ELOVAUVAT 2007 VOL. 4

nopeesti nokkamuki keskusteluun: meillä on kaikki tykänneet tupperwaren nokkamukista, niillä on nyt myynnissä uusi malli, joka ei ihan niin helposti halkea, vaikka hampailla kalutaankin. mulkin kansi ja nokka ovat pehmeää silikonia. toinen mikä latelle kelpaa on aventin pehmeä juomanokka (0-6kk) se on siitä hyvä, ettei tiputa edes ylösalaisin käännettynä. tupperi hiukka tiputtaa, mutta juoma ei pahasti valu esim. mukin kaatuessa.

meillä mahatauti on nyt esikoisessa.... ällöttää. oksensi eilen illalla, yöllä ja aamulla. päivän oli onneksi paremmassa kunnossa. muutoin ollaan kutakuinkin ok.
 
Meillä käytössä sellanen MAM nokkamuki, missä on venttiili. Ei tiputtele ja on toiminyt oikein hyvin. Pulloa syö muutaman kerran päivässä, kait sitä vois jättää pois, mut katotaan nyt.

Tää oli nyt hyvin pikainen visiitti, mut kaikki hyvin, poika kasvaa ja kohta 10kk täynnä, uskomatonta! Tukea pitkin kävellään ja välillä vahingossa seisoo ilman tukea. Hampaita jo kahdeksan ja osaa näyttää kysyttäessä kelloa, kukkaa, lamppua, isiä, äitiä... kait se muutaman kerran on äitiä ja isiä tapaillu, mut ei mitän selkeää vielä. Eläimet on ihan pop, jos vaan jossain näkyy kissaa tai koiraa, niin kyllä on ihanaa!
 
Noppis
Siis mä en tajua, että täällä jotkut jo osoittelee kysyttäessä tavaroita ja jotkut puhuu monia sanoja... Onks toi meidän tyttö jotenkin heikkolahjainen? :D Sanokaa nyt joku muukin, ettei 10 kk vanha ole puhunut yhtään oikeaa sanaa! :D
 
Noppis! Mä taas oon ihan hämilläni siitä, että mun vauva kasvaa ja kehittyy koko ajan; se ei oo enää vauva!! Oon alusta asti päättäny, että nautin kaikista kehitysvaiheista silloin kun ne on ajankohtaisia, enkä koko ajan odota uutta; tyyliin, koska se kävelee, kiipeilee, puhuu jne jne. Tuolla toi nyt ähisee ja puhisee vähän väliä makkarissa, kun on yöt tullu taas aika levottomiksi. Kerran syö 2dl maitoa, mut muuten heräilee vähän väliä, ja kaipaa taputuksen...
 
Noppis late ei osoittele, eikä tapaile sanoja. paapattaa vaan. meillä esikko oli pienestä pitäen kiinnostunut kirjoista ja lukemisesta, niitä tuli sitten sen kanssa paljon selailtuakin ja tyttö oppi kohtuu varhaisessa vaiheessa puhumaan. kakkonen sitten taas anto piut paut kirjoille ja kuville, ei kiinnostanut ennen puoltatoista ikävuotta, kun pikkuhiljaa alkoi tapailla sanoja, puhumaan rupesi selvästi parin vuoden iässä. latella on vähän samanlaiset elkeet. meillä pojat on sellaisia insinöörin poikia, että kaikkea pitää tutkia, kokeilla ja purkaa. tyttö on sitten se taivaanrannan maalari, jolla on valtava mielikuvitus, rakastaa piirtämistä, askartelua ja lukemista.

kuten niin usein on todettu, niin kehitys tapahtuu kaikilla eritahtia. puheen kehitykseen ei kai oikein edes puututa ennen kolmea ikävuotta, jos lapsi siinä iässä selkeesti ymmärtää puhetta, muttei vaan jostain syystä itse vielä puhu. liikkuminen on toinen juttu. olen aiemminkin jo maininnut, että jotkut oppii selkeästi uuden taidon joka kuukausi, toiset ottavat hirveän rynnäkön 1-1,5v iässä ja ovat sitten ihan samalla viivalla aikaisemmin kehittyneiden kanssa.

on selvää, että omaa lastaan tulee verrattua muihin, mutta pitäisi kuitenkin olla panikoimatta, jos oma ei kehity samaan tahtiin. ekan lapsen kanssa helposti käy niin, mutta näin kolmannella kierroksella sitä ottaa jo hiukan lungimmin. musta on ihan kiva lukea miten muilla kasvetaan ja kehitytään. niinkuin pauliinakin totesi on kiva nauttia vauvasta niin kauan kuin se vielä vauva on (senkin olen tajunnut vasta nyt kolmannen kanssa) ja olla iloinen niistä hymyistä, pulleiden vauvan sormien kosketuksesta ja siitä tiedosta, että olet vauvalle maailman tärkein. olen varma, että jokaisella lapsella on ne omat erikoispiirteensä ja tapansa, jotka tekevät omasta lapsesta erittäin erityisen. :heart: :heart:
 
Noppis
Joo en tarkoita, että haluaisin, että meidän neiti kehittyisi nopeammin. Olen vaan aina luullut, että lapset alkaa puhua n. 1 vuoden iässä ja kävellä samoin, ja välillä nää jutut kuulostaa siltä, kuin lukisi jotain tieteisfantasiaa jostain planeetasta jossa on jotain superkehittyneitä elämänmuotoja! :D En siis ole kateellinen, vain hämmästynyt. Oma tyttö on ihaninta maailmassa. :heart: :heart: :heart:
 
No niin.. Se paljon pelätty neuvola on takana. Tädin mukaan ei tarvi olla enää huolissaan et oppiiko liikkumaan, ryömimisen kun on jo oppinut niin lamppu on syttynyt etenemisen suhteen. Nyt sitten kannustetaan vaan poikaa enämpi etenemiseen ja istumaan nousuun. Että ei tarvi jumpparille mennä ainakaan vielä.. Toisaalta hiukan huokailen kun poika ei vielä kovasti liiku niin saa itse ottaa hiukan iisimmin vielä. Sitten kun se alkaa niin kolisee ja aitaa kaatuu.. :LOL: Kokoa Juholla oli nyt 10215g ja 74.5cm. Että hyvin kasvaa..

Porisin neuvolassa tuosta töihin paluusta ja Juhon päiväkotiin menosta. Täti oli oikeinkin positiivinen ja valoi hiukan uskoa minuunkin. Asiassa on niitä hyviäkin puolia vaikka itse tulee mietittyä vain niitä huonoja.. Päiväkotiin meno saattaa jopa kannustaa nyt poikaa liikkumaan enämpi kun sieltä näkee mallia ja uusia taitoja. Oppii olemaan toisten lasten ja aikuisten keskellä, pitämään puoliaan ja jakamaan tavaroita. No niinhän se on, mutta jotenkin sitä ajattelee että tyrkkää lapsensa toisten hoidettavaski että itse saa elää "tavallista" työssäkäyvän arkea. Että äiti ei enää halua olla 24/7 lapsensa kanssa.. :ashamed: Sitä pitää vaan olla niin ankara itselleen ja ihan turhaan. JA kuten mirjamic sanoi, ekan lapsen kanssa sitä ei tajua käyttää niitä omia aivojaan ja ottaa lunkisti.. Että raskauden aikana naiselta häviää paljon muutakin kuin vyötärö-aivot meinaan! :LOL:

Tää on jotenkin ihan käsittämätöntä miten nopeesti aika on mennyt. Just eilen muistelin et kuinka ihastelin uusia vaunuja ja pukkailin niitä ympäri asuntoa, odottelin kuumeisesti kyytiläistä. Eipä ole paljon tullut muisteltua niitä loppu raskauden "iloja"..ainaista pissahätää, kamalaa turvotusta, hikoilua ja muita mukavia lisämausteita. Puhumattakaan jo valmiiksi katkonaisista öistä.. Kyllä tämä palkinto on ollut niin suuremmoisen upea ettei sitä varmaan oikeen vieläkään tajua.. Enää ei jaksa valittaa pikkuasioista ja omat tarpeet on niin "turhia" lapseensa verrattuna. *huokaus*kyllä äitinä olo on ihanaa... :heart:

Tea ja Juho
 
pitkästä aikaa taas minäkin pikaisesti..Meillä Ossian loppukuussa 10kk:tta eikä vielä oikein liiku..vähän navan ympäri ja pari päivää mennyt konttausasentoon.puhetta ei vielä lainkaan.En silti hätäile kun meilläkin tosiaan jo kolmas.Esikoinen oppi kaiken todella nopeasti ja kakkonen puhua pälpätti vuoden iästä saakka tosi selvästi,että on saman perheen lapsilla myös valtavat kehityserot!Neuvolaan nyt loppukuussa,täällä ei käydä 9kk iässä ollenkaan.8kk oli lääkärineuvola ja silloin poitsu hädin tuskin kääntyi eikä siitä oltu mitenkään huolissaan.tavalliseen maitoon olen alkanut totutella,maustamatonta jugurttia,siihen jotain vauvan hedelmäsosetta ja hyvin kelpaa!Imetys jäänyt selvästi jo paljon vähemmälle ja jotenkin haikeaa kun se kohta loppuu.Mihin se pieni tuhiseva vauva katosi.. Lämpimiä kesäpäiviä elomammoille!
 
Ajattelinpa taas kirjotella, vaikkei meille nyt niin ihmeitä kuulukkaan.

Oona on nyt kunnolla hokannu, ton tukea vasten seisomisen ja nythän sitä sitten tehdään koko ajan. Kaikkea mahdollista vasten kiivetään pystyyn. Joskus jopa päästää irti ja saattaa muutaman sekunnin seisoakkin ennen kun pyllähtää istumaan. Nukkumaan menot on nykyään aikamoista showta. Neiti mönkii meidän sänkyssä hullun lailla maitopullon jälkeen, eikä toivoakaan, että siihen nukahtais, muuta kun joskus harvoin. Äkkiä pyörähtää mahalleen ja siitä mönkii pystyyn, tehdään syöksykaatumisia, siis ei mitään tolkkua vielä, et vois kipeetäkin tulla. Jos yrität laittaa makuulleen neitiä, etkä päästä nousemaan pystyyn, niin kauhea huuto. Mut aikansa kun riehuu, niin sit saattaa yhtäkkiä hyytyä. 8. hammas puhkesi muutama päivä sitten =)

Ihanaa kun vkon päästä on Juhannus, mennään mökille koko perhe. Toivottavasti vaan säät suosii, eikä kauheesti satais vettä.

Mut nyt täytyy mennä

:wave: :wave: :wave:
 
Nokkamukikeskusteluun oma panos: Meillä tupperin nokkamuki tosi suosittu. Muut ei niin hyviä Kaisan mielestä. Ja lohdutan niitä, jotka miettii lapsen puhumista. Kaisa hädin tuskin osaa tunnistettavasti sanoa äitti, se piisaa. Kädet pelaa ja jalat. Ei toki kuin konttaa pääasias ja tutkii kaappeja. Mutta sitäkin suuremmalla innolla. Vauhti sellainen, että hyvä vain jos ei vielä opi kävelemään ja puhumista ehtii harjoitella. Mun sisko oppi aikoinaan puhumaan vasta sitten, kun minä aloin myös opetella. Meillä vajaa vuosi ikäeroa. Ja heti alkoi korjaamaan mun puhetta viisaampana. Eli vaikkei lapsi osais puhua, voi silti ymmärtää yhtä jos toista. Saakin olla tarkkana mitä lapsen aikana puhuu! Iloista juhannuksen aikaa kaikille!
 
Onpa täällä hiljaista siis palstalla =) mitäs juhannus suunnitelmia elomammoilla?Me viihdytään kotona kaveri porukassa ja toivottavasti ilman kaatosadetta.Kyl on kurjia ilmoja ollut. No hieman kuuumisia meillä ku neiti tahtoo aina sairastella puhkaistiin sit eilen korvat kun elämä meni ihan mahdottomaksi,jos vihdoin korvat paranisi,viime yö ainakin NUKUTTIIN koko yö(mikä luxusta meille) ja tämä päivä ollut aivan normaali,et eiköhän se tästä.
mrjamic:joko ootte kunnos?
Veera:Kuinkas siellä jaksellaan?
Ei muutakuin hauskaa juhanusta kaikille jos en koneelle ennätä ennen sitä
 
Iltaa.

Me oltiin mökillä viime viikonloppu. Ja oli surkeat ilmat. Eipä se haitannut kun kuistilla oltiin melkein koko ajan, Nellalla hyvä setti vaatetta päällä.

Mulla työt alkanu ja ottaa kyllä voimille. Taas eräänlainen elämänmuutos. Mies ja tyttö pärjänneet ihan hyvin, mitä nyt miehellä vähän vaikeaa; Nella tahtoo syödä ihan itse. Ostin imukuppilautasen ja ensiaterimet -> paljon sotkua. Meillä on matot ja sohvat ja kirjahylly ihan sotkussa (keittiössä ei vielä pöytää, olkkarissa sohvapöytä ). Eilen illalla tyttö tahtoi syödä itse iltapuuron (siis kieltäytyi syötöstä ) ja mä sitten heitin hesaria koko lattian leveydelle ja kärräsin syöttötuolin siihen. Meillä on Brion Sofus, siitä saa kivan pöydän taitettuna. Hyvin suojasi lattian. Kaverilta kuulin vinkin että vie muksu ilman vaatteita suihkunurkkaan syömään, sitten vaan suihkuttaa lopuksi :D .

Juhannus ollaan todellakin kotona, ollut niin paljon menoa ja univelkaakin on kertynyt luvattoman paljon.

Sahei:
Ihana kuulla että yö meni hyvin! Olisipa sairastelut nyt sitten tuossa, ollut ihan tarpeeksi teillä.


Näin vaan nopsaan, Kirvash ja Nella 9 kk
 
hellurei!

sahei me ollaan toistaiseksi terveiden kirjoissa, vaikka eilen piti kakkonen hakea hoidosta kotiin kuumeen takia. hoitotäti mittaa pojalta aina kuumeen, kun se käy enempi kiukuttelemaan, ilmoittelee sitten, kun lämpö on yli 37. mun mielestä 3v:llä nousee ruumiinlämpö kiukun päälle,ihan niinkuin vauvoillakin, eikä ole sen enempi kipeä. onneksi on enää huominen päivä hoitoa, sitten se on ohi kokonaan.

elokuussa alkaa meilläkin sitten uusi arki, kun pääsin opiskelemaan puutarhaoppilaitokseen :flower: hoitaja tulee kotiin. jos kunta saa aikaiseksi kerhotoiminnan, niin ilmoitan isommat lapset myös sinne.

kävin esikon kanssa puheterapeutilla maanantaina tytön r vian takia, niin sain kuulla, että tälle erittäin vilkkaalle ja määrätietoiselle tytölle olisi ollut enempi kuin hyvä olla päiväkodissa tai vastaavassa. nyt sitten annetaan r kirjaimen olla toisella sijalla ja opetellaan keskittymistä yms taitoja, mitä eskarissa ja koulussa sosiaalisen elämän puolella tarvitaan, r opetellaan siinä sivussa. että näin palkitsevaa on ollut taas pitää lapsi kotona. kyllä sen oikeasti tiedän, että tytölle seura ja nimenomaan ohjattu toiminta tekee hyvää, kun on ihan mahoton jääräpää ja komentelija. mielikuvitusta on vaikka muille jakaa, touhua ja vauhtia piisaa ja puhetta, sitä vasta tuleekin. täällä ei kuitenkaan ole liiemmin kerhoja, ainoana seurakunnan kerho. harrastuksia on ja niissä ollaan mahdollisuuksien mukaan kuljetettu ja käyty. kyllä mua tuon tyttösen kanssa murkkuikä pelottaa ihan tosissaan, meillä on jo nyt niin jumalattomat tappelut välillä ja en oikeasti voi käsittää, miksi puhe ja kiellot ei mene perille, ikää kuitenkin jo 5 ja väliin yksikertaisetkin kiellot, kuten esim kukkien repiminen "unohtuu" ja taas saa aloittaa saman saarnan alusta. omana heikkoutena on varmasti lyhyt pinna ja musta saa ilmeisen helposti tappelupukarin, ei siis hyvä yhdistelmä.

no tulipa vuodatettua...

jussi ja sen jälkeinen viikko torstaihin asti ollaan keski-suomessa kaveriperheiden kanssa mökkeilemässä. vauhtia ja vaarallisia tilanteita piisaa siinä katraassa. la on kuitenkin tiedossa lapsivapaa ilta. lähetään tyttöjen kanssa juhannustanssehin =)
 
B) keski kesän aikaa...

meidän perhe pakkasi jo auton, se täyttyikin koko porukan voimin nopeaan. lähdemme jo perinteeksi tulleeksi tavaksi savoon päin mökkeilemään. sinne pääsee myös sisarukseni perheineen.( tähän tietoon kaikki terveinä ) :saint:

siellä odottaa mökki saunoineen, patio grililllä ja toinen terassin puoli lapsille, vieras aitta, puuveesee, ihana niemen kärki ja uimaranta. muistan myös hyttyset ja sen rauhallisen tyynen veden läheisyyden. illalla kun uupuneet tenavat nukkuu posket helottaen saunan ja iltapalan päätteeksi, istumme yhdessä puhuen ja muistellen menneitä. viime juhannuksena olimmekin sisareni kanssa yhtäaikaa vielä raskaana, kilistimme hedelmäiset smoothiet ja mietimme tulevaa... myös veljelläni oli tyttöystävä messissä mukana :heart: ... ihanaa aikaa. kokko myös siellä niemenkärjessä miehet polttaneet... viime vuonna siellä taisi palaa myös meidän isin vanha kottaraisen kotelo( joku bassokaijutinlaatikko) ja mistähän ne ylihuomenna mahtaa raaskia jo luopua? :'(

sahei, hyvää juhannusta teille kaikille, joko hääkellot pian soi? :heart:

ja kaikille muillekin elokuisille B) nauttikaa!

pakkasin kyllä hellevaatekerrankin kaikille mukaan =)

-mizu ja miisa 10kk ja pojat
 
Mekin takaisin kotona! Käytiin reissu Milanossa, kaikki meni Ukon kans niin hyvin, että tuli vaan enemmän matkakuume.. Sää ei oikein suosinu, mutta ostoksia tehtiin silti ahkerasti! :LOL: Mies oli noita jalkapallon em-kisoja kattomassa ja tuli sitten välipäivinä meidän seuraksi Italiaan, nyt ollaan kaikki jo kotona. Juhannus ollaan sitten kotosalla, ei jaksa heti reissun jälkeen lähtä mihinkään!

Sahei: Meillä voidaan nyt hyvin. Almiron on alkanu sopimaan ja saatiin b-lausunto kahden vuoden ikään asti.. Eli ymmärsin, ettei altistusta tarvi sitten tehdä kun lausunto on voimassa noinkin pitkälle.. On se tuo Koskiklinikka vaan hyvä!

Nokkamukistakin oli puhetta. Meillä Ukko juo vielä tuttipullosta, ajattelin, että jos pikkuhiljaa siirtys suoraan tavalliseen mukiin.. En tiiä sitten, miten onnistuu! Nyt kun on tuo maitojuttu saatu kuntoon, niin maitoa on alkanu menemään ihan hirveitä määriä!

Mähän oon vielä kotona vuoden loppuun, sitten pitäs lähtee töihin. Että en osais kuvitellakaan, miltä tuntus jos nyt jo lähtis töihin ja laittas Ukon hoitoon..

Niin ja kehityksestä: Ukko seisoo jo tukevasti tukea vasten, osaa jo laskeutuakin aika hyvin alas. Ja pääsee sohvalle kiipeemään, on raukan pää välillä kovilla, kun muksahtelee.. Että mä en hirveenä päivällä ehi tekemään mitään, kun pitää olla koko ajan silmät selässäkin. Puhetta ei sitten kyllä vielä tule, pari kertaa on sanonut "isi", mutta muuten Ukko lähinnä kiljuu! =) Milanossakin aina kuuli, missä on muu porukasta, kun Ukko anto äänimerkkejä..

Mutta hauskaa juhannusta kaikille! Toivotaan, että aurinko paistas..

Veera ja reissumies-Ukko
 
Käytiin 10 kk neuvolassa. Mittaa Milolla oli 11,1 kg ja 74,5 cm, eli hienosti oli kasvanut mahataudista huolimatta. Kaikki oli muutenkin ok.

Juhannus vietetään saaressa mökillämme. Tavaraa lähtee ihan käsittämätön määrä mukaan. Aina sitä on paljon pitänyt ottaa, kun juomavedetkin pitää viedä mukana, mutta kahden lapsen tavaroilla alkaa näyttää siltä että pitää vene vaihtaa isompaan.

77mm ja Milo pian 10 kk
 
Täälä odotetaan malttamattomana, et mies tulis töistä kotia ja päästäis lähtemään mökille Juhannuksen viettoon. Meinannu olla vähän pitkä päivä, kun Oonakin heräs jo ennen 5 :kieh: No aamupäivä meni pakatessa (voi sitä tavaramäärää...), mut nyt meinaa olla vähän luppoaikaa. Matkaa mökille ei onneks oo kun 50 km. Kovin hyvää säätä ei oo kyllä luvattu, mut kun nyt ei koko aikaa satais.

OIKEIN HYVÄÄ JUHANNUSTA KAIKILLE!!! :heart: :heart:
 
pakkaushommia myös täällä. me lähdetään vasta huomenna, mutta olen aamun hemmottelemassa itseäni ynsihuollossa. lähetään vasta sen jälkeen. tavaraa tulee mukaan juu. onneksi mökillä on pesukone, niin voi vähän vaatemäärää pienentää.

munkin puolesta kaikille oikein ihanaa mittumaaria! me palaillaan lomalta vasta to iltana, siihen asti olen poissa myös linjoilta.

mirjamic&lauri 10kk ja viikko päälle
 
Noppis
Halleluja! Etola-reissulla käytiin tytön kanssa, ja mukaan tarttui uusien lelujen lisäksi Disneybaby-nokkamuki! Ja se toimii! :D Ensin en meinannut millään saada venttiiliä paikalleen, ja olin jo ihan raivoissani |O , mutta sitten kun sain, totesin, että se on hyvä! Tyttö oppi juomaan siitä alle minuutissa! :D

Gallupia pukkaa: Mitkä ovat teidän elokuisten lempileluja? Ajattelin kysyä vähän vinkkiä, kun siinä lelupaljoudessa vaan mietti, että miten näistä koskaan osaa valita mitään? No mukaan lähtivät sitten Fisher-Pricen

Tuollainen

ja tuollainen

Noi oli 6 kk eteenpäin, mutta tuumasin, ettei meillä ainakaan 6 kk iässä mitään muotopalikoita olis osattu laittaa rei'istä, tuskin vieläkään. :D

Meillä on myös tällainen puhelin joka on ollut aika kestohitti, vielä jaksaa kiinnostaa.

Ja sitten mukaan tarttui myös kylpykirja, meillä kun edelleen kaikki kirjat syödään eikä lueta, niin eipä jää paperia suuhun. :D

Ihanaa juhannusta! =)
 
Myöhästyneet Juhannus toivotukset täältäkin!!! :wave: =)

Meillä mennyt juhannus leppoisasti. Pe-la oltiin mun vanhempien luona (8km päässä), grillailtiin,saunottiin ja vaan oltiin. Neiti tykkäs tosi paljon kun tädit pyöri ympärillä, ja koko ajan oli leikkikaveria.:) Oltiin siis yötä. Me jopa valvottii puolelle yötä ja minäkin jopa join muutaman lonkeron. :whistle: :D
Aamulla sit aikasin ylös neidin kans, ja juhannus jatkui aivan normaaleissa merkeissä. :) Säät ei kyllä todellakaan tänä jussina suosinu.:/

Miinalla oli pe. neuvola. Pituutta 68,3cm ja paino 7,8kg. Viikon päästä neiti siis 10kk. :heart: Kuulemma oikein tomera ja reipas neiti, erittäin hyvin kehittynyt....ja mitäköhän muuta kortissa lukikaan.
Miina nukkui viime yön omassa huoneessa. JA HYVIN MENI!!!! Ihan normaalit unet nukkui. Äiti ja isi ei tosin oikeen saanut nukuttua, ku ei pikkunen ollu lähellä. :ashamed: Kamalaa kun ne kasvaa nopsaa. Enää 2kk ja Miina täyttää 1v. APUA!!! :eek: :eek: :(
Illalla tuli niin haikea olo, kun neiti vietiin omaan huoneeseen nukkuu. :| Mut sit vaan piti ajatella et se on neidin parhaaks... Mut kyllä tuli tippa linssiin. :'(
Täytynee varmaan alkaa sisarusta suunnittelee, ku koko ajan niin haikea mieli kun äidin vauva kasvaa. ;) Menisköhän toi selitys miehelle läpi?? :whistle: :LOL:

Mutta silitys pino odottaa. Mukavaa alkavaa viikkoa kaikille!!!! :heart:

-Maypo ja Miina vko vajaa 10kk
 
Pikainen vastaus vielä Noppiksen lelu kysymykseen; Miinan lempileluja on ehdottomasti pallo, sit sellanen "helistin"jossa on sisällä palloja ja renksusta roikkuu jotain..."koristeita"..eli yksinkertaisesti sanottuna helistin :LOL: ,ja tyhjät puolen litran pullot. :D
 
Moikka kaikille ja pitkästä aikaa. Meillä on olut tässä aikamoista kiirettä ja stressiäkin kun ollaan muutettu, mulla on alkanut työt, edellistä asuntoa rempattu ja kaupattu jne...en ole jaksanut kirjoitella.
Vastaan ekaksi Noppikselle kanssa, kun muuten unohtuu. Meillä leluista on myös mieluinen pallo. Lisäksi autot sellaset isohkot puiset sekä moni muu joka ei ole ollenkaan lelu, eli tuttipullon suojakannet ,mukit jne. Laitettiin pihaan keino ja siinä Nikolas tykkää keinua. "Leikkii" muutenkin aika kauankin leluillaan, joita on isossa laatikossa, lattialla. Muistaakseni isompi veli ei kovin tykännyt leikiä lattialla, mutta nikolas on eri luonteinen. Nyt on alkanut antamaan tavaroita käteen ja tykkää "vieritellä" palloa eestaas äidille tai iskälle. Kaiki sellaset kanssa on kivoja joista roikkuu jotain ja on pieni yksityiskohtia, joita voi räplätä.
nikolas myös nousee seisomaan ja yrittää edetä, mutta on tosi huteraa vielä ja voi pääsätää irti yhtäkkiä. Muutama sana tulee matkien, muttei kyllä kovin tarkoituksella niitä toistele. Ymmärtää kyllä jotain jo. Ja niinkuin Ukollakin niin kiljuminen on ihanaa.

Kyllä on tosiaan mennyt aika nopeaan! Mua jännittää ihan kamalasti se kun Nikolas menee perhepäivähoitoon elokuussa. Eniten ehkä jännittää se, että onko hoitaja jees ja edes jonkinverran samoilla linjoilla meidän kanssa.Hänellä on oma 2-v lapsi siinä ja olen miettinyt et pystyykö olemaan ammtillinen ja tasapuolinen n'äiden pienten kanssa. Meinaan ihan varmasti tulee joitain mustis asioita, kun oma lapsi on siinä kanssa.
Onkos täällä kellään kokemuksia pph:sta? Luulen että Nikolas kyllä sopeutuu hoitoon ihan hyvin, mut kuitenkin kaikenlaista risteilee mielessä.

Eikös täällä muuten ollut joitain jo heinäkuussa syntyneitä? Eli vuosi tulee täyteen jo pian.

Laitoin tuonne jo omankin aloituksen ruokailun opetelusta, mutta mitenkäs teillä sujuu? Pysyykö lusikka jo kädessä. Meillä ei juurikaan..ainakaan oikeinpäin :whistle:

Olen muuten vielä kolme viikkoa Fallkullan kotieläintilalla töissä, eli kiva retkikohde jos Hesassa käytte tai asutte. Siellä on eläimiä lehmistä kileihin ja kiva aittakahvila. Sijainti on Malmilla. Kotisivut löytyy Googlettamalla, jos kiinnostaa. Nikolas tykkäs kovin katsella eläimiä. Tulkaa vinkkaamaan jos ootte Elomammoja ja tuutte käymään!

Oikein ihanaa kesää kaikille!
 
Nyt Juussit on sitten juhlittu! Aikamoista kyläilyrumbaa oli, Kaisa ei autoretkistä oikein perusta. Onneks rauhoittuu nyt, kun tulee taas arki. Kaisalla myös halu syödä itse, ei saisi syöttää. Oli mukava lukea Kirvashin juttu asiasta! Neiti syö aina vain niukalti, mutta syykin selvisi. Pari uutta hammasta pukkaa alaleukaan. Konttailua on melkoisesti ja höpötellään aivan omia juttuja. Mukava uusi lelu on ollut kummien hakkima Fisher Pricen traktoriyhdistelmä, jossa eläimet ääntelee, kun niitä painaa ja traktorin äänet saa kuulumaan, ynnä Piippolan vaari-teeman. On ollut hieno lelu, vaikka tarkoitettu hieman isommille. Iloista kesäpäivää ympäri suomen täältä lämpimästä länsi-suomesta!
 
Juhannuksen vietosta palattu. Pojat nukkui mökillä joka aamu yli kahdeksaan, aivan ihanaa!

Lusikka pysyy Milolla kädessä, mutta syömistä en ole antanut harjoitella sillä koska lautanen lähtee lentoon heti kun sellaisen käsiinsä saa. Banaanit, leivät yms. Milo nakertaa hyvin itse voimalla seitsemän hampaan.

Lelut. Suosikkeja on tällä hetkellä pihalla lapio, hara ja keinu. Sisällä Milo tykkää työnnellä kaikkea lattiaa pitkin, esim. palloja ja "keskikokoisia" autoja. Niin, ja tietty parhaita leluja on kaikki mitkä on isoveikan käsissä :LOL: .

77mm ja Milo 10 kk ylihuomenna
 
Noppis
Laittaako teidän 10 kk ikäiset edelleen KAIKEN suuhun? Siis kun meillä menee ihan kaikki. Niin mietin vaan, että kuulostaa näistä jutuista, että muut jo hiekkalaatikolla leikkii jne, ite en oo uskaltanut viedä, kun pelkään, että neiti ois heti hiekkaa suu täynnä ja kivi väärässä kurkussa. :D Vaikka siis, hän on 2 kk kuluttua menossa päiväkotiin, että ei kai sitä voi loputtomasti estää, mutta tälleen esikoisen äitinä ei oikein tiedä, mikä on "virallinen" toimintatapa. :D

Mites teidän muiden yöt? Kun meillä oli tuossa 7 kk iässä hiukan aikaa parempaa, herättiin vain 1-2 kertaa yössä, mutta nyt tää on mennyt taas ihan mahdottomaksi. Välillä on ollut refluksi vaivana, nyt taas ehkä hampaita tekee, mut tuntuu myös, että ihan tavaksi on mennyt se, että äiti käy 10 kertaa yössä tutin laittamassa suuhun. Mitenköhän tästä pääsis eroon?
 

Yhteistyössä