En halua viedä lasta maahanmuuttajalasten kansoittamaan päiväkotiin, olenko rasisti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja En asu Porvoossa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Lilli";29215205]Ei keneltäkään, jos voi valita. Täällä pääkaupunkiseudulla päiväkotipaikka on usein kiven takana, hyvä jos saat ollenkaan.[/QUOTE]

Miksi sitten eräät itkevät ja haukkuvat rasisteiksi sellaisia vanhempia jotka eivät halua viedä lapsiansa monikulttuuriseen päiväkotiin?

• Tykkää
Reactions: Pinki
Alkuperäinen kirjoittaja Näin;29214556:
Oman lapsen päiväkotiryhmässä oli muutamia somalilapsia, kaksi Kiinasta adoptoitua ja pari turkkilaista alkuperää olevaa. Hyvin oli rauhallista eikä mitään ongelmia. Päinvastoin olin tyytyväinen ja onnellinen siitä, että lapselle e tunnu ihonväri merkitsevän tuon taivaallista kaverin valinnassa. Asutaan siis ns. hyvin valkoisella alueella, koulun " mamu"-prosentti lienee maan pienimpiä. Nyt on siis koulussa, jossa on tietojeni mukaan 15 eri kansallsuuden edustajia, luokalla kolmen, edelleenkään ei ongelmia, siis mitään poikkeuksellisia.

Olet varmaan tyytyväinen vielä siinäkin vaiheessa, kun tyttäresi menee naimisiin somalin kanssa ja kääntyy muslimiksi. Lapsenlapsesi sukupuolielimet silvotaan ja lähetetään naitettavaksi somalian sedälle. Tytärtäsi pahoinpidellään avioliitossa, koska se kuuluu kyseiseen kulttuuriin.

Ihan mielenkiinnosta kyselen teiltä monikulttuurisuuden vastustajilta, että haittaako teitä jos päiväkodin ryhmässä on esim vaikka saksalais tai brittitaustainen lapsi? Vai haittaavatko vain nämä "tietyn" kansalaisuuden edustajat?

Ihan mielenkiinnosta kyselen teiltä monikulttuurisuuden vastustajilta, että haittaako teitä jos päiväkodin ryhmässä on esim vaikka saksalais tai brittitaustainen lapsi? Vai haittaavatko vain nämä "tietyn" kansalaisuuden edustajat?

Minun kantani tähän tuleekin esille jo aiemmin tässä kerjussa, ei haittaa. Eikä haittaa, jos ryhmässä on muutama venäläinen, somali, thaikku tai mikävaan. Mutta kun lähes puolet alkaa olla Somaliasta, niin kyllä haittaa. Se alkaa jo määrittää koko ryhmää ja päiväkotia.

[QUOTE="viera";29213881]Joku yksityinen kristiilinen päiväkoti voisi toimia, ei ole muiden uskontokuntien edustajien lapsia ;)[/QUOTE]

Ainakin yksityisessä kristillisessä koulussa on kymmenkertainen määrä maahanmuuttajia (poikani) edelliseen , kunnalliseen kouluun verrattuna!
Kai tiedät että pikimusta kongolaispoika voi puhua kotikielenään ranskaa ja olla harras kristitty vaikka sodan jaloista olisivatkin paenneet?
häiritseekö teitä enemmän kieli, uskonto, ihonväri vai kummalliset ennakkoluulot?
Poikani koulussa ei kiusata, ei haukuta, eikä haistatella opettajalle, vaikka värikästä porukkaa onkin.

Meidän lapset ovat hoidossa ihanassa pienessä kunnallisessa päiväkodissa Espoossa. Lapsia on niin suomalaisia, kuin venäläis-,intialais-,espanjalais-, italialais-, afrikkalais-, kiinalais ja englantilaisperheistä tulevia. Aivan loistava päiväkoti ja henkilökunta - lapset viihtyvät loistavasti ja kavereita löytyy. :) Kiusaamistilanteisiin on tarvittaessa puututtu heti. Välillä jopa tuntuu että paremmin nuo maahanmuuttajalapset käyttäytyvät kuin suomalaiset. ;)

Onhan niitä sodan traumatisoimia suomalaistenkin joukossa. Se periytyy persoonallisuushäiriöinä ym. psyykkisenä oireiluna.

Mutta johtuvatkohan maahanmuuttajalasten käytöshäiriöt erilaisesta kulttuurista/perimästä vai siitä, että heille annetaan sellainen rokote (Calmette), jota ei suomalaisille lapsille suoda antaa?

Olet varmaan tyytyväinen vielä siinäkin vaiheessa, kun tyttäresi menee naimisiin somalin kanssa ja kääntyy muslimiksi. Lapsenlapsesi sukupuolielimet silvotaan ja lähetetään naitettavaksi somalian sedälle. Tytärtäsi pahoinpidellään avioliitossa, koska se kuuluu kyseiseen kulttuuriin.

Voi sinua raukkaa.
Minulla on kolme poikaa, joten tuo skenaario tuskin toteutuu.

En mäkään halua lastani kouluun taikka päiväkotiin, jossa enemmistö on maahanmuuttajataustaisia. Minusta sen suhdeluvun pitää olla toisinpäin, koska fakta on että maahanmuuttajataustainen lapsi vie lähes aina enempi resursseja, ja heidän oma kotoutuminen/sopeutuminen on hankalampaa jos ryhmässä on vain vähän kantaväestöä.

En ymmärrä alkuunkaan miksi maahanmuuttajat lykätään samaan kaupunginosaan ja samoihin päiväkoteihin ja kouluihin. Tai niin, ymmärränpäs. Pois näiden "hienompien ihmisten" silmistä ja mielistä. Se on helppo suvaita vaikka mitä, kun ei koskaan tarvitse arjessa kohdata niitä ongelmia.

Lapseni on "mamupäiväkodissa", koska asutaan kaupungin huonoimmassa lähiössä. Itse en ole pitänyt ongelmallisena maahanmuuttajalapsia vaan lastensuojelun kautta tarhaan sijoitettuja suomalaislapsia. Joka viikko on episodeja, kun jonkun äiti tuleekin humalassa hakemaan jälkikasvuaan ja soitetaankin sossut paikalle yms. Mutta minkäs teet... ollaan köyhiä ja siirtohakemus seisoo (tuskin tullaan pääsemään muualle).

Mä olin kolmannelta luokalta aina yhdeksänteen asti luokalla jossa oli 15 mamua ja 3suomalaista(minä yksi suomalaisista). Suurin osa venäläisiä, muutama somali ja turkkilainen. Uskontoja oli 4 erilaista. Mä koin ja koen sen edelleen rikkautena. Opin tulemaan toimeen erilaisten ihmisten kanssa eikä mua rasita erilaiset pelot ja ennakkoluulot. Sen takia uskalsin myöhemmin ottaa vastaan työn jossa vietän suuren osan ajasta kehitysmaissa. Pystyn hyväksymään sen et kaikissa kulttuureissa ei tehdä asioita niinku meillä ja siltikin me ollaan samalla viivalla.

Tuon haluaisin nähdä. En siis muuten, mutta en vain jotenkin pysty kuvittelemaan häitä joissa alttarilla seisovat jonkun silvotut sukuelimet.

En itsekään haluaisi lastani päiväkotiin, jossa on paljon pakolaisia.
Koskee nimenomaan pakolaisia, ei vaikkapa euroopan sisältä tai muualta työn perässä muuttaneita.

En koe olevani rasisti, mutta jos tuon perusteella olen, niin sitten olen. Taannoin oli keskustelu, jossa mietittiin, että onko rasisti jos ei halua asua maahanmuuttajien kansoittamalla asuinalueella. Vastasin siihenkin, että itse en haluaisi. Niin vastasi moni muukin, jopa itse ulkomaalaistaustaiset maahanmuuttajat.

Minulla myöskin läheinen ystävä alakoulun opettaja ja hän myös kertonut näistä maahanmuuttajien tuomista ongelmista. Kulttuurierot, mahdolliset kielelliset ongelmat jne. tuovat haasteita arkeen ja vievät huomiota ja aikaa vääriin paikkoihin. No, joka tapauksessa en haluaisi, että lapseni päiväkodissa olisi paljon pakolaisia tai pakolaisia ollenkaan.

Propaganda monikulttuurin rikkauksista ei tunnu purevan tavallisiin ihmisiin, koska heidän omakohtaiset kokemukset kertovat aivan muuta: mamuista on vain haittaa, ei mitään iloa.

Tuttavani joutui viemään lapsen päiväkotiin, jossa on vähintään puolet lapsista maahanmuuttajaperheistä. Ainakin hänen kertomukset siitä, miten monet näistä lapsista riehuvat, hakkaavat, huutavat eivätkä tottele mitään, ovat ihan järkyttäviä. Tuttavani lapsi on aivan hädissään päiväkotiin menosta ja on uutenkin alkanus saada itkukohtauksia yms. Eli ei se kulttuuri rikastuminen ainakaan kaikissa tapauksissa ole positiivinen juttu.

Esim brittiläinen kulttuuri, asenneilmasto ja lastenkasvatustyyli on huomattavasti samanlaisempi kuin esim muslimikulttuurissa. Ei siis häiritse siinä määrin.

Ei, en itsekään haluaisi lastani mihinkään rinkebyn päiväkotiin, mutta toisaalta olen onnellinen siitä että päiväkodissaan (ja isompien kouluissa) on paljon maahanmuuttajataustaisia lapsia. Toisaalta maahanmuuttajia ollaan itsekin, helpompi siis sulautua sakkiin. :D Monet tutut ovat olleet kaupittelemassa suomalaista päiväkotia ja koulua, mutta niihin ei missään tapauksessa haluta. Jonkinlaista rasismia kai tuokin?

Mutta tosissaan maahanmuuttajia -ja niitä muslimeitakin- on erilaisia. On perheitä joissa toinen tai molemmat vanhemmat ovat jo lapsina muuttaneet Ruotsiin tai syntyneetkin täällä. Tavallisia työssäkäyviä ihmisiä vaikka ehkä omaavat vähän erilaisen ulkonäön ja laajemman kielitaidon.

Ainoa "yhteentörmäys" muslimikulttuurin kanssa tässä päiväkotielämässä useamman vuoden aikana oli se että autistinen tyttäreni jossain vaiheessa oli hyvin valikoiva ruokien suhteen ja silloin kun muslimilapsille oli eri ruokaa tarjolla, hän halusi oman ruokansa sijaan syödä sitä. Hänelle siis vaihdettiin tuollainen erityisruokavalio. Yleisesti koen että meidän vammaiset lapset on varmaan hyväksytty paremmin täällä "monikulttuurin" keskellä kuin mitä hyväksyttäisiin suomessa.

Yhteistyössä