En enää yhtään ihmettele miksi niitä lapsia hukkuu...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huhhuh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="huoh";23644639]Niin miten niin ei pääse perään?[/QUOTE]

siten jos sulla on taapero oman pyörän takana, sillalta pudotus virtaan. ja seuraava ei ole luettua vaan omaa spegua: mutta ainakin jos mun lapsi onnistuisi pääsemään veteen, se todella olisi pulassa sillä minä en osaa uida kuin muutaman metrin koiraa

Entäs jos lapsesi, tai lapsesi ja kaverisi leikkii siellä "lammikko ojassa" entäpäs jos he keksivät painia, entäpäs jos paini menee liian pitkälle...... Koskaan et voi tietää mitä lapsi saa päähänsä ja sit on jo se pari metriäkin ihan liian pitkä matka siihen että pelastat pikkuisen sieltä veden vaarasta! Toki voihan sitä painia ja kuristaa maallakin, mutta mutta.... Itse en antaisi, liekköpä sitten olen huono äiti! ;D

Miksi ihmeessä mun kavereista kukaan painisi lapseni kanssa ojassa?

Entä jos, entä jos ja entä jos. Kieltäkää ulkoilu, se voi olla tappavan vaarallista.

[QUOTE="huoh";23644639]Niin miten niin ei pääse perään?[/QUOTE]

Jos se lapsi tippuu voimakkaasti virtaavaan jokeen niin aikuinen tuskin pystyy sitä pelastamaan vaikka heti perään hyppäisi. Se nyt vaan on tosi asia. Se virta vie sen lapsen ja aikuisenkin niin nopeasti että on sula mahdottomuus sitä pudonnutta pelastaa hyppäämällä itse perään. Toisekseen jos ovat esim kahdestaan liikkeellä niin kuka sitä apua hälyyttää jos aikuinen hyppää sinne jokeen lapsen perässä ja jos aikuinen ensin hälyttää apua esim kännyllä niin virta on vienyt jo lapsen kaus.

mä oon myös, muksut on uimarannallakin pelastusliivit päällä (kun vielä ovat niin pieniä ettei opettele uimaan). kun tajuavat uimisesta, saavat harjoitella. mutta vahinkoja VOI sattua

Meidän tytöllä oli viime kesänä pelastusliivi, kun oli laiturilla/rannalla kanssamme. Vaikka oli 2 aikuista vahtimassa.

Mummini veli hukkui kesänä ennen koulunaloitustaan n. 30 cm syvään veteen, vaikka vierellä oli puolisenkymmentä aikuista.

Niinpä! Siksipä näenkin joka puolella potentiaalisia uhkia. :O

Itse olen ekaluokkalaisena meinannut hukkua uimahallin lastenaltaaseen. Jotenkin kiepsahdin sellaisella uimapatjalla ympäri, enkä oikein osannut jaloilla työntää itseäni veden alta pois. Vanhempani olivat aivan vieressä,mutta eivät havainneet koko tapahtumaa.

Viimeksi muokattu:
Tai kaikki aikuiset ei ole ihan fiksuja. Lapset ulkona äidin valvonnassa, ja joku pälli tulee selittämään että hui kamala, älkää vaan menkö sen ojan lähelle.

Tottahan tuokin mitä kerroit, kaikki lapset eivät ole yhtä fiksuja kuin mun.

Susta mä teen jotain pahaa jos näen viiden vanhan ojassa leikkimässä ja sanon nätisti hänelle, koska olen huolissani. Mä ajattelen sen ikäisestä muutenkin, että missäköhän hänwen vanhemmat on, saati jossai jorpakossa yksinään.

Mulla ei ole tapana huutaa, mutta kyllä mun mielestä 5v lapsi ei kuulu minkäänlaisen ojan luo ilman valvontaa. Tietysti jos siellä ei ole kuin 10 senttiä vettä, niin eri juttu, mutta jos yhtään enemmän, niin onhan se toki lapselle ihan tarpeeksi. Se kun riittää että kaaduttuaan kasvot on vedenalla ja vettä vedetty henkitorveen..

[QUOTE="vieras";23644766]Susta mä teen jotain pahaa jos näen viiden vanhan ojassa leikkimässä ja sanon nätisti hänelle, koska olen huolissani. Mä ajattelen sen ikäisestä muutenkin, että missäköhän hänwen vanhemmat on, saati jossai jorpakossa yksinään.

Mulla ei ole tapana huutaa, mutta kyllä mun mielestä 5v lapsi ei kuulu minkäänlaisen ojan luo ilman valvontaa. Tietysti jos siellä ei ole kuin 10 senttiä vettä, niin eri juttu, mutta jos yhtään enemmän, niin onhan se toki lapselle ihan tarpeeksi. Se kun riittää että kaaduttuaan kasvot on vedenalla ja vettä vedetty henkitorveen..[/QUOTE]

Lue ajatuksella.
Mun lapset oli ulkona mun kanssa, mun valvonnassa. Eivät yksinään ojassa, ilman valvontaa. Sinäkö siis olisit tällaisessakin tapauksessa käynyt sanomassa asiasta? Kun lapset on oman pihansa vieressä, äidistä muutaman metrin päässä?

[QUOTE="vieras";23644549]Minusta on turha sotkea sattuneita hukkumistapauksia siihen että lapsia ei olisi vahdittu.[/QUOTE]

Jos lapsia vahdittaisiin, ne eivät menisi vesien ääreen asti.

Minusta olisi myös tarpeen opettaa niille lapsille oikeata suhtautumista veteen. Ei niin että ovat uhkarohkeita mutta kuitenkin etteivät joudu paniikkiin jos joutuvat yllättäen veden varaan. Ts vaikkeivat uida osaisikaan niin kuitenkin että osaisivat turvallisesti käydä sukkelluksissa ilman että vetävät heti keuhkkot täyteen vettä. Ei välttämättä aina pelasta lasta mutta voi pelastaa tilanteessa jossa lapsi esim kaatuu matalaan veteen.

Miksi ihmeessä mun kavereista kukaan painisi lapseni kanssa ojassa?

Entä jos, entä jos ja entä jos. Kieltäkää ulkoilu, se voi olla tappavan vaarallista.

Ei kielletä, mä vahdin alle kouluikäisten ulkoilua ja neuvon isompiakin pysymään ojasta kaukana. Uimarannallekaan eivät koskaan pääse yksin, miksi ojaan jossa vettä kentis lapsen sääreen asti? Voisithan sä yhtä vapaasti päästää sun viiden vanhan leikkimään rantaveteen sitten ilman valvontaa järvelle, jos hän kerran on niin viisas, että osaa leikkiä vaan matalikossa, eikä ole pelkoa että siinä mitään sattuu leikkiessä. Jossitteluhan onkin niin äärimmäisen typerää kun on kyse oman lapsen elämästä, mitäs sitä suotta kyseenalaistamaan mitään.

En mä tosiaan ihmettele enää minäkään, miksi hukkumisia sattuu paljon. En tarkoita näitä tapahtuneita hukkumisia, koska mä uskon niin pitkään, että lapsia on vahdittu ennenkuin mitään aihetta epäilyyn tulee, mutta koska viisi vuotiaita ulkoilee yksinään ja vanhemmista on ihan ok, että vaikka sitten ojassa, niin en ihmettele. Mä luulin, että noin ajattelevia ei olisi nykypäivänä, mutta nettä on. Se tässä uskomattomalle tuntuukin, sillä pidin jotenkin ihan mahdottomana, että nämä hukkuneet lapset olisi jätetty huonolle valvonnalle, koska ei kai kukaan äiti nykyään.. oi kyllä näköjään.

[QUOTE="vieras";23644822]Minusta olisi myös tarpeen opettaa niille lapsille oikeata suhtautumista veteen. Ei niin että ovat uhkarohkeita mutta kuitenkin etteivät joudu paniikkiin jos joutuvat yllättäen veden varaan. Ts vaikkeivat uida osaisikaan niin kuitenkin että osaisivat turvallisesti käydä sukkelluksissa ilman että vetävät heti keuhkkot täyteen vettä. Ei välttämättä aina pelasta lasta mutta voi pelastaa tilanteessa jossa lapsi esim kaatuu matalaan veteen.[/QUOTE]

Opetettu on. Nythän nuo on molemmat jo suht uimataitoisia, mutta ihan pikkuisesta pitäen ollaan tutustuttu veteen elementtinä ja treenattu "sukeltamista". Eli joo, minä oon se äiti joka on paiskonut naperoitaan rannalla ja maauimalassa veteen, ja muksut ovat innoissaan vaatineet lisää :)

Viime kesänä kyllä pari kertaa tuli taas kerran avautumista, kun espoolaisella uimarannalla annoin poikani "sukeltaa" = kellua naama veden alla X-asennossa. Itse tottakai vieressä vedessä vahtien. Niinkään ei vissiin saisi tehdä. Minusta taas jokaisen vanhemman kuuluisi tehdä niin, opettaa lastaan olemaan vedessä, pidättämään hengitystä, ja olemaan panikoimatta.

Mutta jos ajatellaan jotain jokeen tippumisia niin ei siinä edes uimataito auta, kun virta vie.

[QUOTE="vieras";23644811]Jos lapsia vahdittaisiin, ne eivät menisi vesien ääreen asti.[/QUOTE]

Sinäkö olet itse ollut paikalla jokaisessa viime päivinä sattuneessa hukkumisonnettomuudessa ja voit mennä sanomaan jokaiselle hukkuneen lapsen vanhemmalle/huoltajalle että lapsi hukkui siksi kun sitä ei vahdittu tarpeeksi. Jos olet niin varma asiasta niin mene poliisin juttusille että nostavat syytteet heitteillejätöstä jokaiselle asianomaiselle niin saat sinä ainakin mielenrauhan.

[QUOTE="vieras";23644828]Voisithan sä yhtä vapaasti päästää sun viiden vanhan leikkimään rantaveteen sitten ilman valvontaa järvelle, jos hän kerran on niin viisas, että osaa leikkiä vaan matalikossa, eikä ole pelkoa että siinä mitään sattuu leikkiessä. J

[/QUOTE]

No, hän osaa uida ja sukeltaa...
Mutta rannalla valvon aina silti.

Opetettu on. Nythän nuo on molemmat jo suht uimataitoisia, mutta ihan pikkuisesta pitäen ollaan tutustuttu veteen elementtinä ja treenattu "sukeltamista". Eli joo, minä oon se äiti joka on paiskonut naperoitaan rannalla ja maauimalassa veteen, ja muksut ovat innoissaan vaatineet lisää :)

Viime kesänä kyllä pari kertaa tuli taas kerran avautumista, kun espoolaisella uimarannalla annoin poikani "sukeltaa" = kellua naama veden alla X-asennossa. Itse tottakai vieressä vedessä vahtien. Niinkään ei vissiin saisi tehdä. Minusta taas jokaisen vanhemman kuuluisi tehdä niin, opettaa lastaan olemaan vedessä, pidättämään hengitystä, ja olemaan panikoimatta.

Mutta jos ajatellaan jotain jokeen tippumisia niin ei siinä edes uimataito auta, kun virta vie.

Tuo on kyllä totta että eipä siinä juurikaan uimataito auta jos virtaavaan kevätkylmään jokeen joutuu.

[QUOTE="vieras";23644863]Sinäkö olet itse ollut paikalla jokaisessa viime päivinä sattuneessa hukkumisonnettomuudessa ja voit mennä sanomaan jokaiselle hukkuneen lapsen vanhemmalle/huoltajalle että lapsi hukkui siksi kun sitä ei vahdittu tarpeeksi. Jos olet niin varma asiasta niin mene poliisin juttusille että nostavat syytteet heitteillejätöstä jokaiselle asianomaiselle niin saat sinä ainakin mielenrauhan.[/QUOTE]

No en ole ollut, enkä tarkkaan tiedä miten ne kaikki on tapahtunut. Mutta jos lapsi katoaa pihasta sillä aikaa, kun aikuinen pikaisesti käy sisällä tms, niin eikö se silloin ole vahtimatta jättämistä? Ja yleensä tuo tarina jatkuu niin, että vieressä on joku virtaava joki ja lopun varmaan jo arvaatkin. Jos lapsi ei kävisi sisällä ja katsoisi missä päin pihaa lapsi viilettää, niin tuollaiset voisi välttää.

[QUOTE="vieras";23644834]Mun mielestä luin, että lapset leikkii siellä myös ilman valvontaa. Sori jos olen väärässä :)[/QUOTE]

et ole ainoa joka luki väärin. Mainittiin, että näkyy myös ikkunasta, joten luin rivien välistä, että välillä leikkivät siellä niin, että aikuinen katsoo sisältä ikkunasta touhujen perään.

[QUOTE="vieras";23644886]Tuo on kyllä totta että eipä siinä juurikaan uimataito auta jos virtaavaan kevätkylmään jokeen joutuu.[/QUOTE]

Tai jos tippuu vaikka keväiseen mereenkin. Vesi on niin jäätävän kylmää ja kangistaa nopeasti, ja täysissä pukeissa uiminen ei ole helppo juttu lämpimämmässäkään vedessä.

[QUOTE="vieras";23644898]et ole ainoa joka luki väärin. Mainittiin, että näkyy myös ikkunasta, joten luin rivien välistä, että välillä leikkivät siellä niin, että aikuinen katsoo sisältä ikkunasta touhujen perään.[/QUOTE]

Sekö ei ole valvontaa jos katson ikkunasta?

Yhteistyössä