Alkuperäinen kirjoittaja Mamma mieki:
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Alkuperäinen kirjoittaja Ilokummitin:
Meillä esikoinen menossa eskariin, jossa EI opeteta lukemaan, laskemaan jne. koska ne asiat kuuluvat kouluun. Oon tästä tosi iloinen, sillä mua on huolestuttanut pitkään tää kehitys, että kouluun kuuluvia asioita pyritään opettamaan jo päiväkodissa. Se tapahtuu muiden, tärkeämpien kehitystehtävien kustannuksella.
Sekin riippuu niin lapsista. Minusta on älytöntä estää lapsia oppimasta asioita, joiden oppimiselle mieli juuri kulloisellakin hetkellä avoin. Muksuni opetteli kirjaimia jo ennen eskarin alkua innoissaan ja on pitänyt lukemisen oppimista suurena saavutuksena. Entä jos olisin kieltänyt häntä ja ollut kertomatta mikä kirjain on mikäkin, lannistanut häntä? Noh, eiköhän tuo isosisko ainakin olisi kertonut kirjaimista.
Minusta on hyvä, että on mahdollista valita päiväkodin eskari, koulun eskari tai vaikka jättää koko eskari väliin. Itse olen kuitenkin sitä mieltä, että päiväkodin eskari teki hallaa esikoiselle, sillä kehitysviivästymille ei tehnyt hyvää saada yksi vuosi lisää pelkkää leikkiä.
Joutuiko lapsesi käymään eskarin kahteen kertaan? Vai oliko eskarin jälkeen sitten pelkässä päivähoidossa?
Millainen kehitysviivästymä? Juurihan täällä akat kirjoittaa että eskarissa huomataan kehitysviivästymä ja se on eskarin tehtävä havaita ne.
Ei käynyt esikoulua kahteen kertaan vaan meni ihan tavalliselle ekalle luokalle. Eskari oli sellainen leikkilaulu-tapaus, josta jäi laihat eväät koulutielle.
Lapsella ollut kielellisiä ongelmia, puhetta alkoi tulla vasta yli 3 vuoden iässä ja silloinkin n. 10 kirjainta löytyi vasta puheterapiajakson jälkeen. Synnytyksessä oli komplikaatioita. Karkeamotorinen kehitys junnannut jälkijunassa, esim. oppi pyöräilemään vasta nyt, 9-vuotissyntymäpäiviensä kynnyksellä. Olemme käyneet asiasta fysioterapiassa sekä motorisesti kömpelöiden lasten liikuntaryhmässä.
Lapsi on kuronut ikäisiään kiinni ja ymmärtäminen on ihan muiden tasolla, ellei parempaakin tietyillä alueilla. Kotona on kuitenkin tehty tiettyjen aineiden kanssa kovasti lisää töitä etenkin ensimmäisellä luokalla. Tokalla sitten vähemmän, koska pääsi paremman opettajan luokalle.