"En halua mennä isän luo"- Mitä vastaan lapselle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eronnut äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja lähes sama tilanne:
Alkuperäinen kirjoittaja Ugly Duckling:
Alkuperäinen kirjoittaja PatsyStone:
Voi kamala miten hirvittävää lukea
:(

Kuvittele miten hirvittävää tätä on elää.

Onko lapsen lähivanhemmuus nyt siis isällään? Miten sait näytettyä toteen vessaan telkeämiset yms.? Uskottiinko sinua ja lastasi? Minkä ikäinen lapsi?

En osaa vastata oikeestaan mihinkään vielä..pahoinpitely tuli ilmi vajaa 3 viikkoa sitten, pahoinpitelystä on poliisitutkinta menossa. Mulla oli poliisille näyttää kuvat siitä jäljestä jonka tyttö sai lyönnin seurauksena(on puhunut että useamminkin on lyöty muttei näin kovaa ilmeisesti), ls-ilmoitus oli tehty päiväkodista jossa olivat huomanneet vamman ja tyttö kertonut hoitajille isän lyöneen. Tyttö täyttää pian 4.

Kaikki on vielä auki. Ja ex oli alkanut mua syyttelemään kun oli alettu selvittelemään lastensuojelun tarvetta - kieltää tehneensä itse mitään ja yrittää saada nyt ls-ihmisten katseita minuun, mikä oli tosin odotettavissa oleva reaktio exältä, hän on kautta aikojen kääntänyt asiat päälaelleen omaa etua tavoitellessaan. Siinä ei paljon lapsen paras paina, hänelle.

Ok. Meillä lapsi kertonut isänsä tukistaneen, läppäisseen yms. josta ei jää jälkiä. En todellakaan tiedä miten asiassa etenisin. Lapsi kertonut näistä läppäisyistä/tukistuksista monelle aikuiselle meidän lähipiirissä. Nyt mietinnässä miten asiassa etenisin. Isä minulle myöntänyt tukistaneensa jne. mutta vain kahdenkesken (tietysti,ei sekään tyhmä ole). Jälkiä ei ole niin vaikea näyttää toteen..
Meillä myös isällä lähivanhemmuus.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Jos ei mene niin vie hiuksista yms.

Mitä "yms." sisältää...?

Juttu pitää kyllä mun mielestä selvittää pian. Onkohan miehesi puolelta kyse pelkästä aikuisten välisestä valtataistelusta vai haluaako oikeasti pitää tytön?

Alkuperäinen kirjoittaja se äskeinen:
Ok. Meillä lapsi kertonut isänsä tukistaneen, läppäisseen yms. josta ei jää jälkiä. En todellakaan tiedä miten asiassa etenisin. Lapsi kertonut näistä läppäisyistä/tukistuksista monelle aikuiselle meidän lähipiirissä. Nyt mietinnässä miten asiassa etenisin. Isä minulle myöntänyt tukistaneensa jne. mutta vain kahdenkesken (tietysti,ei sekään tyhmä ole). Jälkiä ei ole niin vaikea näyttää toteen..

:hug:
Mua pelottaa tää nykyinen systeemi, on niin paljon ollut haloota siitä kuinka isät ovat heikoilla erotilanteissa että näytetään menneen jo toiseen ääripäähän, isien suosimiseen.

Ap:lle myös :hug: Ymmärrän hyvin, että oikeustaisto pelottaa. Meillä on likainen sellainen edessä myös.

"yms." sisältää kädestä retuuttamista ja huutamista. Eli siis lapsellakaan ei siellä varmasti paras paikka ole olla. En tiennyt että on näin monia äitejä joilla lapsen lähivanhemmuus jäänyt isälle!
Haluaa isä varmasti pitää tytönkin, mutta hänellä on myös pelko että minä saisin hänet ja "voittaisin"(?). Jos tyttö viihtyisi isällään ja sanoisi että haluaa olla siellä enemmän niin en näkisi siihen estettä, isä vaan ei anna yhtään periksi.

Alkuperäinen kirjoittaja se äskeinen:

:hug:
Mua pelottaa tää nykyinen systeemi, on niin paljon ollut haloota siitä kuinka isät ovat heikoilla erotilanteissa että näytetään menneen jo toiseen ääripäähän, isien suosimiseen.

Ap:lle myös :hug: Ymmärrän hyvin, että oikeustaisto pelottaa. Meillä on likainen sellainen edessä myös.

Sama juttu. En tiedä uskallanko edes oikeuteen lähteä, isälle määrättäisiin kaikki oikeudet ja mitä sitten? Saisi rauhassa pahoinpidellä lastamme ja minä en voisi muuta kuin seurata vierestä?
Ahdistava ajatus. Olen myös netistä lukenut monia tarinoita joissa isä on saanut lähivanhemmuuden kaikesta huolimatta.

Alkuperäinen kirjoittaja Lähes sama tilanne:
Sama juttu. En tiedä uskallanko edes oikeuteen lähteä, isälle määrättäisiin kaikki oikeudet ja mitä sitten? Saisi rauhassa pahoinpidellä lastamme ja minä en voisi muuta kuin seurata vierestä?
Ahdistava ajatus. Olen myös netistä lukenut monia tarinoita joissa isä on saanut lähivanhemmuuden kaikesta huolimatta.

Tää on jotain niin järkyttävää tää nykymeno...ja meilläkin johti tähän isän jatkuva uhkailu oikeustaistolla ja mun sairastetun sj masennuksen aseekseen vetämisellä, minkä on nyt ls-viranomaisille tehnytkin, omaa tekoaan peitelläkseen. Vetää mut suojakilvekseen että älkää kattoko mua, kattokaa pahaa äitiä.

Tää tilanne on yhtä helvettiä ja lopputulos pelottaa, tietysti.

Onko teillä kuin tuore tää erotilanne? Mulla joskus alkuaikoina lapset yritti välillä tuota, että ei halua lähteä. Sanoin niille silloin, että iskällä tulee teitä ikävä ja iskä haluaa teidät tavata, niin ovat lopettaneet ja innoissaan ovatkin nykyään yleensä lähdössä. Luulen, että meillä tuo vaan aluksi oli lasten mielestä jotenkin uusi ja pelottava asia, kun ero oli tuore.

Tää on jotain niin järkyttävää tää nykymeno...ja meilläkin johti tähän isän jatkuva uhkailu oikeustaistolla ja mun sairastetun sj masennuksen aseekseen vetämisellä, minkä on nyt ls-viranomaisille tehnytkin, omaa tekoaan peitelläkseen. Vetää mut suojakilvekseen että älkää kattoko mua, kattokaa pahaa äitiä.

Tää tilanne on yhtä helvettiä ja lopputulos pelottaa, tietysti.

Voi ihme. Miten voikin olla noin samankaltainen tilanne..
Tosin mun masennus ei tullut syynytyksen vaan eron jälkeen ja olin todella huonossa kunnossa silloin. Tätä isä käyttää vieläkin aseenaan vaikka siitä aikaa vuosia. Meillä ls-ihmiset menneet osaksi isän puolelle ja olen aivan hukassa näiden asioiden kanssa. Onneksi itsellä tukiverkostoa jotka auttavat, muuten en jaksaisi.

Voi ihme. Miten voikin olla noin samankaltainen tilanne..
Tosin mun masennus ei tullut syynytyksen vaan eron jälkeen ja olin todella huonossa kunnossa silloin. Tätä isä käyttää vieläkin aseenaan vaikka siitä aikaa vuosia. Meillä ls-ihmiset menneet osaksi isän puolelle ja olen aivan hukassa näiden asioiden kanssa. Onneksi itsellä tukiverkostoa jotka auttavat, muuten en jaksaisi.

:hug: :hug: :hug:
Mulle saa laittaa privaa jos haluaa :)

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Lapsi sanonut että isä ei jaksa töiden jälkeen leikkiä hänen kanssaan ja käskee vain omaan huoneeseensa. Jos ei mene niin vie hiuksista yms.
Isä kiistää tämän, tytöllä ei mitään jälkiä ole ja en tiedä onko tuo totta ja en oikein tiedä miten asiaa edes voisi selvittää. Kuitenkaan en haluaisi alkaa tappelemaan kun meidän eromme nyt kuitenkin sujui melko sopuisissa merkeissä.

Lapsi hakee turvaa yleensä äidistä, varsinkin, jos vanhemmilla ei ole yhtenäistä kasvatuslinjaa ja lapsi huomaa, että toinen vanhemmista uskoo helposti tarinoita siitä mitä toisen luona tapahtuu. Meillä on samainen tilanne, sillä erotuksella, että lapsi alkoi tappelun 12 v. ja nyt ollaan kahden vuoden jälkeen tilanteessa, että en näe lastani ollenkaan, koska äiti antaa lapsen täysin päättää tapaako hän minua vai ei.
Mukana kuviossa on valehtelu väkivallasta ja hiuksista repimisestä, olen joskus tytön tapellessa pitänyt hänestä kiinni tai mennyt siivoamaan hänen huonettaan kun ei itse suostunut, niin siitä on tulla käsikähmää, joka äidille kerrottuna muuttui siihen että isä lyö. Olen kyllä läpsäissyt lastani sen jälkeen kun hän on lylnyt minua, mutta niin on tapahtunut vain muutaman kerran ja olen aina pyytänyt omaa tyhmää käytöstäni anteeksi ja korostanut, että ei saa missään nimessä toista lyödä. Äitikin on myöntänyt joskus läpsäisseensä lasta, mutta kun ollaan lähdetty syyttelyn tielle niin ainoastaan se toinen vanhempi on paha.

Lopuksi oltiin lastensuojeluviranomaisilla ja perheneuvolan psykiatrilla. Koska kyseiset tahot kuuntelevat enemmän lasta kuin toista vanhempaa ja äiti sokeasti uskoo kaiken mitä lapsi kertoo, lopputuloksena on että isällä ei ole mitään oikeuksia kasvattaa lastaan, vain huoltajan velvollisuudet, jotka rajoittuvat elatusvelvollisuuteen.

Lapsi on lukenut netistä, että häntä ei saa pakottaa, ja äiti on täysin lähtenyt leikkiin mukaan. Äiti on siirtänyt vanhempien päätösvastuun lapselle, niin , että kun kyse on siitä että pitää mennä isän luo, niin ei hänen ole mikään pakko. Kuitenkin on olemassa koulupakko ja siivota huonekin täytyy. Miksi tähän on päädytty? Lapsi on huomannut varhain eripuran ja kitkan vanhempien välillä. Kun vanhemmat ovat olleet tekemisissä on syntynyt riitaa lapsen läsnäollessa, joka on luonut turvattomuutta. Äiti peruustelee omaa irratiopinaalista käytöstään sillä , että hänellä on oikeus näyttää tunteensa. Kuitenkin lapsi on äidin huutaessa ruvennut itkemään, jolloin minä pelästyin ja annoin kaikessa periksi.

Kun tulee riitaa nukkumanmenoajoista ja säännöistä muutenkin, niin puhelinsoitto äidille ja äiti on heti isää vastaan puolustamassa lastaan. Äiti ei edes kysy minulta mitä on oikeasti tapahtunut.

Lapsi ottaa sen mistä kiinni saa. Hän ei valtse sen, mikä on järkevää vaan se mikä on helpointa. Koska äiti on kieltäytynyt kommunikoimasta isän kanssa eli minun, lapsi on ominut saman taktiikan. Nykyään hän sanoo puhelimessa, että olen jo sopinut muuta, että ei kiinnosta nähdä, on parempaakin tekemistä ja haista paskat. Olen hyvin ahdistunut tilanteesta ja pelkään, että lapseni psyyke on pahasti viottumassa. Oma psykiatrini on sanonut, että ongelma on äidin puolella ja hän ei edes pysty meitä auttamaan. Lapseni äidin kaltaista ihmistä on erittäin vaikeaa muutta enää mihinkään suuntaan. Hänellä on niin vahva käsitys siitä että hän toimii oikein vanhempana ja tietää paremmin asiat kuin isä, että sitä on erittäin vaikea miksikään muuttaa.
Lisäksi psykologi totesi, että lapsella tulee olemaan aikuisiällä todella vaikeata omissa ihmissuhteissaan, koska hänen suhteensa isäänsä on näin pahoin vioittunut. Hänene miessuhteensa tulevat olemaan hyvin ongelmalliset. Toivottavasti ei.

Olkaa varovaisia siinä mitä sanotte lapselle. Älkää missään nimessä tehkö toisen vanhemman tapaamisesta pakkopullaa ja pakkoa. Yrittäkää miettiä yhdessä isän kanssa, miten lapsi kokisi että isän luona oleminen on itsestäänselvyys, että sitä ei tarvitse kyseenalaistaa ja tehdä siitä kiristyksen välinettä. Jo pelkästään erossa oleminen lisää etäisyyttä lapsen ja vanhemman välillä. Olin erään kesän töissä kiinni ja lapsi enemmän äidillä (lapsen ja äidin toiveesta), niin se heti kostautui siinä, että lapsi ei halunnut tulla luokseni. Siinä on aika paljon äidistä kiinni, että pystyy näkemään asian oikean laidan ja korjaamaan jo tapahtuneen vahingon.

Erillään olevien vanhempien lapsilla ei ole varmasti helppoa, mutta tasa-avoinen suhde vanhempiinsa on myöskin erittäin tärkeä arvo ja lapsi osaa arvostaa niitä asioita jälkeenpäin jos ei nyt heti. Toivon että pystytte siihen, mihin me emme pystyneet. Älkää antako lapsen kiristää tapaamisilla vaan pohtikaa yhdessä, että miten ne isän luona olevat tapaamiset saadaan mielekkäiksi.

Isä ei myöskään ole huvitusautomaatti. Joskus on vain niin, että ei ole suurta lapsiperhettä, eikä asuta keskustassa, eikä ole aina kotitekoista perunamuussia. Vanhempiaan ei voi valita. Kuitenkin nyt näyttää olevan niin, että korostetaan lapsen oikeuksia, mutta unohdetaan velvollisuudet - varsinkin vanhempien. Älkää lähtekö suostumaan kaikkeen lapsen ehdoilla, koska lapsi huomaa sen ja alkaa vaatiman enemmän ja enemmän. Tehkää vanhempina yhdessä päätökset ja kertokaa lapselle, että olette ottaneet hänen mielipiteensä huomioon, mutta korostakaa että te olette tehneet vanhempina sen päätöksen - ei lapsi. Jos lapsi on joskus eri mieltä, että menenkö mä nyt mummolaan tai leirikouluun, muistakaan korostaa päätöksen posetiivista puolta - löytää asiasta se hyvä puoli ja sanokaa, että tässä te ajattelette lapsen parasta, vaikka hän on ehkä nyt siitä eri mieltä.

osoite:

sparklinghorse@gmail.com

Eli tilanne on se, että lapsi ei halua tulla luokseni ollenkaan ja lyö luurin korvaan. Ls-viranomaisilta en ole saanut apua, perheneuvolan psykologi on pelannut meidät pois, toteamalla, että ei halua ottaa meitä vastaan.

Lastenvalvoja ei tee mitään ilma, vanhempien yhteistä halua.
Joten ollaan aivan toivottomassa tilanteessa.

A niin, minulla on oikeuden päätös, missä on vahvistettu lapsen oikeus tavata isäänsä kaksi viikonloppua kuussa. Koska äiti on siirtänyt päätösvallan lapselle, ja meillä on riita siitä kuka löi ketä, eikä kukaan auta minua purkamaan sitä, niin lapsi piilottelee äidin luona, eikä tule luokseni, vaikka meillä on siihen oikeuden päätös.

Viikko äidin luona viikko isän luona- systeemistä ollaan 2 v. jälkeen tilanteessa, missä lapsi ei halua olla isän luona ollenkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu:
lähteminen sieltä isältä pois saattaa olla ihan yhtä hankalaa..

ainahan lapselle tuollaiset tilanteet on ikäviä kun pitää mennä toiseen paikkaan useammaksi päiväksi.Mut pitää ottaa selville kuinka se tyttö viihtyy siellä, jos sit kuitenkin siellä on mukavaa, niinkuin äidinkin luona, kun vaan sinne pääsee.
Meillä lapset valittavat aina maanantaisin etteivät halua mennä äidin luokse vaikka kuitenkin jos joku menee pieleen/on huonosti, haluavat soittaa äidilleen.

No ehkä voisit kysyä, että: ''sano ihan vaan rohkeesti mikset halua?'' Mutta mullakin 4-vuotias lapsi, joka ei ikinä isälleen halunnut mennä, aina alkoi karjuminen ja huuto, kun sanoin että nyt lähdetään isälle, kysyin :Minkä takia?Kerro äidille, ja tyttö sanoi että isän luona on tyhmää, kysyin :Miksi siellä on tyhmää?. Ei vastannut, ja joudun sitten melkein aina perumaan :( :o

Mutta sitten uskalsi kertoa ja sanoi että ''iskä lyö'' ja olin kauhuissani. Ja kysyin:Minkä ihmeen takia??'' ja vastasi jotain että jos ei tottele, ja sitten soitin sitten hänelle ja sanoin: Kuulin että olet lyönyt tyttöä ja käskin lopettamaan heti paikalla, ja sitten sanoin tytölle että, isä teki väärin eikä isä enää lyö sua, että voi mennä isälle, onneks taas käy ihan ilosesti eli ilmeisesti hän on jo lopettanut lyömisen !:o :)

Yhteistyössä