenen aikana ap:n suosimalla tyylillä, karkkipäivä kun näyttää monessa suomalaisessa perheessä olevan nykyään harvinaisuus...

AP:n lapsen hampaissa ei ole mitään vikaa :) Ei siis reiän alkujakaan kellään lapsista... Jos perheessämme menee usein kuukausikin ilman karkin karkkia, niin miksi pitäisi JOKA VIIKKO sitä karkkia mättää?! Jälkiruokia syödään usein, mutta aika harvoin sokerisia sellaisia. Väittäisin, että monessa perheessä syödään useammin muroja, sokerijogurtteja, sokeroituja myslejä, keksejä tms kun mitä meillä sokeroituja jälkkäreitä.
Ja hampaiden kuntoon vaikuttaa kyllä suuhygienia enemmän kuin karkkipäivä tai sen puute. Hampaille on sokeroitu jogurtti ihan yhtä suuri rasite kuin karkkipussi.

• Tykkää

Jep varmasti lapsi kuin lapsi tykkää makeasta, minäkin luulen, että lapsi pikemminkin tällaisilla kommenteillaan pyrkii jostain syystä miellyttämään vanhempaansa. Saamaan vanhemman hyväksyntää ja kokee ehkä perheen ilmapiirin sellaiseksi, että vain yksi totuus ja mielipide on sallittu. Eli että siinä perheessä ei kannata eikä ole OK olla eri mieltä. On ehkä vanhemmat niin aggressiivisia ja ehdottomia kannoissaan, että lapsen pitää vaan alistua ja sopeutua.

Tällä en tarkoita, että lasten pitäisi aina saada herkkuja! Toki on hyvä rajoittaa sokerin saantia.

Mutta sanon vaan, että olen huolissani, jos perheessä kaikki on aina kovin samaa mieltä kuin esim. perheen äiti. Tosiasiassa ihmisiä ja mielipiteitä on yleensä monia. Mutta joskus erilaiset mielipiteet tukahdutetaan. Se on pelottavaa. Tyranni ei ollenkaan näe itse tietenkään rooliaan tällaisessa tilanteessa.

Jaa-a. Omin korvin olen kuullut, että älä nyt enää ota ruokaa, että jaksat karkkiakin syödä jne...
Ja jo se, että lapselle opetetaan, että kunhan ensin syöt ruuan, niin sitten saat makeaa, viestii, että se makea on parempaa kuin se ruoka. Väitän ja tiedänkin, että jos omiltani kysyn, että otatko karkkia vai teenkö voileivän vaikkapa koulun jälkeen tai illalla, niin vastaus on tee herkkuleipä (paljon erilaisia päällysiä).

Niin jos olet ap, niin sinähän juuri itse aloituksessa sanoit, että teillä on yleensä jälkkäriä. Niin mitä muuta se on kuin sen opettamista, että kun syö ruuan, saa palkinnoksi makeaa.

[QUOTE="vieras";28435072]Niin jos olet ap, niin sinähän juuri itse aloituksessa sanoit, että teillä on yleensä jälkkäriä. Niin mitä muuta se on kuin sen opettamista, että kun syö ruuan, saa palkinnoksi makeaa.[/QUOTE]

Ei sillä sitä opeteta, vaan se, että kunnon aterian kruunaa jälkiruoka :) Eikä meillä sitä jälkkäriä joka päivä ole, usein kyllä. Ei meillä ikinä ole ollut pääruuan syönti mikään ehto jälkkärin saamiselle. Tosin niinkuin kirjoitinkin, lapsilta usein jää jälkkäri väliin, kun ovat tulleet kylläisiksi ruuasta. Mutta sitä en muista koskaan, että terveinä ollessaan kukaan olisi jättänyt oikeaa ruokaa syömättä ja ottanut vain jälkkäriä, kipeänä kyllä. En itsekään tykkää ottaa mitään makeaa, jos minulla on nälkä. Ruoka maistuu silloin paaaljon paremmalta kuin joku hedelmärahka! Sen sijaan kupillinen hedelmärahkaa maistuu ihanalta ruuan jälkeen :)

• Tykkää
Meillä lapset syövät harvemmin karkkia mutta leivonnaisia syövät melkein joka päivä, koska monta kertaa viikossa tulee leivottua. Varsin kohtuullisesti niitäkin syövät, ovat tottuneet siihen että leivonnaisia on usein tarjolla eivätkä mitenkään kaksin käsin niitä ahda. Karkkia syödään miten sattuu, joskus menee viikko etteivät syö yhtään ja joskus melkein viikon jokaisena päivänä vähän.

[QUOTE="vieras";28435067]Jep varmasti lapsi kuin lapsi tykkää makeasta, minäkin luulen, että lapsi pikemminkin tällaisilla kommenteillaan pyrkii jostain syystä miellyttämään vanhempaansa. Saamaan vanhemman hyväksyntää ja kokee ehkä perheen ilmapiirin sellaiseksi, että vain yksi totuus ja mielipide on sallittu. Eli että siinä perheessä ei kannata eikä ole OK olla eri mieltä. On ehkä vanhemmat niin aggressiivisia ja ehdottomia kannoissaan, että lapsen pitää vaan alistua ja sopeutua.

Tällä en tarkoita, että lasten pitäisi aina saada herkkuja! Toki on hyvä rajoittaa sokerin saantia.

Mutta sanon vaan, että olen huolissani, jos perheessä kaikki on aina kovin samaa mieltä kuin esim. perheen äiti. Tosiasiassa ihmisiä ja mielipiteitä on yleensä monia. Mutta joskus erilaiset mielipiteet tukahdutetaan. Se on pelottavaa. Tyranni ei ollenkaan näe itse tietenkään rooliaan tällaisessa tilanteessa.[/QUOTE]

Öööö... siis ymmärsinkö pointtisi oikein? Lapsi ei pyydä karkkia, ei syö vaikka sitä olisi kotona kulhossa tarjolla, eikä sen syöntiä olisi koskaan sen kummemmin rajoitettu, VAIN KOSKA HALUAA MIELLYTTÄÄ VANHEMPIAAN? Mietitköhän ihan loppuun saakka?

Öööö... siis ymmärsinkö pointtisi oikein? Lapsi ei pyydä karkkia, ei syö vaikka sitä olisi kotona kulhossa tarjolla, eikä sen syöntiä olisi koskaan sen kummemmin rajoitettu, VAIN KOSKA HALUAA MIELLYTTÄÄ VANHEMPIAAN? Mietitköhän ihan loppuun saakka?

Vanhemmat saattavat huomaamattaan tartuttaa kielteiset asenteensa lapseen. On perheitä, joissa ei sovi olla eri mieltä. Eri mieltä olevat teilataan eikä eri mieltä olemista sallita. Tällainen mielipidetyrannihan tietenkään ei huomaa oman käytöksensä vaikutusta, vaan hellii itseään mieluummin ajatuksella, että kaikki oikeasti ovat juuri samaa mieltä asioista kuin hän.

[QUOTE="vieras";28435125]Vanhemmat saattavat huomaamattaan tartuttaa kielteiset asenteensa lapseen. On perheitä, joissa ei sovi olla eri mieltä. Eri mieltä olevat teilataan eikä eri mieltä olemista sallita. Tällainen mielipidetyrannihan tietenkään ei huomaa oman käytöksensä vaikutusta, vaan hellii itseään mieluummin ajatuksella, että kaikki oikeasti ovat juuri samaa mieltä asioista kuin hän.[/QUOTE]

Ja miten tää nyt liitty tähän ap:n karkin syönnin rajoittamattomuuteen?

Yhteistyössä