En kuulu liittoon, kuuluuko minun lakkoilla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Elli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ammattiliitot on saaneet hiton paljon enemmäkin aikaan kuin palkankorotuksia, 5-päiväinen työviikko, lomarahat, äityslomat, palkallinen sairasloma yms.
Neuvotelkaa ne itse ja tulkaa sitten sanomaan että liitoista ei ole mitään apua.
Tai luopukaa niistä niin nähdään että olette tosissanne ettekä tarvitse liiton ajamia etuja.

[QUOTE="Jep";24863808]Ammattiliitot on saaneet hiton paljon enemmäkin aikaan kuin palkankorotuksia, 5-päiväinen työviikko, lomarahat, äityslomat, palkallinen sairasloma yms.
Neuvotelkaa ne itse ja tulkaa sitten sanomaan että liitoista ei ole mitään apua.
Tai luopukaa niistä niin nähdään että olette tosissanne ettekä tarvitse liiton ajamia etuja.[/QUOTE]

Jos maan talous on muutenkin niin perseellään, että saa odottaa millon laiva uppoa niin ihan turha siinä on tilannetta pahentaa omilla vaatimuksillaan. Sitä ehtii myöhemminkin you know ;)

Kyllä, se tekee hyeenaksi.

Ja käsi sydämellä, maksan maksuni ammattiliittooni joka tappelee mun puolesta ja voin sitten hyvällä omallatunnolla nauttia ne palkankorotukset jne. Niimpä ;)

Miksi ihmeessä? Miksi sinne toiseen liittoon maksetut rahat ei ole minkään arvoisia? Ja "hienosti" kiersit kysymykseni johon en kyllä vastausta (ainakaan rehellistä odottanut) :D

Juu, Ay- liike on ollut joskus tärkeä ja tarpeellinen. Kiitos siitä. Mutta maailma muuttuu, ay-liike ei. En koe todellakaan tarpeellisksi maksaa jäsenmaksuja liitolle, jonka palveluilla en tee yhtään mitään.

[QUOTE="alma";24863762]Tai sitten ämä "hyeenat" hoitavat työnsä sen verran hyvin, että neuvottelevat ihan itse palkkansa. Ei kaikkien palkkakehitys ole sen varasa, saako se liitto neuvoteltua huikeat 2 vai 3% lisää liksaa.[/QUOTE]

No juu, totta. Tässä ketjussa tosin oli kai kyse näistä (meistä) perusduunareista, joita tämä lakkoilu ja liittoon kuuluminen/kuulumattomuus saattaa tällä hetkellä koskettaa.

Liittoon kuulumattomilla ei ole oikeutta lakkoon, vaan heidän on mentävä töihin. Liittoon kuulumaton ei saa lakon aikana mistään rahaa, jos ei mene töihin. (Toisaalta työnantaja voi myös kieltää työnteon työsaarrolla/-sululla.) Jos ei mene töihin, ei saa rahaa ja työnantaja voi periaatteessa myös irtisanoa tällaisen töihin saapumatta jättäneen henkilön.

Lakkovahdit ovella eivät estä ketään tulemasta työpaikalle. Liittoon kuulumaton työntekijä pääsee työpaikalle tekemään töitä, ellei työnantaja estä työsaarrolla/-sululla.

Jos maan talous on muutenkin niin perseellään, että saa odottaa millon laiva uppoa niin ihan turha siinä on tilannetta pahentaa omilla vaatimuksillaan. Sitä ehtii myöhemminkin you know ;)

Meidän alalla ei ole tullut kunnon palkankorotuksia meni hyvin tai huonosti niin pidän lakkoa tässä kohtaa hyvin oikeutettuna. Aina on joku tekosyy minkä varjolla ei saisi vaatia mitään.

[QUOTE="Elli";24863483]Huomenna alkaa teknologiateollisuuden lakko. En kuulu liittoon, mutta liiton kantahan on että kaikki järjestäytymisestä riippumatta lakkoilevat... minulla määräaikainen työsopimus. Uskallanko olla pois töistä? Mitä voi tapahtua? Voinko olla osan aikaa lakossa vai pitääkö sitten lakkoilla koko ajan?[/QUOTE]

Tottakai olet lakossa, jos kuulut johonkin näistä yrityksistä.

Metalliliiton uutiskirje

[QUOTE="Jep";24863808]Ammattiliitot on saaneet hiton paljon enemmäkin aikaan kuin palkankorotuksia, 5-päiväinen työviikko, lomarahat, äityslomat, palkallinen sairasloma yms.
Tai luopukaa niistä niin nähdään että olette tosissanne ettekä tarvitse liiton ajamia etuja.[/QUOTE]

Kuka täällä on sanonut ettei liitosta ole apua? Mä en vaan oikeasti ymmärrä että miten ne toiseen liittoon maksetut pennit on arvottomia kun vedetään armottoman herneet nekkuun. Ja itse asiassa mun mies onkin neuvotellut itselleen palkankorotukset. Ei me _tarvita_ palkan korotuksia, palkallista sairaslomaa, lomarahoja tms. mutta ei me TIETENKÄÄN kieltäydytä eikä kieltäytyisi kukaan muukaan, et edes sinä ;)

[QUOTE="Jep";24863897]Meidän alalla ei ole tullut kunnon palkankorotuksia meni hyvin tai huonosti niin pidän lakkoa tässä kohtaa hyvin oikeutettuna. Aina on joku tekosyy minkä varjolla ei saisi vaatia mitään.[/QUOTE]

No tehkää jotain sen leipänne eteen niin josko sitten työnantajan asenne muuttuu ;)

[QUOTE="vieras";24863877]Miksi ihmeessä? Miksi sinne toiseen liittoon maksetut rahat ei ole minkään arvoisia? Ja "hienosti" kiersit kysymykseni johon en kyllä vastausta (ainakaan rehellistä odottanut) :D[/QUOTE]

Hups, sori. Tottakai liittojen neuvottelemat palkakorotukset kuuluu kaikille, en minäkään niistä kieltäytyisi. Mutta eipä tätä tarvitse liioin pohtia, kun liittoon kuulun.
Ja toki YTK:lta saa muitakin apuja (esim lakiavut) kuin pelkkä työttömyyskorvaus, mutta ay-liitto se ei missään nimessä ole, eikä se voi kehuskella yhdelläkään saavutuksella mitä työelämään on työntekijöiden hyväksi tehty. Vuosimaksu tietenkin on halvempi joten kannattavaahan se on, en mä sitä sano.

[QUOTE="vieras";24863900]Kuka täällä on sanonut ettei liitosta ole apua? Mä en vaan oikeasti ymmärrä että miten ne toiseen liittoon maksetut pennit on arvottomia kun vedetään armottoman herneet nekkuun. Ja itse asiassa mun mies onkin neuvotellut itselleen palkankorotukset. Ei me _tarvita_ palkan korotuksia, palkallista sairaslomaa, lomarahoja tms. mutta ei me TIETENKÄÄN kieltäydytä eikä kieltäytyisi kukaan muukaan, et edes sinä ;)[/QUOTE]

En tietenkään kieltäydy koska mä maksan jäsenmaksuni sinne liittoon joka mun etujani ajaa ja olen itse mukana ajamassa yhteistä asiaa, olen työpaikallani toimihenkilöiden luottamushenkilö.
Ja joo, olen itsekin saanut oman neuvottelemani palkankorotuksen mutta kyllä palkallinen sairausloma tai kesälomarahat tulee ihan tarpeeseen.
Tai palvelusvuosilisät.

[QUOTE="Jep";24863969]En tietenkään kieltäydy koska mä maksan jäsenmaksuni sinne liittoon joka mun etujani ajaa ja olen itse mukana ajamassa yhteistä asiaa, olen työpaikallani toimihenkilöiden luottamushenkilö.
Ja joo, olen itsekin saanut oman neuvottelemani palkankorotuksen mutta kyllä palkallinen sairausloma tai kesälomarahat tulee ihan tarpeeseen.
Tai palvelusvuosilisät.[/QUOTE]

Vastaisit vaan rehellisesti että kyllä sinäkin rahat ottaisit jos et "oikeaan" liittoon kuuluisi. Erotkaa liitosta / liittykää halvempaan niin ei tarvitse katkerana nurista kun toisetkin saa. :)

[QUOTE="vieras";24863999]Vastaisit vaan rehellisesti että kyllä sinäkin rahat ottaisit jos et "oikeaan" liittoon kuuluisi. Erotkaa liitosta / liittykää halvempaan niin ei tarvitse katkerana nurista kun toisetkin saa. :)[/QUOTE]

Ja mitäs sen jälkeen kun liitot kaatuu? Joskus kannattaa miettiä omaa napaansa pidemmälle.

p.s Mä en ole katkera, mutta sinuna en hirveästi ylpeilisi.

Ja mitäs sen jälkeen kun liitot kaatuu? Joskus kannattaa miettiä omaa napaansa pidemmälle.

p.s Mä en ole katkera, mutta sinuna en hirveästi ylpeilisi.

Siis mistä mä ylpeilen? Ja sori, taitaa väsy painaa mutta en tajua tuota että mitä jos liitot kaatuu. Miten se vaikuttaisi hirvittävästi juuri meidän arkeen? Kun mies on pienipalkkainen ja ytk:n maksu halvempi kuin metalliliiton niin siihen kuulutaan. Varsinkin kun emme _tarvitse_ muuta kuin sen ansiosidonnainen kertyy. Ne kaikki muut plussana päälle emmekä niistä kieltäydy eikä kieltäytyisi kukaan muukaan. Mikä tässä nyt on niiiiiin väärin?

[QUOTE="vieras";24863999]Vastaisit vaan rehellisesti että kyllä sinäkin rahat ottaisit jos et "oikeaan" liittoon kuuluisi. Erotkaa liitosta / liittykää halvempaan niin ei tarvitse katkerana nurista kun toisetkin saa. :)[/QUOTE]

Onko tullut mieleen, että kun ihmiset työelämään siirtyessä eivät enää liity liittoon. JOku kaunis päivä alle puolet alalla olevista enää kuuluu liittoon. Silloinhan tes ei ole enää yleissitova, joten jos työnantaja ei ole järjestäytynyt, niin sen ei enää tarvitse noudattaa tessiä.

Kyllä siinä aika monen palstamamman suu menee mutrulle, kun jää kotiin hoitamaan sairasta lasta ja työnantaja ei maksa enää palkkaa, kun lain mukaan siitä ei tarvitse maksaa. Tai ensimmäiset pari viikkoa omasta sairauslomasta menee omaan piikkiin ja sen jälkeen tulee korvaus kelasta, joka on selkeästi huonompi kuin työnantajan maksama sairauspalkka.

Liittoon kuulumattomilla ei ole oikeutta lakkoon, vaan heidän on mentävä töihin. Liittoon kuulumaton ei saa lakon aikana mistään rahaa, jos ei mene töihin. (Toisaalta työnantaja voi myös kieltää työnteon työsaarrolla/-sululla.) Jos ei mene töihin, ei saa rahaa ja työnantaja voi periaatteessa myös irtisanoa tällaisen töihin saapumatta jättäneen henkilön.

Lakkovahdit ovella eivät estä ketään tulemasta työpaikalle. Liittoon kuulumaton työntekijä pääsee työpaikalle tekemään töitä, ellei työnantaja estä työsaarrolla/-sululla.

Onko sinulla faktaa esittää tuolle väitteelle, että työnantaja voi periaatteessa (?) irtisanoa töihin saapumatta jättäneen henkilön? Olen kyllä sitä mieltä, että työantaja EI VOI irtisanoa ja muistaakseni työsopimuslaista se kohta löytyy, jossa tämä kielletään.

Kyllä, se tekee hyeenaksi.

Ja käsi sydämellä, maksan maksuni ammattiliittooni joka tappelee mun puolesta ja voin sitten hyvällä omallatunnolla nauttia ne palkankorotukset jne. Niimpä ;)

Sinä ole antanut sellaisen mandaatin sun liitolle, että et enää itse pysty neuvottelemaanminkäälaisia palkankorotuksia itsellesi.
Ne mitä se liitto neuvottelee sun puolesta on onkin sitten aivan perseestä. Ainoastaan idiootit menee lakkoon vaatimalla euroa tunnille vain saadakseen lppupeleissä 5 sentin palkankorotuksen.

Yhteistyössä