Emla-laastari

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
laitoin emlat kumpaankin käteen vähän alle tuntia ennen kun koe otettiin ja hyvin sai otettua vaikka hoitaja ottikin laastarit juuri ennen kokeen ottoa pois, kokeita olikin enempi joten kumpikin käsi oli käytössä eli onneks oli emlat kummassakin!

Hoitaja sanoi että kuhan laastari 20min ehtii olemaan niin puuduttaa jo hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
laitoin emlat kumpaankin käteen vähän alle tuntia ennen kun koe otettiin ja hyvin sai otettua vaikka hoitaja ottikin laastarit juuri ennen kokeen ottoa pois, kokeita olikin enempi joten kumpikin käsi oli käytössä eli onneks oli emlat kummassakin!

No ei se sitten niin hyvin mennyt, jos molempia käsi jouduttiin käyttämään. Eihän se putkiloiden määrä siihen vaikuta, että pitäisi jatkaa toisesta kädestä... Mä en kyllä uskoisi tuohon 20 minuuttiin ollenkaan. Enkä ainakaan uskaltaisi ohjeistaa potilasta niin. Muistaakseni pika-Emla vaikuttaa puolessa tunnissa, mutta se perus-Emla on kyllä tunnin tavaraa. Jos mä laitan potilaalle emlat, niin en ala ottamaan näytteitä alle tunnin. Se vaikutusaikakin kun on vähän yksilöllistä. Toisilla tosiaan puutuu ihan hetkessä, mutta mitä jos toisella ei puudukaan ja sitten sattuu, kun pistetään? Menee emlan tarkoitus ihan hukkaan.

Mutta kiva, että teillä oli mennyt mukavasti eikä lapselle jäänyt siitä paha mieli :) .

Alkuperäinen kirjoittaja Saraldo:

No ei se sitten niin hyvin mennyt, jos molempia käsi jouduttiin käyttämään. Eihän se putkiloiden määrä siihen vaikuta, että pitäisi jatkaa toisesta kädestä... Mä en kyllä uskoisi tuohon 20 minuuttiin ollenkaan. Enkä ainakaan uskaltaisi ohjeistaa potilasta niin. Muistaakseni pika-Emla vaikuttaa puolessa tunnissa, mutta se perus-Emla on kyllä tunnin tavaraa. Jos mä laitan potilaalle emlat, niin en ala ottamaan näytteitä alle tunnin. Se vaikutusaikakin kun on vähän yksilöllistä. Toisilla tosiaan puutuu ihan hetkessä, mutta mitä jos toisella ei puudukaan ja sitten sattuu, kun pistetään? Menee emlan tarkoitus ihan hukkaan.

Mutta kiva, että teillä oli mennyt mukavasti eikä lapselle jäänyt siitä paha mieli :) .

Oltiin jo pukemassa kun hoitaja huomasi että siellä olikin yksi koe vielä, joka jouduttiin sitten toisesta kädestä ottamaan.

Ei meillä lapset ole itkeneet tai edes sanoneet, että sattuis, kun verikokeita otettu. Koskaan ei ole valehdeltu ja on selitetty mitä tapahtuu. Useamman kerran molemmilta alle kouluikäisiltä tytöiltä otettu verikokeita.

rokotetutkimus keskuksessa käytettiin emlaa. poika oli silloin 10kk-1v3kk välillä. aina oli kädessä noin 45 min ja sitten kun vastaanottoaika tuli ni napastiin pois (noin 5 min ennen ottoa). poika ei hätkähtänytkään kun kokeet otettiin. mielestäni on parempi olla tuottamatta turhaa kipua lapselle. yhden lapsen järkyttävän lääkärikammon kokeneena.

Psyykkinen vaikutus sillä laastarilla suurempi kuin henkinen. Varmasti samaan tulokseen pääsee, jos laittaa laastarin alle vaseliinia uskoen, että se vie kivun pois. ELämä ei aina ole kivutonta ja ihanaa. Parempi kuitenkin rehellisesti kohdata ne pahat ajat. Lapsen tukena voi olla muutenkin kuin huuhaalaastareiden kanssa. Entä sitten, jos tarvitaan kiireellinen näyte, emlaa ei ole saatavilla ja lapsi kieltäytyy yhteistyöstä? Suuri kipu ja paniikki iskevät, jos useampi pitää kiinni ja lapsi jännittää yms. Jos lapsi ei pelkää, ei piikkiä juurikaan huomaa.

meidän tytölle laitettiin 2 1/2 vuotiaana emlaa, ja se huuto tuli sen laastarin repimisestä, ei näytteen otosta. Siitä lähtien tyttö halusi aina näytteen oton ilman emlaa, eikä itkuja tullu.
Toisinaan huutaminen " vauvoilla, jotka eivät osaa ennakoidatilannetta ) johtuu kiinnipitämisen tuomasta "ärsyyntymisestä ". Ja tietysti, jos joudutaan "ronklaamaan" suonia, niin se sattuu.
Meidän keskimmäinen ainakin lopetti heti itkemisen kun neulan paikalleen asettamisen jälkeen hellitin otettani pojasta. Näytteen otto sujui loppuun asti kunnialla.
Tää vaan esimerkki muiden joukossa.

Oltiin jo pukemassa kun hoitaja huomasi että siellä olikin yksi koe vielä, joka jouduttiin sitten toisesta kädestä ottamaan.

Ahaa, no sitten mä ymmärrän sen toisenkin käden käytön =)

Hei, minua kiinnostaa et minkälaista ihottumaa lapsellesi tuli laastarista? Meillä toinen tyttö sai koko kehon ihottuman heti seuraavana päivänä, nyt otetaan antihistamiinia sen helpottamiseksi. Ajattelin sen johtuvan uudesta perukista jonka sai "verikoelahjaksi"???

Mä muistan, että mulla pienenä kerran laitettiin sairaalassa tollanen Emla laastari ennen näytteenottoa. Olin silloin kai noin 7-8 vuotias enkä tykännyt siitä tunteesta. Siis musta se tuntui inhottavalta, kun tunsi, että se neula työnnettiin, mutta kuitenkaan se ei tuntunut semmoselta nipistävältä niinkuin yleensä vaan ihan kummalliselta. Voi olla, että nekin on kehittyneet, tästä tapauksesta kuitenkin jo kakskyt vuotta. :) Mutta mulla on kokemusta näytteiden otosta, olin paljon sairaalassa ja pisteltiin tämän tästä. Mieluummin halusin ilman tuota Emlaa kuin sen kanssa. Mutta olin siis tosiaan jo vähän vanhempi, varmaan 7 -8 vuotias.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
No kyllä kai sitä tulee kammo, jos vanhemmat touhottavat puudutusten kanssa ennen toimenpidettä.

Touhottavat? :D
Meidän pojalle laitettiin Emlaa jo ihan pikkuvauvana, ennen kun mitään kammoja oli ehtinyt ylihysteerisen (reps) äidin toimesta muodostua. Hoitohenkilökunta ammattitaitoisena tietää, että lapselle ei pidä aiheuttaa kipua, pientäkään, ellei se ole välttämätöntä.
Meidän kohdalla siis henkilökunta on aina ehdottanut Emlaa. Esikoiselta otettiin 2 v iässä verinäyte ilman Emlaa, kun en sitä pyytänyt eikä senkertainen hoitsu sitä tarjonnut, ja hienosti se meni. Eli ei ole neulakammoa, mutta kipua ennaltaehkäistään silti. Pientäkin turhaa kipua.

Tässä järjen ääni. Tosin meillä ehti tulla joksikin aikaa lääkäri/sairaalakammo kuopukselle, kun hirveän huudon kanssa Lastenklinikalla verinäyte otettiin ilman emlaa. Sen jälkeen onkin ollut emlat pelissä ja pikkuhiljaa alkaa kammo helpottaa. Ei turhia kipuja pienille!

tuntii ennen ja ota pois n 15min ennen ku meette labraan sisään. emla lähtee hyvin irti,on vaan sivuista kiinni. lapsen ei tarvi kestää kipua jos ei oo pakko. jos kivun voi lääkitä pois sen saa lääkitä pois!

Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:
En ole Emlojen kannattaja. Kuitenkin tilanne on epämukava ja lapsi huutaa, koska pidetään kiinni.

Onko sun lasta pistetty paljon?

Mun poika sairastaa lastenreumaa, verikokeita ja pistämistä ihan viikottain, joskus useammankin kerran viikon aikana. Ja näistä hommista ei tulis yhtään mitään, jos ei olis emlaa käytetty (joskus on otettu ilman emlaa verikoe tai laitettu tippakanyyli, ihan hirveä huuto ja rimpuilu). Lapsi ei ole huutanut sitä että pidetään kiinni, vaan sitä itse pistämistä. Nykysin, kun poika tietää ettei pistäminen satu, naureskelee verikoetta ottaessa ;) Lääkepistoksilla en puuduta (pistetään reiteen), sitä poika sit pelkää ihan tosissaan joka ikinen viikko :(

Sä sit oikeestiko meinaat et se mitkä ne paineet on näytteenotto hetkellä ei vaikuta siihen miten sä verta saat putkiloon vai?

Jos hitosti jännittää niin ei sitä verta vaan suonesta tuu, ennen lähtee "potilaalta" kyl tajuki, joten joskus kyllä pitää vaihtaa välillä jopa sitä kättä, ei pelkästään suonta.

Mut jokaisella omat kokemukset

Alkuperäinen kirjoittaja tinni:
rokotetutkimus keskuksessa käytettiin emlaa. poika oli silloin 10kk-1v3kk välillä. aina oli kädessä noin 45 min ja sitten kun vastaanottoaika tuli ni napastiin pois (noin 5 min ennen ottoa). poika ei hätkähtänytkään kun kokeet otettiin. mielestäni on parempi olla tuottamatta turhaa kipua lapselle. yhden lapsen järkyttävän lääkärikammon kokeneena.

Hyvä, että meni hyvin. Todennäköisesti olisi kuitenkin mennyt ihan yhtä hyvin ilman Emlaa.

Suurimmaksi osaksi pikkulapsen, nyt tarkoitan nimenomaan noin 1v - 3v, pistämistilanteen sujuvuus riippuu pistäjän taitavuudesta (ja onnesta) sekä lapsen (ja aikuisten) mielentilasta, temperamentista ja käytöksestä näytteenottotilanteessa. Jos lapsi ja aikuiset ovat rauhassa ja näytteenottaja taitava niin teknisesti kuin psykologisesti, niin suoniverinäytteen otto ei oikeasti satu ollenkaan. Paitsi, jos neula osuu hermoon, kuten Saraldo jo kertoikin, silloin tuntuu, mutta siihen ei Emla auta.

Olen samaa mieltä kuin Saraldo, että en ainakaan alle 2v:lle tai 2.5v:lle välttämättä laittaisi Emlaa. Väistämättä Emlan laitto luo lapselle kuvaa, että voi sattua.... Ajattelen, että pienelle parempi on, ettei luoda kuvaa sattumisesta, vaan puhutaan siitä, että täti katsoo kättä / tutkii / nippasee / pyyhkii / pitää kiinni kädestä ja silloin sinä olet ihan paikallaan vähän aikaa äidin sylissä ja katsotaan vaikka tädin kirjaa tai tarroja tai lauletaan tädille tms.

Tämä sekä työn kautta kokemukseta että oman lapsen vahvistamana. Meidän tytöltä otettiin ekat suoniverinäytteet 1v2kk ja silloin itki ja rimpuili, koska oli aiva väsynyt muutenkin. Hermostui tilanteesta, ei pistämisestä = kivusta. Kuitenkin, ihme kyllä, viikon kuluttua tästä (kun oli virkeämpi ja päiväunensa nukkunut) seuraavassa näytteenottotilanteessa oli kuin enkeli (ei siis saanut ekasta kerrasta "traumaa" ). Katseli puuhaa, vaikka ensin johdattelin muuta katselemaan, eikä edes reagoinut pistoon tai neulan olemiseen suonessa. Näin meni myös seuraava kerta noin viikon päästä. Nämä otettiin perinteisesti tavallisella neulalla.

Nyt vajaa 2v:nä käytiin seuraavan kerran labratädin luona (perhosneula), niin samaan tapaan meni.... sanoin, että täti katsoo kädestä, tarviiko lääkettä :->. Ainakin meillä, jos olisin nyt selitellyt, että voi sattua ja ettei sattuisi laitetaan rasvaa, niin varmasti olisi suhtautunut asiaan epäluuloisesti ja pelännyt... ja sen seurauksena ehkä ollut hankalasti pideltävä.

Kaikken tärkein asia lapsen näytteenotossa on se, että lapsi on paikoillaan ja rauhallinen - ja siihen vanhemmat voivat paljon vaikuttaa. Ei pidä ajatella, että nyt on taikarasvaa ja se takaa homman suhjuvuuden. Emla takaa lapsen rauhallisuutta, paitsi toki, jos etenkin isompi lapsi on oikeasti oppinut siihen luottamaan, eikä epäonnistuneitä pistelyitä ole tullut. Olen samaa mieltä, kun tuolla jo muutkin, että Emlan käytössä on myös se vaara, että siitä huolimatta voi sattua ja silloin lasta on petetty ja luottamus taikarasvaan tuskin enää palaa.

Että asiassa on puolensa ja puolensa.

Ja kannattaa muistaa, ettei lapsella ole aikuisen käsitystä tästä koko asiasta: verestä, neulasta, sattumista.... Itse en ole edes toistaiseksi puhunut "verinäytteestä", vaan konkreettisesti vain paikallaan olemisesta ja tutkimisesta, tädin tarroista, leluista jne jne....

Sitten, lapsen mukaan 3-4v:lle voi jo enempiä selitellä fysiologiaa ja puuduttamista. Tässä tietysti poikkeuksenä lapset, jotka jonkin pitkäaikaisen sairauden vuoksi joutuvat toimenpiteisiin paljon ja joutuvat muutenkin oppimaan paljon sellaista, mitä perusterveen ei tarvi kohdata...

Nyt kun kuulin tästä ihmelaastarista, tulen itse käyttämään sitä aina kun itseäni pistetään. Miksen sitten käyttäisi 4 vuotiaalla pojallani? Hitto kun nyt vasta tästä kuulin.
Ja jos joku ei halua lapselleen kivunlievitystä, niin kannattaa hampaatkin poratuttaa ilman puudutusta. Ja jos itellä on aamulla krapula, niin älkää missään nimessä helpottako oloa Buranalla.
Sitäpaitsi, poikalapsista kasvaa "tosi miehiä" kun ei koskaan käytä kivunlievitystä. Kannattaa jopa pyytää paksumpaa neulaa ...

Kellään kokemusta jos ottaa Emlan (laastari) pois vasta just ennen verikoetta, onkohan suonet kadonnu? Kun ei ikinä tiedä joutuuko labrassa odottamaan 15min vai tunnin...

Minulta on otettu joskus ilman ja joskus emlalla, oon sellanen kipuherkkä että kyllä emla on pelastus. En kyllä tiennyt tosta suonien piilottumisesta mitään kun hoitaja aina kehuu kuinka hyvät suonet mulla on. (olen 14v)

Yhteistyössä