emme saa isompaa asuntoa!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Muusio harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja Keep it simple:
Alkuperäinen kirjoittaja juuri niin:
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Alkuperäinen kirjoittaja jestas:
jos ei ole tällä hetkelläkään varaa maksaa vuokraa niin miksi edes miettii isompaa asuntoa, niissä on yleensä kalliimpi vuokra? :o

No niinpä :o :o :o

täysi peesi. Miksi pitää elää ylivarojensa? Ja ihme porukkaa ettei sitä itse tajua vaan joutuu asuntotoimistosta sanomaan ettei teillä ole varaa maksaa isommasta asunnosta kun ei ole varaa maksaa nykyistäkään. Mikä mättää???

Ja alkuperäisestä viestistä saa jotenkin sen käsityksen, että on vika on vuokranantajassa :laugh:
...ompa joustamaton vuokranantaja, kunnei anna maksukyvyttömälle isompaa kämppää!!

Ap:n tilanne on kyllä ikävä, mutta silti olen samaa mieltä ylläolevan viestin kanssa. Jos ei ole varaa maksaa nykyistäkään vuokraa, niin millä ihmeellä ne tulot nousee, että saisi sen isomman kämpän kalliimman vuokran maksettua? Eli ap:n toive isommasta kämpästä on ehkä hiukan epärealistinen siinä mielessä. Mutta toisaalta ymmärrettävä, koska varmasti tuottaa hankaluuksia asua pienessä kämpässä uuden asukin ollessa tuloillaan jne.

Eipä mullakaan oiken ymmärrystä heru ap:lle. Pitää elää varojensa mukaan. Jos ei nytkään rahat riitä, niin miten meinasitte, että ne riittäis isompaan asuntoon + siihen vielä muuton aiheuttamat ylimääräiset kulut? Mä en oikein ymmärrä, miten ap kehtaa.

Näitä idiootteja vaan tuppaa olemaan enemmän ja enemmän :(. Tarvitaan sitä, tätä, tuota. Rahaa ei ole, mutta kaikki pitää saada. Kannattaisi ensin hommata vähän tuloja, järkätä talous kuntoon ja sitten haaveilla isommasta asunnosta ja muusta. Näin me normaalit ihmiset tehdään.

Ei se raha ihan itsestään tilille tipahda. Sen eteen tehdään töitä!

Meiläkin hyvin epäsäännölliset tulot ja ku tarvittiin isompaaasuntoa se saatiin. Isänöitijä puoli , että saamme tämän asunnon jamenime siis jonon edelle.
Me maksamme vuokran aina ETUKÄTEEN, joskuskahdessa ti kolmessa erässä, mutta ajoissa. Mieluummin pihistän sit vaikka ruassa,mutta vuokra on maksetava ajoissa. Tämän olen opettanut myös lapsilleni.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä en usko et on ihan tosta kii...Onko jommalkummal teillä ulosotos jotain?

Ei se voutikaan koko liksaa vie. Siinä on suojaosuus mikä lasketaan elätettävistä jne. Mulla on sellainen käsitys, että noin 30% on maksimi mitä ulosmitataan ja tätäkin voi neuvotella.

Tätä vuokrat myöhässä-pyörää on aika hankala pyöräyttää ajantasalle ilman lisärahaa. Joko painat duunia niska limassa ja maksat yhdessä kuussa ns. kaksi vuokraa tai käyt kysymässä vaikkapa sosiaalista luototusta tilanteen tasapainottamiseksi.

Mielestäni vuokranantaja toimi ihan jees, kun ei isompaa (Lue kalliimpaa) tässä tilanteessa antanut. Tilanpuute ei kuitenkaan vaikuta niin pahalta, että se vaikuttaisi elämänlaatuun.

Nyt vaan raha-asiat kuntoon ja uutta hakemusta.

Alkuperäinen kirjoittaja METSOLA:
Me maksamme vuokran aina ETUKÄTEEN, joskuskahdessa ti kolmessa erässä, mutta ajoissa.

Minäkin olen käsittänyt, että voi maksaa vaikka kymmenessä erässä (ellei vuokrasopimuksessa ole erikseen mainittu), kunhan yksikään eräsuoritus ei tule eräpäivän jälkeen. Tällöin on vuokra myöhässä vaikka 90% olisikin maksettu ajallaan.

Myöhästynyt vuokranmaksuhan vaikuttaa uuden asunnon saantiin. Sama vuokranantaja näkee sen helposti järjestelmistään ja uudelle täytyy usein toimittaa todistus maksetuista vuokrista viimeistään vuokrasopimuksen allekirjoitusvaiheessa (esim. kaupunki).

Alkuperäinen kirjoittaja aapelus:
Olen samaa mieltä, että itse en lapsia suunnittelisi, jos elämäntilanne on tulojenkin suhteen epävakaa (saatika muut elämän osa-alueet...). Ja siinäkin olen samaa mieltä, että asuntotoimisto toimii ihan oikein, ettei anna isompaa asuntoa, kun ei halvempaakaan kyetä maksamaan ajallaan. Mutta se miksi puutuin aiemmin esim. sinun ehdotuksiisi on se, että tuntui pahalta katsoa kun "veistä käännetään haavassa". Jos ei ole rahaa laittaa säästöön, sitä ei ole. Jos on pakko maksaa erissä, niin sitten on.

Ymmärrän kyllä että on tiukkoja tilanteita eikä säästöön meinaa juuri mitään saamaan. Toisaalta pelottaa perheen pärjääminen muuten jos tulot on oikeasti niin tiukalla ettei mitään liikene säästöön (ihan vuokraakaan varten), entä jos tapahtuukin jotain yllättävää joka vaatii rahaa?

Mutta jos lähdetään pelkästä vuokrasta josta siis osa menisi eräpäivän yli. Onko mahdollista vaikka lainata joltain sukulaiselta tai ystävältä tuo ylimenevä summa että saisi vuokran maksettua ajoissa ja sitten maksaa se takaisin pikkuhiljaa vaikka seuraavan 3kk aikana? Se ei enää tekisi isoa summaa kuussa ja sillä saisi tuon tilanteen käännettyä.

Jos ei rahaa ole niin on sitten pakko maksaa vuokrakin erissä. Mutta onko vuokranantajan pakko hyväksyä tätä että osa vuokrasta tulee aina myöhässä? Sen sijaan että tuossa tilanteessa haaveilisin isommasta asunnosta, mielummin keskittyisin tilanteen kuntoon kääntämiseen että saisin pitää edes tuon asunnon.

(ja ahtaudesta, meilläkin on kaksi lasta 77m2 asunnossa ja kolmannesta haaveillaan. Alkuun piti hankkia isompi asunto jo ennen kolmosta mutta nyt on alettu miettimään jos kuitenkin jäisi tähän ja saisi sitten pienemmin asumismenoin hoidettua vauvaa/taaperoa kotona pidempään. Hankittaisi se isompi asuntovasta kun palattaisiin molemmat töihin ja olisi taas varaa maksaa asumisestakin enemmän)

Alkuperäinen kirjoittaja Helmat korvissa:
Alkuperäinen kirjoittaja METSOLA:
Me maksamme vuokran aina ETUKÄTEEN, joskuskahdessa ti kolmessa erässä, mutta ajoissa.

Minäkin olen käsittänyt, että voi maksaa vaikka kymmenessä erässä (ellei vuokrasopimuksessa ole erikseen mainittu), kunhan yksikään eräsuoritus ei tule eräpäivän jälkeen. Tällöin on vuokra myöhässä vaikka 90% olisikin maksettu ajallaan.

Myöhästynyt vuokranmaksuhan vaikuttaa uuden asunnon saantiin. Sama vuokranantaja näkee sen helposti järjestelmistään ja uudelle täytyy usein toimittaa todistus maksetuista vuokrista viimeistään vuokrasopimuksen allekirjoitusvaiheessa (esim. kaupunki).

kerran tai kaksi meiä on KOLMEN vuoden aikana ollut vuokra myöhäss, silloinkin vainosa siitä,mutta enintään päivän tai pari, eikä viivästyskorkoa eole silloi tullut. Sekin on usieimmiten johtunut siitä että asumistuen määrä on muuttunut tai uta vastava.
Ajatella,vaikak mejkin olan vähävaraisia nii joksus on olut jopa 2kk vuokrat etukäteen maksettuna. kun maksaaa vähän kerrallaan, se tulee ajoissa maksettua

Ei se voutikaan koko liksaa vie. Siinä on suojaosuus mikä lasketaan elätettävistä jne. Mulla on sellainen käsitys, että noin 30% on maksimi mitä ulosmitataan ja tätäkin voi neuvotella.

Tätä vuokrat myöhässä-pyörää on aika hankala pyöräyttää ajantasalle ilman lisärahaa. Joko painat duunia niska limassa ja maksat yhdessä kuussa ns. kaksi vuokraa tai käyt kysymässä vaikkapa sosiaalista luototusta tilanteen tasapainottamiseksi.

Mielestäni vuokranantaja toimi ihan jees, kun ei isompaa (Lue kalliimpaa) tässä tilanteessa antanut. Tilanpuute ei kuitenkaan vaikuta niin pahalta, että se vaikuttaisi elämänlaatuun.

niin niin mut jos luottotiedot mennyt...

Niin niin... Kaupungilta saa silti asunnon ja vvo:lta :D

(Paitsi jos luottotietomerkintä on tullut maksamattomista vuokrista).

Ei saa. Tarkistavat luottotiedot, lukee jo hakemuksissa niin.

kaupungin tai kunnan asuntoja saa silti.
Ainahn voi hakea velkasaneraaukseen, riippuen tietenkin velan määräatä ja laadusta. Jso oikin hyvin käy ei trvitse maksaa senttiäkään ja odottaa vain viisi vuotta niin velat on kuitattu.

minusta onväärin että AINA katsotaan pelkästään luottotietoja. Jos joku velak o tullut vaikka 20v sitten,se ei tarkoita että NYT ei osa hoitaa asioitaan. sikis meitäkin otttaa pattiin ku ei oo saatu omakotitaloa yksityisiltä vuokrattua. Katsovat vain luottotietoen määrää, ei sitä edes kysyä, että ollaanko nyt saatu vuokrat maksettua

Ei saa. Tarkistavat luottotiedot, lukee jo hakemuksissa niin.

tottakia kunan aj kaupungin viokra-asuntoja saa, vaiak luottotiedeot sanovat tarksitavansa. suurin osa näissä asunnossa asuvisa on juuri näitä luottotidt menettäneitaä, koska eiv't sa enää muualta asuntoa

Mulla oli aikanaan vuokralaisena tyyppi joka oli sitä mieltä että kunhan hän maksaa vuokran saman kuun aikana niin se on ok.... Sanoi että kun palkka tulee aina kuun loppupuolella.
Ei siis edes ilmoittanut meille mitään vaan päätti itekseen että hän voin näin tehdä koska se sopii hänelle.

Yritin ehdottaa että voihan hän tosiaan maksaa sen vuokran jo etukäteen edellisessä kuussa (n.3 päivää ennen eräpäivää koska johan siinä pankista toiseen siirtoon meni useita päiviä.
Ei kuulemma sopinut.
Pari kirjallista varoitusta kerettiin lähettää ennenko tajus.

Niin ja se että hän sai mätkyjä verottajalta oli hänen mielestään syy siihen että hän jättää joulukuun maksamatta ja makselee sitä sitten pitkin kevättä pikku hiljaa.

Kaikenlaisia vuokralaisia sitä nykyään onkin.

Ap: mä ymmärrän tosiaan vuokranantajaasi tässä asiassa.

Meillä on neliöitä 75 ( vai oisko 77 ) ja asutaan 2 lasta, 2 aikuista, 2 kissaa ja koira täällä sulassa sovussa :) Kolmas lapsi on 'tekeillä' ja ollaan jo sekin mietitty miten tänne sitten mahdutaan :) Ehkä sitten joskus tulevaisuudessa ostetaan ihan oma talo, nyt asutaan vuokralla ja tämä sopii meille oikein hyvin :)
Tällä hetkellä lapsilla on yhteinen huone ( 5v ja 1½ v ) ja meillä oma makuuhuone mutta ollaan myöskin nukuttu niin että lapsilla molemmilla omat huoneet ( kuopus oli vauvana niin herkkäuninen ettei osannut nukkua kenenkään kanssa samassa huoneessa ) ja me olkkarissa :) Ja siihen ollaan valmiit siirtymään tulevaisuudessakin jos tilanne sitä vaatii :)
Esikoinen kaipaa välillä rauhaa touhuta jotain omia juttujaan ja siksi keittiönpöydän ääressä saakin näperrellä helmillä, askarrella, pelataan pelejä yhdessä jne. eikä pienempi pääse häiritsemään. Myöskin joskus menee meidän makuuhuoneeseen touhuamaan itsekseen ja sulkee oven perässään jos kaipaa rauhaa eikä sitä ole aina mahdollista omassa huoneessa saada :)

Ahtaalta tuntuu toisinaan mutta mitään en kuitenkaan muuttaisi tai vaihtaisi. Minusta meillä on hyvä näin enkä edes haaveile muusta.

Sopu sijaa antaa. Ehkä te myöhemmin sitten pääsette isompaan asuntoon :hug: Nyt viette turhat kamppeet pois asunnosta ja elelette siellä sovussa vaikka tilaa onkin niukasti :)

Alkuperäinen kirjoittaja Elämänlähde:
Alkuperäinen kirjoittaja mutta hei:
asumistukeen ei vaikuta lapsilisät eikä vammaistuki!

kovastipa vaan kelassa näin väittivät ja laskivat viimeksi meiän tuloihin mukaan... saa nähä miten nyt käy kun tein uusintahakemuksen :ashamed:

no ei ainakaan meillä ei ole koskaan laskettu, katsos kun vain veronalaiset tulot huomioidaan asumistuessa, ja kyllä Kela varmasti sen tietää, kun ne ovat heidän maksamiaan etuuksia. Siellä on varmaan ollut joku kesäsijainen töissä jos nyt äsken olet asiaa kysynyt, vaadi oikaisua asiaan

Nykyisenkin asunnon vuokranmaksun kanssa on vaikeuksia, ja ulosottokin vie osansa tuloista (eli luottotiedoissa on merkintä .

Jaa-a. Pitääkö muka oikeasti ihmetellä, miksi tuossa tilanteessa ei saa isompaa ja ilmeisesti kalliimpaa vuokra-asuntoa?

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Nykyisenkin asunnon vuokranmaksun kanssa on vaikeuksia, ja ulosottokin vie osansa tuloista (eli luottotiedoissa on merkintä .

Jaa-a. Pitääkö muka oikeasti ihmetellä, miksi tuossa tilanteessa ei saa isompaa ja ilmeisesti kalliimpaa vuokra-asuntoa?

Elämänlähde:

no en oo kalliimpaa enää ees ottamassa, mutta ei saada ees noita halvempia tuolta parin km päästä, joissa ois jo satasen halvempi vuokra ja silti parikymmentä neliötä enemmän.

Eli etsivät isompaa, mutta halvempaa. Mutta tuossa tilanteessa on järjetöntä musta sekin, kun velkaa on ulosotossa ja rahat ei riitä elämiseen edes. Eihän nää nyt ihan sardiinina tölkissä elä kuitenkaan. Neliöitä oli kumminkin yli 70.

Ja tuolla taloudellisella tilanteella voi olla hankalaa löytää suopeaa vuokranantajaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Ammu - The Valionauta:
Ja tuolla taloudellisella tilanteella voi olla hankalaa löytää suopeaa vuokranantajaa.

Joo, voisi kuvitella ettei luottotiedoton perhe jonka vuokrat ovat joka kuukausi myöhässä ole vuokranantajien ykkösvaihtoehto.

Meitä on kaksi, kolmiossa asutaan (68,5m2) ja asumistukea saadaan. Ystävälläni taas 4-henkinen perhe ja asuvat kaksiossa ja eivät saa asumistukea kuin 2/3 siitä mitä minä saan vaikka vuokrat ovat saman suuruiset ja myös he elävät minimituilla. En oikein ymmärrä tätä Kelan logiikkaa...

Alkuperäinen kirjoittaja aapelus:
Mutta miten sen voi ottaa säästöön seuraavaa kuuta varten, jos tämän kuun vuokrakin odottaa maksua?

Jos tilanne on tuo, niin mä ottaisin yhteyttä vuokranantajaan, selittäisin tilanteen ts että rahaa tulee ripotellen pitkin kuukautta ja koittaisin sopia vuokranmaksupäiväksi kuukauden viimeisen päivän. Sitäpaitsi se on loppujen lopuksi aika sama, maksatko myöhässä koko vuokran vai osan vuokraa. Tarkoitan siis tuota ap:n ongelmaa eli eivät saa isompaa asuntoa noiden maksuvaikeuksiensa vuoksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Elämänlähde:
siis musta on niin väärin! ei kuulemma saada isompaa asuntoa ennenkuin pystytään koko vuokra maksaa kerralla eräpäivään mennessä joka kk, ollaan maksettu kahessa erässä muutamien kk ajan, koska kerralla meillä ei olisi mahd maksaa...

ja kelasta ei saada asumistukea, koska yhteistulomme (mukana myös lapsilisät ja vammaistuki) ovat n 1900euroa kk, joo ongelmaa ei olis jos ton kerralla saiskin, mutta kun ukon tilit tulee kahen vkon välein ja joka tili erisuuruinen, koska hän on tuntipalkalla, ja vain työtunneista maksetaan. nyt ollut päiviä, ettei ole ollut töitä ollenkaan tai vain muutaman tunnin pvässä.
tosi vaikeeta kun koskaan ei tiiä paljonko tiliä tulee.

ja mun ens tili meneekin pelkkiin laskuihin, joita kesä-ajalta jäi kertymään. ja muutenkin mun 550?kk tuloilla ei paljon vuokraa maksella =)

ja sitten kuitenkin perhe jossa molemmat vanhemmat työttömiä ja elävät pelkästään eri tukien varassa sai ton isomman kämpän meiän nenän eestä...

musta jotenkin outoa toimintaa, no en kyllä tähän taloon enää jäiskään joten kyttään noita isompia kämppiä tuolta parin km päästä. =)

Jos ne työttömät pystyy maksaan vuokransa ajallaan niin siksi he saivat sen isomman kämpän. Syyhän on ihan selvä ja järkevä.

Yhteistyössä