En oikein ymmärrä karkkipäivän ideaa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kolmen äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";28433830]Juu mut eräiden on niin vaikea ymmärtää muiden elämää. Esim. sellaista että jotkut harrastaa seksiä vain KAKSI KERTAA VIIKOSSA. Mahdoton ymmärtää![/QUOTE]

Voi hyvä Jumala sentään että sinulle on traumat jääny ja vieläpä ihan turhaan! :D Kun minä en missään päivitellyt sitä kahta kertaa viikossa :) Mut Go for it, käytä energiasi tästä asiasta kihisemiseen. Käytä vaikka mieluummin siihen kuin siihen seksin harrastamiseen!!!!
(sinun kohdalla en ihmettele jos keppiä ei tule)

[QUOTE="vieras";28433826]Kai nyt aikuiset sentään syö niitä laivakarkkeja silloin kun mieli tekee, vai kalenteristako teillä katsotaan, että haa, nytpä avaan Tobleronen :)[/QUOTE]

Itse ainakin syön päivittäin makeaa. Tulisin hulluksi, jos saisin vain lauantaisin. Lapsetkin meillä saavat päivittäin makean jälkkärin, mutta karkkia harvemmin. Yläkouluikäiset toki saavat omilla rahoillaan ostaa useamminkin, luotan siihen, että ovat jo oppineet huoltaa hampaitaan ja syövät muutenkin terveellisesti.

Kyllä minulla on aikuisenakin karkkipäivä. Sen takia, että muuten söisin karkkia joka päivä. En mä sentään kalenterin kanssa sitä päivää katso vaan viikonpäivä vaihtelee sen mukaan milloin tekee eniten mieli. Pointti on juurikin se karkin säätely. Toisilla ei asian kanssa ole mitään ongelmaa ja voivat syödä vain sillon kuin mieli tekee kun se on joskus kaks kertaa viikossa ja joskus kerran kuussa. Mutta kun mun tekee mieli syödä karkkia joka päivä niin parempi kuitenkin pitää se vain yksi päivä viikossa.

Itse ainakin syön päivittäin makeaa. Tulisin hulluksi, jos saisin vain lauantaisin. Lapsetkin meillä saavat päivittäin makean jälkkärin, mutta karkkia harvemmin. Yläkouluikäiset toki saavat omilla rahoillaan ostaa useamminkin, luotan siihen, että ovat jo oppineet huoltaa hampaitaan ja syövät muutenkin terveellisesti.

Sitä kutsutaan sokerikoukuksi.. :) Itse olen siitä hankkiutunut eroon. Mutta tottakai jokainen saa syödä karkkia ihan niin paljon (tai vähän) kun haluaa. Ja antaa lastensa tehdä miten haluaa. Minä vain olen kokenut karkkipäivän erittäin hyväksi omassa lapsuudessani.. Mutta kukin tekee tyylillään :)

Älkää nyt taas viitsikö...! :D

Työskentelen päivittäin 8h makeisosastolla ja siellä ei näitä lapsia näy jotka ei karkkia haluaisi!
Sen sijaan näkyy aivan liikaa niitä lapsia jotka kerjäämällä saavat sen pienen tikkarin.
Ja joskus, onneksi jopa melko usein, kuuluu äidin suusta: "Ei käy, ei tänään ole karkkipäivä"
Lapsen vinkuminen loppuu kuin seinään.

Pidättekö te niitä ihmelapsia jossain kuplamuovissa kaapin pohjalla, ihan vain siksi että pääsette palstalle kertomaan että MEIDÄN lapsi ei karkkia syö...

[QUOTE="vieras";28433856]No sä, mä en. Eikä vedä meillä kakaratkaan. Esikoinen ei saanut karkkia itseasiassa ennen 3 vuoden ikää, ei se vaan tajunnut varmaan niitä edes olemassa olevan...[/QUOTE]

Miksi sitten olla karkkipäivä, jos kukaan ei karkkia edes halua? Musta tuntuu, että tähän ketjuun on vastannut vain ne, joilla ei sokerihammasta edes kolota ja keiden lapsetkaan ei ole makean perään. Minä ja lapseni ollaan kaikki makeanhimoisia. Meillä ei hedelmät ja marjatkaan säily vaan lapset popsivat ne samantien kun pöydälle laittaa. Niidenkin syöntiä on pitänyt hampaita varjellakseen säädellä.

Alkuperäinen kirjoittaja namutäti :D;28433911:
Älkää nyt taas viitsikö...! :D

Työskentelen päivittäin 8h makeisosastolla ja siellä ei näitä lapsia näy jotka ei karkkia haluaisi!
Sen sijaan näkyy aivan liikaa niitä lapsia jotka kerjäämällä saavat sen pienen tikkarin.
Ja joskus, onneksi jopa melko usein, kuuluu äidin suusta: "Ei käy, ei tänään ole karkkipäivä"
Lapsen vinkuminen loppuu kuin seinään.

Pidättekö te niitä ihmelapsia jossain kuplamuovissa kaapin pohjalla, ihan vain siksi että pääsette palstalle kertomaan että MEIDÄN lapsi ei karkkia syö...

Ei, kyllä tuon kanssa ihan julkisillakin paikoilla kuljetaan ja useamman kerran olen ihmetyksiä kuullut kun ei tyttö halua karkkia vaikka tarjottaisiin.

• Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
Meillä on käytössä karkkipäivä, saavat viikkorahan lauantaisin ja siitä saa puolella ostaa karkkia, tai laittaa kaikki säästöön (5e). Osa ostaa limun tai karkkipussin, osa laittaa kaiken säästöön.
Pullaa, limuja, mehuja, keksejä sipsejä yms. meillä syödään vain synttäreillä ja juhlissa

Meillä karkkipäivä ei tarkoita päivää jolloin saa syödä karkkia. Se on päivä, jolloin lapsi saa halutessaan karkkipussin kaupasta. Meillä perheen vanhin lapsi onkin jo oppinut sen, että muutama karkki kannattaa jättää säästöön viikolle. Eli siis syökööt lapsi vaikka yhden karkin päivässä mikäli on karkkeja säästänyt. Karkkikiintiö on silti vain yksi karkkipussi viikossa.

En ymmärrä minäkään. Meille ei ostettu karkkia kotiin, joten lapsi ei karkkia syönyt pienenä. Kun sitten meni kavereiden synttäreille, tietysti söi muiden lailla. Ei sitä mitenkään oltu meillä kielletty.

[QUOTE="...";28433894]Sitä kutsutaan sokerikoukuksi.. :) Itse olen siitä hankkiutunut eroon. Mutta tottakai jokainen saa syödä karkkia ihan niin paljon (tai vähän) kun haluaa. Ja antaa lastensa tehdä miten haluaa. Minä vain olen kokenut karkkipäivän erittäin hyväksi omassa lapsuudessani.. Mutta kukin tekee tyylillään :)[/QUOTE]

Mulla ei ole mutään tarvetta päästä sokerikoukusta eroon. Kun määrät pysyvät kohtuullisena makeasta tulee vain hyvä olo ja mieli pysyy hyvänä. Makea ei ole kielletty hyvä vaan sen saa aina kun haluaa, ei ongelmia ole ollut.

[QUOTE="vieras";28434069]Meillä karkkipäivä ei tarkoita päivää jolloin saa syödä karkkia. Se on päivä, jolloin lapsi saa halutessaan karkkipussin kaupasta. Meillä perheen vanhin lapsi onkin jo oppinut sen, että muutama karkki kannattaa jättää säästöön viikolle. Eli siis syökööt lapsi vaikka yhden karkin päivässä mikäli on karkkeja säästänyt. Karkkikiintiö on silti vain yksi karkkipussi viikossa.[/QUOTE]

Mielestäni karkkipussi viikossa on iso määrä karkkia.

[QUOTE="...";28433894]Sitä kutsutaan sokerikoukuksi.. :) Itse olen siitä hankkiutunut eroon. Mutta tottakai jokainen saa syödä karkkia ihan niin paljon (tai vähän) kun haluaa. Ja antaa lastensa tehdä miten haluaa. Minä vain olen kokenut karkkipäivän erittäin hyväksi omassa lapsuudessani.. Mutta kukin tekee tyylillään :)[/QUOTE]

Sokerikoukkupa hyvinkin. Sokeri on mielihyvää tuottava aine ja lapsille toimii huumeen lailla. Siksi meillä on karkkipäivä, koska en halua koukuttaa lapsia antamalla joka päivä makeaa. En edes jälkiruokia (miksi pitäisi?) Itse olin joskus koukussa ja katkaisin sen väkisellä. Nyt en syö juuri yhtään karkkia, toisinaan, ehkä 2 kertaa kk syön suklaata.

Meillä lapset ei syö joka viikko karkkia. Karkkia syödään jos ollaan esim. reissussa, on juhlat tai saa lahjaksi, trullikarkit tms. Eikä meillä lapset mitään karkkia kaupassa kinua.. Tykkäävät kovasti, ja söisivät varmasti ihan niin paljon kun nenän eteen kantaisi, mutta ovat tottuneet tähän ja mielestäni se on hyvä.

Lähinnä mua ärsyttää kun hammashoitolassa ja neuvolassa on lapsille opetettu koko karkkipäivätermi..

Meilläkin syödään silloin kun huvittaa makeaa, välillä enempi välillä vähempi. Useimmiten vain kerran viikossa, mutta välillä parikin kertaa. En pidä kirjaa. Meillä lapsi on vasta 2,5 vuotias joten karkkia saa pari kappaletta yhteensä silloin kun saa, meillä herkuttelee toistaiseksi pääasiassa vain vanhemmat lapsen mentyä nukkumaan.

Toistaiseki meillä tämä systeemi toimii, voihan toki olla että kun lapset kasvaa niin tarvitsee se karkkipäivä ottaa käyttöön, mutta se on sen ajan juttu sitten.

Koska Suomen Hammaslääkäriliitto suosittelee karkkipäivän pitämistä kerran viikossa. Näkee kyllä mihin kuntoon suomalaisten lasten hampaat ovat menneet viimeisen vuosikymmenen aikana ap:n suosimalla tyylillä, karkkipäivä kun näyttää monessa suomalaisessa perheessä olevan nykyään harvinaisuus...

• Tykkää
Reactions: Echo
Meillä myös lauantai on karkkipäivä, lapset saavat kaupasta ostaa mieleisensä jutun. Usein pikkasen irtokarkkeja tai muna tai patukka. Syövät omansa ja lisää saa halutessaan kiposta joka on pöydällä kaikkia varten. Ei ne montaa sieltä kiposta ota. Yleensä vastapainoksi on myös sipsiä yms. iltaruoka menee huonosti, joten ei pelkkää sokeria lounaan jälkeen.

[QUOTE="vieras";28434182]On kyllä jos ostaa aina sen 300g magapussin. Mutta normaali karkkipussi on siinä 120-180g välillä. Se ei mielestäni ole vielä ihan liikaa. Ja perheen pienimmälle sopii hyvin esim. pikkuhyvä-pussit (Leaf muistaakseni) ja niissä taisi olla 100g karkkia.[/QUOTE]

Karkkihyllyllä enimmistö on noita isoja pusseja. Itse syön lähes päivittäin karkkia ja yksi pussi kestää monta viikkoa. Pienempikin pussi harvoin menee viikossa. Mitä pienempi lapsi sitä hujemmalta määrä kuulostaa.

Meillä kun ostetaan karkkia, ostetaan yksi tai kaksi pussia 5 lapsen jaettavaksi ja todellakaan ei joka viikko ja edes joka kuukausi. Mutta joskusnsaatetaan ostaa muutenvain tikkarit tai patukat kauppareissulla, mutta niitäkään ei montaa kertaa vuodessa. + sitten kouluikäiset saattavat ostaa kouluun, nuokkariin yms omilla rahoillaaan.

Yhteistyössä