En mä päässyt sinne lähihoitajapuolelle...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
"Lukiohan on aika turha jos ei aio yliopistoon" sanoo kuka?!? Kyllä se vaan niin on että tuollainen lausahdus ei tule ainakaan lukion käyneen suusta. Missään ei opi niin hyvin yleissivistystä, kieliä ja matematiikkaa ja antaa hyvän pohjan jatkolle. jos olet nuori niin ehdottomasti lukioon! T: Lukion käynyt, ammattikorkeakouluopiskelija

Tämä on tosi, siis jos aikoo mihin tahansa jatkokoulutukseen, niin lukio on hyvä. Mutta turha silloin, jos löytää sen oman alansa toisen asteen koulutuksen saralta.

No joo.. Mut jos kunnianhimoa löytyy niin ei ole mun mielestä turha vaikka menis lukion jälkeen ammattikouluun. Lukiossa esim. kieliä luetaan englantia ja ruotsia molempia 8 kurssia, matikkaa samat kahdeksan (pitkää peräti 14) ja ammattikoulussa taso on on aika huono ja kurssien määrä pieni. Lukion oppi ei mene hukkaan, ihmettelen mistä tuo hokema lukion turhuudesta on tullut.

Niin, siis tietenkin jos haluaa yleissivistävää koulutusta, mutta kaikki eivät sitä tarvitse elämässään, joten sillä tavalla se on joillekin turha. Siitä se hokema tulee, että se nyt vain on yksinkertaisesti turhaa tietoa joillekin. Hyvin pärjää monet ilmankin.

Näin. Kaikki eivät kaipaa muuta kuin sen ammatillisen, ja heille se on tavallaan turha...

Minä olen tuo, joka kirjoitti, että lukio on turha, jos ei aio yliopistoon. Itse olen käynyt lukion ja nyt olen ammattikorkeakoulussa. Jos olisin ammattikoulun niin minulla olisi jo pätevä ammatti ja olisin voinut käydä töissä aina välillä.

Totta tuokin, että me ollaan niin erilaisia. Olen vasta 25 vuotias ja valmistun puolentoista vuoden päästä amksta. Ylioppilaaksi pääsin 19 vuotiaana ja olin sen jälkeen 3 vuotta töissä. Opiskelu on ihanaa, tiedonjano vain kasvaa ja aina vain haluaisi oppia lisää!! :)

Mussa on vähän samaa "vikaa" :)

Minä olen tuo, joka kirjoitti, että lukio on turha, jos ei aio yliopistoon. Itse olen käynyt lukion ja nyt olen ammattikorkeakoulussa. Jos olisin ammattikoulun niin minulla olisi jo pätevä ammatti ja olisin voinut käydä töissä aina välillä.

Totta tuokin, että me ollaan niin erilaisia. Olen vasta 25 vuotias ja valmistun puolentoista vuoden päästä amksta. Ylioppilaaksi pääsin 19 vuotiaana ja olin sen jälkeen 3 vuotta töissä. Opiskelu on ihanaa, tiedonjano vain kasvaa ja aina vain haluaisi oppia lisää!! :)

..ja minä olen käynyt lukion, sitten opistotason ammatin (siihenaikaan ei ollut ammattikorkeakouluja, alkoivat vasta tulla.. ainakin minun opiskelupaikkakunnalleni) ja sitten ollut 8 vuotta työssä ja suorittanut vain työsuhdekoulutuksia ja vapaaehtoisesti kansalaisopistossa mm kielikursseja. Ja nyt opiskelen amk:ssa.

En koe yhtäkää koulutusta turhaksi, huonoksi tai tarpeettomaksi. Itse asiassa kadun jo, etten sittenkin opiskellut aiemmin ja enemmän. Mutta elinikäinen oppiminen rulaa ja tekee minussa tehtävänsä. Opiskelu ON ihanaa!

Lukioon vai jos emmit, sitten on ainakin varaa valita minne lähdet jatkamaan! :)
T: Fanaattinen painostaja ;)

:D Kiitoskiitos. Se mua tossa mietityttää, että onko siinä lähihoitaja-yon puolella yhtä paljon "varaa valita", mitä tulee noihin kursseihin.. Kun luulisi että siinä on mukana vaan ne pakolliset lukion kurssit, ei pitkiä/syventäviä yms.? Että sikälikin lukio olisi parempi...

Alkuperäinen kirjoittaja MendedHearts:
No siis ihan yliopisto-opintoja olen suunnitellut... Muutenhan se lukio onkin aika turha, totta kyllä.

En tiedä vieläkään ihan varmasti, että pitäiskö vaan mennä lukioon ja päntätä pitkää matikkaa ja kemiaa ja fysiikkaa, vai ...
Ehkä se lukio on parempi, voi keskittyä täysillä vaan yhteen hommaan.

Ehdottomasti fysiikkaa, kemiaa ja matikkaa. Biologia myös. Jos siis aiot galenoksen ymmärtää, niin ilman fysiikkaa se ei onnistu. Pitkä matematiikka on eduksi, mutta ei välttämätön. Pitkät fyysiikan kurssit (siis ainakin nykyisen painoksen) on melkeinpä välttämätöntä.
Oletan, että aiot lääketieteelliseen, kun olen lukenut unelma-ammattisi jostain ketjusta.
Tsemppiä lukuihin ja toivottavasti unelmasi toteutuu

Juu, noihin ajattelin panostaa :)
Meinasin että tilaan (vaikkapa huutiksesta) ton Galenoksen jo etukäteen. Lueskelen sitä siinä sivussa.

muoks. niin, kiitos unohtui :) :flower:

Se on ihan hyvä pikkuhiljaa alkaa tankkaamaan, se on niin laaja tietoalainen kirja, että puoli vuotta ei täysin riitä, jos ei ole huippulahjakas, sen ymmärtämiseen. Käytäntö pääsykokeissa tänä vuonna ainakin oli ollut, että suoraan galenoksesta ei ollut paljoa, vaan piti osata soveltaa galenoksen tietoja. Se on se tärkein. Tällä yritetään karsia niitä valmennuskurssin tuomia etuuksia. Hyvä vain, että raha ei aina ratkaise.
Itsellä ei motivaatio tuohon galenokseen riitä, ja koska se on kuitenkin vain alkusoittoa lääkikselle, niin ei se varmaan opiskeluunkaan riitä.
Mutta tyytyväinen olen sh:n pestissäkin.
Mietin tuota, että tuo lh:n pesti olisi tuonut sinulle paljon näkökulmaa, jos joskus lääkärinä toimisit, ettei tule sellaista valitettavaa pissan nousua päähän kun lisensiaatin paperit pärähtää, mutta ehkä se on toisaalta luonnekysymys, että keistä niitä pissapäätohtoreita tulee.

Ja ideana on ilmeisesti nimenomaan toi, että osaa soveltaa niitä tietoja, eikä opettele ulkoa.

Tuo lähihoitajapuoli olisi ollut siinä mielessä kiva, että siinä olisi ollut myös ne harjoittelut, toisaalta kuitenkin pidän tekemisestä, ja se kiinnostaisikin... Mutta mietin sitäkin, että jos menisin tuonne lähihoitaja-yo puolelle, niin olisiko ne lukion kurssit sitten suppeampia? Olisiko mahdollista ottaa enemmän fysiikkaa, kemiaa, lukea pitkä matikka...? Kun se kaksoistutkinnon suorittaminen käy kuitenkin suht nopeasti, niin voisi kuvitella että se lukiopuoli siinä vähän kärsisi. En tiedä.

Ehkä se lukio on parempi vaihtoehto kuitenkin? Tukekaa nyt vielä vähän, ja kertokaa erilaisia näkökulmia, kun olen hieman kahden vaiheilla... Vaikka alankin kallistua lukion puolelle aika vahvasti.

No minun mielipide, että jos haluat lääketieteelliseen, niin ainoastaan lukio. Vai mitä mieltä olet, joudutko siis opiskelemaan fysiikat jne. vai tuntuuko ne menevän kuin vettä vaan. Jos siis näin on, niin silloin tuo kaksoistutkinto.
Kaksoistutkinnon suorittaminenhan vie keskimäärin sen 4v. joten kyllä sitä joutuu lukion puoleltakin karsimaan.
Lääkikseen hakiessahan kun menet lukiokiintiössä, niin saat jotain etua niistä hyvin kirjoitetuista, lähtöpisteissä siis joten lukio siinäkin mielessä kannattaa.
Yhteenveto: jos olet ehdottomasti menossa lääkikseen, niin silloin pelkkä lukio, jos ajattelit vain pyrkiä nähdäkses pääsetko, niin silloin kaksoistutkinto.
Tuon lh:n etuna olisi tietenkin tuo käytännön kokemus jota saa, lisäksi se, että ymmärtää lääketieteellisessä kun on, niin myös sen, että lääkäri on osana suurta tiimiä, lääkäri ei ole se tiimi yksinään. Mutta nämä siis voi kyllä ymmärtää ilman lh:n tutkintoakin, mutta joillakin ikävä kyllä näin ei käy. Tiedä sitten onko yhteyttä siihen, että ei ole sitä perushoitoa juurikaan ikinä harjoitettu. Lh:n etuna tietenkin ois se, että lääketieteellisen aikaan periaatteessa vois tehdä vähän alaan liittyvää duuniakin ohessa, mutta kandit saattaa tehdä lh:n duunia ilman sitä tutkintoakin.

Pitkää selostusta, mutta toivottavasti auttoi päätöksenteossa. Ties, vaikka joskus ottasin sulta ohjeita vastaan. Tosin oon lastenpuolella ja sulla taitaa olla kirurgia mielessä *selaa tiimarivihkoaan*

Kiitos vieras, kyllä mä menen lukioon. Joo. Kyllä menen. Päätin nyt :) Huomenna pitää käydä vahvistamassa paikka.

Tuo kirurgia on sellainen haave, mutta hieman realistisempi haave olisi pediatria... ;) TOSIN, saapa nähdä, mihin sitä vielä ehtii.

Kiitos vieras, kyllä mä menen lukioon. Joo. Kyllä menen. Päätin nyt :) Huomenna pitää käydä vahvistamassa paikka.

Tuo kirurgia on sellainen haave, mutta hieman realistisempi haave olisi pediatria... ;) TOSIN, saapa nähdä, mihin sitä vielä ehtii.

Onneksi olkoon päätöksestäsi :flower:

Ja kyllähän sitä voi päästä minne vaan, kun tarpeeksi tekee töitä sen eteen.

uteliaisuus heräsi niin pakko kysyä että oletko sä menossa ihan päivälukioon? ja jos sinne olet menossa niin mikä ikänen sä olet? sillä tätä kyselen kun itelläkin hieman miettimistä että missä lukioni loppuun jatkan...

uteliaisuus heräsi niin pakko kysyä että oletko sä menossa ihan päivälukioon? ja jos sinne olet menossa niin mikä ikänen sä olet? sillä tätä kyselen kun itelläkin hieman miettimistä että missä lukioni loppuun jatkan...

Joo, ihan päivälukioon. Lapset menevät hoitoon elokuun alussa. Iltalukio olisi ihan mahdottomuus... Paljon opiskelua kotona itsenäisesti, ja lapset pyörisivät jaloissa... (en osaisi pistää niitä hoitoon ja lukea kotona itsenäisesti :ashamed: )
Ja haluan että mulla on opettaja tukena, keneltä voi kysyä jos joku mietityttää, jne.

Ja täytän viikon päästä 22v.

Alkuperäinen kirjoittaja päätön ratsumies:
Alkuperäinen kirjoittaja HERNETÄTI:
Vaionko se siten aikuiskoulutuksessa näin?

sillon kun mä kävin nii ei todellakaan päässy kuka vaan :attn:

no ku tällä rovaniemellä on aikuisopiskeluna järjestetty pitkäaikaistyöttömille niin kyllä siellä ainakin oli nämä alkolisoituneet ihmiset, mun entinen luokkakaveri kokkilinjaltakin, joka ei papereita saanut kun juominen vei voiton. sellaisesta sit lähihoitaja, ei kiitos:x

ja tiedän sen etähän opiskeli lähäriksi koska oli työharjoittelussa samassa päiväkodissa missä mun pojat oli hoidossa

no ku tällä rovaniemellä on aikuisopiskeluna järjestetty pitkäaikaistyöttömille niin kyllä siellä ainakin oli nämä alkolisoituneet ihmiset, mun entinen luokkakaveri kokkilinjaltakin, joka ei papereita saanut kun juominen vei voiton. sellaisesta sit lähihoitaja, ei kiitos:x

ja tiedän sen etähän opiskeli lähäriksi koska oli työharjoittelussa samassa päiväkodissa missä mun pojat oli hoidossa

no siellä on helposti päässy :o .
luokalla muistaakseni kaikki lopetti jonkinlaisen työn opiskelun takia .
juoppoja tai väkisin kouluun laitettuja ei ollu ollenkaan .

Alkuperäinen kirjoittaja EJK:
Yliopistoon pääsee ilman lukiotakin.

niin pääsee, ja ei se yliopistopohja takaa viisautta, kirjatietooo voi olla yvinkin paljon, mutta käytännön kokemus puuttuu.

munmies esim on YLIOPISTOLLA TÖISSÄ vaikka ei oo käynyt lukiota. TAITEIDEN TIEDEKUNNASSA LABORATORIOMESTARINA

niin pääsee, ja ei se yliopistopohja takaa viisautta, kirjatietooo voi olla yvinkin paljon, mutta käytännön kokemus puuttuu.

munmies esim on YLIOPISTOLLA TÖISSÄ vaikka ei oo käynyt lukiota. TAITEIDEN TIEDEKUNNASSA LABORATORIOMESTARINA

Laboratoriomestari, onko se vähän sama kuin olisi sairaalassa välinehuoltajana? Eihän nekään lääkäreitä ole eikä työ vaadi lukion käymistä, päinvastoin...

Laboratoriomestari, onko se vähän sama kuin olisi sairaalassa välinehuoltajana? Eihän nekään lääkäreitä ole eikä työ vaadi lukion käymistä, päinvastoin...

ei lähellekkään, vaan seon opettamista ja puutöiden suunnitelua nimi vain on harhaanjohtava.

No ei sinne nyt ihan kuka vaan pääse. Aika tarkat soveltuvuuskokeet kyseiselle alalle on.

on vai, jos sinnepääsee alkoholisoituneet, ilman ammatillisa koulutusta olevat pitkäaikaistyöttömät.

se on sama kunin lasten hoitaja nneenne, kaiki moli niitä kun ei muuhun kyennyt LIIAKSI YLIARVOSTETTU.

No en tiedä tuosta aikuisopiskelusta kyllä.
Mutta jos hakijoita on toista sataa ja opiskelupaikkoja 60, niin silloinhan sinne ei kaikki pääse.

No ei sinne nyt ihan kuka vaan pääse. Aika tarkat soveltuvuuskokeet kyseiselle alalle on.

on vai, jos sinnepääsee alkoholisoituneet, ilman ammatillisa koulutusta olevat pitkäaikaistyöttömät.

se on sama kunin lasten hoitaja nneenne, kaiki moli niitä kun ei muuhun kyennyt LIIAKSI YLIARVOSTETTU.

Tuo viimeinen lause meni kyllä yli hilseen.

Mutta aikuispuolella voi olla sitten eri meininki, en tiedä. Mutta totta hemmetissä lähihoitajaksi pääsee ilman ammatillista koulutusta, vai pitäisikö ensin olla vaikka merkonomi, että voi hakea lähihoitajaksi? :D

Siinä koulussa missä mä opiskelen on myös lähihoitajien koulutusta. On nuorille kuin aikuisopiskelijoille. Ne aikuisopiskelijat kaikki hyvin asiallisia ihmisiä eivätkä todellakaan mitään juoppoja. Eli ei ainakaan meidän kouluun kuka tahansa pääse lähihoitajapuolelle.

Mutta mun lukion käyminen oli sitten varmaan ihan turha, kun olen nyt toisen asteen koulutuksessa. Voi kamala, elämä varmaan pilalla. :whistle: No on mulla edes hyväksilukuja lukion kurssien takia :xmas:

No ihan miten vaan ROVANIEMELLÄ, mutta oletko päivääkään tehnyt kyseistä työtä. En ihan noilla sun tiedoilla lähtis arvostelemaan hoitoalan vaativuutta tai arvostusta.

Tuplatutkinnon voi suorittaa, jos on aikaisemminkin ollut hyvä koulussa.

Siihen aikaan, kun itse olen käynyt lukion, ei noita tuplatutkintoja ollut olemassakaan.

Lukio kesti aina sen 3 vuotta, vaikka olikin jo kurssimuotoinen. Minulle koulu oli valtavan helppo, keskiarvo oli 9.0 ja M:n paperit kirjoitin lukematta oikeastaan mitään. Eli jos koulu on helppoa, minä suosittelisin sitä yhdistelmätutkintoa

Yhteistyössä