No meillä toi vaihe (varsinkin esikon kanssa oli joka öistä se pullon huutelu) meni niin, että lopulta ajattelin että 11 -kuukautinen on vielä niin pieni ettei sen nyt mitään tartte oppia tai tajuta. Ja rankkasin äidin (eli itseni) jaksamisen ja yöunet ykköseksi ja päätin että toimin niin että pääsen itse mahdollisimman pian takaisin nukkumaan. Eli Kun poika heräsi, annoin sille sen maitopullon. Se nukahti ja ei se monena yönä halunnu kuin sen kerran sen pullon. Maitopullo oli illalla pistetty valmiiksi jääkaappiin. Sieltä sen hain ja annoin pojalle. Pikaisesti pääsin takaisin nukkumaan. Olin itse virkeämpi päivällä kun ei tarvinnut notkua ylhäällä tuntitolkulla. Eikä poikakaan kärsinyt. Kysehän oli kuitenkin niinkin turvallisesta asiasta kuin maito. Ei sen vaarallisemmasta. Ihan normaali neljävuotias on nyt, yöunia myöden. Ja itseasiassa samaa periaatetta noudatettiin melko kauan. Liian paljon tehdään kaikkia väkisin väännettyjä toimenpiteitä. Just noita yömaito tms juttuja. Useat asiat menevät loppujen lopuksi omalla painollaan, kun ei hirveästi yritetä vauvaikäisten lasten kanssa vääntää. En näiden muidenkaan kanssa ole väkisten mitään imetys-yömaito-pottajuttuja tehnyt. Ja kaikilta on ne jääneet sitten pois kuitenkin. Ehkä ei vielä oo aika päästä siitä yöpullosta? Ei se nyt niin mustavalkoista ole että varmasti kukaan lapsi ei tarvitse sitä yöpulloa enää tuossa iässä. Jotainhan se itkee, vai mtä? Jos ei sitä energiaa siinä niin sitten jotain muuta. Eli jos se lapsi siitä pullosta rauhoittuu, etkä itse jaksa enää itkua kuunnella, Anna se hänelle.