En anna D-vitamiinia vauvalle

  • Viestiketjun aloittaja Hilppatäti
  • Ensimmäinen viesti
?????!!!!!!
Suomessa ja muissakin maissa 40. leveysasteen pohjoispuolella väestö potee piilevää D-vitamiinin puutetta, joka vaikuttaa haitallisesti terveyteen. Merkittävin riskiryhmä ovat lapset. Johns Hopkinsin sairaalan uusi tutkimus viittaa siihen, että lasten ja nuorten D-vitamiinin puute voi lisätä riskiä sairastua diabetekseen ja sydäntauteihin. Amerikan lastenlääkäriyhdistys vaati äskettäin lasten D-vitamiinin saantisuosituksen kaksinkertaistamista. Suomessa vielä ihmetellään, koska virallisella suosituksella (7,5µg / vrk), jota ei saa kuin n. puolet kansasta EI estetä edes osteoporoosia.

Tämä on todettu jo vuonna 2006



http://www.mediuutiset.fi/uutisarkisto/article123043.ece



Jekovit ja Devitol ovat lääketehdas Orionin valmisteita, joten ihan normaalia että niitä vielä on markkinoilla ja niitä suositellaan terveydenhoitoalalla.

 
Hilppa vaan
No enkä ole välinpitämätön. Tietämätön ehkä. Siinä mielessä provoilin että en pyydellyt anteeksi tai mitään hienovaraista. Halusin saada piiskaa, koska vain sillä tajuan jotain. Kiitoksia kaikille tasapuolisesti, nyt tiiän mitä d-vitskut ja niiden tarpeellisuus on! Eipä noista paljon neuvoloissakaan saarnata.
 
HUH HUH
Alkuperäinen kirjoittaja Hilppa vaan:
No enkä ole välinpitämätön. Tietämätön ehkä. Siinä mielessä provoilin että en pyydellyt anteeksi tai mitään hienovaraista. Halusin saada piiskaa, koska vain sillä tajuan jotain. Kiitoksia kaikille tasapuolisesti, nyt tiiän mitä d-vitskut ja niiden tarpeellisuus on! Eipä noista paljon neuvoloissakaan saarnata.
No ei tarvitse saarnata, kun jokainen vastuuntuntoinen vanhempi ottaa selvää, jos ei aio antaa niitä. Ja ottaa selvää, jos antaakin.
 
bombera
Terkut espanjasta. Pojalleni olen antanut d-vitamiinitipat 10 vrk:n ikäisestä lähtien joka päivä, 18 kkden ikään asti läákärin neuvon mukaan. Eli jopa aurinkoisemmassa maassa annan tipat ja aina muistan kun aamurinnallista ennen rutiiniksi olen ottanut niiden antamisen. Aloittaja sai aikaan ketjun vaikkakin ihan selvästi ärsyttämään lähti.
 
Lumette
Aika mielenkiintoista. Joopa joo... Ite olen molemmille tytöille antanut D-vitamiinit päivittäib, ei ole montaa päivää jäänyt väliin ja itsekin noita samoja tippoja (Jekovit) nautin talvella. Aina kun aamulla heti herättyä ne yhdessä otetaan, niin hyvin muistetaankin. D-vitamiini ehkäisee nykytietämyksen mukaan flunssia ja jopa syöpää, että kannattaisi todellakin muistaa. Ja ottaa talven pimeinä kuukausina ITSEKIN.
 
D3
Alkuperäinen kirjoittaja Lumette:
tippoja (Jekovit) nautin talvella.
Vaihda valmiste!

Kasvikunnan tuotteet, kuten hiivat ja eräät sienet, esimerkiksi suppilovahverot sisältävät D2-vitamiinia (ergokalsiferolia). Kuitenkin se on potentiaalisesti toksisempi ja tehottomampi kuin kolekalsiferoli D3.

Vauvojen Jekovit on D2-vitamiinia eli ergokalsiferolia.

Vauvojen Devitol on D2-vitamiinia eli ergokalsiferolia.

Vauvojen Deetipat ovat D3-vitamiinia eli kolekalsiferolia.

Tämä on todettu jo vuonna 2006 !!!!

http://www.mediuutiset.fi/uutisarkisto/article123043.ece

Jekovit ja Devitol ovat lääketehdas Orionin valmisteita, joten ihan normaalia että niitä vielä on markkinoilla ja niitä suositellaan yleisesti terveydenhoitoalalla.

 
Fle
Meidän lapsi sai todella kovat kivut d-vitamiinivalmisteista. Moneen kertaan kokeiltiin kaikkia kolmea valmistetta vuorollaan, aloitettiin pienenpienellä annoksella, ja aina sama juttu. Luin yhdestä koliikkikirjasta, että jotkut vauvat voivat saada d-vitamiinista sappikivikohtauksen kaltaisia kiputiloja. Vauva huusi muutenkin todella paljon, mutta d-vitamiinia saatuaan kipukouristukset olivat aivan hirveää katsottavaa. Tuon kirjan mukaan tuollaisessa kohtauksessa ruuansulatus häiriintyy muutenkin, eli ei kovin hyvä juttu sikälikään.

No, paskaäitifiiliksethän siitä tulee, kun tietää, että d-vitamiini olisi hyvin tarpeellista, mutta jos sen antamisesta seuraa jopa 10 tunnin mittainen selkä kaarella kivusta kirkuminen päivästä toiseen, niin ei pysty. Ei sellainenkaan voi olla lapselle hyväksi.

Nyt lapsi on 5kk, ja tällä kertaa d-vitamiiniyritys näyttää paljon paremmalta. Deetipat on nyt käytössä, 8 tippaa on tällä hetkellä annos (tippa kerrallaan nostan kohti sitä 20 tippaa) ja hyvältä näyttää. Maha taitaa vihdoinkin kestää. Toki sitä sydän syrjällään pelkää, että ehtikö jo jotain riisitautia tai muuta vauriota tulla tuona aikana kun d-vitamiinit olivat vain satunnaisesti lyhyitä yrityskertoja käytössä, mutta toivotaan parasta.
 
koliikki
On ihan normaalia, että lapsella on koliikkia muutaman kuukauden ikäisellä. Omilla lapsillani jotkut D-vitamiinivalmisteet ovat aiheuttaneet vatsanpuruja, mutta eri merkkejä vaihtelemalla yleensä löytyy oikea valmiste. Meillä esim. vesipohjaiset (Jekovit) sopivat paremmin kuin rasvapohjaiset valmisteet. Itse sitten miehen kanssa söimme niitä lapsilta jääneitä D-tippoja pois, jos vaihdoimme toiseen merkkiin.

Ylipäätään minusta tuntuu, että missä tahansa asiassa olisi hyvä suosia vaihtelun vuoksi eri merkkejä, koska ne ovat vähän eri tavalla valmistettuja. Kieltämättä sitä kuitenkin suosisi Suomessa tehtyä ja kehitettyä tuotetta (Orion) kuin jostakin ulkomailta rahdattua tuotetta...
 
leppäkertt80
Minkä ihmeen takia ei omaa järkeä enään käytetä. Jos D-vitamiini tipat ei sovi ne ei sovi. D-vitamiinille voi myös olla herkkä, lukekaa selosteet. Minun tyttäreni kohta 2v kuuluu niihin ja luojan kiitos käytän maalaisjärkeä, enkä anna tippoja. Hänen oireet D-vitamiinista ei ole leikin asia. Ja kyllä olen kokeilut kaikki merkit, ei myöskään maito missä lisättyä d-vitamiinia käy eikä mikään muu sen tapainen. Ja kyllä testaan aina välillä jospa nyt sopisi mutta ei vielä. HelpottuisIhan meidänkin elämä jos ei tarvitsis välttää margariinia, maitoa, piimää....

Joten hyvät naiset järki käteen, äiti on se joka tuntee lapsensa parhaiten ei lääkäri!!
 
pii314
Alkuperäinen kirjoittaja leppäkertt80:
Minkä ihmeen takia ei omaa järkeä enään käytetä. Jos D-vitamiini tipat ei sovi ne ei sovi. D-vitamiinille voi myös olla herkkä, lukekaa selosteet. Minun tyttäreni kohta 2v kuuluu niihin ja luojan kiitos käytän maalaisjärkeä, enkä anna tippoja. Hänen oireet D-vitamiinista ei ole leikin asia. Ja kyllä olen kokeilut kaikki merkit, ei myöskään maito missä lisättyä d-vitamiinia käy eikä mikään muu sen tapainen. Ja kyllä testaan aina välillä jospa nyt sopisi mutta ei vielä. HelpottuisIhan meidänkin elämä jos ei tarvitsis välttää margariinia, maitoa, piimää....

Joten hyvät naiset järki käteen, äiti on se joka tuntee lapsensa parhaiten ei lääkäri!!
Valtat maitoa, margariinia ja piimaa jotta lapsesi ei saisi D-vitamiinia? Oletko tosissasi? Valtatko myos kalaa, kananmunaa ja broilerin lihaa? Kala on erittain tarkea ravinnosta saatavan D-vitamiinin lahde.Ja muistathan nain kesan korvilla valttaa myos auringon valoa. D-vitamiinin kannaltahan aurinkoa ei edes tarvitse ottaa, jotta aurinkoa saa riittavan annoksen.
 
leppäkertt80
Valtat maitoa, margariinia ja piimaa jotta lapsesi ei saisi D-vitamiinia? Oletko tosissasi? Valtatko myos kalaa, kananmunaa ja broilerin lihaa? Kala on erittain tarkea ravinnosta saatavan D-vitamiinin lahde.Ja muistathan nain kesan korvilla valttaa myos auringon valoa. D-vitamiinin kannaltahan aurinkoa ei edes tarvitse ottaa, jotta aurinkoa saa riittavan annoksen.[/quote]

Kanamuna, kana/broileri, pekoni ja kala ei sovi. Tyttäreni saa luomumaitoa ja maitotuotteita ilman D-vitamiinia. Joten kalsiumin saanti on turvattu ja onneksi auringosta saama D-vitamiini ei aiheuta oireita. Joten sieltä hän saa riittävän annoksen. Eli 3 kertaa viikossa 15 minuttia kun saa käsivarrellisen verran aurinkoa, saa tarpeeksi D-vitamiinia. Olen perehtynyt tähän. Vaihtoehtona olisi tytär joka huutaa kipuja ei nuku kunnolla, ei syö ei juo etc. joten en vain provosoi, olet erittäin tosissani. Mielestäni äidit jotka hysteerisesti jumaloivat D-vitamiinia ovat naurettavia. On se tärkeä vitamiini mut ei lapsen tarvitse sen takia kärsiä.

Olen myöskin huvittunut siitä miten terveydenhoitaja paasaa d-vitamiinista mutta kukaan ei minulta ole kysynyt syökö hän tarpeeksi saadakseen muut vitamiinit esim magnesium on myös tärkeä luustolle.
 
ei tajua
Alkuperäinen kirjoittaja leppäkertt80:
Mielestäni äidit jotka hysteerisesti jumaloivat D-vitamiinia ovat naurettavia. On se tärkeä vitamiini mut ei lapsen tarvitse sen takia kärsiä.
Se ei sitten kuitenkaan haittaa sinua, että lapsesi tule kärsimään riisitaudista???
 
pii314
Alkuperäinen kirjoittaja leppäkertt80:
Kanamuna, kana/broileri, pekoni ja kala ei sovi. Tyttäreni saa luomumaitoa ja maitotuotteita ilman D-vitamiinia. Joten kalsiumin saanti on turvattu ja onneksi auringosta saama D-vitamiini ei aiheuta oireita. Joten sieltä hän saa riittävän annoksen. Eli 3 kertaa viikossa 15 minuttia kun saa käsivarrellisen verran aurinkoa, saa tarpeeksi D-vitamiinia. Olen perehtynyt tähän. Vaihtoehtona olisi tytär joka huutaa kipuja ei nuku kunnolla, ei syö ei juo etc. joten en vain provosoi, olet erittäin tosissani. Mielestäni äidit jotka hysteerisesti jumaloivat D-vitamiinia ovat naurettavia. On se tärkeä vitamiini mut ei lapsen tarvitse sen takia kärsiä.

Olen myöskin huvittunut siitä miten terveydenhoitaja paasaa d-vitamiinista mutta kukaan ei minulta ole kysynyt syökö hän tarpeeksi saadakseen muut vitamiinit esim magnesium on myös tärkeä luustolle.[/quote]

Kiinnostukseni herasi. Miten olet havainnut, etta juuri D vitamiini ei sovi? Minkalaisia oireita lapsesi saa? Ja saa siis oireita esim. syotyaan kanaa? Monelle moniallergikollekin kay esim. sianlha ja broileri. Tiesitko, etta luomumaidossakin on D-vitamiinia? Vai luomumaidon verranko lapsesi sietaa D-vitamiinia?

En ole kuullut aiemmin moisesta herkkyydesta. Onko asiasta missaan lisatietoa vai oletko keksinyt herkkyyden itse? Jos olet niin voisi olla hyva vahvistaa vaiva laakarilla ihan vain poissulkeaksesi tavallisemmat aihettajat, jotka oireita voisi lapsellesi aiheuttaa.

Magnesiumin, kivennaisaine, puute ei ole yleensa ongelma, siksi sen saannista ei puhuta neuvolassa. Noh. mm. runsas alkoholin kaytto lisaa mg tarvetta normaalista. D-vitamiinista puhutaan, koska sen riittava tarve pitaa varmistaa.


 
leppäkertt80
Alkuperäinen kirjoittaja ei tajua:
Alkuperäinen kirjoittaja leppäkertt80:
Mielestäni äidit jotka hysteerisesti jumaloivat D-vitamiinia ovat naurettavia. On se tärkeä vitamiini mut ei lapsen tarvitse sen takia kärsiä.
Se ei sitten kuitenkaan haittaa sinua, että lapsesi tule kärsimään riisitaudista???
Lapseltani on otettu verikokeet josta näkee saako tarpeeksi kalsiumia ja muuta luun kehittymisen kannalta. Ja hyvältä näyttää, terve tyttö. Ja, minä pyysin näitä kokeita koska olin huolissani, lääkäreiden mielestä turhia koska vaikuttaa terveeltä!!! En todellakaan pelkää riisitautia. Ottakaa selvää asioista ennenkuin pädette, ei riisitauti tule ainoastaan sen takia että ei saa D-vitamiini tippoja. Oletteko itse laskeneet että lapsenne saa tarpeeksi vitamiineja ja hiveenaineita, sokereita tai kuituja. Ei lapsen kasvattaminen ole pelkkää tiedettä. Lapsen hyvinvointi on kiinni siitä että huoltaja tuntee lapsensa ja hakee apua jos sitä tarvitsee(ja toivottavasti sitä saa minä en ole saanut).

Minua niin kiukuttaa tämän päivän syylistely äidiltä äidille. Minkä takia ei kunnioiteta eritapoja kasvattaa ja hoitaa lapsia. Oli todella raskasta kun ensimmäinen lapsi ja ainoa rupesi oireilemaan D-vitamiinista 2 viikon ikäisenä. Kukaan ei uskonut tai edes kuunnellut, äitini lastensairaanhoitaja otti minut vasta vakavasti kun itse näki hänen oireilevan muutaman kuukauden ikäisenä. Olin todella huolissani silloin ja lääkärit nauroi minulle, se oli uskomattoman raskasta aikaa ja on välillä vieläkin. Niin kuin kirjoitin ei ole kyse pienistä vatsakivuista vaan hän todella lakkasi syömästä, ei pystynyt nukkumaan kuin katkonaisesti ja huusi kipuja(koliikin tapaisia). Te viisastelijat: olisitteko todella antanut tuossa tilanteessa D-vitamiineja. Niinpä eihän siinä mitään jos lapsi ei nuku, ei syö ja huutaa kipua.

Olisi mukava jos jollakin olisi samallaisia oireita D-vitamiinista jotta pääsisin kysymään mistä on kyse. Kiertyykö D-vitamiinista kalsiumia kehoon josta näin vahvat oireet jotka sopisi hyperkalsemiaan vai mistä on kyse. Ei edes lääkärit suostu keskustelemaan asiasta. Amerikassa tästä puhutaan avoimesti mutta suomessa saa vain haukut kun on huolissaan kun D-vitamiinit aiheuttaa tälläisia oireita.
Tämä oli provo siinä mielessä että minua suututta kun ihmiset arvostelee minua sen perusteella että en anna D-vitamiinia lapselleni. Tämä ei ole minun valintani, ja hyvänä äitinä olen huolissani näistä oireista joita hän saa. Olen päivittäin ulkona jotta hän saa D-vitamiini annoksen, mitä muuta minä voin tehdä kun lääkärit tai muut äidit ei ota minua vakavasti. Miettikää itse jos olisitte minun tilanteessa ja joutuisitte kantamaan huolen yksin kun kukaan ei usko. Ja itse et haluaisi mitään muuta kuin tietää miksi tuollaiset vakavat oireet?

 
pii314
Alkuperäinen kirjoittaja leppäkertt80:
Alkuperäinen kirjoittaja ei tajua:
Alkuperäinen kirjoittaja leppäkertt80:
Lapseltani on otettu verikokeet josta näkee saako tarpeeksi kalsiumia ja muuta luun kehittymisen kannalta. Ja hyvältä näyttää, terve tyttö. Ja, minä pyysin näitä kokeita koska olin huolissani, lääkäreiden mielestä turhia koska vaikuttaa terveeltä!!! En todellakaan pelkää riisitautia. Ottakaa selvää asioista ennenkuin pädette, ei riisitauti tule ainoastaan sen takia että ei saa D-vitamiini tippoja. Oletteko itse laskeneet että lapsenne saa tarpeeksi vitamiineja ja hiveenaineita, sokereita tai kuituja. Ei lapsen kasvattaminen ole pelkkää tiedettä. Lapsen hyvinvointi on kiinni siitä että huoltaja tuntee lapsensa ja hakee apua jos sitä tarvitsee(ja toivottavasti sitä saa minä en ole saanut).

Minua niin kiukuttaa tämän päivän syylistely äidiltä äidille. Minkä takia ei kunnioiteta eritapoja kasvattaa ja hoitaa lapsia. Oli todella raskasta kun ensimmäinen lapsi ja ainoa rupesi oireilemaan D-vitamiinista 2 viikon ikäisenä. Kukaan ei uskonut tai edes kuunnellut, äitini lastensairaanhoitaja otti minut vasta vakavasti kun itse näki hänen oireilevan muutaman kuukauden ikäisenä. Olin todella huolissani silloin ja lääkärit nauroi minulle, se oli uskomattoman raskasta aikaa ja on välillä vieläkin. Niin kuin kirjoitin ei ole kyse pienistä vatsakivuista vaan hän todella lakkasi syömästä, ei pystynyt nukkumaan kuin katkonaisesti ja huusi kipuja(koliikin tapaisia). Te viisastelijat: olisitteko todella antanut tuossa tilanteessa D-vitamiineja. Niinpä eihän siinä mitään jos lapsi ei nuku, ei syö ja huutaa kipua.

Olisi mukava jos jollakin olisi samallaisia oireita D-vitamiinista jotta pääsisin kysymään mistä on kyse. Kiertyykö D-vitamiinista kalsiumia kehoon josta näin vahvat oireet jotka sopisi hyperkalsemiaan vai mistä on kyse. Ei edes lääkärit suostu keskustelemaan asiasta. Amerikassa tästä puhutaan avoimesti mutta suomessa saa vain haukut kun on huolissaan kun D-vitamiinit aiheuttaa tälläisia oireita.
Tämä oli provo siinä mielessä että minua suututta kun ihmiset arvostelee minua sen perusteella että en anna D-vitamiinia lapselleni. Tämä ei ole minun valintani, ja hyvänä äitinä olen huolissani näistä oireista joita hän saa. Olen päivittäin ulkona jotta hän saa D-vitamiini annoksen, mitä muuta minä voin tehdä kun lääkärit tai muut äidit ei ota minua vakavasti. Miettikää itse jos olisitte minun tilanteessa ja joutuisitte kantamaan huolen yksin kun kukaan ei usko. Ja itse et haluaisi mitään muuta kuin tietää miksi tuollaiset vakavat oireet?
Ymmarran, etta jatit D-vitamiinitipat pois mahavaivojen takia vauvalta (oletko miettinyt, etta syyna saattoi olla esim sideaineet). Mutta minua hiukan ihmetyttaa tuo 2 vuotiaan ruokavalion rajoittaminen. Se on aika radikaali toimenpide. Oletko tosiaan varma tuosta D-vitamiiniherkkyydesta? Tuolla ravinnon rajoittamisella sinun on hyva huolehtiakin muiden vitamiinien ja ravintoaineiden riittavasta saamisesta. Itse tunnen useamman moniallergikon ja heilla on tosi iso riski tippua kasvukayrilta, kun ruokavalio on niin rajoitettu. Ehkapa kaynti ravintoterapeutilla voisi olla kohdallaan (antavat vinkkeja).

Tavallisten lasten aideilla ei ole niin suurta tarvetta miettia ravintoaineiden riittavyytta, kunhan huolehtivat monipuolisesta ja terveellisesta ruokavaliosta. Annan D vitamiinitippoja takalaisten suositusten mukaan (Amerikassa) ja D-vitamiinin puutteen ainoa seuraushan ei nykytietamyksen mukaan ole riisitauti, mutta olet varmaan siitakin tietoinen.

Itse haluan, etta lapseni saa kaiken tarvitsemansa mahdollisimman pitkalti ravinnostaan-ei puristeista, joista imeytyminen ei valttamatta ole niin efektiivista. Meilla mm. syodaan kalaa kolme kertaa viikossa ja kasviksia joka ruuan yhteydessa.
 
leppäkertt80
Et tainnut lukea mitä kirjoitin, ei ole kyse vatsavaivoista vaan todellisista kivuista. Luitko että hän ei nuku kuin katkonaisesti, ei syö. Olen viimeksi viikko sitten kokeillut antaa jugurttia missä on D-vitamiinia 0,5dl ja taas sama rulianssi viikon.
Ymmärrän että sideaineet aiheuttavat vauvoilla ja vanhemmillakin vatsavaivoja mutta nyt EI ole kyse siitä.
Ja ravintoterapeutti ei osannut auttaa, syytti vaan. Yritin niinkuin teillekin kertoa että EI ole kyse vatsapuruista vaan todellisista kivuista. Jos annan pidemmän aikaan D-vitamiinia hän muuttuu apaattiseksi ja virtsaaminen sattuu... Eli vielä kerran ei ole kyse vauvan herkästä vatsasta.
Eli mistä on kyse? D-vitamiini herkkyys on olemassa en vaan tiedä mitkä sen oireet ovat, onko ne tämänlaiset??


 
leppäkertt80
Tiedän että luomumaidossa on luonnostaan d-vit. Se ei tunnu aiheuttavan ongelmia. Kanamuna, kana/broileri ja kala on kyseenalaisia koska tyttö on myös allerginen, mikä vaikeuttaa aivan varmasti sanoa onko kyseessa allergiasta aiheutuva levoottomuus vaiko d-vit. Hänen muu ravinto on erittäin rikasta ja hän saa tarvitsemansa, siitä olen ottanut selvää.
Ainoa mikä minua huolestuttaa on miksi hän vieläkin reagoi niin voimakkaasti. Jos teidän huoli on noin suuri tuntemattomasta miettikää minun huolta kun en saa mistään apua tai tukea. Lääkärit yleensä ymmärtävät väärin, kääntävät ja vääntävät sanoja. Olisi ihanaa jos joku lääkäri sanoisi: kerro lisää. Jos he vielä sen jälkeen pitävät minua hysteerisenä äitinä niin hyvä on mutta että edes kuuntelisi.
 
pii314
Alkuperäinen kirjoittaja leppäkertt80:
Tiedän että luomumaidossa on luonnostaan d-vit. Se ei tunnu aiheuttavan ongelmia. Kanamuna, kana/broileri ja kala on kyseenalaisia koska tyttö on myös allerginen, mikä vaikeuttaa aivan varmasti sanoa onko kyseessa allergiasta aiheutuva levoottomuus vaiko d-vit. Hänen muu ravinto on erittäin rikasta ja hän saa tarvitsemansa, siitä olen ottanut selvää.
Ainoa mikä minua huolestuttaa on miksi hän vieläkin reagoi niin voimakkaasti. Jos teidän huoli on noin suuri tuntemattomasta miettikää minun huolta kun en saa mistään apua tai tukea. Lääkärit yleensä ymmärtävät väärin, kääntävät ja vääntävät sanoja. Olisi ihanaa jos joku lääkäri sanoisi: kerro lisää. Jos he vielä sen jälkeen pitävät minua hysteerisenä äitinä niin hyvä on mutta että edes kuuntelisi.
En mina niista tipoista jauhanut vaan ruokavaliosta yleensa. Pointtini on, etta voisiko takaa loytya jotain jo tunnetumpaa vaivaa (vakavan vaivan poissulkeminen) jos ruoka-aineiden kanssa laajemmin ongelmia. Tiedan siis etta yleensa moniallergikot pystyvat syomaan kanaa (kala ja munahan on monelta pois suljettuja) samoin sikaa mutta nautaa taas eivat valttamatta. Ja kuitenkin lapsesi sietaa maidon luonnollisen D-vitamiinin/auringosta muodostuneen? Oletko kokeillut maksaa? Entapa sienet (kasvisperaista D-vitamiinia)? Laakareiden kanssa saattaisi olla helpompi asioida jos ei alleviivaisi D vitamiinia vaivan syyksi, vaan vain kertoisi, mista ruuasta lapsesi reagoi. Diagnoosillahan ei ole sinulle valia vaan siita, etta lapsellasi ei ole vakavaa vaivaa ja hanella ei ole kipuja, eiko?
 
leppäkertt80
Alkuperäinen kirjoittaja pii314:
Alkuperäinen kirjoittaja leppäkertt80:
Tiedän että luomumaidossa on luonnostaan d-vit. Se ei tunnu aiheuttavan ongelmia. Kanamuna, kana/broileri ja kala on kyseenalaisia koska tyttö on myös allerginen, mikä vaikeuttaa aivan varmasti sanoa onko kyseessa allergiasta aiheutuva levoottomuus vaiko d-vit. Hänen muu ravinto on erittäin rikasta ja hän saa tarvitsemansa, siitä olen ottanut selvää.
Ainoa mikä minua huolestuttaa on miksi hän vieläkin reagoi niin voimakkaasti. Jos teidän huoli on noin suuri tuntemattomasta miettikää minun huolta kun en saa mistään apua tai tukea. Lääkärit yleensä ymmärtävät väärin, kääntävät ja vääntävät sanoja. Olisi ihanaa jos joku lääkäri sanoisi: kerro lisää. Jos he vielä sen jälkeen pitävät minua hysteerisenä äitinä niin hyvä on mutta että edes kuuntelisi.
En mina niista tipoista jauhanut vaan ruokavaliosta yleensa. Pointtini on, etta voisiko takaa loytya jotain jo tunnetumpaa vaivaa (vakavan vaivan poissulkeminen) jos ruoka-aineiden kanssa laajemmin ongelmia. Tiedan siis etta yleensa moniallergikot pystyvat syomaan kanaa (kala ja munahan on monelta pois suljettuja) samoin sikaa mutta nautaa taas eivat valttamatta. Ja kuitenkin lapsesi sietaa maidon luonnollisen D-vitamiinin/auringosta muodostuneen? Oletko kokeillut maksaa? Entapa sienet (kasvisperaista D-vitamiinia)? Laakareiden kanssa saattaisi olla helpompi asioida jos ei alleviivaisi D vitamiinia vaivan syyksi, vaan vain kertoisi, mista ruuasta lapsesi reagoi. Diagnoosillahan ei ole sinulle valia vaan siita, etta lapsellasi ei ole vakavaa vaivaa ja hanella ei ole kipuja, eiko?
Niin ei sillä diagnosilla ole väliä kunhan saan jonkun lääkärin edes kuuntelemaan asiaani ja saisin tietää syyn. Mutta tuo D-vitamiini on syynä, siitä ei ole epäilystäkään. Jos ei olisi kyse D-vitamiinista miten tavallinen maitotuote missä lisättyä d-vitamiinia ei käy mutta niissä missä ei ole lisättyä käy. Margariini missä on d-vit ei käy mutta niissä missä ei ole lisättyä käy. Miten kaikki d-vitamiini tipat antavat samat oireet D3 ja D2, teolliset sekä kalanmaksaöljy. Voisin kokeilla erillaisia ruokia missä d-vitamiinia mutta sinun on ymmärrettävä ne kivut ja oireet mitkä hän saa rajoittaa kokeilua.
Allergia on asia erikseen enkä siihenkään saa apua koska tytön iho on hyvä, niin tietenkin kun olen itse allergiko niin osaan hoitaa hänen allergiaansa. Eli jos antaisin hänelle aineita mille hän on allerginen ja d-vitamiinia niin silloin minua uskotaan, mutta sellaiseen en pysty, silloin olisin hänen kanssa sairaalahoidossa. Eikä mielestäni tarvitse, kyllä lääkäreiden pitäisi uskoa ainakin kuunnella ennenkuin tekevät johtopäätöksiä. Miten lapsesta näkee päällepäin onko allerginen vai ei. Tai reagoiko d-vitamiiniin vai ei??
Eli ongelma ei ole etten olisi yrittänyt hankkia apua/neuvoa, ongelma on etten löydä kunnon lääkäriä.
Tunnen itseni jo aivan naurettavaksi kun ei minua oteta vakavasti. Tuntuu kuin hakkaisi päätä seinään. Kun ei vastaavasta olla kuultu sitä ei ole, tällaisen vastaanoton usein saan hoitohenkilökunnalta.

 
pii314
Alkuperäinen kirjoittaja leppäkertt80:
Alkuperäinen kirjoittaja pii314:
Alkuperäinen kirjoittaja leppäkertt80:
Tiedän että luomumaidossa on luonnostaan d-vit. Se ei tunnu aiheuttavan ongelmia. Kanamuna, kana/broileri ja kala on kyseenalaisia koska tyttö on myös allerginen, mikä vaikeuttaa aivan varmasti sanoa onko kyseessa allergiasta aiheutuva levoottomuus vaiko d-vit. Hänen muu ravinto on erittäin rikasta ja hän saa tarvitsemansa, siitä olen ottanut selvää.
Ainoa mikä minua huolestuttaa on miksi hän vieläkin reagoi niin voimakkaasti. Jos teidän huoli on noin suuri tuntemattomasta miettikää minun huolta kun en saa mistään apua tai tukea. Lääkärit yleensä ymmärtävät väärin, kääntävät ja vääntävät sanoja. Olisi ihanaa jos joku lääkäri sanoisi: kerro lisää. Jos he vielä sen jälkeen pitävät minua hysteerisenä äitinä niin hyvä on mutta että edes kuuntelisi.
En mina niista tipoista jauhanut vaan ruokavaliosta yleensa. Pointtini on, etta voisiko takaa loytya jotain jo tunnetumpaa vaivaa (vakavan vaivan poissulkeminen) jos ruoka-aineiden kanssa laajemmin ongelmia. Tiedan siis etta yleensa moniallergikot pystyvat syomaan kanaa (kala ja munahan on monelta pois suljettuja) samoin sikaa mutta nautaa taas eivat valttamatta. Ja kuitenkin lapsesi sietaa maidon luonnollisen D-vitamiinin/auringosta muodostuneen? Oletko kokeillut maksaa? Entapa sienet (kasvisperaista D-vitamiinia)? Laakareiden kanssa saattaisi olla helpompi asioida jos ei alleviivaisi D vitamiinia vaivan syyksi, vaan vain kertoisi, mista ruuasta lapsesi reagoi. Diagnoosillahan ei ole sinulle valia vaan siita, etta lapsellasi ei ole vakavaa vaivaa ja hanella ei ole kipuja, eiko?
Niin ei sillä diagnosilla ole väliä kunhan saan jonkun lääkärin edes kuuntelemaan asiaani ja saisin tietää syyn. Mutta tuo D-vitamiini on syynä, siitä ei ole epäilystäkään. Jos ei olisi kyse D-vitamiinista miten tavallinen maitotuote missä lisättyä d-vitamiinia ei käy mutta niissä missä ei ole lisättyä käy. Margariini missä on d-vit ei käy mutta niissä missä ei ole lisättyä käy. Miten kaikki d-vitamiini tipat antavat samat oireet D3 ja D2, teolliset sekä kalanmaksaöljy. Voisin kokeilla erillaisia ruokia missä d-vitamiinia mutta sinun on ymmärrettävä ne kivut ja oireet mitkä hän saa rajoittaa kokeilua.
Allergia on asia erikseen enkä siihenkään saa apua koska tytön iho on hyvä, niin tietenkin kun olen itse allergiko niin osaan hoitaa hänen allergiaansa. Eli jos antaisin hänelle aineita mille hän on allerginen ja d-vitamiinia niin silloin minua uskotaan, mutta sellaiseen en pysty, silloin olisin hänen kanssa sairaalahoidossa. Eikä mielestäni tarvitse, kyllä lääkäreiden pitäisi uskoa ainakin kuunnella ennenkuin tekevät johtopäätöksiä. Miten lapsesta näkee päällepäin onko allerginen vai ei. Tai reagoiko d-vitamiiniin vai ei??
Eli ongelma ei ole etten olisi yrittänyt hankkia apua/neuvoa, ongelma on etten löydä kunnon lääkäriä.
Tunnen itseni jo aivan naurettavaksi kun ei minua oteta vakavasti. Tuntuu kuin hakkaisi päätä seinään. Kun ei vastaavasta olla kuultu sitä ei ole, tällaisen vastaanoton usein saan hoitohenkilökunnalta.
Onko lapsesi D-vitamiini pitoisuutta mitattu veresta ( 25(OH)D-arvo)? Se kertoo veren D-vitamiini statuksen?
 
leppäkertt80
Alkuperäinen kirjoittaja pii314:
Alkuperäinen kirjoittaja leppäkertt80:
Alkuperäinen kirjoittaja pii314:
Alkuperäinen kirjoittaja leppäkertt80:
Tiedän että luomumaidossa on luonnostaan d-vit. Se ei tunnu aiheuttavan ongelmia. Kanamuna, kana/broileri ja kala on kyseenalaisia koska tyttö on myös allerginen, mikä vaikeuttaa aivan varmasti sanoa onko kyseessa allergiasta aiheutuva levoottomuus vaiko d-vit. Hänen muu ravinto on erittäin rikasta ja hän saa tarvitsemansa, siitä olen ottanut selvää.
Ainoa mikä minua huolestuttaa on miksi hän vieläkin reagoi niin voimakkaasti. Jos teidän huoli on noin suuri tuntemattomasta miettikää minun huolta kun en saa mistään apua tai tukea. Lääkärit yleensä ymmärtävät väärin, kääntävät ja vääntävät sanoja. Olisi ihanaa jos joku lääkäri sanoisi: kerro lisää. Jos he vielä sen jälkeen pitävät minua hysteerisenä äitinä niin hyvä on mutta että edes kuuntelisi.
En mina niista tipoista jauhanut vaan ruokavaliosta yleensa. Pointtini on, etta voisiko takaa loytya jotain jo tunnetumpaa vaivaa (vakavan vaivan poissulkeminen) jos ruoka-aineiden kanssa laajemmin ongelmia. Tiedan siis etta yleensa moniallergikot pystyvat syomaan kanaa (kala ja munahan on monelta pois suljettuja) samoin sikaa mutta nautaa taas eivat valttamatta. Ja kuitenkin lapsesi sietaa maidon luonnollisen D-vitamiinin/auringosta muodostuneen? Oletko kokeillut maksaa? Entapa sienet (kasvisperaista D-vitamiinia)? Laakareiden kanssa saattaisi olla helpompi asioida jos ei alleviivaisi D vitamiinia vaivan syyksi, vaan vain kertoisi, mista ruuasta lapsesi reagoi. Diagnoosillahan ei ole sinulle valia vaan siita, etta lapsellasi ei ole vakavaa vaivaa ja hanella ei ole kipuja, eiko?
Niin ei sillä diagnosilla ole väliä kunhan saan jonkun lääkärin edes kuuntelemaan asiaani ja saisin tietää syyn. Mutta tuo D-vitamiini on syynä, siitä ei ole epäilystäkään. Jos ei olisi kyse D-vitamiinista miten tavallinen maitotuote missä lisättyä d-vitamiinia ei käy mutta niissä missä ei ole lisättyä käy. Margariini missä on d-vit ei käy mutta niissä missä ei ole lisättyä käy. Miten kaikki d-vitamiini tipat antavat samat oireet D3 ja D2, teolliset sekä kalanmaksaöljy. Voisin kokeilla erillaisia ruokia missä d-vitamiinia mutta sinun on ymmärrettävä ne kivut ja oireet mitkä hän saa rajoittaa kokeilua.
Allergia on asia erikseen enkä siihenkään saa apua koska tytön iho on hyvä, niin tietenkin kun olen itse allergiko niin osaan hoitaa hänen allergiaansa. Eli jos antaisin hänelle aineita mille hän on allerginen ja d-vitamiinia niin silloin minua uskotaan, mutta sellaiseen en pysty, silloin olisin hänen kanssa sairaalahoidossa. Eikä mielestäni tarvitse, kyllä lääkäreiden pitäisi uskoa ainakin kuunnella ennenkuin tekevät johtopäätöksiä. Miten lapsesta näkee päällepäin onko allerginen vai ei. Tai reagoiko d-vitamiiniin vai ei??
Eli ongelma ei ole etten olisi yrittänyt hankkia apua/neuvoa, ongelma on etten löydä kunnon lääkäriä.
Tunnen itseni jo aivan naurettavaksi kun ei minua oteta vakavasti. Tuntuu kuin hakkaisi päätä seinään. Kun ei vastaavasta olla kuultu sitä ei ole, tällaisen vastaanoton usein saan hoitohenkilökunnalta.
Onko lapsesi D-vitamiini pitoisuutta mitattu veresta ( 25(OH)D-arvo)? Se kertoo veren D-vitamiini statuksen?
En ole koskaan kuullut, eikä minulle olla sellaista koskaan suositeltu. Missä sellaisia kokeita määrätään? Olen joskus jopa kysynyt voiko hänellä olla varastossa liikaa d-vitamiinia. Söin itse nimittäin todella paljon d-vit raskauden aikana (en tajunut että kalsiumin tbl ja vitamiinilisässä on kaksinkertainen määrä, plus paljon kalaa ja aurinkoa). Mutta sillä ei ole kuulema mitään tekemistä hänen kanssa!? No jollakin kuitenkin on:)Kiitos, tuo oli hyvä tieto, kun saan järkevän lääkärin käsiini voisin kysyä tuota hänelle.
 
Fle
Alkuperäinen kirjoittaja leppäkertt80:
Minua niin kiukuttaa tämän päivän syylistely äidiltä äidille. Minkä takia ei kunnioiteta eritapoja kasvattaa ja hoitaa lapsia. Oli todella raskasta kun ensimmäinen lapsi ja ainoa rupesi oireilemaan D-vitamiinista 2 viikon ikäisenä. Kukaan ei uskonut tai edes kuunnellut, äitini lastensairaanhoitaja otti minut vasta vakavasti kun itse näki hänen oireilevan muutaman kuukauden ikäisenä. Olin todella huolissani silloin ja lääkärit nauroi minulle, se oli uskomattoman raskasta aikaa ja on välillä vieläkin. Niin kuin kirjoitin ei ole kyse pienistä vatsakivuista vaan hän todella lakkasi syömästä, ei pystynyt nukkumaan kuin katkonaisesti ja huusi kipuja(koliikin tapaisia). Te viisastelijat: olisitteko todella antanut tuossa tilanteessa D-vitamiineja. Niinpä eihän siinä mitään jos lapsi ei nuku, ei syö ja huutaa kipua.
Meidän lapsella oli pahimmillaan juuri tällaista: kivut ovat niin kovia, että selkä kaarella kirkuu tuntikausia putkeen, tärisee väsymystä kun ei pysty nukkumaan.

Tuossa aikaisemmin jo kirjoitinkin, että uusin D-vitamiinikokeilu Deetipoilla näyttää paremmalta kuin aikaisemmat. Järjettömiä kipukohtauksia ei enää ole tullut, mutta jotain vaikutusta tuntuu silti edelleen olevan. Illat menivät sellaisiksi, että nukahtamiseen meni vähintään kaksi tuntia, lapsi kitisi, sätki ja raapi itseään. Jätettiin taas muutamaksi päiväksi vitamiinitipat pois, ja nyt lapsi nukahtaa helposti eikä enää raavi kaulaansa verille.

Mistäs sen voin varmasti tietää johtuuko D-vitamiinista? Tutkittavahan se olisi, mutta kuka alkaa tutkia, neuvolassa ja lääkärissä kun ainoa kommentti on "se on kyllä tärkeä vitamiini ja pitäisi antaa". No niin todentotta pitäisi, mutta lapsen kiduttaminen hirveillä tuskilla on kamalaa katsottavaa.

Meillä on kuitenkin tilanne helpottanut niin paljon, että toivon että saataisiin elimistö sietämään D-vitamiinia jollain konstilla. D-vitaminoitua velliä lapsi saa tällä hetkellä iltaisin, eli pientä määrää hän sietää nyt 6kk iässä ilman kipuilua. Kesällä onneksi auringosta saa apua, jospa elimistö kehittyisi tässä kesän mittaan niin että talveksi jo saataisiin vitamiinit jossain muodossa käyttöön.

Harmittaa joka suunnalta tuleva syyllistys, ihan kuin tahallani yrittäisin hankkia lapselle puutostilaa tai riisitautia. Lapsi olisi alusta saakka saanut jokaikisen ohjeen mukaisen vitamiinitipan, mikäli hän ne kestäisi. Sitä on helppoa puskista huudella jo sormella osoitella, kun ei ole nähnyt niitä kipukohtauksia. Se on kuin peruskoliikki potenssiin kymmenen, vähintään.
 
Fle
Alkuperäinen kirjoittaja hilhulsl:
Onko sinulla sama, etta lapsesi ei sieda maitoa, johon D-vitamiini lisatty tai broileria, kalaa etc?
En osaa sanoa vielä, kun lapsi on vasta 6kk ikäinen, ja ruokiin vasta vähitellen totutellaan. Mutta D-vitamiinia sisältävää velliä on vähän annettu (noin 1dl päivässä), ja siitä ei ainakaan kohtuuttomasti ole olo pahentunut. D-vitamiinitipoista vain Deetipat käy edes jollakin lailla, pahimmat kipukrampit on tulleet neuvolasta saaduista Devitoleista. Kunhan tuo kiinteiden syöminen vähän edistyy, niin tietysti voidaan kokeilla D-vitamiinin antamista päiväsaikaan, jos se silloin menisi kivuttomammin kuin illalla ennen nukkumaanmenoa. Kaikkeni teen, että löytyisi keino, jolla vitamiini saadaan annettua ilman että lapsella on paha olla.

En siis voi varmaksi sanoa onko nuo kipukohtaukset johtuneet juuri D-vitamiinista. Vahvasti siltä näyttää, koska kaikki muu on pyritty pitämään aina ennallaan kun on D-vitamiinin määrää muutettu, ja jonkinlaisia oireita on tullut. Toivon todella, että meidän lapsella olisi ohimenevä tilanne ja elimistön kehittyessä lapsi alkaisi sietää myös D-vitamiinia, tai sitä mikä nyt sitten nuo kipukohtaukset on aikaansaanut.

Tarkoituksena olisi nyt jonkin ajan päästä (viikko tmv) ottaa D-vitamiini takaisin puolikkaana annoksena ja katsoa miten lapsi reagoi. Enää ei ole tullut niitä pahimpia tuskailuja, joten uskaltaa hieman käyttää lasta "koekaniinina". Jos tuo puolikas annos on ok, niin sitten uudelleen takaisin täyteen annokseen ja katsotaan miten sitten käy. Lastenlääkärille olemme menossa noin kuukauden päästä, ja siellä on tarkoitus taas kerran ottaa puheeksi nämä lapsen oireilut. Mieluiten omatoimisten kotikokeilujen sijaan ottaisin asiantuntijan ohjeet ja avun.
 
leppäkertt80
Minusta on huojentavaa kuulla että joku muu kamppailee saman asian kanssa. Minua on lääkärit ja terveydenhoitajat syyttäneet huonoksi äidiksi (ei ehkä ihan niin suoraan, mutta kuitenki), koska en suostu antamaan lapselle d-vitamiinia. Minun tyttö 2vuotta ei kestä sitä pienissäkään määrin vieläkään.

Nyt olemme ottaneet d-vit arvot ja ne ovat hyvät. Eli sinulle lohdutusta: Meidän lapsi ei ole saanut sitten n4kk iästä eli 1.5vuoteen d-vit missään teollisessa muodossa vaan ainoastaan päivittäin auringosta ja se on riittänyt. (mitä nyt on saanut kerran kolmessa kuukaudessa kokeilu mielessä)

Minua ei huolestuta se että lapseni ei saa d-vitamiinia pullosta tai muusta ruuasta vaan minua huolestutta minkä takia hänellä on niin kovat kivut. Aiheuttaako d-vitamiini hänen keholle vahinkoa kun kivut ja oireet ovat niin voimakkaat. Vai onko vain kyse allergisesta oireesta, b-vitamiinillehan voi olla allerginen, ehkä myös d-vitaminille?

Kerro ihmeessä miten teillä lääkärin käynti kävi, tsemppiä. Ei me olla huonoja vanhempia vaan hyviä kun edes yritämme ratkaista tätä mysteeriä.:)
 

Yhteistyössä