En oikein usko että pariskunnilla on normaalisti omat rahat

Mut @Lispetti ootko hoksannut, ettei naudanliha ole meille suomessa asuville mitenkään luontaista ravintoa?

Ei täällä oo lehmiä luonnostaan. Eikä ne pärjää villeinä. Ja alunperin, kun niitä tänne tuotiin, ne olivat ennemminkin maidon- kuin lihanlähteitä.


Jos katsoo varhaisimpia suomalaiskulttuureja niin kalastus se on mikä asuinpaikan on määrännyt. Ja hyljestys.
Ollaan muuten harkittu lehmiä koska alkuperäisrotujen maito on niin erilaista. Luovuttiin kuitenkin ajatuksesta muutamastakin syystä.
 
vierailija
Suhtaudun todella skeptisesti YouTubessa esitettyihin "tieteellisiin (minä olen tutkinut) tutkimuksiin ja suosituksiin". Jokaisen videon tekijän tausta on selvitettävä että onko hänellä mitään alaan liittyvää koulutusta ja millä kompetenssilla hän tietoa suoltaa. IT ammattilaiset varoittavat liian sinisilmäisesti uskomasta kovin subjektiiviseen ja taitavasti manipuloivaan "tietoon".
 
Mut @Lispetti ootko hoksannut, ettei naudanliha ole meille suomessa asuville mitenkään luontaista ravintoa?

Ei täällä oo lehmiä luonnostaan. Eikä ne pärjää villeinä. Ja alunperin, kun niitä tänne tuotiin, ne olivat ennemminkin maidon- kuin lihanlähteitä.


Jos katsoo varhaisimpia suomalaiskulttuureja niin kalastus se on mikä asuinpaikan on määrännyt. Ja hyljestys.
Juu toki.
Olen hyvin perillä mikä meille suomalaisille on luontaista.

Ja myös siitä olen perillä miten ravitsevaa naudan liha on vs. kasvit ym. sekundäärinen syötävä mitä syötiin vain siitä syystä että eläinperäistä ravintoa ei ollut tarjolla. Pitäisi keskustella siitä miten ihminen pystyy hyödyntämään kasviperäistä ravintoa, koska tätä ihmisille nyt kovasti tuputetaan. Se tiedetään ainakin, että pelkillä kasviksilla ei elä terveenä, mutta tätäkään ei oikeastaan kerrota/varoitella.
Omasta mielestäni Suomessa on melko heikosti löydettävissä tutkimuksia tai keskusteluja näistä. Olisimme luultavasti niitä harvoja jotka asiasta keskustelee!👍
Odotan innolla!


Nut jatkan töitä.😬

Viettäkää mukava päivä!❤
 
vierailija
"Tutkijat tarkastelivat valtavasta tietoaineistosta, muuttuiko osallistujien ruokavalio ajan mittaan. Lisäksi he luokittelivat tutkittavat eri ryhmiin sen mukaan, minkälaista ruokaa nämä söivät.

Ryhmistä yksi söi ”tavanomaisesti”, toinen söi epäterveellisesti, kolmas ryhmä noudatti virallisia ravitsemussuosituksia ja neljäs ryhmä noudatti ruokavaliota, jota tutkijat kutsuivat ”pitkään elinikään liittyväksi”.

Tutkimuksen mukaan 40-vuotiaat naiset ja miehet, jotka siirtyivät epäterveellisestä ruokavaliosta virallisten ravitsemussuositusten mukaiseen ruokavalioon, saivat arviolta noin yhdeksän vuotta lisää elinaikaa.

Suurin vaikutus havaittiin ryhmässä, joka vähensi sokeripitoisten juomien ja prosessoidun lihan kulutusta ja siirtyi runsaasti vihanneksia, pähkinöitä, täysjyväviljaa, hedelmiä ja kohtuullisesti kalaa sisältävään ruokavalioon eli niin sanottuun pitkään elinikään liittyvään ruokavalioon.

Tällöin muutos lisäsi elinajanodotetta 10,8–10,4 vuotta
."



 
  • Tykkää
Reactions: -roosaruusa-
vierailija
Esittäisitkö minulle tutkimuksen missä ryhmä ihmisiä syövät pelkkää luomua lajilleen ominaisesti elänyttä eläinperäistä ravintoa.

Tai ryhmä joka syö pelkkää punaista lihaa, suolaa ja vettä. Näitä muuten riittää! Innolla odotan dokumentteja näistä - on tulossa uusia.
Jospa näitä ei vielä ole pitkään ollut, mutta kyllä osviittaa on annettu - kunhan etsit. Liiallisen lihan, etenkin punaisen lihan, syömisen on todettu olevan haitallista lukuisissa tutkimuksissa, eli voidaan olettaa, että sen nauttiminen pelkästään on todellakin haitallista. Kyllä ne vaikutukset ajan mittaan näkyvät, sinullakin. Eivätkä lupaa hyvää.
 
  • Tykkää
Reactions: -roosaruusa-
vierailija
Esittäisitkö minulle tutkimuksen missä ryhmä ihmisiä syövät pelkkää luomua lajilleen ominaisesti elänyttä eläinperäistä ravintoa.

Tai ryhmä joka syö pelkkää punaista lihaa, suolaa ja vettä. Näitä muuten riittää! Innolla odotan dokumentteja näistä - on tulossa uusia.

Tai veget vs. carnivoret.

Tai veget vs. luomua koko ruokaa syövät (vhh kasvis+liha)

Jne.

Niin, sitähän minäkin….ei ole.
Ja kyllä on tutkimuksia. Näitä on tännekin sulle lukuisia läntätty, mutta skippaat ne aina, kun eivät ole videoita, joita sinun on kaiketi helpompi ymmärtää.
 
vierailija
No vähän riippuu.

Siinä vaiheessa kun suhun tiputetaan myrkkyjä jotka ovat muualle kuin suonistoon joutuessaan niin vaarallisia että ekaa vessakertaakaan ei saa tehdä pyttyyn ja siitä hoidosta riippuu, ootko hengissä vielä vuoden päästä niin eipä auta kuin luottaa, ei.

Ja sen kokemuksen jälkeen todella seuraan tutkimustuloksia ja syön kiltisti joka päivä yli puoli kiloa kasviksia ja marjoja, nautin vain vähän punaista lihaa, prosessoituja lihatuotteita vielä välttelen enemmän ja käytän sokeria kohtuudella. Muunmuassa.

En tottavie halua syöpää toiste!
Mutta sokeria "kohtuudella"?
 
vierailija
Ja kyllä on tutkimuksia. Näitä on tännekin sulle lukuisia läntätty, mutta skippaat ne aina, kun eivät ole videoita, joita sinun on kaiketi helpompi ymmärtää.
Eikä muuten tarvinnut paljon hakea, kun niitä tuli jo Lispetti vastaan.

Esim.

"In conclusion:

A properly planned whole foods plant based lactovegetarian diet is nutritionally far superior to a typical meat-and-eggs-only carnivore diet."



 
vierailija
Ollaan yhdessä ja avioliitossa oltu 16 v.
Olen miestäni useamman vuoden vanhempi sekä tienaan enemmän. En ole koskaan valinnut miestä sen mukaan mitä saa palkkaa tai mikä mahtaa olla titteli.
Nämä ovat mielestäni toisarvoisia seikkoja sen rinnalla, onko mies älykäs, miellyttävä, rakastettava ja hyvä isä. Mies tienaa ihan ok.
Maksan suhteessa enemmän menoista. On mennyt tiettyihin kaavoihin/rutiineihin kumpi maksaa mitäkin. Ruokalaskuja menee puoliksi sekä asuntolainan maksut myös menee. Jos tulee ero, asunto myös on silloin oikeudenmukaisesti molemmille puoliksi.
Molemmilla on omaa rahaa ja käytetään mihin halutaan, ei ole tilivelvollisuutta toiselle. Käydään matkoilla jne. Ravintolalaskuja molemmat maksavat vuorotellen.
Lapsen kuluja minä maksan enemmän, lapsilisät tulee tililleni, yleensä ostan vaatteet ym hänelle ei mies.
Itse olen tarkempi rahasta, harkitsen isompien menojen/ostosten järkevyyttä enemmän ja pidempään.
 
  • Tykkää
Reactions: ruuttis
vierailija
Ollaan yhdessä ja avioliitossa oltu 16 v.
Olen miestäni useamman vuoden vanhempi sekä tienaan enemmän. En ole koskaan valinnut miestä sen mukaan mitä saa palkkaa tai mikä mahtaa olla titteli.
Nämä ovat mielestäni toisarvoisia seikkoja sen rinnalla, onko mies älykäs, miellyttävä, rakastettava ja hyvä isä. Mies tienaa ihan ok.
Maksan suhteessa enemmän menoista. On mennyt tiettyihin kaavoihin/rutiineihin kumpi maksaa mitäkin. Ruokalaskuja menee puoliksi sekä asuntolainan maksut myös menee. Jos tulee ero, asunto myös on silloin oikeudenmukaisesti molemmille puoliksi.
Molemmilla on omaa rahaa ja käytetään mihin halutaan, ei ole tilivelvollisuutta toiselle. Käydään matkoilla jne. Ravintolalaskuja molemmat maksavat vuorotellen.
Lapsen kuluja minä maksan enemmän, lapsilisät tulee tililleni, yleensä ostan vaatteet ym hänelle ei mies.
Itse olen tarkempi rahasta, harkitsen isompien menojen/ostosten järkevyyttä enemmän ja pidempään.

Ehkei asetelma olisi onnistunut, ellei miehellä olisi hyvä itsetunto.
Sekä oman ikäluokkani miehet tuskin olisivat jääneet lasta hoitamaan osan aikaa hoitovapaalle kuten nuorempi mieheni teki.
Sitä paitsi rahaa tulee ja menee, sen takia käydään töissä.

Olen ollut myös suhteessa, jossa mies oli vanhempi ja johtajan palkalla jne. Hänellä oli myös isot menot, joten taisi mennä yhteiset laskut suht.puoliksi enkä tästä ns rikkaammasta miehestä mitään erityisemmin ns hyötynyt naisena enkä huonompipalkkaisena.
 
vierailija
Mut @Lispetti ootko hoksannut, ettei naudanliha ole meille suomessa asuville mitenkään luontaista ravintoa?

Ei täällä oo lehmiä luonnostaan. Eikä ne pärjää villeinä. Ja alunperin, kun niitä tänne tuotiin, ne olivat ennemminkin maidon- kuin lihanlähteitä.


Jos katsoo varhaisimpia suomalaiskulttuureja niin kalastus se on mikä asuinpaikan on määrännyt. Ja hyljestys.
Hylkeenlihaa ei oo maistettu. Se on satojen vuosien takaa. Lohi on suomalaisen pääruoka ja piimä/viili
 
Tai on meilläkin omat tilit mutta hankinnat tehdään yhdessä. Kysytään toiselta ennenkuin ostetaan jotain vaikka se tehdään "omilla" rahoilla. Vähän outoa että avoliitossa voisi mällätä miten haluaa vaikka on yhteisiä menoja.
meillä on omat tilit ja sopimus siitä että miten yhteiset kulut kustannetaan

loput rahat saa käyttää niinku tahtoo pl. osamaksusopimukset tai vastaavat
 
vierailija
Jos rahat ovat yhteisiä niin tarkottaako se että toiselta pitää kysyä lupa ku esim menee ravintolaan ja juomaan syömään 200 eurolla?
Tai jos ostaa vaikka 500e talvitakin?
 
Jospa näitä ei vielä ole pitkään ollut, mutta kyllä osviittaa on annettu - kunhan etsit. Liiallisen lihan, etenkin punaisen lihan, syömisen on todettu olevan haitallista lukuisissa tutkimuksissa, eli voidaan olettaa, että sen nauttiminen pelkästään on todellakin haitallista. Kyllä ne vaikutukset ajan mittaan näkyvät, sinullakin. Eivätkä lupaa hyvää.
Ihmiset ovat syöneet lihaa aina. Yliprosessoituja tuotteita ei kovin kauaa, eikä viljaakaan niin kauaa. Silti näitä markkinoidaan ihmisille terveellisinä tai ei niin haitallisina. Mutta punainen liha on kuulema vaarallista.😁
Tuohan on ihan naurettava väite, eikä mitään kunnollisia todisteita ole punaisen luomulihan vaarallisuudesta!
Ihan kuule lihalla ja rasvalla me ihmiset olemme kehittyneet tällaisiksi. Jos ei eläinperäisyä rasvaa ja lihaa ole ollut saatavilla niin silloin pakosta on syöty muuta. Ei kukaan rnnen vanhaan mielellään mitään kasveja ole vetänyt.
 
  • Tykkää
Reactions: ruuttis
Ja kyllä on tutkimuksia. Näitä on tännekin sulle lukuisia läntätty, mutta skippaat ne aina, kun eivät ole videoita, joita sinun on kaiketi helpompi ymmärtää.
Ei ole mitään kunnollisia tutkkmuksia olemassakaan. Siksi todella ihmetyttää, että ajattelevatko ihmiset enää lainkaan omilla aivoillaan.🤷‍♀️
Söisivät varmasti paskaansakin jos se lukisi jossain ohjeessa.😁
 

Yhteistyössä