en käsitä lämpimästä ilmasta valittamista.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kikatus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23933457:
Oletko lukenut mun vinkkini helteen sietämisestä? Mulla oli viime kesänä ihan samanlaisia oireita kuin sullakin. Mutta ei enää helteiden lopussa.

Luin vinkit ja olen niin pyrkinyt toimimaan, muttei tunnu auttavan. Olen ihan tosissani joskus miettinyt että onko minussa jotakin vikaa kun en kestä helteitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Jääkarhun sukua?;23933578:
Luin vinkit ja olen niin pyrkinyt toimimaan, muttei tunnu auttavan. Olen ihan tosissani joskus miettinyt että onko minussa jotakin vikaa kun en kestä helteitä.
Noiden mun vinkkien toteuttaminen ei auta yhdessä yössä vaan menee viikko pari. Helpottavat kyllä hieman jo aika piankin, mutta varsinainen helpotus tulee vasta sitten, kun elimistö alkaa sopeutua korkeampaan lämpötilaan. En minäkään helteistä (= yli +30 astetta) erityisemmin nauti, mutta elämäni on ihan siedettävää.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23932593:
Viime kesänä totesin kaikista toimivimmaksi syömisen, juomisen ja peseytymisen. Erityisesti tuon syömisen. Helposti nimittäin käy niin, että hellepäivän aamuna vielä aamiainen maistuu, kahvi ihanalta ulkona linnunlaulua kuunnellen. Sitten jos on ulkona tai muutoin tukalassa lämpötilassa, sitä vaan litkii jotain kylmiä juomia ja syö korkeintaan jäätelöä tms. Lounasaikaan alkaa olla jo vähän huono olo, mitään ei tee mieli, ruuan laittaminen on ihan hanurista ja jos jotain lapsille saakin laitettua, itse ei pahemmin syö. Lasten päiväunien aikaan käy viileässä suihkussa, huokailee, juo lisää kylmiä juomia ja ottaa pari buranaa inhottavaan päänsärkyyn. Lämpö vaan kohoaa, huono olo pahenee, ei jaksa tehdä mitään, tulee päivällisaika, hellan ääreen meneminen oksettaa ja pää on tyhjä menuehdotuksista. Käy uudestaan viileässä suihkussa, saa laitettua "nakit ja muusin", syö nirkuman sitä, ottaa lisää buranaa ja juo lisää kylmiä juomia. Kuullostaako tutulta?

Eihän sulla ole edes lapsia enää. Laitoitko tuo muuten vain. Kuumalla ei toinnakaan paljoa syödä, ähkynä on paha olla. Nestettä vain ja illalla syö jotain kevyttä.

Alkuperäinen kirjoittaja niin tyytyväinen;23933669:
Eihän sulla ole edes lapsia enää. Laitoitko tuo muuten vain. Kuumalla ei toinnakaan paljoa syödä, ähkynä on paha olla. Nestettä vain ja illalla syö jotain kevyttä.

mä oon ainakin äitini lapsi edelleen vaikken oo 10 vuoteen asunu kotona :D
ja nukun myös päiväunia :D

Tulipa vielä mieleeni, että noin kolmekymppisenä huomasin monen ystäväni alkaneen inhota kesää ja erityisesti hellepäiviä. Kun jonkin aikaa juteltiin, syy olikin puhtaasti psyykkinen. Talvella kaikki pukeutuivat paksuihin vaatteisiin, mutta kesä ja kuumuus toi yleisille paikoille niukasti pukeutuneet timmit 17-22-vuotiaat. Nekin naiset, jotka eivät varsinaisesti olleet miehistään mustasukkaisia, alkoivat aiempaa paremmin tiedostaa jenkkakahvansa, selluliittinsä, valahtaneet rintansa, raskausarpensa ja alkavat rypyt silmäkulmissaan.

Alkuperäinen kirjoittaja niin tyytyväinen;23933669:
Helle alkoi vuonna 1992 jo vapusta. Muistan sen oikein hyvin. Kuopus oli silloin 5 kk, siskoni mies sairastui syöpään ja koko meidän lähipiiri vietti aikaansa mun helteisellä pihallani. En mä vielä NIIN dementti ole, ettenkö muistaisi asioita lasteni lapsuusvuosilta :)

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23933762:
Helle alkoi vuonna 1992 jo vapusta. Muistan sen oikein hyvin. Kuopus oli silloin 5 kk, siskoni mies sairastui syöpään ja koko meidän lähipiiri vietti aikaansa mun helteisellä pihallani. En mä vielä NIIN dementti ole, ettenkö muistaisi asioita lasteni lapsuusvuosilta :)

Minulla lapseni syntyneet monella vuosikymmenillä ikäni aikana.

Alkuperäinen kirjoittaja niin tyytyväinen;23933836:
Minulla lapseni syntyneet monella vuosikymmenillä ikäni aikana.
Joten muistat asioita monelta vuosikymmeneltä :) Mulla on lapsia vain 80- ja 90-luvuilta, mutta muistan vielä edeleen oikein hyvin, millaista se aika heidän kanssaan oli. Kummallakin vuosikymmenellä. Muistan myös paljon asioita 70-luvulta ja joitain asioita vielä 60-luvulta, vaikken silloin vielä äiti ollutkaan. Ja niinhän se on tutkimustenkin mukaan, että vanhemmiten vain lähimuisti heikkenee.

Mä en tajua ihmisiä jotka ei käsitä, että ei kaikki tykkää helteistä.

.

Hah, kun nyt Suomessa olisikin jotakin kunnon helteitä, nämä nykyiset lämpötilat ovat ihan normaaleja kesälämpötiloja. Eivätkä nämä lämpötilat kestä Suomessa pitkään, sitten, kun on taas viileää ja saa paistaa makkaraa +10 asteessa, valitetaan taas. Näin se vaan on. Valittajakansa.

[QUOTE="Vieras";23933939]Hah, kun nyt Suomessa olisikin jotakin kunnon helteitä, nämä nykyiset lämpötilat ovat ihan normaaleja kesälämpötiloja [/QUOTE]

.. monissa Euroopan maissa, lisään.

Minä taas en ymmärrä sitä, että kaikkien pitäisi pitää kesästä ja inhota talvea. Tuntuu, että on yleisesti hyväksyttävää inhota talvea, mutta kesää ei saisi vihata....

Tätä en ole koskaan ymmärtänyt.

En mä ainakaan inhoa kumpaakaan. Meillä Suomessa ei ainakaan toistaiseksi ole hirveitä luonnonmullistuksia, jotka vaativat ihmisuhreja. Näin ollen olisi syytä olla kiitollinen siitä(kin), että meillä on aika siedettävät ilmastolliset olot.

[QUOTE="Vieras";23933939]Hah, kun nyt Suomessa olisikin jotakin kunnon helteitä, nämä nykyiset lämpötilat ovat ihan normaaleja kesälämpötiloja. Eivätkä nämä lämpötilat kestä Suomessa pitkään, sitten, kun on taas viileää ja saa paistaa makkaraa +10 asteessa, valitetaan taas. Näin se vaan on. Valittajakansa.[/QUOTE]
Niinpä. Ja kun Kreikassa tai Britanniassa sataa lunta tai tulee lunta oikein tuutin täydeltä, me suomalaiset nauramme partaamme, että miten noi tyhmät ei osaa lumimyräkässä pärjätä. Autoillaankin kolaroivat, mokomat idiootit.

Mikä siinä on niin vaikeaa käsittää? Minä inhoan kesää mutta rakastan talvea ja syksyä ja joudun pitkän aikaa kuuntelemaan teidän rutinaa talvesta tai mistä milloinkin. Kai mullakin on kerran vuodessa oikeus valittaa jos siltä tuntuu?
On helvettiä olla töissä vanhalla keittiöllä jossa ilmastointi on vanha ja sen mukainen. Kaikki ikkunat, ovet ja mahdolliset on auki, tuuletin pyörii ja ilma seisoo ja on pyörryttävän kuuma. Uuneja pakko pitää päällä, tiskiä pakko tiskata jne. Ihan täyttä helvettiä!

Yhteistyössä