En enää yhtään ihmettele miksi niitä lapsia hukkuu...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huhhuh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kummasti täällä palstalla mielipiteet kääntyy. Mua täällä joku aika sitte haukuttiin ylihysteeriseksi hörhöksi kun kuljen uimarannalla mun syksyllä kouluun menevän, uimataidottoman pojan perässä metri metriltä enkä päästä sitä laiturille ellei oo pelastusliivit päällä tai käsi kiinni aikuisen kädessä. Enkä voisi kuvitellakaan muuttavani veden äärelle asumaan ellei pihan ympärillä ole 2metriä korkea sähköaita tai jotain. Oliko siinä ketjussa ei tyypit kirjoittamassa vai onko ihmiset tulleet nyt järkiinsä kun on tarpeeksi monta hukkunut. Kun silloin siinä ketjussa oli moni sitä mieltä että 7v voi hyvin juosta pitkin uimarantaa ja äiti voi sillä aikaa maata viltillä ottamassa aurinkoa "kun eihän se lapsi muuten opi toimimaan veden äärellä". :O

Mitä edellisiin kirjoituksiin tulee, niin meidänkin tontin vieressä on oja, jossa keväisin on vettä varmasti metrin verran (kesäisin on täysin vedetön se oja)ja naapurin 3vuotias tössyttelee tässä pihassa ilman valvontaa. Asutaan siis kerrostalossa ja kyseisen lapsen koti on ylimmässä kerroksessa eikä sieltä todellakaa voi valvoa lasta ikkunasta.

Olen Anatolian kanssa samaa mieltä. Hätävarjelun liioittelulta kuulostaa ettei lätäkköä vastaavassa ojassa saisi lapset leikkiä.
Eikö ihmiset osaa käyttää maalaisjärkeä? Vähän suhteellisuudentajua. Ei sen tarvitse olla joko tai. Tottakai ämpäriinkin voi hukkua mutta paljon muitakin onnettomuuksia voi sattua ihan kotipiirissä vaikka äiti kuinka vahtaisi vieressä.
Lätäkköä vastaava ojanpohja tuskin on sieltä vaarallisemmasta päästä ja siinähän ne lapset oppii kun siellä leikkivät.
Eri asia sitten syvempi joki ja tottakai näiden ero pitää lapselle opettaa.
Meidän lähileikkipuistossa oli yksi äiti jolla reilun vuoden ikäinen tyttö. Äiti talutti lastaan leikkipuistossa valjaissa (!) ja kulki kirjaimellisesti askelen päässä ipanastaan koko ajan.
Voin vain kuvitella mikä hysteerinen kaikenpelkääjä tuostakin lapsesta äitinsä takia kasvaa.

Olen Anatolian kanssa samaa mieltä. Hätävarjelun liioittelulta kuulostaa ettei lätäkköä vastaavassa ojassa saisi lapset leikkiä.
Eikö ihmiset osaa käyttää maalaisjärkeä? Vähän suhteellisuudentajua. Ei sen tarvitse olla joko tai. Tottakai ämpäriinkin voi hukkua mutta paljon muitakin onnettomuuksia voi sattua ihan kotipiirissä vaikka äiti kuinka vahtaisi vieressä.
Lätäkköä vastaava ojanpohja tuskin on sieltä vaarallisemmasta päästä ja siinähän ne lapset oppii kun siellä leikkivät.
Eri asia sitten syvempi joki ja tottakai näiden ero pitää lapselle opettaa.
Meidän lähileikkipuistossa oli yksi äiti jolla reilun vuoden ikäinen tyttö. Äiti talutti lastaan leikkipuistossa valjaissa (!) ja kulki kirjaimellisesti askelen päässä ipanastaan koko ajan.
Voin vain kuvitella mikä hysteerinen kaikenpelkääjä tuostakin lapsesta äitinsä takia kasvaa.

Mäkin kuljin mun esikoisen perässä metri metriltä kun oltiin puistossa ja se oli alle 2v. En metriä kauemmas päästäny sitä, valjaissa en sentään pitäny mutta todella olin TOOOOOOSI tarkka ja hysteerinen :D Kyseinen lapsi on nyt 7vuotias eikä todellakaan ole kaikenpelkääjä eikä hysteerinen vaan erittäin reipas ja rohkea (joskus liiankin rohkea), omatoiminen lapsi, joka ei voi ymmärtää miksei hän muka voisi syksyllä kulkea yksin koulureittiään joka sisältää 2 erittäin vilkkaan tien ylittämisen... on myös näreissään siitä kun ei saa kulkea eskariin yksin koska omasta mielestään voisi hyvinkin niin tehdä. Jää myös turvallisin mielin kotiin kauppareissun ajaksi. Että en nyt allekirjoittais tuota sun ajatustasi. Ennemminkin tuollaisista lapsista tulee uhkarohkeita kuin kaikenpelkääjiä.

Mäkin kuljin mun esikoisen perässä metri metriltä kun oltiin puistossa ja se oli alle 2v. En metriä kauemmas päästäny sitä, valjaissa en sentään pitäny mutta todella olin TOOOOOOSI tarkka ja hysteerinen :D Kyseinen lapsi on nyt 7vuotias eikä todellakaan ole kaikenpelkääjä eikä hysteerinen vaan erittäin reipas ja rohkea (joskus liiankin rohkea), omatoiminen lapsi, joka ei voi ymmärtää miksei hän muka voisi syksyllä kulkea yksin koulureittiään joka sisältää 2 erittäin vilkkaan tien ylittämisen... on myös näreissään siitä kun ei saa kulkea eskariin yksin koska omasta mielestään voisi hyvinkin niin tehdä. Jää myös turvallisin mielin kotiin kauppareissun ajaksi. Että en nyt allekirjoittais tuota sun ajatustasi. Ennemminkin tuollaisista lapsista tulee uhkarohkeita kuin kaikenpelkääjiä.

Miksi kuljit lapsen perässä? Oliko puistossa jotain vaarallista? Meillä siellä ei ole kuin hiekkalaatikko ja leikkimökki ja tasaista maastoa.
Tuon äidin asenne oli muutenkin hysteerinen, jos lapsi yskäisi, oli heti epäilemässä että on tukehtumassa ja vouhottamassa vieressä.

yksi juttu: vanhempien pitäs aina selittää miks suuttuvat. Muistan vieläkin, kun itse olin 5v ja tuli mieleen lähteä kotipihasta jokirantaa tutkimaan. Äiti oli viemässä puita sisään. Heittelin vähän kiviä jokeen ja tulin takas. Äiti oli hiilenä kun kuuli missä oon ollu. "sä et mene enää ikinä heittää kiviä jokeen, ei jokirantaan saa mennä!!!!" En pitkään aikaan ymmärtänyt asiayhteyttä. Luulin kyseen olevan niistä kivistä tai siitä että ranta oli jonkun muun yksityisaluetta. Ei mulle tullu mieleenkään että oisin voinu hukkua kun varovasti leikin...

Jännä homma.. en oo lasten antanu pienenä vaan olla yksin paikois joissa ei oo aitaa. Lapsilla ei oo ollu mahollisuutta päästä vaaratilanteeseen. Ja nyt kun on isoja, ne ei oo mitään idiootteja tai nössöjä. Ei oo tarvinnu mökillä vääntää aiheesta saako rantaan mennä, kitinää kyllä on joutunut kuuntelee, kun pitäisi kokoajan olla valmis lähtee mukuloiden kaa rantaan.

Valvonnasta ei ole aina puute, mukulat voi livahtaa hetkessä väärään paikkaan, tippua kaivoon, ojaan jne. Se on sitten vahinko se. Mutta ei herran jumala vesien lähellä pieniä lapsia voi jättää valvomatta, ei se aikuinen voi kahtoa silloin tällöin keittiön ikkunasta jos pieni lapsi on pihalla ykin tai ikäisten kanssa. Jos on isompien, isompien on oltava luotettavia valvomaan ja aidosti kiinnostuneita pienemmän hyvinvoinnista. Kaikilla lapsilla ei ole tälläistä kykyä alkuunkaan. Eli se ei tarkota et naapurin juhopetteri 10v vois kattoo 3v perään, vaikka toisen naapurin Ninni 7v huolehtii empaattisesti pienestä sisarestaan.

Miksi kuljit lapsen perässä? Oliko puistossa jotain vaarallista? Meillä siellä ei ole kuin hiekkalaatikko ja leikkimökki ja tasaista maastoa.
Tuon äidin asenne oli muutenkin hysteerinen, jos lapsi yskäisi, oli heti epäilemässä että on tukehtumassa ja vouhottamassa vieressä.

No mun esikoinen oli sellainen että se saattoi sekunnissa pinkaista vaikka miten kauas jos ei koko ajan kärkkynyt ja kulkenut perässä.Puistossa missä me käytiin oli hiekkalaatikon ja keinujen lisäksi isommille tarkoitettu kiipeilyteline/liukumäki ja vieressä kulki tie jossa ajettiin 60km/h. Oli siinä puiston ja tien välissä toki pensaita ja pyörätie, mutta ei se paljon ois tarvinnu että se ois sinne ehtinyt juosta. Kaverin samanikäinen poika pääs "karkuun" n 2 vuotiaana eli mamma päästi sen yli metrin päähän itsestään, ja se poika juoksi sinne tielle ja melkein jäi pakettiauton alle. Pakettiauton kuljettaja ehti jarruttaa niin että auton ja pojan väliin jäi 20 senttiä. ja se auto vieläpä ajoi alinopeutta eli jos ois kuuttakymppiä ajanu nii ei ois todnäk kaverin poika enää hengissä.

lapset kun on erilaisia. Esikoiseni oli pienenä ylivilkas ja täysin vailla minkäänlaista itsesuojeluvaistoa. 4vuotiaana oli vakaasti sitä mieltä että ihan hyvin hän voi isojen poikien tapaan mennä laiturille ja hypätä sieltä järveen :O siinä 6v synttärien korvilla alkoi tulla orastavaa itsesuojeluvaistoa ja nyt ku menee syksyllä kouluun niin nyt alkaa olla sellanen että uskaltaa tohon omaan pihaan jättää ilman sitä pelkoa että saa olla viikon päästä järkkäämäs hautajaisia sille.

Mun toinen lapseni on erittäin rauhallinen tyttö ja hänen perässään en oo nähny tarpeelliseksi juosta metri metriltä, koska hän ei oo sen tyyppinen lapsi että tarvis. TOki valvon tarkasti häntäkin (nyt 3v), mutta sieltä puiston penkiltä käsin. Maalaisjärki tässäkin mun mielestä pitää olla kädessä ja ymmärtää se, että jos joku muksu on ilmeinen itsemurhakandidaatti niin tietenkin sellasta pitää valvoa tarkemmin kuin sellasta joka luonnnostaan on rauhallinen eikä ees uskalla lähteä minnekään kauas.

oon kyl huomannu et ei kaikki vahdi lapsiaan..

meillä on töissä rullaportaat ja enemmän kuin muutaman kerran ollaan saatu toimia lapsenvahteina kun pienet juurikin kävelemäänoppineet tai vähän isommat juoksevat kovaa vauhtia alasmeneville portaille. vanhempaa ei näy missään.

Must tuntuu et kyl saa vissiin jotain tapahtua et ihmiset alkais pitämään parempaa huolta.. mut ei sekään aina auta.

Kukaan ei toimi sadaosasekunnissa. Ensin hätääntyy, alkaa soittaa apua, hyvä jos osaa edes apua soittaa, vaan yrittää mennä pelastamaan itse, jos yksin lapsen kanssa liikkeellä.

Kyllä muuten toimii. Mun tyttäreni nousi pienenä yhtäkkiä sängyllä seisomaan ja hyppäsi nopeasti suoraan kaiteen yli pää edellä. Minä ja mun mieheni oltiin ihan vieressä. Edes ajattelematta mä ehdin juuri pistää kädet jotenkin sinne alle ja käänsin tytön ja otin pehmeästi vastaan käsilläni.

Mun mieheni seisoi ihan jähmettyneenä ja on vieläkin ihmeissään siitä, mitä mä tein. Sanoi, että ei ole ikinä nähnyt mitään vastaavaa ja niin nopeaa toimintaa. Kaikki tapahtui sekunnin murto-osissa - enkä mä ole ehtinyt mitään ajatella. Se oli vaan joku vaistomainen reaktio.

Äidit pystyy ihmeisiin lastensa puolesta.

Ei siis kannata rivaria haaveilla :) Oikeesti tuo on kumma, että kun vahdit ja valvot, aina joku siitäkin huomauttaa. Sitten kun et valvo, niin ei sekään hyvä. Eikös se ole alkaen 5v kun vasta jonkinlainen itsesuojelu alkaa toimia? Että ei ainakaan aiemmin ole mitään tolkkua kun ei aivot osaa kertoa, että täytyisi "pelätä" jotain. Tuskin ketään pientä lasta voi liikaa valvoa.

Joo, alkaa vasta kehittyä siinä vaiheessa. Huomaan sen omastani, joka nyt selvästi joskus miettii hetken ennenkuin ryntää jonnekin. Isoveljen 12v seurassa joskus päästän esim metsikköön leikkimään, ja aika hyvin tuo jo pihassakin pysyy, mutta näköyhteyttä pidän.

Yhteistyössä