Elovauvat 2014 <3 *toukokuussa*

Esikoista vailla, mulla lääkäri tänään sanoi että vaikka kumpikin olisi perätilassa niin se ei välttämättä sulje pois alatiesynnytystä. Sitten kum h-hetki on ja jos perätilassa ollaan niin kuvataan lantio ja katsotaan mahtuuko. Ja sitä myös sanoi että raskaus voidaan päästää jopa 39 viikolle jos olo kestää sen. Synnytystapa-arviota tehdään vasta rv36 jos eivät ennen sitä synny.

Ollaan samiksia muutenkin esikoista vailla, samat rattaa samoilla väreillä ja tytöt tulossa :)

Mmaria 27+6
Oho, käytännöt näköjään vaihtelee sairaaloittain. Mulle lääkäri sanoi, että Taysissa ei lähdetä yrittämään alatien kautta, jos molemmat nököttävät perätilassa. On kuulema liikaa riskejä. Tämä lääkäri oli ollut aiemmin 10 v siellä synnärillä töissä. Voihan se olla, että toinen lääkäri on taas toista mieltä, kun sinne menen. Itelle jäi vaan sellainen fiilis, että sektioon haluan, jos molemmat jää perätilaan. Huh, voi olla aika muhkea olo, jos pääsee rv 39 asti.

No niin hyvä valinta vaunujen suhteen sitten molemmilla. Minusta se aqua oli ihanan raikkaan näköinen verrattuna esim. fog greyhen tai tylsään mustaan. Kyllä tyttöjen kelpaa matkustaa! :)

Täytyykin tulla muuten lukemaan monikko-odottajien kuulumiset pitkästä aikaa.

Esikoista vailla
 
Tsemppiä kovasti osastolepäilyyn Jennille! Toivottavasti pikkunen jaksais vielä pysytellä sisäpuolella edes muutaman viikon <3 --- Kiitoksia kaikille taas tsempeistä ultrien kanssa! Oon itse nyt paljon luottavaisempi siitä, että vauva on vaan hoikka tapaus. Syömiset on myös pistetty raiteilleen, mutta yritän olla ottamatta niistäkään turhaa stressiä. Nimenomaan varmistan vaan että saan aamu-, ilta- ja välipalan(tai pari), sekä lounaan ja päivällisen. Kyllä se tästä :) --- Haluisin kirjoitella enemmän mut ei ole taas pääsyä tietokoneelle! Puhelimella tää on niin tuskaa! Kirjoittelen kyllä myöhemmin tällä viikolla vähän paremmin :) --- Pinsuli ja paljon mahassa myllertävä Himpula 28+6 <3
 
Iltaa arvon mammat. :)

Fiinaliina: Mietin joskus tässä lähiaikoina mennä 4D ultraan. Heti vaan ku mies töiltään kerkiäisi mukaan. Oletko sä käyny? :) Olisi kyllä mahtavaa nähdä vauveliini 4D:nä.

Mä tein isyyspakkauksen ja annoinki sen jo, kun en millään malttanu enää pihtailla sitä. :D Hommasin isälle "daddy rocks"-paidan ja vauvalle bodyn ja pikku hatun missä lukee samalla tyylillä "my daddy rocks", äänenvaimennin -tutti, vauva opas-kirja, tuttipullo, ruokalappu missä lukee "näytän isältäni... silti onnellinen" :D , äidinmaidon korviketta, pilttiä, battery, olutta, kahta eri suklaata, muki jossa lukee "isän muki", kumihanskat, dvd, jokunen hemmottelukortti, jaa jaa.. mitäs kaikkee muuta sinne laittelinkaan. :) Mutta mies tykkäs ja oli otettu ja olin ite kans asiasta ihan täpinöissäni :D
Ihmeessä vaan tekemään tosiaan isyyspakkausta, jos yhtään on innokkuutta. :)
 
Tsemppiä jenii;)
Hyvään hoitoon pääsit ja tosiaan sieltä naikkarilta ei niin vaan kotiin enään pääsekään... Hyvä painoarvio sun vauvalla kuitenkin, mulla oli edellisestä painoarvio viikoilla 29+ 790g ja kyllä hirvitti että jos sillon ois syntyny. No kaikesta selvittiin kuitenkin ja Naikkarin henkilökunta oli ihan huippua:)

Pakko hehkuttaa noita mun tuplavaunuja, että on ne vaan hyvät! Niin kepeästi kulki eilen tuolla pellolla kun olin hevosille laidunta tekemässä :) Ja hyvin mahtuu ovesta sisään ja ulos.

Ja siis tosta mun painon noususta, että kun edellisestä on jäljellä se 20+kg niin eipä se kauheasti saisikaan nousta kai enään! vaikka ei mulle neuvolassa oo siitä sanottu... Tokan lapsen kohdallaan kävi niin että neuvolatäti (joka oli siis sijainen) jauho koko tokan käynnin siitä kuinka oon ylipainoinen (ja olin just 6kk pudottanut 15kg) ja siinä kävi sitten niin etten oikeen mitään uskaltanut syödä ja se taas johti siihen että neuvola lääkäri alko saarnata mulle että painon pitää nousta eikä laskea. Ja jos ei paino ois noussu niin kai olisin sairaalaan joutunu. Kyllä suututti että jotkut voi olla ajattelemattomia :mad:

Mirka J.&Elma 27+5
 
Viimeksi muokattu:
Tsemppiä jennii! Toivotaan että vauva pysyisi vielä hetken masussa. Onneksi olet ainakin hyvässä hoidossa siellä nyt :)

Minäkin olen ajatellut kasata pakkauksen, mutta teen isälle ja esikoiselle yhteisen. Viime kerralla en saanut aikaiseksi tehdä. Eli nyt tulee isin ja isoveljen pakkaus, jonka saavat sitten etsiä kun itse ole sairaalassa :) Se on vasta ideointitasolla tosin :D Ajatuksena tällä hetkellä esikoiselle ja vauvalle jotain samantyylistä esim. suosikkijoukkueen paita ja body tms. Katsoin juuri jotain nimimukeja ja ainakin juomapullon ja tuttipullon/nokkamukin voisi tilata nimikoituina sekä pojalle että vauvalle mutta kun ei ole vielä vauvan nimeä valittu :D Tai sitten on mentävä isoveli/pikkuveli -teemalla :) Pojalle lisäksi jotain puuhajuttuja ja isälle just jotain sikareita, kokista yms. Mies ei ole sen tyylinen että käyttäisi mitään Isi-paitaa. Ja molemmille jotain "lahja"kortteja, joissa miehelle vaikka vapaailta, hironta ja sellaista ja pojalle elokuvailta äidin kanssa ym. Vielä kun saisi aikaiseksi aloittaa :D

Tuo painoasia on kyllä tässä raskaudessa sellainen, mikä jaksaa aina vaan ahdistaa. Tai välillä sitä osaa olla ajattelematta koko asiaa ja pystyy toteamaan itselleen että sen painon vaan kuuluu nousta. Välillä taas ahdistaa niin paljon. En ole tottunut siihen että paino nousee vaan pyörii yleensä siinä parin kilon sisällä. Ja nyt vaikka syö ihan samalla tavalla kuin ennenkin niin paino vaan nousee. Ja normaaliahan se on, kunhan ei nousisi liikaa. Kaksi viikkoa sitten oli +9 kg alkupainosta. Viime raskaudessa tuli vain 13 kg, joten todennäköisesti nyt mennään sen yli ellei sitten ala todella hidastua loppua kohden. Onneksi neuvolassa ei olla vielä sanottu mitään painonnoususta. Ja kun tästä oman painon nousun seurannasta päästään niin alkaakin se vauvan painon seuraaminen. Onko kasvanut tarpeeksi vai kenties liikaa. Siitäkin on esikoisen kohdalta jäänyt ahdistus kun alussa sijainen kehui innoissaan joka kerta, miten täysimetyksellä kasvaa hyvin ja kun oma terkka tuli takaisin niin alkoi käyrien syynääminen ja valitus, kuinka on niin iso poika ja kasvaa ihan yläkäyrillä.

Nivuset on täällä taas niin kipeinä, että koko ajan sattuu kun kävelee. Juuri kun viikonlopun kaupunkireissusta toivuin niin erehdyin eilen käymään tunnin kävelylenkillä. Jospa tämä taas parissa päivässä helpottaisi ja tajuaisin vielä että ei ehkä kannata liikaa kävellä kun tämä nyt joka kerta on seurauksena.

mariet ja pieni 28+6
 
Viimeksi muokattu:
Hei vaan pitkästä aikaa! :)

Mulla tuli ekat maitotipat viime viikon lopulla! Olinkin jo ootellut niitä, kun edellisten kanssa maitoa tuli jo heti puolen välin tienoilla. No yöliivit otin heti käyttöön, liivinsuojia en tarvi onneksi, kun sitä maitoa tulee vain silloin jos ei oo liivit päällä. :D

Mulla on huomenna ylimääräinen nlalääkäri liitoskipujen takia. Ahdistaa mennä sinne valittaa, kun silloin ennen vappua sai työterv.lääkäriltäki lähes polvillaan anella saikkua. :| oon siis kaks viikkoa ollu jo toimistohommissa, mut jalkoväli jumiutuu ja kipeytyy jo vajaan tunnin istumisen jälkeen. On vähän semmonen fiilis et ei se lääkäri usko kuitenkaan, aattelee kuitenkin vaan et oon lusmu, kun ei voi olevinaan tehdä seisomatyötä eikä istumatyötä.. (Joo arvaatte varmaan et en kovin herkkään yleensäkään oo saikulla kun aattelen aina näin! )no pitäkää mulle peukkuja huomenna!

Meidän vaunut tuli eilen! Tilattiin siis musta-oranssit Kunert-merkkiset yhdistelmät. On muuten hienot! :heart: en meinannut eilen malttaa käydä nukkuu, kun vielä melkein puolilta öin ajelin keittiö-olohuone välillä rallia niillä :D ainut huono puoli oli se, ettei mukana tullu käyttöohjeita, mut saatiin kun saatiinkin selville (ei oltu kovin blondeja!) mikä lisäosa kuuluu mihinkin ja miten ne vaunut saa kasattua! :D nyt on isoimmat ostot tehty! Ensi viikolla tulee äitiysavustus ja siitä maksan siskolle vielä heiltä tulevista tavaroista, niin ei tarvi niittenkään maksua enää miettiä, vaan käy tavarat vaan hakemassa kunhan sieltä käytöstä joutuu! :)

mammuttisi ja Helmi 25+0 pokssss!
 
Heippa taas kaikille pitkasta aikaa :) Tanne ei kuulu mitaan erikoista, kuten ei oikeastaan koko raskauden aikana ole kuulunut :D Tahan mennessa olo on ollut koko raskauden ajan niin hyva ja kaikki on muutenkin mennyt niin putkeen, etta pessimistina jo odottelen koska onni kaantyy. Viimeistaan synnytys tulee varmaan sitten olemaan suoraan kauhuelokuvasta :p

Tanaan illalla kontrollikaynti laakarille ja ylimaarainen ultra :) Onneksi mieskin paasee talla kerralla taas mukaan. Innolla odotan minkakokoinen tyyppi siella mahtaa jo majaillakaan nailla viikoilla! Iltaa kohden varmasti stressitaso alkaa nousta, kuten aina ennen ultria :p Toivottavasti kaikki olisi edelleen hyvin.

Isyyspakkauksesta Makin oon suunnitellu tekevani isyyspakkauksen, vaikka toistaiseksi en ole saanut aikaiseksi aloittaa sen tekemista :D Ajattelin piilottavani sen jonnekin ja kertovani piilopaikan sijainnin sitten miehelle kun vauva on syntynyt. Voi sitten yksin availla sita, kun lahtee synnarilta kotiin. Itse pakkaukseksi ajattelin kayda ostamassa muovisen tyokaluboxin, maksoi yhdessa kaupassa alle 9€ joten se sopii hyvin laatikoksi. Muutamia ideoita pakkauksen sisallosta:
- Kuohuviini/Likoori varpajaisia varten (mies ei pahemmin valita viskista)
- Sikari
- Body ja tutti jollakin hauskalla tekstilla (esim. Ebayssa olen nahnyt muutamia hauskoja myynnissa)
- Pari itse tekemaani "lahjakorttia" vapaailtoihin kavereiden kanssa
- Ehka joku tuoreelle isalle tarkoitettu kirja, en ole viela tarkemmin ajatellut mika

Kiva kuulla mita muut on aikoneet laittaa pakkaukseen, ehka saisin minakin jotain lisaideoita :)

Painosta Tahan mennessa mulle on tullut tasan 9,5 - 10kg (verrattuna painoon ennen plussaa), mutta luojan kiitos kasvu nayttaa hieman hidastuneen parin viime viikon aikana. Toivon niin kovasti, etta kokonaissaldo jaisi max. 15kg. Ehka mulla on viela mahdollisuudet siihen, jos painon kasvu ei taas vilkastu ihan kamalasti loppua kohden...

Hyvaa viikonloppua kaikille elomammoille <3

Puccola + Elmetto 28+5
 
Täällä ois viimeiset 3kk pyörähtäneet käyntiin! Hui! Mihin tämä aika on mennyt?
Kohta pitää alkaa kaivamaan vauvanvaatteet ja muut tarvikkeet esille... Mitään en ole vielä tehnyt. Paitsi mielessäni mennyt mööbelivalssia.
Jospa tuossa ensi viikolla alkalla parin viikon vapaapäivä-lomaputkella sais jotain jo vauvan suhteenkin aikaiseksi.

Mä olen ruvennut jo käyttämään yöliivejä ja liivinsuojuksia, sen verran tuota maitoa heruu ilta- ja yöaikaan.

Ensi viikon pe pääsen ylimääräiseen 3D/4D ultraan koepotilaaksi. Aika hienoa!

sushen
 
jennii-- tsemppiä vuodelepoon ja toivottvasti pieni pysyy mahdollisimman pitkään vielä kasvamassa!

Tänne napaan ei veiläkään mitään uutta. Yhden aamun vietin jopa oksentamatta ja ajattelin jo, että nyt se loppuu, mutta ei. Seuraava aamu olikin taas normi pöntön halailua ja sitä siis vaan jatketaan. Olin lomalla ja supparit pysyikin hyvin poissa. Nyt on taas arkinen aherrus taas alkanu ja harkkasupparit taas kuvioissa mukana. Vielä olisi kuukausi töitä ja sitten alkaa kesäloma =) . Sitä odotellessa.

Aurinkoista ja lämmintä viikonloppua kaikille!

Sammi ja Anselmi 27+2
 
Täältä vähän kuulumisia pitkästä aikaa, jotenkin ollut niin kiirettä ettei aika ole riittänyt kirjoitteluun..
Neuvola oli parisen viikkoa sitten, ja siellä kaikki hyvin, sf-mitta se vaan huitelee yläkäyrän yläpuolella:whistle: Painoa tullut itselle raskauden aikana 3kg, mutta alkuunhan se tippui sen 10kg, joten ihan hyvään vauhtiin olen painon keräämisessä päässyt ;)
Kesäkuun alusta pääsen kontrolliultraan, koska rakenne-ultrassa istukka oli kohdunsuun päällä...Ja rv 36 tienoilla vielä synnytystapa-arvioon edellisen sektion vuoksi.
Täällä vointi ihan hyvä, välillä huono olo muistuttelee, mutta taitaa enemmänkin olla närästykseen viittavaa se. Makeanhimo on ihan mahdoton ja jokapäiväinen jätskikin on saatava :popcorn:

H keiju 27+3
 
Kiitos kaikista tsempeistä, kotiuduin eilen Naistenklinikalta. Kohdunkaulan tilanne oli parantunut huomattavasti, nyt kaulaa on vähän yli kolme senttiä. Mitään rajoitteita ei tullut, sairaslomalla olen äitiysloman alkuun saakka muuten voin kaikkea tehdä normaalisti. Toki tilanne säikäytti sen verran että suuremmat rehkimiset jätän isännälle :)
 
Sattui onneksi mukava lääkäri eilen! Oli lukenu miun tiedot, eikä tarvinnu edes oikeastaan mitään sanoa, kun kirjoitti kesäloman alkuun saikkua. Eli töihin ei oo enää asiaa!

Tänään kävin ettimässä valmistujaismekkoa ja monta tuntia pyörin kaupungilla turhaan. Lopulta luovutin, kävelin lastentarvikeliikkeeseen ja ostin äitiysmekon. 3,5h meni yhteensä aikaa ja olo on ollu sen mukainen koko loppupäivän! Keskikroppa on kun pahoinpitelyn jäljiltä ja ähky on koko ajan vaikka edellisestä syönnistä on jo kuusi tuntia! Mies teki äsken makkaraperunoita iltapalaksi, otin vähän, söin yhden perunan ja yhden nakin palan ja totesin että laatta lentää jos syön enempää. :/ eipä tuu mässättyä ainakaan!

Lapset on vielä ensi viikon hoidossa, kun perjantaina on kauan odotettu kevätjuhla! Aattelin käydä maanantaina kirjastossa lukemista ja ottaa rennosti vielä kun voi! :)

mammuttisi ja Helmi 25+2
 
Tervehdys pitkästä aikaa!

Kuinkas moni kanssaodottajista on käynyt sokerirasituksessa? Itse juuri istun labran aulassa sen kamalan vadelmalitkun juoneena ja mietin kuinka ihmeessä kestän vielä melkein pari tuntia syömättä... Pinsulin tavoin tunsin piston sydämessä, etten ole syönyt niin hyvin kuuluisi. Energiaa varmasti saan ihan riittävästi (herkut maistuvat erinomaisesti) mutta kasviksia ja proteiinia syön varmasti aivan liian vähän. Siksi melkein toivoisin saavani radin ristikseni, olisi pakko luopua herkuttelusta. Kuulostaa hullulta myönnän sen, mutta ihmismieli on vaan niin heikko, että en usko ilman ulkopuolista painostusta pystyväni jättämään herkkuja kokonaan. Proteiinin saantiin olen kiinnittänyt nyt erityishuomiota ja ilokseni huomasin pystyväni jälleen syömään rahkaa (alkuraskauden pahoinvoinnin aikana ei tullut kuuloonkaan).

Tatjanal & Sintti 28+3
 
Jennii, sullahan on ollu jännät paikat! Onneksi vielä kaikki on hyvin :)

Painosta ollut paljon puhetta. Mulla on noussu nyt noin 7 kiloa ja tollasen vanhanaikasen raskauskiekon mukaan näyttää olevan ihan keskiverto painonnousu tähän mennessä niin ihan hyvinhän mä oon vetänyt ;)

Syöminen on pääasiassa aika terveellistä. Toki herkkuja menee parikin kertaa päivässä, mutta muu ruoka onkin sitten aika täysipainosta. Mä oon korvannu perunaa porkkanalla, lantulla ja kaalilla ja ai että niin saakin hyvää ruokaa! Mies ei tosin oo vielä niin innostunu, mutta eiköhän se totu :)

Liikunta, oli ollu puhetta jalkaprässistä. Mä oon keventäny painoja ja leventäny haaraa niin ei tunnu ollenkaan pahalta. Oon kyllä jo valmistautunu siihenki että jossain vaiheessa ei tunnu enää hyvältä niin sitten jotain muuta. Mä nyt makselen tota salia kuukausi kerrallaan ja katson kuinka pitkään siellä jaksaa käydä. Hyvää se kyllä tekee. Hei miten te salilla kävijät treenaatte vatsalihaksia? Mä oon jättäny jo suorat pois ja oon tehny enää vinoja levypainolla.

Isyyspakkaus on mun miehelle kans tulossa. Oon tilannu sellasen miehekkään laukun sille vauvanhoitolaukuksi ja kasaan sen pakkauksen siihen. Aattelin tilata sellasen isi-teräsmiespaidan ja vauvalle ruokalapun ja tutin nyt ainakin. Korviketta ja vaippoja aattelin myös laittaa ja tietysti isälle sikareita ja jotain alkoholipitoista. Mä uskon että mies on ihan mielissään oli pakkauksessa mitä hyvänsä :)

Mulla oli heti aamusta neuvolalääkäri ja mun hurjista supistuksista huolimatta paikat on niin kiinni kuin olla vain voi ja vauvalla on kaikki hyvin ja kasvaa hienosti :) Mutta koska noita supisteluita on niin paljon ja mun työ on niin raskasta laitto se mut saikulle ihan sinne äitiysloman alkuun saakka!! Mä aattelin mielessäni että tästä tulee sellasta rumbaa että pitää käydä kerjäämässä viikon tai kahden välein saikkua niin tää oli kyllä ilonen yllätys :) Mä aloin olla kyllä poikki tuolla töissä, en jaksanu tehdä työpäivinä mitään muuta kun töitä, varsinkin aamuvuoron jälkeen harmitti kun selkä oli niin kipeä että oli pakko vaan makoilla ilta sohvalla.. Mutta tosiaan, täytyy tässä alkaa suunnittelemaan kodin suursiivousta ja muuta ajankulua muutamaksi kuukaudeksi :) Nyt on aikaa kirjoitella täälläkin enemmän :)

Amuniina & mukula 26+1 :heart:
 
Heippa taas! Täällä on käyty tänä aamuna kurkistamassa pikkuista kontrolliultran merkeissä. Munuaisten takiahan tuo kontrolliultra järjestettiin ja kaikki näytti niiden suhteen aivan normaalilta. Vähän keskikäyrän yläpuolella näyttäisi tämäkin pieni kasvavan, joten isoveljen tavoin syntymäpaino pitäisi olla siellä 4 kg:n hujakoilla.

Niinkuin Tatjana tuossa edellä mietiskelikin, niin kummasti on ruokavalio mennyt remonttiin tuon radin myötä. Itse olen ainakin jättänyt kaikki herkut pois, samoin vaalean leivän, pastan ja muut nopeat hiilarit vaikkei ne nyt varsinaistesti vielä sokeriarvoihin ole vaikuttanutkaan. Kuitenkin tuntuu helpommalta olla kokonaan ilman herkkuja kuin yrittää vetää sitä rajaa johonkin. Täytyypä sanoa että turvotus on ehkä vähän vähentynyt tämän remontin myötä.

Neuvolastakin tuli tänään puhelu että pitäisi käydä ottamassa se veriryhmävasta-aine rokote. On se vain jännä juttu että vauvan veriryhmä pystytään tutkimaan raskausaikana minun verestäni! No, hyvä näin. Seuraava neuvola siis aikaistui viikolla eli ma 26.5.

-tiiti 28+5-
 
Hyvä jennii, että tilanne on nyt parempi :)

Aika moni täällä tuntuu olevan jo saikulla äitiyslomaan asti. Minulla on vielä 6 viikkoa töitä jäljellä. Mutta työ onkin sellaista, että hyvin vielä jaksaa kun pystyy aika hyvin vaikuttamaan istuuko vai seisoo eikä ole mitään raskaita hommia. Lähinnä henkisesti alkaa lomaa jo niin kovasti odotella. Ja viikonloppujen jälkeen olen eniten poikki kun silloin tulee touhuttua niin paljon kaikkea ja töissä sitten viikolla levätään :D En tiedä kuinka osaisin olla saikulla tekemättä mitään. Kohdunsuun tilanne minuakin kyllä kiinnostaisi kun harkkasupistuksia on niin paljon. Paljon enenmmän kuin edellisessä raskaudessa ja ei ole kyllä mitään väliä olenko liikkeessä vai levossa niin tasaiseen tahtiin supistaa. Yksi lääkärineuvola olisi vielä tulossa mutta en yhtään tiedä millä viikoilla.

Seuraava neuvola olisi viikon päästä. Pitäisi muistaa mittailla verenpainetta tällä viikolla niin olisi vähän jotain tuloksia näytettävänä. Viimeeksi kun oli vähän koholla neuvolan mittauksessa. Poitsu on tällä hetkellä ilmeisesti pää alaspäin kun potkii niin inhasti tuonne kylkiluiden alle. Välillä oikein ilmestyy sellainen patti mahaan kun kantapää yrittää tunkea vatsan läpi. Minun puolesta saisi pyöriä vielä ihan mielellään ympäri kun toisin päin ei tunnu yhtään niin pahalta tuo potkiminen.

Hyvää helleviikkoa kaikille :)

mariet ja pieni 29+3
 
Mullapa on töitä vielä heinäkuun puoleenväliin saakka. Loppuvuodesta aloitin työt, niin eipä ole lomia liiemmin kertynyt ja vointi on sen verran kohtuullinen, että täällä nyt sinnitellään jos loppuun asti jaksaisin. Pahin on ehkä väsymys, aika uupunut olen työpäivän jälkeen, vaikka fyysisesti onkin kevyttä. Ei kuitenkaan supistele tai ole pahempia selkävaivoja.

Kaisa-Tuulikki 25+4
 
Huojentavaa kuulla, että joillain muillakin syömiset ei oo suoraan oppikirjasta :) Mä en ole (yllättäen) saanut leikattua herkkuja pois, mutta oon sentään vähentänyt niitä. Tärkeintä tässä tosiaan on ne ateriat ja niiden tasapainoisuus. En ole korvannut yhtään ateriaa millään! :) Laktoosittomalla ruokavaliolla aion mennä seuraavan kuukauden. Oon valitellut täällä niin paljon mun vatsavaivoistani, ja haluisin niiiin saada ne kuriin. Ehkä laktoositon auttaa. Tietysti herkkujen vähentäminen auttaa varmasti myös.

Ylihuomenna on sitten se seuraava kontrolliultra täällä. Ei oo enää yhtään kivaa käydä niissä, pelottaa aivan hirveästi mennä sinne, jos Himpula ei ookkaan kasvanut tarpeeksi... :/

Hyvä tiiti, että teillä oli ultrassa kaikki hyvin! :)

Mulla liikkeitä tuntuu ympäri vatsaa. Eniten kuitenkin tuossa navan seuduilla, ylävatsassa ja alavatsassa. En osaa yhtään sanoa miten päin vauva siellä on, mutta veikkaisin RTtä kun potkuja tuntuu oikeestaan vaan ylös, eteen ja sivuille. Alhaalla tuntuu semmoista möyrintää ja "nyrkkeilyä".

Nyt ei ehdi taas enempää, esikoinen koettelee.

Pinsuli ja Himpula 29+4 <3
 
Mullakin on välillä vähän ähky olo, vaikka edellisestä syömisestä ois aikaa. Jotenkin tuo vatsa on vaan täynnä. Viime to meinasin pyörtyä, ku olin niin pitkään syömässä, mutta varsinaista näläntunnetta ei ollut. Muutamat iltapalatkin olen jättänyt (vahingossa) väliin, kun illalla etenkin on ähky olo. Näin se ruokahalukin vaan muuttuu raskauden edetessä. Imetysaikana saakin sitten olla koko ajan taas syömässä, kun on hillitön nälkä koko ajan! :D

Amuniina: mä jätin vatsalihakset saliohjelmasta jo aikoja sitten, kun lihaksista alkoi tulla voimakas "harja". Lihakset myös kipytyivät helpommin ku aiemmin. Jätin myös kylkilihasten tekemisen pois. Mielestäni on olemassa suositus, ettei vatsalihaksia treenais raskaana, eikä heti synnytyksen jälkeen. Ei suoria - eikä vinoja. Sidekudosvaurioiden takia. Vatsalihakset venyvät tarkoituksella raskauden aikana ja kova treenaaminen voi haitata niiden palautumista sitten aikanaan. Pitkin päivää harjoittelen syviä vatsalihaksia ja lantionpohjan lihaksia vaan jännittämällä.

Mä vähän ihmettelen monen tapaa pitää kesälomat alta pois ennen äitiyslomaa... Mä laitan loput säästöön, mitä en "ehdi" pitää. Miksette ennemmin jää saikulle, jos tuntuu olevan loman tarvetta? Vois sitten vaikka ensi kesänä olla vaikka 7 viikkoa kesälomaa... Tietysti jos on vaikka määräaikainen työsuhde, niin asian ymmärrän.
Mulla on vielä yht. 3 viikkoa lomaa ja 5 viikkoa töitä ennen äitiyslomaa. Ja jään hyvällä omalla tunnossa saikulle, jos vähänkin tuntuu siltä, etten jaksa töissä loppuun asti. Jää sitten loput vuosilomapäivät säästöön. :) Suunnitelmissa on olla ensi vuoden kesällä vähän pidempään vuosilomalla ja siitä sitten hetken aikaa ainakin hoitovapaalla, niin saan paaaaljon enemmän rahaa, kun olen ensi vuoden kesällä vuosilomalla ja kotona enkä hoitovapaalla. Ja kun minä olen vuosilomalla, voi mies olla isäkuukaudella ja saamme olla pitkään ensi kesänä kotona :)

Vaivaako muita paineen tunne alapäässä/emättimessä? Etenkin vessassa asioidessa tai kyykyssä ollessa tuntuu jo vähän siltä, kun kohtu/vauva painuisi ulos... Melko epämiellyttävä tunne. Taitaa kuitenkin olla normaalia raskauden tässä vaiheessa.

sushen 27+1
 
Sushen: Minä ainakin yritin saada kesälomat ennen äitiysloman alkua koska tiedän että nuo viimeiset viikot ovat tuskaa. Työnantaja ei tähän suostunut koska tuurausjutut ovat hankalia järjestää. Sain siis vain kaksi viikkoa. Sairaslomaa taas ei ole kovinkaan helppo saada. Pahoinvoinnista sain yhden päivän ja kipeistä suppareista ja kohdunkaulan lyhenemisestä toisen päivän. Eli kertokaa vaan ne vinkit millä sitä sairaslomaa saa! En ole mitenkään kovin hyvä rutisemaan omista vaivoistani ja sairaslomapäiviä onkin kolmivuotisen työhistoriani takia ollut tasan nolla.

Nyt alan kyllä olemaan jo ihan puhki. Varsinkin kun työ on suurimmalta osalta asiakaspalvelua ja edustamista, on välillä tosi hankalaa peittää omaa pahaa oloa. Mutta näillä mennään ja viimeistään 3. pv heinäkuuta alkaa hyvin ansaittu vapaa!

-tiiti-
 
Siis ei ole totta. Kirjoitin äsken puhelimella pitkät pätkät, mutta jotain tapahtui, eikä se tänne tullutkaan :( No yritetään uudestaan.

Eli kiitos kaikille isyyspakkaus vinkeistä. Olen yrittänyt löytää vauvan hoito opasta tms. kirjaa, mutta en ole vielä löytänyt. Oliko jollain tarkempaa nimeä ja kirjoittajaa? Ajattelinkin nyt, että teen pakkauksen muuttolaatikkoon. Muuttolaatikot kun olisi tarkoitus purkaa heinäkuun lopulla, niin yksi niistä saakin olla yllätys tulevalle isälle :) Ajattelin kasata pakkauksen juhannuksen jälkeen, kun mies on matkoilla.

Äitiyspakkaus tuli viime viikolla. Kyllähän se konkretisoi odotusta taas aikalailla. Muutamat vaatteet oli aivan karseita, mutta suurin osa ihan käyttökelpoisia. Nyt sitten enää pitäisi hankkia niitä pienempiä vaatteita suositustenne mukaisesti. Niin, ja kietaisubodyja :)

Amuniina Minä olen lopettanut vatsalihasten teon jo kauan aikaa sitten. Vatsalihakset tuntuivat jo ihan alkuraskaudesta jotenkin kummallisilta enkä uskaltanut niitä tehdä. Minulla on sama käsitys, kuin Sushenilla, että ei niitä raskauden aikana suositellakaan tehtäväksi, varsinkaan ensimmäisen kolmanneksen jälkeen. Joissain saliohjelman liikkeissä tulee kuitenkin syviä vatsalihaksia ja kylkiä jonkin verran tehtyä samalla, että ne saanee riittää. Keskitytään vatsoihin sitten taas raskauden jälkeen, että saa vatsan palautumaan :)

Painosta ja syömisestä Mullahan on siis se n. 4kg tullut ensimmäisestä neuvolasta (n. vko 9) viimeisimpään neuvolalääkäriin pari viikkoa sitten. Mielestäni ihan kohtuullinen painonnousu. Ihmettelin todella paljon, että lääkäri kiinnitti painonnousuun huomion, vaikka kyllähän siis viimeisimmän neuvolan ja lääkärin välillä paino nousi sen n. 600g/vko. Mutta jos katsoo kokonaisuutta, niin onko tuo nyt niin paha..? No toivottavasti painonnousu tasaantuu, odotan kyllä, että vielä muutamia kiloja on tulossa joka tapauksessa. Ruokailut olen saanut pidettyä ihan normaaleina. En todellakaan ole syönyt kahden edestä (niinkuin lääkäri vähän vihjaili, että ei tulisi syödä normaalia enempää). Herkkuja tulee syötyä vähän huolettomammin, mutta sekin on mielestäni ihan ok, kun alkoholi on kuitenkin jäänyt pois kuvioista. Pah sanon minä, en ainakaan aio siis painosta ja syömisistä huolehtia. Onko muuten jotenkin olennaisesti tärkeää tarkkailla proteiinien saantia raskausaikana? Olen treenannut vähemmän kuin aiemmin, enkä ole siksi paljon proteiineihinkaan kiinnittänyt huomiota. Nyt kun täällä vaan niistä puhutaan, niin aloin asiaa pohtia, että pitäisikö minunkin kiinnittää niihin huomiota.

Sokerirasituksesta Minulle ei ole sanallakaan mainittu sokerirasitusta neuvolassa tai lääkärissä. Pitäisikö kaikkien mennä siihen? En tosin usko, että minulla on sokereihin liittyen ongelmaakaan, mutta ihmettelen kun täällä se tuntuu olevan kovin yleinen ja minulle ei ole siitä puhuttu.

Liikkeitä on tuntunut vihdoin jo joka päivä. Tuleva isäkin on jo jonkin aikaa tuntenut liikkeet, kyllä se on ihmeellistä! Hassua, kun työpäivän aikana välillä ihan säikähtää tömäkkää potkua tuolla kylkiluiden alaosassa.

Me muuten taidettiin keksiä juniorille nimikin. Tai ainakin hyvin vahva nimiehdokas. Nyt vaan toivotaan, että juniorille sopii kyseinen nimi ulkonäön puolesta. Tuleva isä ei nimittäin halunnut pohtia toista nimivaihtoehtoa tämän rinnalle enää. :)

Lomista Minähän pidän n. 2vkoa vuosilomaa ennen äitiyslomaa ja lähinnä siksi, että en enää jaksa keskittyä töiden tekemiseen yhtä hyvin kuin aiemmin. Ajatukset on ihan muualla. Olen kuullut ystäviltä vastaavia kuin tiiti85, että varsinkin toimistotyöläisille raskaana ollessa sairauslomat on kortilla, että ei niitä niin vain saa. Itsellä on lisäksi ollut niin hyvä olla eikä mitään ongelmia, että aika radikaalisti saa tilanne muuttua, että pääsisi sairauslomalle. Nykyäänhän on muuten myös niin, että jos sairastuu vuosilomalla, käy lääkärissä ja ilmoittaa työnantajalle heti, voi vuosilomaa siirtää. Tai näin olen ainakin ymmärtänyt. Minullehan kertyy nyt vielä täydet lomat tältä vuodelta ja sitten jää 3 vkoa viime vuodelta käyttämättä, että onhan siinäkin ensi kesäksi ihan kivasti lomaviikkoja. Tosin haluan säästää vuosilomaa aikaan, kun palaan töihin, että ei tule silloin ihan liian pitkää työputkea ilman lomaa.. Kuitenkin varsinkin minulla on sitten kyseessä kokonaan uusi elämäntilanne lapsen ja työelämän yhdistäminen, että voi olla loma tarpeeseen aika nopeastikin. :)

Vielä olisi tämän viikon jälkeen 4 viikkoa töitä jäljellä. Ja näistä neljästä viikosta kaksi on kolmepäiväisiä, että vähiin käy ennenkuin loppuu kokonaan! Ja hyvä niin, alkaa tosiaan jo olemaan muut asiat mielessä ja jotenkin tuntuu, että työpanokseni on kohtuullisen tehoton tällä hetkellä, vaikka kuinka yritän. Lomalla sitten aluksi muuttopuuhia ennenkuin pääsee täysillä nauttimaan loppuodotuksesta. Toivoittavasti ei ole liian tuskaista. Nyt ainakin tuntuu, että nämä helteetkin on ihan ok vielä. Ehkä sitten vielä pari kiloa painavampana voi olla eri mietteet...

No mutta, ihanaa helleaikaa ja alkukesää! Onneksi se kesä nyt vihdoin ehkä tuli :)

Elythia ja juniori 27 +6
 
Minä nimenomaan säästän lomat kokonaan. Äitiysloma alkaa 27.6. eli en koe että tarvitsisin kesälomaa tuota aikaisemmin varsinkin kun töissä ei ole niin raskasta eikä vaivoja juurikaan ole. Mutta työnantajan päätettävissähän tuokin on eli työnantaja voi myös määrätä kesäloman pidettäväksi koska kesälomakausi on meneillään. Meillä onneksi on sellainen tilanne, että työnantaja mielummin pitää minut täällä mahdollisimman pitkään. Tältä vuodeltahan niitä lomia kertyy lisäksi, joten jää nähtäväksi sitten miten pidän niitä ensi kesänä. Ennen hoitovapaata siis vähän mutta jos kuitenkin laittaisi osan edelleen säästöön että olisi sittenkin lomaa kun tiedossa kun töihin joskus palaa.

Minäkään en joudu sokerirasitukseen. Siihen on tietyt kriteeri, joista yksikin jos täyttyy niin joutuu. Ilmeisesti olet Elythia yksi meistä harvoista, joka siihen ei joudu mikäli neuvolan virtsatesteissä ei näy sokeria jossain vaiheessa. Ja tuosta lääkärin painourputuksesta en välittäisi. Minusta 4 kg tuossa vaiheessa on vielä tosi hyvin eikä yhtään liikaa :) Lähtö bmi tuohon vaikuttaa kuinka paljon paino "saisi" nousta, mutta ilmeisesti olet suht normaalipainoinen jos sokerirasitukseenkaan et joudu.

Aika pian sinulla Pinsuli on jo se kontrolliultra. Kuinka paljon himpulan olisi kuulunut tässä ajassa kasvaa että olisi normaalin rajoissa?

mariet ja pieni 29+4
 
Viimeksi muokattu:
Sokerirasituksen kriteerit ovat muistakseni että jos äiti on alle 25 vuotias ja lähisuvussa ei ole diabetesta, ja tämän lisäksi painoindeksi alle 25 eikä aikaisempaa yli 4,5kg vauvaa niin ei tarvitse mennä sokerirasitukseen. Tai vaihtoehtoisesti äiti on yli 40 v, painoindeksi alle 25 ja aiempi lapsi alle 4,5kg. Sitten tietysti jos on aiempi radi-tausta niin joutuu varmaan jo ihan alkuraskaudesta ekan kerran. Niin ja sitten sitä sokeria virtsassa.

Mutta eihän se ihan noin taida käytännössä mennä joka paikassa. Siskoni ei esim. "joutunut" sokerirasitukseen vaikka isällämme on II-tyypin diabetes, joten sama sukurasite kuin minullakin.
 
Minunkin pitäisi noiden kriteerien mukaan mennä koska olen 26v mutta ilmeisesti niitä kuitenkin sovelletaan jotenkin kun mikään muu kriteeri ei täyty. Riippuu varmaan paikkakunnasta ja omasta terkastakin. Viime raskaudessa kävin kerran sokerirasituksessa kun virtsassa oli sokeria, mutta arvot olivat kuitenkin ihan hyvät.
 
mariet, lääkäri (tai mikä nyt ikinä olikaan, terveydenhoitaja, kätilö...) ei sanonut mulle mitään numeroita. Kai siinä on tarkoitus vaan tarkastaa, että kasvua vatsan ympäryksessä on tapahtunut. Nythän on enää vaan kontrollit kiinni siitä vatsan ympärysmitasta, kun jalat ja kädet tulivat täysin linjassa (eli edelleen viikkoa myöhässä), ja pää oli jo viikkoja vastaava/vähän yli.

Vatsalihaksista
, kyllä raskausaikana saa tehdä syviä (vinoja) vatsalihaksia! Nimenomaan niitä (ja lantionpohjanlihaksia) tarvitaan siihen kun ponnistetaan vauvaa pihalle. Mulla tuossa Liberon raskausoppaassa on raskausjumppaohjeet, ja siinä neuvotaan myös tekemään vinoja vatsoja :eek: Tosin se on tietty mun ainoa lähde, en tiedä kuinka todenmukainen se on...

Mulla on myös aina välillä painontunnetta alapäässä! Harvoin kyllä, mutta on. Ja ähkyä tuntuu myös helpommin syömisen jälkeen, mutta se on ihan täysin normaalia kun vatsalaukku on aika mukavan paineen alla (ja sekin vaan pahenee loppua myöten). Pitää muistaa syödä pieniä annoksia (ja sitäkin monipuolisempia!) ja usein päivässä. Mulla se on auttanut myös turvotukseen ylävatsalla :)

Pinsuli ja Himpula 29+5 <3
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä