Emännillä menee aikaa ihan naurettaviin juttuihin..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja just
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Niin se on vielä maalla tuossakin ikäluokassa monella. Erotellaan miesten ja naisten työt, ja päivät täytetään kotitöillä, koska ei ole "hyvä olla jouten" ja olisi huono emäntä, jos lepäilisi tai vaikkapa nauttisi kulttuurista, käyttäisi aikaa liikuntaan ja omaan hyvinvointiin tms. Et voi mitenkään vaikuttaa tuohon ajattelumaailmaan, mutta itse voit toki elää eri tavalla, niin me tuollaisten äitien tyttäretkin yritetään tehdä. Ikävää on, jos anoppi on arvostelevaa sorttia, ja kokee, että miniän pitäisi olla samanlainen kodinkone. Silloin on hyvä ottaa etäisyyttä.

öh..joku puhui tuon emännän yhteydessä sodasta...meidän äiteen aikana ei ainakaan Suomessa sodittu, ja samoja ikiä on tän ap:n emännän kans. Ahkera voi olla monella tapaa. Meidän äiti on maatalon tyttöjä. Työkseen opettaa ammattiin nuorempia sukupolvia opettajana, eli työpäivä jatkuu kotona vielä tehtäviä korjatessa ja suunnitteluhommiin. Sen lisäksi vaikuttaa paikallispolitiikassa. Aikaa riittää lapsenlasten kanssa askarteluun ja pelaamiseen aina kun siellä käydään. Ruoka tehdään porukalla kuka sattuu olemaan paikalla, eikä ketään sureta jos salaatti onkin saarioisten tekemää.
Ajat muuttuu. Joskus se on ollut "työtä" että kotona kokataan ja siivotaan. Nykynaisen pitää siihen päälle olla vielä ansiotyössäkin. Jos minä jäisin kokopäiväiseksi kokiksi ja silittäjäksi miehelleni, mua pidettäis laiskana tai tyhmänä. Kukaan ei ajattelis että kylläpä siinä uuttera vaimo!

Juu ex-anoppi samanmoinen. Varsinkin ku oli vieraita niin kauhea höösäys ja aikataulu päällä, milloin syödään , milloin kahvia sit taas syödään jne.... Toisaalta ymmärrän mutta toisaalta ärsytti ku oletti että minä sitten vieraita passaan samalla lailla kuin hänkin. Kerrankin grillattiin ulkona ja tein sit keittiöön sellasen "itsepalvelupöydän" eli jokainen sai ottaa sieltä mieleistään niin anoppi "suuttu" ettei tullut ulos muiden seuraan ollenkaan. Sit ku meillä oli lomittaja niin appivanhemmat oletti että minäkin nousen aamulla lomittajalle kahvit ja puurot keittämään ku tulee navetalta, samoin ruoka olisi pitänyt laittaa iltanavetan jälkeen. Ts jos olisin kotona ollut niin minun "loma" olisi mennyt siihen että vahtaan kellon kanssa milloin pitää taas lähteä ruokaa laittamaan/kahvia keittämään.

anoppi ei arvostele, mutta se on jännä kun vaikka minä, mieheni ja appiukko ollaan kaikki "vapaana" niin vain minua pyydetään auttamaan. ja toisaalta huomaan, että anopilla on kumma asenne opiskeluihini, pitää sitä varmaan laiskuutena tms. kun "vain" luen tenttiin tai teen lopputyötäni.

ja anoppi tosiaan kellottaa kaiken, aina on "valmiina" keittämään kahvia, KAIKILLE vieraille (jopa jollekin paketin tuojalle) tarjotaan ruokakin, jos on sopiva aika jne.. no siis ei tässä muuten mitään, mutta olisi toki lapsistakin mukavaa jos mummolla olisi oikeasti aikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
anoppi ei arvostele, mutta se on jännä kun vaikka minä, mieheni ja appiukko ollaan kaikki "vapaana" niin vain minua pyydetään auttamaan. ja toisaalta huomaan, että anopilla on kumma asenne opiskeluihini, pitää sitä varmaan laiskuutena tms. kun "vain" luen tenttiin tai teen lopputyötäni.

Onko ne karjalaisia / itä-suomesta? :whistle:
Multakin karjalainen anoppi kysyy kaikki keittiöön ja ruokaan liittyvät asiat / saattaa pyytää apua, tosin yleensä passaa täysillä. Mies meillä oikeasti harrastaa kokkausta ja leipomista, mutta äitinsä ei sitä voi käsittää...

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Alkuperäinen kirjoittaja Kysymys:
Ja mummon ikä on ???

Eiköhän tuo oo ton ajan naisten tyyli. Kunnon emäntä. Moni mies ois tänä päivänä tyytyväinen, kun sais tollasen palvelijan.

:kieh: |O

No tottahan tuo on. Tammen kultaisissa kirjoissakin on kirjoja 50-luvulta ja niissä isä lähtee töihin ja vaimo ja lapset jää siivoamaan ja laittamaan ruokaa. Ennen miehet teki töitä ja naiset huolehti kodista ja nykyään miehet käy töissä ja lopun aikaa kuuntelee kun vaimo nalkuttaa.

Musta tää keskustelu menee nyt aiheen vierestä. Ap:n pointti oli että lapsenlapset tapaavat mummia melko harvoin ja tällöin yhtenä päivänä voisi irrottaa itsensä niistä ainaisista rutiineista ja nauttia lapsista ja viettää heidän kanssaan aikaa.

Muulloinhan vois passailla ja touhuilla ihan mielensä mukaan...

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Musta tää keskustelu menee nyt aiheen vierestä. Ap:n pointti oli että lapsenlapset tapaavat mummia melko harvoin ja tällöin yhtenä päivänä voisi irrottaa itsensä niistä ainaisista rutiineista ja nauttia lapsista ja viettää heidän kanssaan aikaa.

Muulloinhan vois passailla ja touhuilla ihan mielensä mukaan...

Totta. Meillä myös moinen anoppi ja säälittää lapset kun hössää tarjottavien kanssa ja yrittää samalla keskustella aikuisten juttuja. Jos lapset puhuu niin sanoo vaan että ei mummu nyt kerkiä kun tarvii tehdä sitä ja tätä.

Mun anoppi räjähti kun olimme heillä kyläilemässä ja tein lopputyötäni, että hän ei tuollaiseen turhanpäiväiseen pystyisi keskittymään kun on töitäkin (ts. ruuanlaittoa ym.) tekemättä. Että hänet on aina opetettu töitä tekemään eikä laiskottelemaan.
Juu, ihan kiva anoppi, eikä ikääkään kuin rapiat 50...

Alkuperäinen kirjoittaja ap :
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
No tuo kuullostaa jo oikeelta emännältä!
jotku ei oo laiskoja!

no ei ole laiska ei, mutta eikö koskaan voi noista ihme rutiineista joustaa.. minusta uskomatonta että käyttää noin paljon aikaa noihin asioihin...

Syö vaan Saarioisten valmista E621-moskaa ?

Mustakin se on jännää, ettei haluta olla lastenlasten kanssa, vaan mieluummin tehdään koko ajan töitä. Oikein varsinainen uraihminen siis tuo kotiäiti, kuten sanoit :)

Alkuperäinen kirjoittaja Keijo 50v:
Ja mummon ikä on ???

Eiköhän tuo oo ton ajan naisten tyyli. Kunnon emäntä. Moni mies ois tänä päivänä tyytyväinen, kun sais tollasen palvelijan.

Nykyajan naiset hädin tuskin jaksavat kotia pitää siistinä.

Jos mies ja nainen käyvät molemmat töissä samanpituisen työpäivän, niin minulla ei ainakaan menisi jakeluun, että miksi sen toisen (naisen) pitäisi tehdä vielä kotonakin kaikki yksin. Tilanne on tietenkin eri kuin ap esimerkissä, mutta yleisempi tänä päivänä, jos "nykyajan" naisista puhutaan. Ap:n esittämä pariskunta saa tehdä miten tekevät, mutta "nykypäivänä" monet asiat ovat toisin. Harrastetaan esim reilua työnjakoa kotonakin, miehekäs mies ottaa oman osansa, tykkää olla lasten kanssa jne. Perhe ja koti on yhteinen projekti eikä mikään "naisen juttu".

Ja mummon ikä on ???

52 vuotta. eli ei mikään vanhus.

Taitaa olla vähän yksinkertanen toi täti.
Eikö hänellä ole ystäviä tai mitään muuta elämää kuin se ukkonsa?

ALKO IHAN VITUTTAA KUN LUIN ALOTUKSESI!!!

Alkuperäinen kirjoittaja ******:
Alkuperäinen kirjoittaja Keijo 50v:
Ja mummon ikä on ???

Nykyajan naiset hädin tuskin jaksavat kotia pitää siistinä.

Jos mies ja nainen käyvät molemmat töissä samanpituisen työpäivän, niin minulla ei ainakaan menisi jakeluun, että miksi sen toisen (naisen) pitäisi tehdä vielä kotonakin kaikki yksin. Tilanne on tietenkin eri kuin ap esimerkissä, mutta yleisempi tänä päivänä, jos "nykyajan" naisista puhutaan. Ap:n esittämä pariskunta saa tehdä miten tekevät, mutta "nykypäivänä" monet asiat ovat toisin. Harrastetaan esim reilua työnjakoa kotonakin, miehekäs mies ottaa oman osansa, tykkää olla lasten kanssa jne. Perhe ja koti on yhteinen projekti eikä mikään "naisen juttu".

Eli miehen kuuluisi pitkän työpäivän jälkeen alkaa moppaamaan lattioita, tiskaamaan, laittamaan ruokaa ja sitten vielä tehdä kaikki miestenhommat, kuten naulata naulat seiniin, vaihtaa autoon renkaat jne. Nainen senkus istuu koneella.

Alkuperäinen kirjoittaja voi juma...:
Ja mummon ikä on ???

52 vuotta. eli ei mikään vanhus.

Taitaa olla vähän yksinkertanen toi täti.
Eikö hänellä ole ystäviä tai mitään muuta elämää kuin se ukkonsa?

ALKO IHAN VITUTTAA KUN LUIN ALOTUKSESI!!!

Oletko sinä yksinkertainen, kun teet asioita joista pidät? Vituttaako ihmisiä lukea/kuunnella, jos joku selittää sinulle tärkeistä asioista?

Yhteistyössä