"En ehtinyt saada kivunlievitystä synnytyksessä." Miksi? Kerro oma syysi?

  • Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
pohjantähdenalla
Kakkonen syntyi 1h40min kerkesin olla sairaalassa n.20min,kun poika oli jo syntynyt ja tämä neljäs tulikin sitte 3h40min (istukan irrotus kesti n.20min ) muuten kahden muun aika spinaali ollut riittävä,kun synnytyksien pituudet sen verran lyhyet.
 
v
Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Minä en saanu epiduraalia enkä spinaalia, vaikka olin kovasti niitä toivonut, siitä syystä että vedet ei olleet menneet?!?! Otti päähän aika paljon, kun sen takia oli tultu sairaalaan ajoissa että ehtisi jotain muutakin saada kun sitä ilokaasua.
jänniä nämä erot käytännöissä...

mä sain epin kun olin n. 4cm auki, vesien menosta ei tietoakaan. Vedet meni n. 15min ennen kuin tyttö syntyi, 6h epiduraalin laitosta.
Luulisin että tuo kätilö ihan kusetti vaan, että sitä ei voi saada. Täällä meillä päin on melkoisen yleistä että ei tuota saa vaikka kuinka pyytää, ainakin mitä kavereiden kanssa ollaan puhuttu.

Syy oli siis se että jos kalvot puhkaisee niin napanuora voi luiskahtaa ulos. No sain sitten kuitenkin kohdunkaulapuudutuksen ja silloinkin puhkaistiin kalvot, että se siitä selityksestä. Siksi tulikin tunne että kusetusta oli ilmassa.
 
noo
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Minä en saanu epiduraalia enkä spinaalia, vaikka olin kovasti niitä toivonut, siitä syystä että vedet ei olleet menneet?!?! Otti päähän aika paljon, kun sen takia oli tultu sairaalaan ajoissa että ehtisi jotain muutakin saada kun sitä ilokaasua.
jänniä nämä erot käytännöissä...

mä sain epin kun olin n. 4cm auki, vesien menosta ei tietoakaan. Vedet meni n. 15min ennen kuin tyttö syntyi, 6h epiduraalin laitosta.
Luulisin että tuo kätilö ihan kusetti vaan, että sitä ei voi saada. Täällä meillä päin on melkoisen yleistä että ei tuota saa vaikka kuinka pyytää, ainakin mitä kavereiden kanssa ollaan puhuttu.

Syy oli siis se että jos kalvot puhkaisee niin napanuora voi luiskahtaa ulos. No sain sitten kuitenkin kohdunkaulapuudutuksen ja silloinkin puhkaistiin kalvot, että se siitä selityksestä. Siksi tulikin tunne että kusetusta oli ilmassa.
Miksi ihmeessä epiduraaliin tai spinaaliin kalvot pitäs puhkaista? Kohdunkaulapuudutukseen kyllä puhkaistaan.
 
vieras
Mulla alkoi kolmannen lapsen synnytys supistuksilla ja mentiin sairaalalle, sielä supistukset loppui ja alettiin ultraamaan lasta ja huomattiin, että se oli alle 2kg vaikka oli lähes täysiaikainen ---> synnytys käynnistettiin uudestaan. Lääkäri soitti juuri anestesialääkäriä paikalle laittamaan epiduraalia, kun ylilääkäri huusi: "Ei tänne mitään epiduraalia ehditä tilaamaan, sukat jalkaan ja ponnistamaan!" :D 2min päästä syntyi pienen pieni poika :)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mulla alkoi kolmannen lapsen synnytys supistuksilla ja mentiin sairaalalle, sielä supistukset loppui ja alettiin ultraamaan lasta ja huomattiin, että se oli alle 2kg vaikka oli lähes täysiaikainen ---> synnytys käynnistettiin uudestaan. Lääkäri soitti juuri anestesialääkäriä paikalle laittamaan epiduraalia, kun ylilääkäri huusi: "Ei tänne mitään epiduraalia ehditä tilaamaan, sukat jalkaan ja ponnistamaan!" :D 2min päästä syntyi pienen pieni poika :)
Ja lisätäänpä vielä, että ehdin olla aivan älyttömän kipeä, kun kohdunsuu avautui niin älyttömän nopeasti 8cm alle puolessa tunnissa... välillä pyörtyilin :|
 
v
Alkuperäinen kirjoittaja noo:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Minä en saanu epiduraalia enkä spinaalia, vaikka olin kovasti niitä toivonut, siitä syystä että vedet ei olleet menneet?!?! Otti päähän aika paljon, kun sen takia oli tultu sairaalaan ajoissa että ehtisi jotain muutakin saada kun sitä ilokaasua.
jänniä nämä erot käytännöissä...

mä sain epin kun olin n. 4cm auki, vesien menosta ei tietoakaan. Vedet meni n. 15min ennen kuin tyttö syntyi, 6h epiduraalin laitosta.
Luulisin että tuo kätilö ihan kusetti vaan, että sitä ei voi saada. Täällä meillä päin on melkoisen yleistä että ei tuota saa vaikka kuinka pyytää, ainakin mitä kavereiden kanssa ollaan puhuttu.

Syy oli siis se että jos kalvot puhkaisee niin napanuora voi luiskahtaa ulos. No sain sitten kuitenkin kohdunkaulapuudutuksen ja silloinkin puhkaistiin kalvot, että se siitä selityksestä. Siksi tulikin tunne että kusetusta oli ilmassa.
Miksi ihmeessä epiduraaliin tai spinaaliin kalvot pitäs puhkaista? Kohdunkaulapuudutukseen kyllä puhkaistaan.
Hah, arvasinkin siis ihan oikein että kusetti vaan. Oltiin siis sairaalassa ihan ajoissa, olin sillon auki tuon 3 senttiä ja laittoivat vaan kaupungille kävelemään että ei se vielä synny, vaikka 3 aikaisempaa synnytystä oli ollut nopeita. Eli oisin ihan hyvin ehtinyt saada epiduraalin ja tuon spinaalinkin, kun kerran tultiin takasin sairaalaan ja siitä pari tuntia niin tyttö syntyi. Eli ei vaan halunnut antaa mitään muuta kun sitä hemmetin ilokaasua.

 
pohjantähdenalla
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mulla alkoi kolmannen lapsen synnytys supistuksilla ja mentiin sairaalalle, sielä supistukset loppui ja alettiin ultraamaan lasta ja huomattiin, että se oli alle 2kg vaikka oli lähes täysiaikainen ---> synnytys käynnistettiin uudestaan. Lääkäri soitti juuri anestesialääkäriä paikalle laittamaan epiduraalia, kun ylilääkäri huusi: "Ei tänne mitään epiduraalia ehditä tilaamaan, sukat jalkaan ja ponnistamaan!" :D 2min päästä syntyi pienen pieni poika :)
Ja lisätäänpä vielä, että ehdin olla aivan älyttömän kipeä, kun kohdunsuu avautui niin älyttömän nopeasti 8cm alle puolessa tunnissa... välillä pyörtyilin :|
Tiedän tunteen,mutta kivut unohtuvat kun saa rakkaan lapsensa rinnan päälle :heart:
 
vieras
Ite sain esikoisesta epiduraalin, kuopuksesta en ehtinyt saada tai olisin tuskin halunnutkaan mitään, kun alkoi ponnistuttaa jo heti synnytysvastaanotolle tultua. Siitä sitten vauhdilla kärrättiin johonkin, saleja ei tuntunut olevan vapaana ja itse asiassa ponnistutti niin paljon, että en olisi välittänyt, vaikkei ikinä olisi löytynytkään. Syitä kyselit, että miksi, niin mulla varmaan kupuoksesta siksi, että päätin selviytyä kotona avautumisvaiheessa mahdollisimman pitkälle esim. ääntä ja lantion liikuttelua supistuksen tullessa kivunhallintakeinona käyttäen. Oli varmaan vähän odotettua tehokkaampaa mun kotikivunlievitys :D Mutta koska loppu hyvin, niin muistona oikein ihana ja ennen kaikkea jotenkin "itse hallittu" synnytys. (Toisin kuin esikoinen, jolla oli napis kaulan ympärillä ja synnytyksessä alkoi tulla itselle huoli, kun mun yli puhuttiin kertomatta, mistä on kyse)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja pohjantähdenalla:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mulla alkoi kolmannen lapsen synnytys supistuksilla ja mentiin sairaalalle, sielä supistukset loppui ja alettiin ultraamaan lasta ja huomattiin, että se oli alle 2kg vaikka oli lähes täysiaikainen ---> synnytys käynnistettiin uudestaan. Lääkäri soitti juuri anestesialääkäriä paikalle laittamaan epiduraalia, kun ylilääkäri huusi: "Ei tänne mitään epiduraalia ehditä tilaamaan, sukat jalkaan ja ponnistamaan!" :D 2min päästä syntyi pienen pieni poika :)
Ja lisätäänpä vielä, että ehdin olla aivan älyttömän kipeä, kun kohdunsuu avautui niin älyttömän nopeasti 8cm alle puolessa tunnissa... välillä pyörtyilin :|
Tiedän tunteen,mutta kivut unohtuvat kun saa rakkaan lapsensa rinnan päälle :heart:
Kyllä se kipu vaan äkkiä unohtuu... meillä kipu vaan vaihtui huoleksi, kun poika kiidätettiin lastenosastolle. 2,5h istuttiin ja odotettiin, eikä kukaan kertonut mitään :| Onneksi pienikokoisuuteen löytyi syy, iso infarkti istukassa ja poika on onneksi ihan terve :D
 
Äitikin
1.kerta: Sunnuntai kättärillä, 1 anestesialääkäri paikalla ja operaatiossa. Kun vihdoin paikalle niin jo ponnistettiin täyttä häkää.
2. kerta: Auki 3 senttiä sairaalaan tullessa, puudutusta suunniteltaessa muutama min myöhemmin jo kokonaan.
3. kerta: Auki 9cm sairaalaan tullessa, kätilö totesi että ehdittäiskö vielä kävelemään tuonne synnytyssaliin..

 
vieras
ekalta kun menin sairaalaan, olin sormelle auki. olin tunnin käyrällä ja katottiin uudestaan niin olin 5cm auki-> siitä suoraan saliin, olin jo 8cm auki.

toiselta olin sairaalaan mennessä 5cm auki, puhkastiin kalvot että saatiin supistukset ja kätilö sano että tässä enää mitään ehi saamaan kun ekakin tuli niin nopeesti. 2t puhkasusta syntyi vauva.

kolmannelta jäin osastolle yöksi että aamulla käynnistetään. Supistukset alkoikin jo illalla. Kun alko olemaan kipeitä ja suht säännöllisiä, tarkastettiin paikat, olin taas 5cm auki-> saliin eikä taaskaan ehdi kuulema saada mitään. puoltoista tuntia tuosta 5:stä sentistä niin vauva synty.
 
Sanoin, et haluan sen vasta sitten kun kivut on niin kovia, etten muuten kestä. Kun pyysin sitten sitä epiduraalia, ni anestesialääkäri (täällä iltakymmenen jälkeen vain yksi nukkumatti sairaalassa) oli teholla laittamassa uneen teinijuoppoa, joka oli ajanut autonsa tolppaan. Kun se kerkesi synnärille takaisin, ni kätilö totes, ettei ehdi enää, olin 9 cm auki.

Loppuviimeksi olin kovin tyytyväinen, ettei ehtinyt sitä laittamaan.
 
sama
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ekalta kun menin sairaalaan, olin sormelle auki. olin tunnin käyrällä ja katottiin uudestaan niin olin 5cm auki-> siitä suoraan saliin, olin jo 8cm auki.

toiselta olin sairaalaan mennessä 5cm auki, puhkastiin kalvot että saatiin supistukset ja kätilö sano että tässä enää mitään ehi saamaan kun ekakin tuli niin nopeesti. 2t puhkasusta syntyi vauva.

kolmannelta jäin osastolle yöksi että aamulla käynnistetään. Supistukset alkoikin jo illalla. Kun alko olemaan kipeitä ja suht säännöllisiä, tarkastettiin paikat, olin taas 5cm auki-> saliin eikä taaskaan ehdi kuulema saada mitään. puoltoista tuntia tuosta 5:stä sentistä niin vauva synty.
niin ja tuon toisen kohdalla vaatimalla vaadin jotain ja kätilö lähtikin sitä hakemaan mutta kun pääsi ovesta pihalle, niin piti soittaa perään että nyt se tulee :D
 
Mä olen jälkeenpäin todennut että kakkosesta olisin kyllä ehtinyt saamaan puudutuksen jos kätilö olis sen antanut, siis pistäny asiaa eteenpäin. Poika syntyi 2h3minuutissa, tästä 8min. oli ponnistusta, oltiin ajoissa sairaalassa (ennenkuin synnytys oli täysin edes alkanut) mutta kätilö oli alusta alkaen puudutusvastainen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja noo:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Minä en saanu epiduraalia enkä spinaalia, vaikka olin kovasti niitä toivonut, siitä syystä että vedet ei olleet menneet?!?! Otti päähän aika paljon, kun sen takia oli tultu sairaalaan ajoissa että ehtisi jotain muutakin saada kun sitä ilokaasua.
jänniä nämä erot käytännöissä...

mä sain epin kun olin n. 4cm auki, vesien menosta ei tietoakaan. Vedet meni n. 15min ennen kuin tyttö syntyi, 6h epiduraalin laitosta.
Luulisin että tuo kätilö ihan kusetti vaan, että sitä ei voi saada. Täällä meillä päin on melkoisen yleistä että ei tuota saa vaikka kuinka pyytää, ainakin mitä kavereiden kanssa ollaan puhuttu.

Syy oli siis se että jos kalvot puhkaisee niin napanuora voi luiskahtaa ulos. No sain sitten kuitenkin kohdunkaulapuudutuksen ja silloinkin puhkaistiin kalvot, että se siitä selityksestä. Siksi tulikin tunne että kusetusta oli ilmassa.
Miksi ihmeessä epiduraaliin tai spinaaliin kalvot pitäs puhkaista? Kohdunkaulapuudutukseen kyllä puhkaistaan.
Mulle sanottiin poikaa synnyttäessa, ettei epiä saa ennenkuin on kalvot puhkastu, niinpä odotettiin lääkäriä, puhkas kalvot ja laitto käyrän päähän, sitte aestesialääkäri laitto epin.. Mut kävelemään en olis päässy, koska epi oli mulla jatkuvana pumpussa, tosin eipä mun jalatkaan olis kantanu.. :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja mammaliii:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja noo:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Minä en saanu epiduraalia enkä spinaalia, vaikka olin kovasti niitä toivonut, siitä syystä että vedet ei olleet menneet?!?! Otti päähän aika paljon, kun sen takia oli tultu sairaalaan ajoissa että ehtisi jotain muutakin saada kun sitä ilokaasua.
jänniä nämä erot käytännöissä...

mä sain epin kun olin n. 4cm auki, vesien menosta ei tietoakaan. Vedet meni n. 15min ennen kuin tyttö syntyi, 6h epiduraalin laitosta.
Luulisin että tuo kätilö ihan kusetti vaan, että sitä ei voi saada. Täällä meillä päin on melkoisen yleistä että ei tuota saa vaikka kuinka pyytää, ainakin mitä kavereiden kanssa ollaan puhuttu.

Syy oli siis se että jos kalvot puhkaisee niin napanuora voi luiskahtaa ulos. No sain sitten kuitenkin kohdunkaulapuudutuksen ja silloinkin puhkaistiin kalvot, että se siitä selityksestä. Siksi tulikin tunne että kusetusta oli ilmassa.
Miksi ihmeessä epiduraaliin tai spinaaliin kalvot pitäs puhkaista? Kohdunkaulapuudutukseen kyllä puhkaistaan.
Mulle sanottiin poikaa synnyttäessa, ettei epiä saa ennenkuin on kalvot puhkastu, niinpä odotettiin lääkäriä, puhkas kalvot ja laitto käyrän päähän, sitte aestesialääkäri laitto epin.. Mut kävelemään en olis päässy, koska epi oli mulla jatkuvana pumpussa, tosin eipä mun jalatkaan olis kantanu.. :D
no on kyllä jännä. Mulle ei kukaan ees puhunu että puhkastaisiin. Pumpussa mullaki oli se epi ja mä otin tippatelineen mukaan sinne vessaan :) Mulla kanto jalat ihan hyvin, ei ongelmaa. Ja kivut helpotti lähes kokonaan. Mulla tais vaan se epiduraali vaikuttaa just mahdollisimman parhaalla tavalla :)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja minä vaan:
Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:
Alkuperäinen kirjoittaja yu:
Pitää ottaa verikoe ennen epiduraalin laittoa. tulokset kestää pari tuntia. Aina ei ehdi odotella tuloksia.
Mikähän verikoe se mahtaa olla? Tyksissä ei ainakaan tuollaista käytäntöä ole vaan epiduraalin saa kun on tarpeeksi avautunut, ilman mitään verikokeita.
Voi muuten saada epiduraalin vaikka ei olisi juurikaan avautunut. Itse olin ns. sormelle auki kun sain epiduraalin, tosin säännölliset supparit (oksitosiinilla tehdyt) supparit olivat kestäneet jo 10h
Kiva kun joku saa epiduraalin ajoissa. Itse en saanut vaikka kuinka anelin, koska olin vain kahdelle sormelle auki ja vihdoin viimein kun sen sain, eli olin kolme senttiä auki, niin takana oli lähes vuorokauden kestäneet omat supistukset -ne vielä kestikin jotenki. -Plus siihen vielä 17tuntia "käynnistettyjä supistuksia" ja ne oli yhtä helvettiä.

Toista lasta vois miettiäkkin jos ei tarviis tuollasta kahden päivän tuskaa kestää.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
no on kyllä jännä. Mulle ei kukaan ees puhunu että puhkastaisiin. Pumpussa mullaki oli se epi ja mä otin tippatelineen mukaan sinne vessaan :) Mulla kanto jalat ihan hyvin, ei ongelmaa. Ja kivut helpotti lähes kokonaan. Mulla tais vaan se epiduraali vaikuttaa just mahdollisimman parhaalla tavalla :)
Mulla lähti tosiaan kivut, mutta myös tunto.. :D Kaipa ne sitte meinas, ettei ainakaan synnytys pysähtyis siihen epiin ja sen vuoksi puhkas kalvot.. Kun mulla tuli supistukset joku 10 minuutin välein vielä siinä vaiheessa ja 6cm kuitenkin olin auki..
 
maniokki
Olin 4cm auki kun mentiin saliin tarkoituksena että puudutus laitetaan. Kalvot puhkaistiin ja tippa käteen ja sitten odottelemaan lääkäriä, kun alkoikin ponnistuttaa; olinkin auennut huippunopeasti täysin auki ja aloin ponnistamaan.
 
Martta
Minulla oli koko raskauden ajan hepariinilääkitys, koska kuuluin aiemmin sairastetun keuhkoveritulpan vuoksi riskiryhmään. Tuon hepariinin takia en saanut epiduraalia, ilokaasua sentään. Ja tuo "ehtiminen" on siinä mielessä aiheellinen, että koska synnytys käynnistettiin, lääkärit eivät odottaneet sen etenevän niin nopeasti, muuten eivät olisi antaneet täyttä hepariiniannosta sinä päivänä ja olisin voinut saada puudutuksen.
 
dfdf
Esikoista synnyttäessäni olin 6-7 cm auki sairaalaan mennessä ja sanottiin, ettei enää ehditä antamaan epiduraalia. Hyvin olisi ehditty, koska pelkkä ponnistusvaihe kesti yli 1,5 tuntia.

Kakkosta saadessa oli 9 cm auki ja lapsi syntyi alle puolessa tunnissa sairaalaan tulon jälkeen. Silloin sanottiin, että jos olisi ollut vaikkapa 7-8 cm auki, niin olisi ehditty antamaan epiduraali tai spinaali.

Kusetuksen makua oli ekassa synnytyksessä. Kyseessä Kätilöopisto Helsingissä, joten lääkäreitä varmasti paikalla myös yöllä. Toisessa ei tosiaankaan olisi ehtinyt.
 

Yhteistyössä