"En ehtinyt saada kivunlievitystä synnytyksessä." Miksi? Kerro oma syysi?

  • Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Jepjep:
Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:
Alkuperäinen kirjoittaja yu:
Pitää ottaa verikoe ennen epiduraalin laittoa. tulokset kestää pari tuntia. Aina ei ehdi odotella tuloksia.
Mikähän verikoe se mahtaa olla? Tyksissä ei ainakaan tuollaista käytäntöä ole vaan epiduraalin saa kun on tarpeeksi avautunut, ilman mitään verikokeita.
Se verikoe on siis otettu jo etukäteen, jotta epiduraali voidaan antaa tarvittaessa. Ei sitä siinä tilanteessa enää ehditä ottaa ja odotella.
Siis mikä verikoe? Ei raskaudenaikana oteta kuin sukupuolitaudit ja Rh-testit ja tietty hemoglobiinia seurataan mutta noistakaan ei kyllä mikään ole sellainen mikä otettaisiin sen takia että epiduraali voitaisiin sitten pistää.
 
janna
Alkuperäinen kirjoittaja en tajuu:
MIkäs miinus se on, jos synnytys sujuu niin vauhdilla, ettei ehditä piikittää? Mä ottaisin mielelläni sellaisen synnytyksen.
No ei se tarkoita että synnytys olisi yhtään sen helpompi. Itse asiassa nopeat synnytykset saattavat olla huomattavasti rajumpia ja kivuliaampia kuin hitaat.

Mun selitys oli se, että lääkäri puhkas kalvot kun olin 5 cm auki ja alkoi laittamaan kohdunkaulan puudutusta. Ei ehtiny laittaa kun alko ponnistuttamaan ja poika synty viidessä minuutissa. Viimesimmässä synnytyksessä ois ehitty antaa vaikka mitä, mutta purin hammasta ja kestin...kohdunkaulan puudutus laitettiin ja se oli koko synnytyksen kivuliain osa vaikka ei todellakaan helppo synnytys ollu...
 
Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:
Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
mulla kyllä otettiin heti saliin mennessä pvk ja x-koe, ne on varmaan rutiinit mahdollista hätäsektiota varten. Mutta epiduraalin sain sitten kun oli tarvetta sille.
Sulla oli varmaan sitten riski että sektio tehdään koska ei noitakaan yleensä oteta, x-koe varsinkin otetaan vain jos mahdollinen verensiirto edessä.
en kyllä ite tienny että sellanen riski ois olemassa. Tuossa vilkasin vaan synnytyskertomusta ja siinä näkyy että on otettu, en ees ite muista :) synnytys eteni kai ihan normaalisti, olin parille sormelle auki synnärille mennessä.
 
Ekalla kerralla sanoin liian myöhään,että haluan epiduraalin(eikö ne annakkaan niitä pyytämättä :D )
Toisella kerralla ei keritty taaskaan,kun kaikki tapahtui niin nopsaan ja kolmannella kerralla sanoin epiduraalista heti saikulle päästyäni,mutta taas oli liian myöhäistä kun sainkin ruveta heti sinne päästyäni ponnistamaan =)
 
NM
Mulla kävi niin, että lapsivesi meni kotona mutta sairaalassa odoteltiin pitkään että kohdunsuu lähtisi avautumaan. Mitään ei tapahtunut pitkään aikaan, kunnes lopulta alkoi tapahtumaan niin rytinällä että kaikki avautui tunnissa ja tyttö oli maailmassa! Luomuna siis mentiin. Lisäksi lääkärit ja osa kätilöistä olivat hoitamassa jonkinlaista hätätilannetta (Mediheli) juuri kun avautuminen alkoi, siinä ei synnyttäjän kivunlievitys liene prioriteetti. Tyytyväinen olen silti, tuntuu hyvältä että luomunakin voi selviytyä (erityisesti koska osa kaksi on ihan pian edessä :) ) .
 
suhveli
Synnytys kesti 14h, eikä mulle pyydöistä huolimatta suostuttu antamaan epiduraalia, koska pelkäsivät avautumisen hidastuvan. Mutta kun vihdoin sain tahtoni läpi, ja tunnin valmistelujen jälkeen anestesialääkärikin saapui saliin ja istuutui jo selkäni taakse piikin kanssa, kiljahdin, että ponnistuttaa. Kätilö tsekkas tilanteen ja ilmoitti, että enää ei ehdi antaa, vaan nyt aletaan ponnistaan... pientä katkeruutta oli pari viikkoa ilmassa tästä jutusta :)
 
Peperoni
Mulla kanssa avautuminen oli niin nopeaa, että kun olin tarpeeksi auki saadakseni epiduraalin, kätilö tilasi lääkärin paikalle laittamaan vauvan päähän sen sydänäänienseurantalaitteen. Lääkäri kun alkoi laittaa sitä, niin olin 9 senttiä auki ja alettiin ponnistaa. Tämä oli mun ensimmäinen synnytys ja kahteen seuraavaan en ole epiduraalia pyytänyt, koska tiedän nyt jo pärjääväni ilokaasun voimalla:)
 
mulla kyllä väheni supistukset kun sain epiduraalin ja niitä pitikin sitte vauhditella. Mutta muuten oon tyytyväinen kyllä siihen että sen sain. Taivas aukesi kun se alko vaikuttamaan ja kivut katosivat :)

ja onko tuossa jotain sääntöä sitten että pitää olla niin ja niin paljon auki ennen kun epin voi saada? tästä synn.kertomuksesta kun katson niin ite oon ollu n. 4cm auki.
 
Kuukkeli
Kuopuksen synnytys eteni suht vauhdikkaasti - jo kotona tunsin, että supistukset tuntuivat vievän asiaa eteenpäin hyvää vauhtia. Olin yhtä kipeä, kuin aiemmissakin synnytyksissä, mutta kipu tuntui hiukan erilaiselta. Olinkin sitten synnytyssaliin päästessäni jo 7 cm auki ja heti kätilö sanoi hyvästit epiduraalille. Synnytys sujui hienosti ja siitä jäi todella hyvä mieli. Toiveissani on, että kohta syntyvän neljännenkin synnyttäisin ilman epiduraalia - on todella vapauttavaa olla ilman piuhoja sun muita!

Itselläni epiduraali tehosi esikoisen synnytyksessä, mutta toisen lapsen kohdalla en huomannut mitään vaikutusta - ja "sidottuna" olo ei tuntunut mukavalta.
 
noo
Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
niin, ja miten muilla, ettekö ole päässeet enää jalkeille epiduraalin jälkeen? itse kyllä kävin vielä epin jälkeenkin pari kertaa kävellen vessassa.
En tosiaan halunnut enää nousta. Epi ei auttanut yhtään ja en voinu kuvitella nousevani. Katetroivat ennen ponnistusvaihetta.
 
niin no
Mä en ehtinyt epiduraalia, en kohdunsuun puudutteita, en rakkuloita, en kipupiikkiä, en edes ilokaasua. Olin 2 cm auki sairaalaan mennessä ja kaikki kivunlievitys olisi kelvannut. Epiduraalia ei kätilö siinä vaiheessa oikein suositellut. Kipupiikkiä tarjosi, mut vauvan sykkeet estivät sen. Lupasi puudutteen kohdunsuulle, mut kun päästiin saliin ja lääkäri tuli antamaan puudutteen, niin sanoi puhkaisevansa kalvot ja sit antaa, mut käskikin aloittamaan ponnistamisen, et olinkin jo täysin auki. 1 supistus kalvojen puhkaisun jälkeen ja sit ponnistamaan vain..
 
Alkuperäinen kirjoittaja minä vaan:
Voi muuten saada epiduraalin vaikka ei olisi juurikaan avautunut. Itse olin ns. sormelle auki kun sain epiduraalin, tosin säännölliset supparit (oksitosiinilla tehdyt) supparit olivat kestäneet jo 10h
Minulle ei annettu vastaavassa tilanteessa. Ja loppujen lopuksi hyvä niin, koska synnytys ei oikeasti ollutkaan käytössä, koska kun oksitosiini otettiin pois (sektiopäätöksen johdosta) minulle tuli 2 oma-alkuista supistusta tunnissa...
 
Alkuperäinen kirjoittaja noo:
Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
niin, ja miten muilla, ettekö ole päässeet enää jalkeille epiduraalin jälkeen? itse kyllä kävin vielä epin jälkeenkin pari kertaa kävellen vessassa.
En tosiaan halunnut enää nousta. Epi ei auttanut yhtään ja en voinu kuvitella nousevani. Katetroivat ennen ponnistusvaihetta.
no tämän ymmärrän mutta kun olen saanut sellaisen käsityksen että epiduraalin jälkeen ei ole päästetty jalkeille tms. kun moni sanoo ettei ole halunnut tulla "sidotuksi" sänkyyn tms.
 
v
Minä en saanu epiduraalia enkä spinaalia, vaikka olin kovasti niitä toivonut, siitä syystä että vedet ei olleet menneet?!?! Otti päähän aika paljon, kun sen takia oli tultu sairaalaan ajoissa että ehtisi jotain muutakin saada kun sitä ilokaasua.
 
noo
Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
Alkuperäinen kirjoittaja noo:
Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
niin, ja miten muilla, ettekö ole päässeet enää jalkeille epiduraalin jälkeen? itse kyllä kävin vielä epin jälkeenkin pari kertaa kävellen vessassa.
En tosiaan halunnut enää nousta. Epi ei auttanut yhtään ja en voinu kuvitella nousevani. Katetroivat ennen ponnistusvaihetta.
no tämän ymmärrän mutta kun olen saanut sellaisen käsityksen että epiduraalin jälkeen ei ole päästetty jalkeille tms. kun moni sanoo ettei ole halunnut tulla "sidotuksi" sänkyyn tms.
Olin niin kipee, että sama vaikka olis sidottu. Onneksi aukes nopeesti. Ikinä en enää ota epiduraalia, synnytyksen ainoa pettymys. Pitikin suostua....
 
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Minä en saanu epiduraalia enkä spinaalia, vaikka olin kovasti niitä toivonut, siitä syystä että vedet ei olleet menneet?!?! Otti päähän aika paljon, kun sen takia oli tultu sairaalaan ajoissa että ehtisi jotain muutakin saada kun sitä ilokaasua.
jänniä nämä erot käytännöissä...

mä sain epin kun olin n. 4cm auki, vesien menosta ei tietoakaan. Vedet meni n. 15min ennen kuin tyttö syntyi, 6h epiduraalin laitosta.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Minä en saanu epiduraalia enkä spinaalia, vaikka olin kovasti niitä toivonut, siitä syystä että vedet ei olleet menneet?!?! Otti päähän aika paljon, kun sen takia oli tultu sairaalaan ajoissa että ehtisi jotain muutakin saada kun sitä ilokaasua.
Onpa sulla ollet asiantuntemattomat kätilöt! Epiduraali voidaan kyllä antaa kunhan syunnytys on kunnolla käynnissä, oli vedet menneet tai ei. Rajana taitaa olla että katsotaan sýnnytyksen olevan kunnolla käynnissä se, että on vähintään 3 cm auki ja supistelee säännöllisesti.

 

Yhteistyössä