En mennyt sovittuun tapaamiseen aknen vuoksi

  • Viestiketjun aloittaja Rupikonna
  • Ensimmäinen viesti
Rupikonna
Hei!

Nyt masentaa. Minulla on mennyt iho aivan hirveään. Olen kävelevä rupikonna. En yksinkertaisesti kehdannut lähteä tapaamiseen puolitutun, mutta mukavan tuntuisen ihmisen kanssa. Olen aina kärsinyt aknesta, mutta nyt se alkaa haitata elämäänikin. Muilla kokemuksia aknen kanssa elämisestä. En jaksa enää yrittää peittää ihoa, se näyttää vain entistä kamalammalta. Inhoan sitä hetkeä, kun ihmien katsoo suoraan akneani. Muut akneihmiset varmaan tietävät, mistä puhun.
 
ymmärrän
Itselläni on lievä akne ollut yläasteelta lähtien (nyt 24v). Olen kyllä itsekin perunut menoja aknen vuoksi, mutta nyt vanhemmaksi tullessa olen alannut ajattelemaan, että minulle on aivan sama mitä muut ajattelevat. En tietenkään voi sanoa, että sinunkin pitäisi ajatella näin koska aknesi on ilmeisesti pahempi kuin minun, mutta tämä on ainakin helpottanut omaa elämääni huomattavasti. Tsemppiä sinulle!
 
Rupikonna
Kiitos muuten, varaankin ajan lääkärille. Mitä tässä enää asiaa hautomaan. Haluiasin tietää, millaisia reaktioita akneni oikeasti aiheuttaa kanssaihmisissä? Ei varmaan muita ihmisiä oikeasti voisi kiinnostaa ihoni kunto. Kummallisesti tämä asia vaan nakertaa itsetuntoa.
 
Haluiasin tietää, millaisia reaktioita akneni oikeasti aiheuttaa kanssaihmisissä? Ei varmaan muita ihmisiä oikeasti voisi kiinnostaa ihoni kunto. Kummallisesti tämä asia vaan nakertaa itsetuntoa.
Tiedän yhden hepun, jolla naama on aivan tulipunainen, kun on kauttaaltaan tulehtunut, siinä naamassa ei oikeasti ole tervettä kohtaa senttiäkään. Onhan se pahan näköinen, mutta en ole tätä kyseistä henkilöä koskaan nähnyt sileäposkisena, joten en sinänsä ajattele koko asiaa. Eipä niitä poskia tee mieli sivellä, mutta ei minun onneksi tarvitsekaan.
 
Epätäydellisen kaunista
Katson ihmiseen aknen takana :) Akne on niin yleinen juttu jotta en itse kiinnitä huomiota. Ainoastaan jos iho on todella vaikeassa kunnossa saattaa ajatus ihon kivuliaisuudesta vähän kirpoa mut yleensä täilläinen todella vaikea iho on seljän puolella. Jos ihminen on inhottava itsessään niin kyllä se virheetön naama lähinnä enemmän herättää inhotusta enemmän. Tässä täydellisyyttä tavoittelevassa maailmassa kaikki täydellisyyteen viittaava on lähinnä vastenmielistä. KYllä ihmisen pitää olla ihminen kaikessa epätäydellisyydessään <3
 
a.p.
Tuo siinä ehkä onkin naisella raskainta, kun tiettyyn pisteeseen saakka kaiken saa peitettyä meikillä. AInakin jotenkin. Sitten koittaa se päivä, kun tilanne on niin paha, että meikki ei kerta kaikkiaan enää sovellu. Pitäisi uskaltaa mennä ilman meikkiä naama kirjavana ihmisten eteen. Eipä ole pokkaa.
 
"vieras"
Kyllä siitä kannattaa välittää ja hoitaa ajoissa pois, kun konsteja on: Diane Nova -ehkäisypilleri pyyhkäisee monelta naiselta kasvot terveeksi, ja Roaccutan voi tuoda pysyvän paranemisen, vaikka kuuri pitkä ja rankka onkin. Hoitamattomana akne voi aiheuttaa pysyvät arvet ja rampauttaa itsetunnon vuosiksi.

Mars lääkäriin, joko gynelle tai ihotautilääkärille!
 
"vieras"
itsellä saman suuntainen ongelma mutta eri syystä. minulla on viime aikoina ollut todella paha psori joka oireilee nykyjään eniten päänahassa ja kasvoissa. olen jo jonkin verran tottunut tuohon, mutta joskus kieltämättä on kynnys lähteä esim vain kaupassa käymään.
onneksi teen töitä kotona joten sen suhteen ei ole vaikeuksia.
 
"vieras"
Ootko kokeillut ikinä mitään lääkkeitä? Siis e-pillereitä tai Roacuttania esimerkiksi. Mun akne ei tosin ollut ihan hirveän paha, mutta e-pillereillä se rauhoittui melkein kokonaan. Veljeni pahaan akneen taas Roacuttan on tuonut paljon apua.

Tuohon, miten muut ihmiset reagoivat, vastaan omalta osaltani rehellisesti. Jos tapaan uuden ihmisen, jolla on tosi paha akne, kiinnitän siihen kyllä huomiota, mutta ei se minussa mitään ällötystä aiheuta. Sitten, kun yhtään on tutustunut ihmiseen, tuollaiset jutut unohtaa eikä niitä edes huomaa.
 
a.p.
että ihmiset kiinnittää akneen huomiota. Sehän se niin vaikeaa onkin. Varsinkin kun olen tottunut näyttämään edes hieman hyvältä. Yhtäkkiä olen aivan jotain muuta. Olen syönyt antibioottikuurin, mutta se oli aivan turha. Akne palaa ja mahdollisesti vielä pahempana. Roaa välttelen mahdollisten raskautumisaikeiden vuoksi. Samasta syystä ei myöskään ehkäisyä.
 
"vieras"
Nykyisin akneihoisen näkiessäni (jos paha) tulee mieleen, että eikö käytä tehokkaita lääkkeitä vai eivätkö auta. Sinunkin pitäisi mennä lääkärille, eikä yrittää apteekin käsikauppalääkkeillä ja kosmetiikalla.
 
"vieras"
ruokavalio on itselläni auttanut iho-ongelmiin. jätin pois kaikki viljatuotteet ja viikossa ihoni sileni ja alkoi parantumaan. nyt ei ole yhtään näppyjä tai mustapäitä kasvoissa.
 
sintt1
"Kunnon" akneen ei kyllä auta muu kuin suun kautta otettavat lääkkeet. Siinä ei muutava voide tai pesuaine auta. Tietysti ihoa pitää hoitaa, mutta niillä ei aknea saa pois vaikka kuinka hinkkaisi ja rasvaisi.
 
Kokemusta on
Tiedän, miltä aloittajasta tuntuu. Itsekin peruin joskus tapaamisia, kun naamaan oli tullut ihan hirveä mätivä paise:( Joskus ihmiset kommentoivat niitä, ja se tuntui pahalta. Onneksi useimmat eivät välitä toisten ihon kunnosta, yritä lohduttautua sillä. Nuorempana itkin joskus aknea, ja voi sitä tunti- ja rahamäärää, minkä olenkaan aknenhoitotuotteisiin käyttänyt.

Jos Roaccutan ei ole vaihtoehto (itse kokeilin sitä, mutta se kuivatti liikaa), niin antibiooteista erytromysiini sopii myös raskaushaaveisille. Tetrasykliinit, joita lääkärit mieluummin määräävät, taas ei sovi. Voiteet koin itse hankaliksi.

Itselläni akne muuten rauhoittui aika paljon, kun lopetin e-pillerit (Diane Novaa söin vuosia, sitten Yasminia). Nyt tulee satunnaisesti joku pikku paukama, mutta ne nyt ei niin haittaa. Vielä 25-vuotiaana akne oikeasti rajoitti elämääni, mutta toivottavasti nyt 28-vuotiaana se on taaksejäänyttä aikaa. Ja raskausaikana iho on voinut todella hyvin, tosin toisinkin voi käydä.
 
Olen 30-vuotias ja kärsinyt todella kovasta aknesta ja ruusufinnistä kasvoissa. Mulla oli siis nenä, leuka, otsa ja poskipäät todella huonossa kunnossa; punaiset, paiseiset ja välillä ne hilseilivät ja olivat todella kipeät. Kävin ihotautilääkärillä (olin hypännyt eri lääkäreillä monet eri kerrat), joka vihdoin ja viimein osasi neuvoa minulle hyvän hoitokeinon.

En pysty syömään mitään sisäistä lääkitystä akneen ja ruusufinniin, koska mulla on jo jatkuva antibiootti käytössä muuhun vaivaan ja tämän kanssa ei saa syödä näitä sisäisiä aknelääkityksiä. Joka tapauksessa mulla on nyt käytössä pesunesteenä Humektan-rasva, jolla siis pesen kasvoni aamuin illoin. Illalla laitan Clindoxyl (reseptilääke)-geeliä kasvoihini ja Avenen Cicalfatea finnien päälle. Lisäksi on Avenen antirougeursia estämään punoitusta. Lisäksi mulla on vielä tuosta Avene-sarjasta meikkivoide, jota käytän. Tosin nyt mun ei tarvitse enää käyttää läheskään aina meikkivoidetta, sillä ihoni on parantunut huomattavasti. Tuota Clindoxyliä ei voi käyttää kuin 12 viikkoa kerrallansa maksimissaan ja tämän jälkeen pitää pitää paussi. Aloitin kuurin viime tammikuussa ja vielä ei ole ollut tarvetta uusia hoitoa.

Tämä on ihava vapaus, koska enää en ole kasvojeni vanki! Joten suosittelen, kuten useimmat muut, varaamaan ihotautilääkärille aika ja pysymään tiukkana, että saat parhaan mahdollisen hoidon juuri sinun ihollesi!
 
"vieras"
Ihmettelen, että mikset ap ole käyttänyt Roaccutania aikaisemmin,vaan nyt vielä lastenhankintaiässäkin (varmaan ei enää teini) tuskailet ihosi kanssa. Jos kyse aikuisiällä puhjenneesta tapauksesta, niin silti pitäisi mennä lääkäriin. Harmittelet takuulla arpisia kasvojasi, jos et nyt hoidata sitä pois.
 
Siloposki
Roaccutan kuurin jälkeen erittäin paha akne/ruusufinni parani täysin, mikään muu ei auttanut. Kuurin aikana tuli muutamia sivuoireita kuten ihon, huulten ja silmien kuivuminen ja lievä alakulo, mutta sitkeästi söin 10 kk:n kuurin, ja se kannatti. Nyt hoidan ihoani apteekin perusvoiteella ja pesen Lactacydillä (sopiva happamuus), nämä aineet vinkkasi ihotautilääkäri.
 

Yhteistyössä