En luota kouluun enkä eskariin- opetan asiat itse lapselleni

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Opettaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Opettaja äiti

Vieras
Nyt kesäloman aikana on paljon tavoitteita, lapseni 5 v on aivan oppimaisillaan lukemaan. Ja muita tavoitteita ja taitoja on runsaasti saavuttetaavana ennen kuin eskari alkaa.
Aluksi ajattelin etten kannusta lasta oppimaan lukemaan ennen koulun menoa, mutta nyt kun olen jutellut eskariopettajan, neuvolan ja päiväkodin kanssa, olen tullut siihen tulokseen että on parempi opettaa lapselle lukukausitason taidot itse. Ettei lapsi joudu silmätikuksi eskarissa/koulussa.

Muita samoin ajatelevia?

Lapsissa on suuria eroja noin pienissä vielä. En opettaisi muuta kuin sitä, mistä lapsi kyselee ja mistä hän kiinnostunut. Mitään kesän pakko-opetuksia en ole todellakaan vetänyt lapsilleni.

Mitä luottamuksella on tuon asian kanssa tekemistä? Ehkä mä olen naivi mutta olen kuvitellut että ekaluokalla juuri on tarkoitus opetella lukemaan. Jotkut oppivat aiemmin, toiset eivät.

Näin te sanotte, kun ette tiedä.

Resurssit ovat kuitenkin sellaiset, luokat liian täynnä ja eskariopettaja sairaslomalla tuon tuosta - eikä meno opettajien kohdalla yhtään parempi, kolme heistä tuttaviani ja syövät rauhoittavia ja hermolomalla tuon tuosta. Eli en usko, että koulu antaa hyvät mahdollisuudet - saati eskari, jossa ainakin kolme aggressiivista häiriitynyttä lasta luokassa ja eskariopettaja sairastaa kroonisesti- oppia yhtään mitään.

Minä osasin lukea ja laskea ja kaikkea jo ennen muita koulussa, koska opettelin asiat samassa tahdissa kaksi vuotta vanhemman veljeni seurana. Koulussa olin silmätikku, "se joka aina tietää", "hikari", "vanhemman oloinen kuin muut". Minun kohdallani tiedoista oli siis vain haittaa. Lopulta kävi niin, että sain kunnon naurut, jos joskus vastasinkin väärin tai en tiennyt. En siis ollut mikään älykkö, olin vaan oppinut asiat aikaisemmin kuin muut. Koulussa oli sen takia myös erittäin tylsää. On siis helpompaa olla sitä keskinkertaista massaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Opettaja äiti:
luokat liian täynnä ja eskariopettaja sairaslomalla tuon tuosta - eikä meno opettajien kohdalla yhtään parempi, kolme heistä tuttaviani ja syövät rauhoittavia ja hermolomalla tuon tuosta. Eli en usko, että koulu antaa hyvät mahdollisuudet - saati eskari, jossa ainakin kolme aggressiivista häiriitynyttä lasta luokassa ja eskariopettaja sairastaa kroonisesti- oppia yhtään mitään.

Mä en veisi lastani tuollaiseen paikkaan.

Mun lapsi kävi eskarin päiväkodissa, 13 lapsen ryhmässä, kahden mukavan ja ilmeisen tervepäisen tädin kanssa. Ja aloittaa ekan luokan joko n. 12 tai n.17 oppilaan luokalla, en vielä tiedä luokkajaosta.

Oppi lukemaan 5-vuotiaana ihan opettamatta, oli eskarissa jo tuolloin kyllä. Oppi eskarivuoden aikana myös mm. kellonajat.

Alkuperäinen kirjoittaja ahaa:
eipä tarvii opettaa kun 5-vuotias lukee,kirjoittaa,laskee + ja- laskuja...
mutta eskariin menee, tietenkin

Juuri. Kyllä lasta pitää tukea kun hänellä on siihen valmiudet. Ne jotka eivät osaa, joutuvat silmätikuksi jos eivät opi. Ja miten oppisivat sillä tasolla mikä koulussa on!
Yksikään ekaluokkalainen, joka ei osannut jo lukea ja laskea, ei oppinut viime vuonna tuossa koulussa lukemaan, josta nyt puhun.

Niin, koulua saati eskaria kun ei voi Suomessa vapaasti valita. :|

NOT! Kuopuksen esikoulu loppui muutamia viikkoja sitten. Eskariope jäi samalla eläkkeelle; hän oli yhä ensimmäisessä työpaikassaan. Eli pysyvyyttä oli; samassa paikassa opettajana valmistumisestaan eläkkeelle asti. Lapset jäivät kovin kaipaamaan. Kenelläkään ei tuntunut olevan uupumuksen oireita ja koulun/kodin yhteispeli sujui erinomaisesti.

Muutama lapsi ei päässyt jatkamaan kouluun asti samassa laitoksessa, sillä 5 extratuntia viikossa sekä opetuskielen opetteleminen olivat joillekin liikaa. Vanhemmat erittäin sitoutuneita lastensa koulunkäyntiin, paljon myös talkoita yms. Olen tyytyväinen ja lapsi oppi uuden kielen lisäksi suunnilleen ekan luokan oppimäärän jo eskarissa.

Alkuperäinen kirjoittaja brl:
aika myöhässä olet, meidän pihapiiristä oppi pari lasta lukemaan jo 4-vuotiaana..

Eihän kyse olekaan siitä, että pitäisi painostaa lasta oppimaan jotakin. Jotkut oppii aiemmin. Esikoiseni oppi lukemaan itsestään 4v.
Mutta tämä 5 v on nyt aluillaan, joten parempi tukea nyt, kun katua sitä että ei eskarissa tai koulussa opi, resurssien ja päiväkodin ja koulun ongelmien vuoksi.

Mun neljävuotias (täytti keväällä ) tytär osaa lukea, mutta en ole mitenkään "opettanut" häntä. Tyttö on pienestä pitäen ollut kiinnostunut kirjaimista (aakkoslaulu on lapsen lempibiisi :) ) ja pikkuhiljaa lapsi alkoi hahmottamaan tavuja ja sitten sanoja. Mutta eihän tuo taito sulje missään nimessä eskaria pois kunhan sen aika koittaa, opetetaan/opitaan siellä niin paljon myös muita tärkeitä taitoja. Varsinkin kun lapsi on ollut neljä vuotta kotihoidossa ja sen jälkeen pari kuukautta pph:lla.

Näin te sanotte, kun ette tiedä.

Resurssit ovat kuitenkin sellaiset, luokat liian täynnä ja eskariopettaja sairaslomalla tuon tuosta - eikä meno opettajien kohdalla yhtään parempi, kolme heistä tuttaviani ja syövät rauhoittavia ja hermolomalla tuon tuosta. Eli en usko, että koulu antaa hyvät mahdollisuudet - saati eskari, jossa ainakin kolme aggressiivista häiriitynyttä lasta luokassa ja eskariopettaja sairastaa kroonisesti- oppia yhtään mitään.

no kolme lasta kouluun saattaneena voin allekirjoittaa. Paitsi että yksi oppi lukemaan ihan itsekseen eskarissa, Mutta koulun puolella meno on hurjaa.
Ekalla luokalla oli 3 eri opettajaa, välillä oli viikko jolloin joka päivä eri ihminen opetti luokkaa eikä kenelläkään vastuuta/kokonaiskuvaa tilanteesta.

Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Yksikään ekaluokkalainen, joka ei osannut jo lukea ja laskea, ei oppinut viime vuonna tuossa koulussa lukemaan, josta nyt puhun.

TOSI "hyvään" kouluun lapsesi laitat, en voi kuin ihmetellä :o

Ei voi valita. Minkä sille voi, että verovarat syydetään muuhun kuin opettajien mielenterveyteeen.

Olen myös luottavaisella mielellä esikoisen uuden koulun suhteen, ei sillä, että vanhassakaan olisi ollut mitään vikaa. Pääsykokeilla seulottu tuonne kolmoselle päässeet, joten lapsilla motivaatiota, vanhemmilla kiinnostusta ja koululla asiantuntemusta.

Meillä esikoinen menossa eskariin, jossa EI opeteta lukemaan, laskemaan jne. koska ne asiat kuuluvat kouluun. Oon tästä tosi iloinen, sillä mua on huolestuttanut pitkään tää kehitys, että kouluun kuuluvia asioita pyritään opettamaan jo päiväkodissa. Se tapahtuu muiden, tärkeämpien kehitystehtävien kustannuksella.