En enää yhtään ihmettele miksi niitä lapsia hukkuu...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huhhuh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä pienin joutui maanantaina vähän yli vuorokaudeksi eristykseen RS-viruksen takia. Meni niin huonoon kuntoon. Nyt on kuitenkin parantunut yskää lukuunottamatta. Antibiootti korvatulehdukseen loppuu huomenna. Isommat lapset saivat myös antibioottikuurin korvetulehduksiin. Yskää on vielä, mutta se voi kuulemma jatkua kaksikin viikkoa. Mietein tässä, että kuinka kauan pidän isommat lapset pois eskarista. Taudin tarttuvuudesta oli lastentautien erikoislääkäri kirjoittanut, että RS-virus on tarttuva n. parin viikon ajan oireiden alusta. Tartuttavuus alkaa jo ennen oireiden alkua, joten eristämisestä ei ole hyötyä sairauden leviämisen ehkäisemisessä. Luulin tautia tavalliseksi flunssaksi enkä tarkkaan muista milloin alkoi. Onko teille annettu jotain ohjeita? En huomannut kysyä sairaalasta.

[QUOTE="vieras";23644939]Säkö sitten seisoa tanitat siinä ikkunan takana valvomassa lasten touhuja tekemättä muuta kuin vaan tapitat ulos?[/QUOTE]

Joskus kyllä. Ja jos en, niin komennan muksut pois sieltä ojasta, joka ei muutenkaan ole mikään jokapäiväinen sallittu leikkialue sotkuisuutensa takia.
Lapset saavat kyllä leikkiä leikkipihassa yms ihan keskenäänkin, kuten kaikki tämän kulmakunnan samanikäiset. Isompi saa liikkua asuinalueella kauempanakin, kunhan kysyy lupaa ja informoi menoistaan. Kulkeehan hän koulumatkansakin yksin.

Eh, leikkiihän lapset lätäköissäkin. Vai pitäiskö nekin kieltää? En sano, ettei ojat ja vedet olis vaarallisia, meillä pihalla on lampi ja lapsia on todellakin tarkasti kielletty menemästä lähelle, mutta kyllä annan ulkoillessa kahlata esim. pihan lätököissä, jotka parhaimmillaan on reippaasti toistakymmentä senttiä syviä. Välillä, esim. ruokaa laittaessa, valvon vaan ikkunasta, kun ei vaan voi olla kahdessa paikassa yhtä aikaa.
Valitettavasti kamalia asioita sattuu, mielestäni parhaiten lapset oppivat vesiin asennoitumaan siten, että opettaa ne muksut uimaan. Ja samalla opettaa myös kunnioittamaan sitä vettä. Mutta tää vastaus on nyt asian vierestä, tosin jos takaovelta on ojalle 7 metriä, niin käy pirun pieneksi alaksi leikkitila, jos ei sitä alaa saa käyttää...

[QUOTE="vieras";23644888]No en ole ollut, enkä tarkkaan tiedä miten ne kaikki on tapahtunut. Mutta jos lapsi katoaa pihasta sillä aikaa, kun aikuinen pikaisesti käy sisällä tms, niin eikö se silloin ole vahtimatta jättämistä? Ja yleensä tuo tarina jatkuu niin, että vieressä on joku virtaava joki ja lopun varmaan jo arvaatkin. Jos lapsi ei kävisi sisällä ja katsoisi missä päin pihaa lapsi viilettää, niin tuollaiset voisi välttää.[/QUOTE]

Mutta kun me olemme ihmisiä ja varmaan jokaiselle voi joskus sattua niitä "mustia hetkiä" eli toimii ajattelemattomasti ja onnettomuus pääsee tapahtumaan. Ei se minusta kuitenkaan oikeuta lähteä syyttelemään niitä vanhempia siitä etteivät ole vahtineet lapsiaan.

Alkuperäinen kirjoittaja käsittämätöntä;23644986:
Mä hyppäisin sadasosa sekunnissa perään, jos oma lapsi putois vaikka vesiojaan, puhumattakaan virtaavasta vedestä :O

entä jos sulla ois toinen lapsi sylissä? mihin sen pistäisit? hyvässä lykyssä hukkuis koko perhe!

Mä hyppäisin sadasosa sekunnissa perään, jos oma lapsi putois vaikka vesiojaan, puhumattakaan virtaavasta vedestä :O

Huomaa kyllä että ei ole minkään valtakunnan käsitystä mitä tapahtuu kun lapsi tippuu virtaavaan veteen (ne ojat on toki asia erikseen ja samoin lammikot joissa vesi pysyy paikallaan). Miten ihmeessä luulisit sen lapsen pelastavasi hyppäämällä itse perään, tuskin mitenkään ja mitä todennäköisemmin myös itse hukkuisit. Toisekseen jos olisitte esim lapsen kanssa kahdestaan liikkeellä paikassa jossa ei sillä hetkellä muita ihmisiä olisi kuka sitä apua hälyttäisi ?

"Ymmärrän kyllä ap:n tilanteen ja muut tilanteet joissa on iso oja & pienemmät lapset ilman valvontaa".
Eli ymmärsin kyllä. Ja tarkennan vielä, että mielestäni teit erittäin oikein kun puutuit asiaan. Ikävä kyllä lasten vanhemmat ei vissiin osanneet sitä arvostaa.

5ja 7-vuotiaat ovat vielä pieniä ja veden äärellä vahdittavia. uimataitokaan ei pelasta yllättävässä tilanteessa, kun hätääntyy.
Luulen näiden olevan näiden diagnoisattomien vanhempien lapsia, jotka eivät itsekään osaa keskittyä ja varoa, eikä vanhempia valvomassa, äiti ehkä masentuneena sängynpohjalla tai molemmat vanhemmat. pidetään hauskaa ystävien kanssa ja lapset unohtuvat puoleksikin tunniksi. No, siinähän kerkeää jo hukkua tai kadota.
Alle kaksi vee putoaa sadevesikaivoon sun muuta. Kuka antaa alle 3-veen olla hetkeäkään vahtimatta.
Mikäli tuo sillalta horjahtaminen pyöräillessä on totta, sille ei paljoa voi. Itsekin tuulisella ilmalla pelottaa ajaa sillalla, kun tuuli viskoo pyörää ja melkein vie mennessään.

No mä en kyllä ymmärrä niitä ketkä päästää 3 ja 4 vuotiaat keskenään ulos leikkimään. Tiukkis mikä tiukkis, sen ikäset kuuluu aikuisten näköpiiriin ei mihinkään omineen.

Kukaan ei toimi sadaosasekunnissa. Ensin hätääntyy, alkaa soittaa apua, hyvä jos osaa edes apua soittaa, vaan yrittää mennä pelastamaan itse, jos yksin lapsen kanssa liikkeellä.

minä en päästä edes kohta 7vuotiastani näköpiiristäni,vaikka lähin jorpakko on 2km päässä. tosin minä pelkään noita autoja, juna radalle tippumista yms. koska tuo voi saada päähän mitä tahansa. niinkuin väittäisin että muutkin saman ikäiset pojat saattaa keksiä mitä hölmöimpiä juttuja(on nähty ja mua ärsyttää kun vanhemmat EI VAHDI lapsiaan, sit ne aiheuttaa muille vanhemmille lisätyötä)

Mun serkku meinas hukkua ämpäriin, että ei siinä tosiaan paljoa vettä tarvitse.
Mä oisin ainankin kiitollinen, jos joku huomatessaan mein tenavat väärässä paikassa komentais ne pois sieltä. Meillä muksut tuli yltäpäältä kurassa sisälle, kun olivat käyneet isoisää moikkaamassa. Mies oli sit isälleen asiasta antanu palautetta, niin ei kuulema hänen kuulu vahtia.
Mun mielestä jokainen vastuuntuntoinen aikuinen komentaa lasta, jos lapsi on vaarassa tai muuten vaan tekee jotain typerää. Enpä enää uskalla lapsia isovanhemmille laskea (asuvat veden lähellä), jos ei kerran järki tuon vertaa toimi.

Ajatelkaa, jos joku tällä palstalla sädekehäänsä kiillottanut "minä-valvon-lapsiani24-7"-hörhö onkin nyt se, jonka lapsi on hukkunut..Mulle tulee aina mieleen tällaisia asioita. Kun aina haukutaan ja syyllistetään vanhemmat, joita tragedia on kohdannut! Seuraavassa hetkessä voikin olla itse se, jota kohtalo kolhii.

toisaalla netissä joku läheinen kertoi että joku noista hukkumistapauksista oli niin, että isä pyöräili poikansa kanssa ja sillan kohdalla poika horjahti ja tippui virtaan. Jokanen voi miettiä, miltä tuntuu isästä tossa tilanteessa kun perään ei pääse ja sitten vielä saa syyttelyä osakseen

Paperisessa lehdessä luki että tippui pyörän kanssa jokeen ja 100m matkalla oli näköyhteys kunnes se "katkesi".

Meidän takapihalla menee myös oja, ei iso ja toisinaan ihan vaan liru vettä pohjalla. Sinne on täysi menemiskielto, myös silloin kun aikuisia pihalla. Olen sitä mieltä, että jos toisinaan on lupa mennä niin kynnys sinne menoon on pieni silloinkin kun aikuinen ei ole pihalla.

Ja vettä saavat ottaa palopostista siis tuosta mihin puutarhaletku laitetaan, niin on leikeissä vettä ilman ojassa roikkumista.

Tämä ihan osoituksena teille jotka ei usko että ihan pieneenki vesimäärää voi hukkua. Toisesta tapauksesta en voi linkittää vaikka oli pieni oja vain missä lapsella ois jalatkin yltäneet pohjaan jos ei ois mennyt paniikkiin.

http://sites.google.com/site/kaarinalle/tiinaleena

Hienosti aloittaja teitte! :flower:
Kyllä jos leikkipaikan läheisyyydessä on mitä tahansa vaaranpaikkoja, niin vanhempien (tai valvojan) on syytä vahtia. Ei voi luottaa siihen, että ei mitään tapahdu kun ei ennenkään. Uimataito on hieno juttu, mutta itse olen joutunut uimataidollisena sellaiseen tilanteeseen, että leikittiin serkkulikkojen kanssa heidän läheisessä metässä (en muista paljonko ikää, mutta koulussa jo) ja itse kompastuin pienen joen törmällä ja kaatua mätköhdin naamalleni sinne joen vesimutaliejuun. Perässäni tuli serkkuni ja hän kaatui tai hyppäsi osittain päälleni ja hetken aikaa olin siinä paniikissa naama vesimudassa. Okei en ollut hukkumassa, mutta panikoiduin kyllä enkä vähhään aikaan saanut hengitettyä. Mutta tällä pointtina se, että pieneenkin ojaan voi hukkua. Ja se, että syyllistettään niiden vanhempien/isovanhempien vahtimistaitoja, joiden lapsi on hukkunut ilman että tietää tilanteesta muuta kuin lehtien jutut, on typerää. Katsoin tuotakin uutista, jossa se 8/9-vuotias poika oli humpsahtanut sinne virtaan ilmeisesti fillarilla, ettei siinä sillalla tainnut olla kaidetta (riippusilta?), kun se lyhty oli niin hassunnäköisesti siinä. Tai sitten se kaide oli jotenkin ihmeellinen?! Ja en tiedä hyppäisinkö oman lapseni perään, voisin olla niin typeräkin. Mutta faktahan on se, että todennäköisesti sitä lasta en saisi pelastettua, tuskin itseänikään. Nämä ovat olleet ihan kamalia uutisia. :'(

Ja vielä tuohon ap:n hommaan, että en minäkään välittäisi jos ne vanhemmat sitten jottain motkottaisivat. Tärkeintä on se lapsista huolehtiminen ja jos se ei ole niille vanhemmille tärkeintä ja suuttuvat, niin eipä voi mittään.

Meilläkin on tossa pihalla oja, mutta onneksi sen verran kaukana esim. hiekkalaatikosta, että sinne ei vielä ole ketään sen suuremmin älynnyt lähteä leikkimään (lukuunottamatta sitä, kun kesäisin, sillon kun se oikeasti on ihan rutikuiva, sen yli kuljetaan läheiseen puistoon, koska se reitti on toisaalta jopa vaarattomampi kuin jos kulkisi parkkipaikan kautta), kun isompia (no siis semmosia mistä nyt jotain vettä lapiolla saa kahmittua jos oikein yrittää) lätäkköjä on lähempänäkin, jos vesileikkejä haluaa leikkiä. Tosin aika vähän vettä siinä kai muutenkin on (paitsi lumien ja jäiden sulaessa voi olla enemmänkin)...

Mä olin viime vuonna meijen vakirannalla lasten kanssa ja sinne tuli noin hmm 2kpl 9v tyttöjä JA niitten ehkä pikkusisko tai serkku mikä, lie, jonka ikä tais olla vasta jotain 5-6v.

Ja ne oli siellä keskenään.
Meren rannalla.

Nää 9v:eet meni syvälle uimaan ja tietty ton pienen piti mennä perässä, ettei ns. jää yksin.

Myönnän, että kattelin että MISSÄ näitten vanhemmat oikeen on ja pidin sitte omien lisäks silmällä.
Mikä ei ollu kiva, kun sait vahtia sitte kolmea lasta, se on jo liikaa mun mielestä yhdelle aikuiselle syvän veden ääressä.

Niitten vanhemmat on ollu käsittämättömän dorkia.

Tässä keskustelussa mennyt taas puurot ja vellit sekaisin... Vesilätäkköön verrattava oja on vähän eri asia kuin syvä virtaava oja. Lapsilla ei mun mielestä tulisi olla mitään asiaa tällaisen veden ääreen ilman vanhempien valvontaa. Vahinko ei kuitenkaan satu kello kaulassa ja koska tahansa voi sattua jotain ikävää.

Mun mielestä pienten lasten kanssa on selviö, että yllä on pelastusliivit kun ollaan välittömässä avoveden läheisyydessä (meri, järvi, lampi, joki). On aika halpa henkivakuutus. Näin on itsellänikin aina ollut kunnes olin uimataitoinen. Kesät vietettiin aina merellä/meren äärellä.

minä en päästä edes kohta 7vuotiastani näköpiiristäni,vaikka lähin jorpakko on 2km päässä. tosin minä pelkään noita autoja, juna radalle tippumista yms. koska tuo voi saada päähän mitä tahansa. niinkuin väittäisin että muutkin saman ikäiset pojat saattaa keksiä mitä hölmöimpiä juttuja(on nähty ja mua ärsyttää kun vanhemmat EI VAHDI lapsiaan, sit ne aiheuttaa muille vanhemmille lisätyötä)

Lähteekö hän kouluun syksyllä? Kuinka saat koulumatkat järjestettyä syksyisin ja keväisin, kun ojat ja lammikot on sulana, ja vaaranpaikkoja? Mielenkiinnosta kysyn...en pahalla. Mun 8v poikani saisi kohtauksen jos saattaisin häntä kouluun, ja olisin koulusta vastassa 3 pikkusisaren kanssa päivittäin. Ja ei kyllä rahkeet riittäisi moiseen.

mä leikin kanssa lapsena sellaisen matalan lätäkön luona, josta virtasi vesi pientä puroa pitkin. olis siihen kyllä pystynyt hukkumaankin. mutta tässä tuota vielä olen. ja ei kai vanhemmilleni tullut edes mieleen, että sinne vois hukkua. olin kyllä kuitenkin varmaan jotain kuusi, kun yksin siellä olin, en sitä nuorempana, koska se oli pihasta vähän kauempana. omiani en kullä sionne olis päästänyt

Yhteistyössä