En luota kouluun enkä eskariin- opetan asiat itse lapselleni

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Opettaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Mun neljävuotias (täytti keväällä ) tytär osaa lukea, mutta en ole mitenkään "opettanut" häntä. Tyttö on pienestä pitäen ollut kiinnostunut kirjaimista (aakkoslaulu on lapsen lempibiisi :) ) ja pikkuhiljaa lapsi alkoi hahmottamaan tavuja ja sitten sanoja. Mutta eihän tuo taito sulje missään nimessä eskaria pois kunhan sen aika koittaa, opetetaan/opitaan siellä niin paljon myös muita tärkeitä taitoja. Varsinkin kun lapsi on ollut neljä vuotta kotihoidossa ja sen jälkeen pari kuukautta pph:lla.

En sanonut että eskari on poissuljettu. Tuotta kai menee sinne. Mutta en usko että oppii siellä niitä taitoja joita vaaditaan. Joten paras opettaa itse.

Alkuperäinen kirjoittaja Ilokummitin:
Meillä esikoinen menossa eskariin, jossa EI opeteta lukemaan, laskemaan jne. koska ne asiat kuuluvat kouluun. Oon tästä tosi iloinen, sillä mua on huolestuttanut pitkään tää kehitys, että kouluun kuuluvia asioita pyritään opettamaan jo päiväkodissa. Se tapahtuu muiden, tärkeämpien kehitystehtävien kustannuksella.

Sekin riippuu niin lapsista. Minusta on älytöntä estää lapsia oppimasta asioita, joiden oppimiselle mieli juuri kulloisellakin hetkellä avoin. Muksuni opetteli kirjaimia jo ennen eskarin alkua innoissaan ja on pitänyt lukemisen oppimista suurena saavutuksena. Entä jos olisin kieltänyt häntä ja ollut kertomatta mikä kirjain on mikäkin, lannistanut häntä? Noh, eiköhän tuo isosisko ainakin olisi kertonut kirjaimista.

Minusta on hyvä, että on mahdollista valita päiväkodin eskari, koulun eskari tai vaikka jättää koko eskari väliin. Itse olen kuitenkin sitä mieltä, että päiväkodin eskari teki hallaa esikoiselle, sillä kehitysviivästymille ei tehnyt hyvää saada yksi vuosi lisää pelkkää leikkiä.

Meillä esikoinen menossa eskariin, jossa EI opeteta lukemaan, laskemaan jne. koska ne asiat kuuluvat kouluun. Oon tästä tosi iloinen, sillä mua on huolestuttanut pitkään tää kehitys, että kouluun kuuluvia asioita pyritään opettamaan jo päiväkodissa. Se tapahtuu muiden, tärkeämpien kehitystehtävien kustannuksella.

Juuri näin minäkin ajattelin, kunnes alkoi käydä sääliksi noita lapsia, jotka eivät koulussa oppineet lukemaan kun eivät osanneet sinne tullessaankaan. Nyt heidät siirretään jonnekin muualle. Halutaan tiputtaa sen vuoksi pois kun eivät osaa lukea. Hidastavat liikaa luokkaa jolla on reksin oma tytär. Reksillä on lapsia myös meidän luokalle tulossa. En halua silmätikuksi. Pakko opettaa itse silloin kun lapsi on innostunut oppimaan, ettei käy köykäisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:

Sekin riippuu niin lapsista. Minusta on älytöntä estää lapsia oppimasta asioita, joiden oppimiselle mieli juuri kulloisellakin hetkellä avoin. Muksuni opetteli kirjaimia jo ennen eskarin alkua innoissaan ja on pitänyt lukemisen oppimista suurena saavutuksena. Entä jos olisin kieltänyt häntä ja ollut kertomatta mikä kirjain on mikäkin, lannistanut häntä? Noh, eiköhän tuo isosisko ainakin olisi kertonut kirjaimista.

Minusta on hyvä, että on mahdollista valita päiväkodin eskari, koulun eskari tai vaikka jättää koko eskari väliin. Itse olen kuitenkin sitä mieltä, että päiväkodin eskari teki hallaa esikoiselle, sillä kehitysviivästymille ei tehnyt hyvää saada yksi vuosi lisää pelkkää leikkiä.

Joutuiko lapsesi käymään eskarin kahteen kertaan? Vai oliko eskarin jälkeen sitten pelkässä päivähoidossa?
Millainen kehitysviivästymä? Juurihan täällä akat kirjoittaa että eskarissa huomataan kehitysviivästymä ja se on eskarin tehtävä havaita ne.

En nyt tiedä onko tämä ihan oikea juttu, vai onko ap provo, mutta vastaan nyt kuitenkin..
Olen itse opettaja, ja haluaisin vain kommentoida sen verran, että eskarissa tärkein opetuksenaihe on ryhmässä toimiminen, koulun tavat ja rutiinit ja ryhmäyttäminen. Ei niinkään lukeminen ja laskeminen. Lapset jotka eivät ole käyneet eskaria, ovat usein pulassa ekaluokalle tullessaan, kun koulumaailma ja ryhmässä toimiminen on niin vierasta, näitä kun ei kotona voi harjoitella. Ikinä en ole kokenut ongelmaksi sitä, ettei lapsi osaa lukea tai laskea kouluun tullessaan, minun työtäni on se hänelle opettaa..

Ihmettelen myös, mistä ap voi saada tietoonsa asioita kuten, "yksikään oppilas ei oppinut lukemaan koulussa, ellei osannut sitä tehdä jo ennen koulunaloitusta".. Nämä ovat salassapitovelvollisuuden alla olevia asioita, joista ei voi edes yhteisesti koko luokan vanhemmille kertoa..

Taitaa olla huuhaata koko juttu..

Alkuperäinen kirjoittaja opettaja:
En nyt tiedä onko tämä ihan oikea juttu, vai onko ap provo, mutta vastaan nyt kuitenkin..
Olen itse opettaja, ja haluaisin vain kommentoida sen verran, että eskarissa tärkein opetuksenaihe on ryhmässä toimiminen, koulun tavat ja rutiinit ja ryhmäyttäminen. Ei niinkään lukeminen ja laskeminen. Lapset jotka eivät ole käyneet eskaria, ovat usein pulassa ekaluokalle tullessaan, kun koulumaailma ja ryhmässä toimiminen on niin vierasta, näitä kun ei kotona voi harjoitella. Ikinä en ole kokenut ongelmaksi sitä, ettei lapsi osaa lukea tai laskea kouluun tullessaan, minun työtäni on se hänelle opettaa..

Ihmettelen myös, mistä ap voi saada tietoonsa asioita kuten, "yksikään oppilas ei oppinut lukemaan koulussa, ellei osannut sitä tehdä jo ennen koulunaloitusta".. Nämä ovat salassapitovelvollisuuden alla olevia asioita, joista ei voi edes yhteisesti koko luokan vanhemmille kertoa..

No noiden lasten äideiltä sen kuulin. Avoimesti kertoivat että lapsensa eivät vielä osaa lukea, ja tilanne oli sama sitten kun olisi jo pitänyt osata. Olin ihan yllättynyt kun olivat kaikki kolme siinä tilanteessa. En tiedä tietävätkö kaikki toistensa tilanteesta. Juttelen ihmisten kanssa ja kuuntelen. Tiedän ehkä liikaakin asoista joten mulla ei ole ruusuisia käsityksiä kuten ennen oli.

Alkuperäinen kirjoittaja opettaja:

Provo tämä onkin...

Ja sitä paitsi ap, "Opettajaäiti" on yhdyssana...

Siis tää on NIIIIN provo! Kukaan OPETTAJA ei kirjoita saati ajattele noin....

Opettaja tietäisi tasan tarkkaan mitä varten sinne eskariin mennään, eikä se syy todellakaan ole lukemaan oppiminen....

Mäkään en tietenkään kannata oppimisen estämistä tai luontaisen uteliaisuuden tukahduttamista. Esikoinen on myös kysellyt kirjaimista jo vuoden päivät ja ollaan vastattu ja niin päin pois, mutta en kannata sitä, että liikaa keskitytään mekanististen taitojen opetteluun ja ne vie alaa tärkeiden sosiaalisten taitojen tai tunne-elämän kehitykseltä. Näihin puoliin ihmisessä ei mun mielestä panosteta alkuunkaan tarpeeksi nykyään. Tuntuu, että peruspäikkärillä on nykyään tavoiteena lähettää luku- ja kirjoitustaitoset lapset kouluun ja sitten eikun Pisaa varten pänttäämään. Taitoja ja tietoja voi kuitenkin nykyaikana omaksua suhteellisen helposti milloin vain, mutta kypsäksi ihmiseksi kasvaminen on paljon vaativampi ja hauraampi prosessi.

Alkuperäinen kirjoittaja Mamma mieki:

Joutuiko lapsesi käymään eskarin kahteen kertaan? Vai oliko eskarin jälkeen sitten pelkässä päivähoidossa?
Millainen kehitysviivästymä? Juurihan täällä akat kirjoittaa että eskarissa huomataan kehitysviivästymä ja se on eskarin tehtävä havaita ne.

Ei käynyt esikoulua kahteen kertaan vaan meni ihan tavalliselle ekalle luokalle. Eskari oli sellainen leikkilaulu-tapaus, josta jäi laihat eväät koulutielle.

Lapsella ollut kielellisiä ongelmia, puhetta alkoi tulla vasta yli 3 vuoden iässä ja silloinkin n. 10 kirjainta löytyi vasta puheterapiajakson jälkeen. Synnytyksessä oli komplikaatioita. Karkeamotorinen kehitys junnannut jälkijunassa, esim. oppi pyöräilemään vasta nyt, 9-vuotissyntymäpäiviensä kynnyksellä. Olemme käyneet asiasta fysioterapiassa sekä motorisesti kömpelöiden lasten liikuntaryhmässä.

Lapsi on kuronut ikäisiään kiinni ja ymmärtäminen on ihan muiden tasolla, ellei parempaakin tietyillä alueilla. Kotona on kuitenkin tehty tiettyjen aineiden kanssa kovasti lisää töitä etenkin ensimmäisellä luokalla. Tokalla sitten vähemmän, koska pääsi paremman opettajan luokalle.

Alkuperäinen kirjoittaja Just just:

Opettaja tietäisi tasan tarkkaan mitä varten sinne eskariin mennään, eikä se syy todellakaan ole lukemaan oppiminen....

Lässyn lässy, tiedän ihan hyvin mitä siellä eskarissa opetellaan ja mikä on se iso sana. Omatoimisuus ja itseohjautuvuus. Mutta koulussa sitten tiputetaan luokalle tai siirretään muualle, jos ei lapsi opi- hienojen tavoitteiden mukaisesti. Ja miten tuossakin koulussa voi oppia, jos ei ole eskarissa tai kotona jo oppinut?

Alkuperäinen kirjoittaja Opettaja äiti:
Nyt kesäloman aikana on paljon tavoitteita, lapseni 5 v on aivan oppimaisillaan lukemaan. Ja muita tavoitteita ja taitoja on runsaasti saavuttetaavana ennen kuin eskari alkaa.
Aluksi ajattelin etten kannusta lasta oppimaan lukemaan ennen koulun menoa, mutta nyt kun olen jutellut eskariopettajan, neuvolan ja päiväkodin kanssa, olen tullut siihen tulokseen että on parempi opettaa lapselle lukukausitason taidot itse. Ettei lapsi joudu silmätikuksi eskarissa/koulussa.

Muita samoin ajatelevia?

En ajattele samoin.
Jos tekisin yhtä paljon kirjoitus- ja kielioppivirheitä kuin sinä, luottaisin enemmän koululaitokseen ja ammattitaitoisiin opettajiin.
:laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja Mamma mieki:

Ei käynyt esikoulua kahteen kertaan vaan meni ihan tavalliselle ekalle luokalle. Eskari oli sellainen leikkilaulu-tapaus, josta jäi laihat eväät koulutielle.

Lapsella ollut kielellisiä ongelmia, puhetta alkoi tulla vasta yli 3 vuoden iässä ja silloinkin n. 10 kirjainta löytyi vasta puheterapiajakson jälkeen. Synnytyksessä oli komplikaatioita. Karkeamotorinen kehitys junnannut jälkijunassa, esim. oppi pyöräilemään vasta nyt, 9-vuotissyntymäpäiviensä kynnyksellä. Olemme käyneet asiasta fysioterapiassa sekä motorisesti kömpelöiden lasten liikuntaryhmässä.

Lapsi on kuronut ikäisiään kiinni ja ymmärtäminen on ihan muiden tasolla, ellei parempaakin tietyillä alueilla. Kotona on kuitenkin tehty tiettyjen aineiden kanssa kovasti lisää töitä etenkin ensimmäisellä luokalla. Tokalla sitten vähemmän, koska pääsi paremman opettajan luokalle.

Mitä kaikkea voi tehdä jos lapsi on motorisesti kehityksestä jäljessä?

Lässyn lässy, tiedän ihan hyvin mitä siellä eskarissa opetellaan ja mikä on se iso sana. Omatoimisuus ja itseohjautuvuus. Mutta koulussa sitten tiputetaan luokalle tai siirretään muualle, jos ei lapsi opi- hienojen tavoitteiden mukaisesti. Ja miten tuossakin koulussa voi oppia, jos ei ole eskarissa tai kotona jo oppinut?

Laita lapsesi steinerkouluun tai montessorieskariin. Tai sit oikeesti opeta itse: Suomessa ei ole koulupakkoa, on vain oppivelvollisuus.

Mutta tosiaan, palkkaa pätevä opettaja. Ainakin äidinkieleen.

Alkuperäinen kirjoittaja täti:
Nyt kesäloman aikana on paljon tavoitteita, lapseni 5 v on aivan oppimaisillaan lukemaan. Ja muita tavoitteita ja taitoja on runsaasti saavuttetaavana ennen kuin eskari alkaa.
Aluksi ajattelin etten kannusta lasta oppimaan lukemaan ennen koulun menoa, mutta nyt kun olen jutellut eskariopettajan, neuvolan ja päiväkodin kanssa, olen tullut siihen tulokseen että on parempi opettaa lapselle lukukausitason taidot itse. Ettei lapsi joudu silmätikuksi eskarissa/koulussa.

Muita samoin ajatelevia?

En ajattele samoin.
Jos tekisin yhtä paljon kirjoitus- ja kielioppivirheitä kuin sinä, luottaisin enemmän koululaitokseen ja ammattitaitoisiin opettajiin.

Suomi ei ole kaikkien oma äidinkieli. Naura sinä vain senkin suvaitsematon.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Laita lapsesi steinerkouluun tai montessorieskariin. Tai sit oikeesti opeta itse: Suomessa ei ole koulupakkoa, on vain oppivelvollisuus.

Mutta tosiaan, palkkaa pätevä opettaja. Ainakin äidinkieleen.

Lapsi puhuu suomea paremmin kuin minä. Äidinkieltä osaavaa on vaikeampi saada pätevää. Ainakaan kouluihin ei saada palkattua. Harkinnassa on ollut että kotiopettaja voisi olla mahdollisuus. Mutta nyt toistaiseksi tämän 5 v kanssa ensin yritetään tuo valtion tarjoama eskari ja katsotaan sitten miten se siitä lähteen.

Alkuperäinen kirjoittaja Taru:

Harjoitella. Esim. silmän ja käden yhteiskoordinaatiota voi harjoitella, sekä "puolen ylityksiä". En tiedä virallista nimitystä tuolle, mutta siis niin, että toisen puolen jalka, toisen puolen käsi toimivat yhteen yms. Harjoittelua. Lapsilla lähinnä leikin varjolla, mutta tarkkaan suunnitellun leikin. On myös hyväksyttävä, että oppiminen vie enemmän aikaa kuin muilta. Täytyy ajatella lastakin, 8v ei halua harjoitella pyörällä ajoa pihalla samaan aikaan kun taaperot viilettävät omilla pyörillään ohi. Näyttäisi siltä, että mitään pysyvää ei olisi jäämässä tältä osin lapseen, siis vaikutusta. Ammattiakrobaattia tuskin tulossa, mutta oppii omassa aikataulussaan kaiken tarvittavan.

Alkuperäinen kirjoittaja täti:

Muita samoin ajatelevia?

En ajattele samoin.

Suomi ei ole kaikkien oma äidinkieli. Naura sinä vain senkin suvaitsematon.

Arvaa menikö läpi... :laugh: :laugh:

Olisiko aloitus provo ehkä...? Mutta silti siinä on kyllä jotain perääkin. Normi luokat on isoja ja koulu aika vaativaa, mitä olen läheltä seurannut. Verrattuna esimerkiksi omaan aikaani, tyttäreni luokka menee paljon nopeammin eteenpäin. Itsekin preppasin tyttöä eskarivuonna lukemisessa ja niinhän luki jo ennen kouluun menoa. Aika moni ekaluokklainen nimittäin lukee ennen koulun alkua, vaikka sitä ei vaadita, tietenkään.

Meillä osoittautui hyväksi ratkaisuksi tuo opettelu, sillä koulun alkuun liittyy paljon uutta, joten oli kiva osata lukea. Ekaluokka ei olisi tytöällä voinut enää paremmin mennä , kavereita paljon kja kivaa ollut. Opettajalta ainoastaan kehuja tullut, minkä kyllä tiesinkin.

Alkuperäinen kirjoittaja tytönjapoikienmamma:
Olisiko aloitus provo ehkä...? Mutta silti siinä on kyllä jotain perääkin. Normi luokat on isoja ja koulu aika vaativaa, mitä olen läheltä seurannut. Verrattuna esimerkiksi omaan aikaani, tyttäreni luokka menee paljon nopeammin eteenpäin. Itsekin preppasin tyttöä eskarivuonna lukemisessa ja niinhän luki jo ennen kouluun menoa. Aika moni ekaluokklainen nimittäin lukee ennen koulun alkua, vaikka sitä ei vaadita, tietenkään.

Meillä osoittautui hyväksi ratkaisuksi tuo opettelu, sillä koulun alkuun liittyy paljon uutta, joten oli kiva osata lukea. Ekaluokka ei olisi tytöällä voinut enää paremmin mennä , kavereita paljon kja kivaa ollut. Opettajalta ainoastaan kehuja tullut, minkä kyllä tiesinkin.

Juuri tätä minä tarkoitin.

Alkuperäinen kirjoittaja opettaja äiti:
Suomi on niin sosiaalivaltio että täällä ei saa sanoa mitään pahaa koulusta. Vaikka koulu olisi huono.

Kyllä saa sanoa ja pitääkin, parannettavaa olis aika paljon. Mun mielestä Suomessa koulun kehitys on menossa ihan väärään suuntaan. Siksi on hyvä, että ihmiset sanoo ääneen missä vika heidän kohdalla on. Mutta mun mielestä vika on nimenomaan koulun jäykkyydessä ja opetussisältöjen yksipuolisuudessa, ei siinä ettei eskarin "opetus" riitä ekaluokan vaatimaan tasoon. On aika huono tilanne, jos yhä harvempien on on mahdollista suoriutua koulusta hyvin ja tuntea onnistumista.

Alkuperäinen kirjoittaja Taru:
Ihan ensimmäinen ohje on tehdä metsäretkiä ja kulkea epätasaisessa maastossa, missä joutuu käyttämään vartalon koordinaatiokykyä. Kaikenlaiset liikuntajutut on hyviä, etenkin jos kyseessä on karkeamotoriikan ongelmat. Hienomotoriikan kanssa esim. piirtäminen, maalaus, saksilla leikkaus, legon ja palikoiden kasaus jne ovat sopivia juttuja.

En opeta varsinaisesti lapsille mitään tiettyjä juttuja etukäteen, tottakai jutellaan paljon ja sillä tavalla lapset oppivat, mutta en opettamalla opeta. Läksyissä autan, jos kysyvät apua ja katsoin säännöllisesti, että läksyt on tehty ja voin tarkistaakin, että ovat oikein. Jos huomaan, että joku asia on puutteellisesti opittu, kertaamme lapsen kanssa sen. Mun lapsilla on kyllä oikein hyvät opet olleet jo sieltä eskarista asti enkä ole prapannut heitä koskaan (lasten keskiarvot ysin tasoa). T. opeäiti