En enää yhtään ihmettele miksi niitä lapsia hukkuu...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huhhuh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"huhhuh"

Vieras
Eilen istuin ystäväni kanssa terassilla ilta olusilla (kotona) Talon takana menee syvä oja metsän reunassa, täynnä vettä. Kohta tuli 3 lasta noin 3-4-vuotiaita leikkimään ojan viereen. Eipä aikaakaan kun yks heistä päätti mennä sinne hakemaan vettä ja sinnehän se humsahti vyötäröitä myöten. Me siinä jo sukkasillaan lähettiin meneen kohti kun ei päässy sieltä ylös. Pääsi kuiten ylös ennenkuin ehdittiin paikalle. Palattiin terassille. Lapset jatkoivat veden hakua uudestaan. Me huudettiin ja kiellettiin menemästä sinne (eivät uskoneet). Oli menny jotain 30min tätä tapahtumaa, kun vanhemmat tulevat VASTA tässä vaiheessa katsomaan pienokaisten perään. Huusin niille että yks kävi jo uimassa sielä ojassa ja mitä tekee vanhemmat: EI MITÄÄN???!!!! Sanoivat vain, että voivoivoi, ei sinne saa mennä ja lapsi jatkoi märissä vaatteissa leikkimistä.

Siis OIKEASTI helvetti mitä touhua!!!!!!

No huh! :O Onneksi olitte siellä paikalla. Täysin käsittämätöntä. Ei tuollaisia enkeleitä kokoajan oo perässä katsomassa. :( Hirvittää nämä hukkumisjutut kun itsellä taapero, joka yrittää kokoajan mennä lähiojasta vettä hakemaan.

Mä olen saanut huudot muutamilta vanhemmilta, kun olen heidän lapsiensa perään katsonut, kun nämä vanhemmat itse ovat olleet jossain muualla. Otan edelleenkin mieluummin huudot kuin katselen tyynesti lapsia, jotka mahdollisesti vaarassa ja en tee mitään. Ihmiset ovat nykyään aika välinpitämättömiä, tuntuu, että se lammikossa likaantunut ja jälleenmyyntiarvonsa kadottanut reimatecci isompi menetys kuin se, että lapsi ollut vaarassa.

Ja jälleen kerran, puhun vain omista kokemuksistani, en puhu tietystä uutisjutusta/ketjusta täällä.

Toisilla vaan puuttuu jokin suojeluvaisto/-halu.
Itse näen useita eri kauhuskenaarioita, mitä ulkoillessa saattaa tapahtua.

no, minut on haukuttu hysteeriseksi ääliöksi ja pumpulissa lapseni pitäväksi k.pääksi kun edelleenkin pidän silmällä 6v ja 5v lapsia ja en päästä heitä pihalta minnekään. Kun asuttiin rivitalossa niin naapurin emäntä oli sitä mieltä, että jo alle 3veet voi kirmata ympäri taloyhtiötä (parkkipaikkoja ja vilkas tie ihan vieressä ) ja kun sanoi, että tehkää omien kanssa ihan mitä tahansa, mutta minun muksuni pysyvät tasan minun silmien alla niin sain haukut ja mykkäkoulua ja lopulta meni välit. Nyt muutettu jo omakotitaloon ja hyvä niin!

Mä olen saanut huudot muutamilta vanhemmilta, kun olen heidän lapsiensa perään katsonut, kun nämä vanhemmat itse ovat olleet jossain muualla. Otan edelleenkin mieluummin huudot kuin katselen tyynesti lapsia, jotka mahdollisesti vaarassa ja en tee mitään. Ihmiset ovat nykyään aika välinpitämättömiä, tuntuu, että se lammikossa likaantunut ja jälleenmyyntiarvonsa kadottanut reimatecci isompi menetys kuin se, että lapsi ollut vaarassa.

Ja jälleen kerran, puhun vain omista kokemuksistani, en puhu tietystä uutisjutusta/ketjusta täällä.

Täysin samaa mieltä!

Alkuperäinen kirjoittaja toisilla viiraa päässä;23644533:
no, minut on haukuttu hysteeriseksi ääliöksi ja pumpulissa lapseni pitäväksi k.pääksi kun edelleenkin pidän silmällä 6v ja 5v lapsia ja en päästä heitä pihalta minnekään. Kun asuttiin rivitalossa niin naapurin emäntä oli sitä mieltä, että jo alle 3veet voi kirmata ympäri taloyhtiötä (parkkipaikkoja ja vilkas tie ihan vieressä ) ja kun sanoi, että tehkää omien kanssa ihan mitä tahansa, mutta minun muksuni pysyvät tasan minun silmien alla niin sain haukut ja mykkäkoulua ja lopulta meni välit. Nyt muutettu jo omakotitaloon ja hyvä niin!

Ei siis kannata rivaria haaveilla :) Oikeesti tuo on kumma, että kun vahdit ja valvot, aina joku siitäkin huomauttaa. Sitten kun et valvo, niin ei sekään hyvä. Eikös se ole alkaen 5v kun vasta jonkinlainen itsesuojelu alkaa toimia? Että ei ainakaan aiemmin ole mitään tolkkua kun ei aivot osaa kertoa, että täytyisi "pelätä" jotain. Tuskin ketään pientä lasta voi liikaa valvoa.

Tää on tällä hetkellä hyvin suuri aihe suomessa, ja kuitenkin hassua ettei jotkut vanhemmat tajua sen asian vakavuutta! Itse olen hyvin pikku tarkka lasteni suhteen ja pidän heitä koko ajan silmällä ja katson että siellä missä he ovat on myös alue turvallinen! Vaikka kuinka vanhemmat teille räyhääkin että kun katsotte lasten perään heidän puolestaan, olkaa silti itseenne tyytyväisiä.. Periaatteessa pelastitte niiden hengen kun olitte valvomassa tilannetta! Jatkakaamme kaikki toistemme perään katsomista! kun aina löytyy heitä jotka eivät välitä tippaakaan omistaan!

"vesiämpäriinkin voi hukkua"

[QUOTE="vieras";23644549]Minusta on turha sotkea sattuneita hukkumistapauksia siihen että lapsia ei olisi vahdittu.[/QUOTE]

Niin minustakin.

Ja mitä ojiin tulee, niin meidän takapihan vieressä on sellainen. Ei syvä, usein tyhjäkin. Lapsilla on ihan lupa mennä ojanviereen leikkimään ja hakemaan sieltä vettä. Näen ojan tuosta olkkarin ikkunasta, ja siihen on meidän takaovelta arviolta 7 metriä. Jos ja kun olen itse takapihassa, on matkaa enää pari metriä.

Parikin kertaa joku valistunut kansalainen on tullut häätämään lapsia sieltä pois. Ensinnäkin, he ovat jo 5 v ja 7 v. Toisekseen, se on pieni oja. Kolmanneksi, eilenkin olin itse takapihassa kun muksut jotain ojalla lutrasi siinä n. 2 m päässä, mutta eikö silti joku tullut valistamaan että pois sieltä. Ärsyttävää. Ymmärrän kyllä ap:n tilanteen ja muut tilanteet joissa kyseessä on iso oja & pienemmät lapset ilman valvontaa, mutta jos mä muksujeni kanssa ulkoilen niin enköhän mä itse saa päättää onko ojalle lupa mennä vaiko ei.

toisaalla netissä joku läheinen kertoi että joku noista hukkumistapauksista oli niin, että isä pyöräili poikansa kanssa ja sillan kohdalla poika horjahti ja tippui virtaan. Jokanen voi miettiä, miltä tuntuu isästä tossa tilanteessa kun perään ei pääse ja sitten vielä saa syyttelyä osakseen

[QUOTE="vieras";23644618]Kaikki lapset eivät ole yhtäfiksuja kuin sun täydelliset[/QUOTE]

Tai kaikki aikuiset ei ole ihan fiksuja. Lapset ulkona äidin valvonnassa, ja joku pälli tulee selittämään että hui kamala, älkää vaan menkö sen ojan lähelle.

Tottahan tuokin mitä kerroit, kaikki lapset eivät ole yhtä fiksuja kuin mun.

Niin minustakin.

Ja mitä ojiin tulee, niin meidän takapihan vieressä on sellainen. Ei syvä, usein tyhjäkin. Lapsilla on ihan lupa mennä ojanviereen leikkimään ja hakemaan sieltä vettä. Näen ojan tuosta olkkarin ikkunasta, ja siihen on meidän takaovelta arviolta 7 metriä. Jos ja kun olen itse takapihassa, on matkaa enää pari metriä.

Parikin kertaa joku valistunut kansalainen on tullut häätämään lapsia sieltä pois. Ensinnäkin, he ovat jo 5 v ja 7 v. Toisekseen, se on pieni oja. Kolmanneksi, eilenkin olin itse takapihassa kun muksut jotain ojalla lutrasi siinä n. 2 m päässä, mutta eikö silti joku tullut valistamaan että pois sieltä. Ärsyttävää. Ymmärrän kyllä ap:n tilanteen ja muut tilanteet joissa kyseessä on iso oja & pienemmät lapset ilman valvontaa, mutta jos mä muksujeni kanssa ulkoilen niin enköhän mä itse saa päättää onko ojalle lupa mennä vaiko ei.

mun mielestä tuo on aika uskaliasta. itse en antaisi. vahinkoja kun voi sattua. 5-vuotias ei todellakaan ole mikään iso.

Niin minustakin.

Entä jos sä saat sairaskohtauksen ja samalla hetkellä sun 7v kaatuu ja lyö päänsä ja hukkuu, niin pieni kuin se oja onkin, se on mahdollista :(

Niin minustakin.

Tässä tapauksessa ei ole kyse pienestä ojasta. Siinä on syvimmillään metri vettä. Sielä missä lapsi humpsahti oli puolimetriä vettä joka jyrkästi syvenee, eli oli matalimmassa kohdassa.

[QUOTE="alkup";23644648]Tässä tapauksessa ei ole kyse pienestä ojasta. Siinä on syvimmillään metri vettä. Sielä missä lapsi humpsahti oli puolimetriä vettä joka jyrkästi syvenee, eli oli matalimmassa kohdassa.[/QUOTE]

"Ymmärrän kyllä ap:n tilanteen ja muut tilanteet joissa on iso oja & pienemmät lapset ilman valvontaa".
Eli ymmärsin kyllä. Ja tarkennan vielä, että mielestäni teit erittäin oikein kun puutuit asiaan. Ikävä kyllä lasten vanhemmat ei vissiin osanneet sitä arvostaa.

Ihmettelisin jos antaisit, kun meidän takapihasta on kyse... :)

Mutta joo. Tuo oja ei eroa vesilammikosta juurikaan. Kai siihenkin voi hukkua jos kerran vesilasilliseenkin voi, mutta tosi kaukaa haettua se on kyllä.

Entäs jos lapsesi, tai lapsesi ja kaverisi leikkii siellä "lammikko ojassa" entäpäs jos he keksivät painia, entäpäs jos paini menee liian pitkälle...... Koskaan et voi tietää mitä lapsi saa päähänsä ja sit on jo se pari metriäkin ihan liian pitkä matka siihen että pelastat pikkuisen sieltä veden vaarasta! Toki voihan sitä painia ja kuristaa maallakin, mutta mutta.... Itse en antaisi, liekköpä sitten olen huono äiti! ;D

Yhteistyössä