En kuulu liittoon, kuuluuko minun lakkoilla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Elli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"Elli"

Vieras
Huomenna alkaa teknologiateollisuuden lakko. En kuulu liittoon, mutta liiton kantahan on että kaikki järjestäytymisestä riippumatta lakkoilevat... minulla määräaikainen työsopimus. Uskallanko olla pois töistä? Mitä voi tapahtua? Voinko olla osan aikaa lakossa vai pitääkö sitten lakkoilla koko ajan?

Sun kuuluu olla lakossa. Et edes pääsisi työpaikalle, siellä on ovella lakkovahdit.

Mutta varsin tyhmästi olet tehnyt kun et kuulu liittoon. Olisit liittynyt vaikka tänään vielä.
Katsos, ei se haittaa, ettei ehdi esim. määräaikaisuuden aikana tulla se 6kk (onko se nykyään 6kk?) aika täyteen, sitä jatketaan sitten kun työt jatkuu. Yleensä työttömyysaikana saa vapautuksen liiton maksuista.
Ehdit muuten huomennakin liittyä. Se on erittäin kannattavaa jokseenkin aina, mutta erityisesti työtaistelun aikana.

mun mies ei myöskään kuulu metalliliittoon (kuuluu ytk:hn) ja mun käsittääkseni saa ihan päättää lakkoileeko vai ei. Ei aio lakkoilla koska meillä ei yksinkertaisesti oo varaa siihen.

Todennäköisesti saat kenkää, kun et lakkoilevaan liittoon kuulu ja jätät töihin menemättä. Rahaakaan et mistään tuolta ajalta saa, liittoon kuuluvat saavat yleensä liitolta lakkoavustusta.

Meillä oli lakkotilanne joku vuosi sitten. Silloin löysin netistä tiedon, että järjestäytymättömien ei tarvitse osallsitua lakkoon elleivät halua. Meillä kävi niin, ettei kukaan ollut lakossa eivät edes järjestäytyneet. Luottamushenkilölle oli kyllä toimitettu jotain lakkovahtiliivejä, mutta koska hänkin oli järjestäytymätön niin se siitä. Kuka sitä paitsi olisi voinut olla lakkovahtina, kun yhtään lakkoon osallistujaa ei ollut.

[QUOTE="sasa";24863624]Voipi olla työilmapiirissä toivomisen varaa sitten savun hälvettyä... Missä on solidaarisuus kun omia etuja ajetaan??[/QUOTE]

Se on yks ja sama. Työilmapiiri on muutenki tuolla ihan perseestä :D Ja jos on kyseessä se, saako lapset seuraavana päivänä ruokaa vai ei niin paskat solidaarisuudelle. Sori.

[QUOTE="vieras";24863625]Meillä oli lakkotilanne joku vuosi sitten. Silloin löysin netistä tiedon, että järjestäytymättömien ei tarvitse osallsitua lakkoon elleivät halua. Meillä kävi niin, ettei kukaan ollut lakossa eivät edes järjestäytyneet. Luottamushenkilölle oli kyllä toimitettu jotain lakkovahtiliivejä, mutta koska hänkin oli järjestäytymätön niin se siitä. Kuka sitä paitsi olisi voinut olla lakkovahtina, kun yhtään lakkoon osallistujaa ei ollut.[/QUOTE]

Päivän paras :D
Järjestäytymätön ei todellakaan voi olla minkään liiton luottamusmies.
Äly hoi, ottakaa nyt hiukan selvää asioista.

[QUOTE="vieras";24863611]Todennäköisesti saat kenkää, kun et lakkoilevaan liittoon kuulu ja jätät töihin menemättä. Rahaakaan et mistään tuolta ajalta saa, liittoon kuuluvat saavat yleensä liitolta lakkoavustusta.[/QUOTE]

Lakkoon meneminen muiden kanssa ei aiheuta potkuja.

JOs ei tiedä, kannattaa olla neuvomatta.

[QUOTE="Jep";24863661]Päivän paras :D
Äly hoi, ottakaa nyt hiukan selvää asioista.[/QUOTE]

mutta voi olla työPAIKAN luottamusmies ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Äkäinen Hra Majuri;24863648:
Saatanan loiset, nautitte toisten ajamista eduista tekemättä itse asialle mitään

Minkä ihmeen takia olisi loinen jos kerran johonkin liittoon kuuluu ja asianmukaiset maksut maksaa?

Alkuperäinen kirjoittaja Äkäinen Hra Majuri;24863648:
Saatanan loiset, nautitte toisten ajamista eduista tekemättä itse asialle mitään

Se ja sama. Jos ei riitä, että tekee työtä leipänsä eteen sen sijaan, että lusii päivät pitkät kuten nämä lakkoon menevät tekevät niin se on voi voi. Mulla on näköjään ihan eri käsitys loisista kuin sinulla ;) Mutta pitäähän sunkin saada huippuedut jo pelkästään siitä, että MEET töihin eikö? Ihan sama miten siellä lorvii päivän kunhan vaan raha juoksee, antaa muutamien tehdä työt.

[QUOTE="Jep";24863661]Päivän paras :D
Äly hoi, ottakaa nyt hiukan selvää asioista.[/QUOTE]
Mikä nimitys niilla liittoon kuulumattomilla "luottamusmiehillä" on? Tarkoitan sellaista, mutta en saa nimitystä mieleeni. Liittoon kuuluvaa luottamusmiestä meillä ole.

[QUOTE="vieras";24863730]Sekö tekee hyeenaksi että kuuluu yleiseen työttömyyskassaan ja maksaa maksut sinne? Käsi sydämelle, kieltäytyisitkö itse palkankorotuksesta ja muista eduista tuossa tilanteessa? Niinpä ;)[/QUOTE]

Kyllä, se tekee hyeenaksi.

Ja käsi sydämellä, maksan maksuni ammattiliittooni joka tappelee mun puolesta ja voin sitten hyvällä omallatunnolla nauttia ne palkankorotukset jne. Niimpä ;)

[QUOTE="vieras";24863730]Sekö tekee hyeenaksi että kuuluu yleiseen työttömyyskassaan ja maksaa maksut sinne? Käsi sydämelle, kieltäytyisitkö itse palkankorotuksesta ja muista eduista tuossa tilanteessa? Niinpä ;)[/QUOTE]

Itse olen lakkoillut, vaikka en liittoon olekaan kuulunut. Silloin olen kyllä moraalisestikin oikeutettu saavutettuihin etuihin.

No entäpä jos PERIAATTEESSA vastustaa palkankorotuksia sen takia, että juuri ne lakkoilevat on niitä jotka lusii töissä päivät pitkät tekemättä siellä yhtään mitään? Miksi sellaisten pitäs saada palkankorotusta? Se on ihan vissi, että työpaikalta löytyy muutama ahkera työntekijä ja loput on vaan olevinaan sitä. Mutta kaikkien pitäs saada palkankorotusta eiks jeh?

Nää on kyllä hauskoja :) Tottahan nää samat hyeenat on sitten ottamassa ne palkankorotukset ym etuudet..

Niinpä. Täällä sitä kirjoitellaan ja ilmoitellaan, että mä meen töihin, en jää lakkoon. Enpä usko, että kukaan täällä kirjoittavista äideistä on kieltäytynyt työnantajan maksamasta palkasta äitiysloman alussa.

Kiitos siitä kuuluu kaikille niille naisille, jotka olivat 7 viikkoa lakossa muinoin. Sitä oliko se 70-luvulla vai 80-luvulla, en muista.

Yhteistyössä