"En ehtinyt saada kivunlievitystä synnytyksessä." Miksi? Kerro oma syysi?

  • Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
minä vaan
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja minä vaan:
Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:
Alkuperäinen kirjoittaja yu:
Pitää ottaa verikoe ennen epiduraalin laittoa. tulokset kestää pari tuntia. Aina ei ehdi odotella tuloksia.
Mikähän verikoe se mahtaa olla? Tyksissä ei ainakaan tuollaista käytäntöä ole vaan epiduraalin saa kun on tarpeeksi avautunut, ilman mitään verikokeita.
Voi muuten saada epiduraalin vaikka ei olisi juurikaan avautunut. Itse olin ns. sormelle auki kun sain epiduraalin, tosin säännölliset supparit (oksitosiinilla tehdyt) supparit olivat kestäneet jo 10h
Kiva kun joku saa epiduraalin ajoissa. Itse en saanut vaikka kuinka anelin, koska olin vain kahdelle sormelle auki ja vihdoin viimein kun sen sain, eli olin kolme senttiä auki, niin takana oli lähes vuorokauden kestäneet omat supistukset -ne vielä kestikin jotenki. -Plus siihen vielä 17tuntia "käynnistettyjä supistuksia" ja ne oli yhtä helvettiä.

Toista lasta vois miettiäkkin jos ei tarviis tuollasta kahden päivän tuskaa kestää.
Juu olihan se kiva että sai "ajoissa". Ainut vaan että ei vaan jostain syystä auttanut. Jalat meni kyllä alta, mutta muuta puudutusta ei sitten juuri ollutkaan. Niin ja synnytys kesti kokonaisuudessaan 36h. Mulla meni vedet itsellään, mutta yhtään supistusta ei tullut ilman oksitosiinia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja dfdf:
Esikoista synnyttäessäni olin 6-7 cm auki sairaalaan mennessä ja sanottiin, ettei enää ehditä antamaan epiduraalia. Hyvin olisi ehditty, koska pelkkä ponnistusvaihe kesti yli 1,5 tuntia.

Kakkosta saadessa oli 9 cm auki ja lapsi syntyi alle puolessa tunnissa sairaalaan tulon jälkeen. Silloin sanottiin, että jos olisi ollut vaikkapa 7-8 cm auki, niin olisi ehditty antamaan epiduraali tai spinaali.

Kusetuksen makua oli ekassa synnytyksessä. Kyseessä Kätilöopisto Helsingissä, joten lääkäreitä varmasti paikalla myös yöllä. Toisessa ei tosiaankaan olisi ehtinyt.
ponnistamisesta puheen ollen... mulla loppu se epin lääke vähän ennen kun alkoi ponnistuttamaan ja kätilö sanoi että loppuikin sopivasti, enempää ei laiteta. Että ponnistaessa ei sitte siitä epistä enää ollu iloa.
 
tytyx
en osannut/tajunnut pyytää heti ku tulin sairaalaan ja sit ku kivut oli järkyt, niin kätilö sanoi et joko kestät nämä ja synnytys etenee reippaasti tai sit otat kivunlievitystä ja homma stoppaa tuntikausiksi. Niinpä sitten synnytin ja koin kauheimmat ruumiilliset kivut mitä ikinä oon voinut kuvitella, traumat jäi, seuraava syntyi vasta 7 v myöhemmin hätäsektiolla.
 
ei ikinä enää
kätilö ei uskonut että tarvitsen epiduraalia vielä vaikka pyytelin ja anelin.. :( sisätutkimuksen jälkeen totes vaan että hups, tää on jo 10 cm auki, voit alkaa ponnistaa! ARGH!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ei ikinä enää:
kätilö ei uskonut että tarvitsen epiduraalia vielä vaikka pyytelin ja anelin.. :( sisätutkimuksen jälkeen totes vaan että hups, tää on jo 10 cm auki, voit alkaa ponnistaa! ARGH!
Mulla sama, olin ensisynnyttäjä ja ollut salissa pari tuntia, kätilö vaan kaikessa rauhassa kirjaili mun tietojani eikä pitänyt kiirettä sisätutkimuksen kanssa. Sit kun katsottiin niin oho, 10cm auki ja vauva syntyy kohta...
 
niiu
Ei sitä ehditty aikeista huolimatta laittaa.. Olin kylvyssä noin 30 min ja sinä aikana olinkin sitten avautunut 3 cm ->10 cm ja kun kätilö rupesi katsomaan tilannetta että tilaa lääkärin puudutteen laittamaan, totesi vain että ei tässä enää mitään ehditä. No, poika olikin sitten 13 minuutissa maailmassa :)
 
Kuopuksen kanssa lievitykset jäi vajaaseen puoleen tuntiin ilokaasun hönkimistä-olin jo 7cm auki kun sairaalaan mentiin ja ehdittiin olla synnärillä aika tarkalleen 1h10min kun tyttö oli syntynyt. Kokemuksena todella hyvä esikoisen synnytykseen verrattuna, jossa sain epiduraalin kun paikat n.5cm auki-epiduraalista apua nolla, päinvastoin kivut pahenivat huomattavasti kun piti maata aloillaan sen laiton ja lisäannoksen jälkeen. Puudutti ainoastaan toisen reiden. Kun olisin saanut taas nousta jaloilleni , olinkin sitten jo niin kipeä etten kyennyt muuhun kuin makaamiseen...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja dfdf:
Esikoista synnyttäessäni olin 6-7 cm auki sairaalaan mennessä ja sanottiin, ettei enää ehditä antamaan epiduraalia. Hyvin olisi ehditty, koska pelkkä ponnistusvaihe kesti yli 1,5 tuntia.

Kakkosta saadessa oli 9 cm auki ja lapsi syntyi alle puolessa tunnissa sairaalaan tulon jälkeen. Silloin sanottiin, että jos olisi ollut vaikkapa 7-8 cm auki, niin olisi ehditty antamaan epiduraali tai spinaali.

Kusetuksen makua oli ekassa synnytyksessä. Kyseessä Kätilöopisto Helsingissä, joten lääkäreitä varmasti paikalla myös yöllä. Toisessa ei tosiaankaan olisi ehtinyt.
Kättärillä tuo puudutusten pihtaaminen on yleistä- en synnyttäisi siellä vaikka maksettaisiin :( . Olen kuullut monia tarinoita siitä. Pahimmassa tapauksessa synnyttäjä virunut hirveissä tuskissa tuntikausia- ja sai muuten tapauksestaan potilavahinkokeskuksesta korvausta koska kivun hoito oli niin perseellään että jäi psyykkiset traumat joita pitänyt hoitaa terapiassa.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Lapsi syntyi muutama minuutti sen jälkeen, kun tulin synnärin ovista sisälle. Matkaa synnärille ei ollut kun pari kilsaa, mutta kun synnytys eteni niin vauhdilla ettei olis mitenkään voinut lähteä aiemmin edes laitokselle.

Ja nopeassa synnytyksessä ainoa miinuspuoli on se, ettei oma pää ehdi mukaan.
Ja mä sentään olin jo samassa sairaalassa sisällä ja silti en meinannut ehtiä saliin vaan vauva meinasi syntyä hissiin . Tuli vähän kiire... Silti piti vielä väitellä kätilön kanssa että "ei vauva vielä voi syntyä, kun ei muutkaan ole näin nopeesti tulleet" :snotty:
 
kaksosmamma
Ei ehtinyt, sairaalassa vastaanottotutkimuksessa 9cm auki ja kun saliin päästiin niin 10cm auki. Meni ihan luomuna kun en ilokaasuakaan tajunnut pyytää. Tosin olin jo 6cm auki muutamaa päivää ennen synnytystä, joten varsinainen avautumisvaihe meni kotona aika nopeasti jyväpussin ja lämpimän suihkun avulla. Pelkäsin vielä sairaalaan ajaessa että ollaan lähdetty liian ajoissa kun kertaalleen oltiin jo käyty turhaan :)
 
iina
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ei ikinä enää:
kätilö ei uskonut että tarvitsen epiduraalia vielä vaikka pyytelin ja anelin.. :( sisätutkimuksen jälkeen totes vaan että hups, tää on jo 10 cm auki, voit alkaa ponnistaa! ARGH!
Mulla sama, olin ensisynnyttäjä ja ollut salissa pari tuntia, kätilö vaan kaikessa rauhassa kirjaili mun tietojani eikä pitänyt kiirettä sisätutkimuksen kanssa. Sit kun katsottiin niin oho, 10cm auki ja vauva syntyy kohta...
Mulla vähän sama juttu. Tosin niin etten ite tajunnu pyytää ja 2 tunnin kivunhuutijen jälkeen kätilö alkoi miettimään puudutteita, mut ne ei onnistuneet kun synnytys oli jo edennyt niin pitkälle. Ja mä en tajunnu pyytää, kun luulin että ei se synny vuorokauteen kuitenkaan. Luomuna mentiin ja kokonaiskestoksi merkattiin 5 h, josta ponnistusta 1 h.
 
max
Täällä 90% vastaajista puhuu en ehtinyt saamaan EPIDURAALIA, ei se ole ainoa kivunlievitys... :eek: SPINAALI laitetaan kun auki on n.7cm, miksi moni ei sitä ole saanut?
KOHDUNKAULAPUUDUTE on kivunlievitys, ettekö ole saaneet sitäkään? ILOKAASUKIN on kivunlievitystä.. tollot..
 

Yhteistyössä