**ELOVAUVAT 2006**

No niin, pääsinpä minäkin vihdoin koneelle senverran, että saan ainakin aloitettua synnytyskertomukseni.
Tosin poika on tässä samaan aikaan tissillä ja vaippa törisee uhkaavasti :D
Poju siis syntyi 21.8. klo 10:16.
Pituutta 52cm, painoa 3960, pipo 36cm.

Vedet meni 6:10, esikoinen vietiin hoitoon vähän etuajassa ja synnärillä oltiin 7:50.
Synnärille mennessä olin 5cm auki ja supisteli 5min välein.
Pyysin Spinaalin puudutteeksi ja laitettiin peräruiske.
Se peräruiske tekikin sitten sen, että vessaan mennessä tulin todella kipeäksi ja alkoi suppailla kahden minuutin välein. Ihan piti polkea jalalla lattiaan ja rystyset valkeina puristin käsienpesualtaan reunaa.

Saliin saatiin mennä heti kun vessasta selvisin, oli enää sentti reunaa jäljellä ja todettiin ettei tässä enää mitään puudutuksia aleta laittamaan :eek: Kääk!
Siinä sitten tuskissani huusin ja imutin kaasua minkä kerkesin.
Poika putkahti maailmaan 16min ponnistelun tuloksena.
Epparia ei tehty, pikku repeämiä tuli sisäpuolelle. Poika sai 9 pistettä, 1 meni lievästä sinerryksestä. Kotiin päästiin kolmantena päivänä ja viikko kotiutumisesta oli painoa tullut yli 200g. Hyvin siis ruoka maittaa =)

Ilmavaivoista kärsitään täälläkin.
Jouduin maidonnousua odotellessa antamaan lisäruokaa pullosta, mikä sekoitti imuotetta.
Välillä lupsuttaa vartinkin rinnalla imemättä kunnolla kiinni, lopulta poika hermostuu hirveästi kun ei ruokaa tule tarpeeksi. Mahaan menee kauheasti ilmaa, eikä röyhtäisy tule helpolla, sitten huutaa kamalasti kun vatsaa vääntää. Ja se mikä ei tule yläpäästä tulee piiitkinä mojovina turinoina takapäästä. Onneksi nyt tulee omaa maitoa niin paljon, ettei pulloa tarvita. Jospa ne masuvaivat pikkuhiljaa hellittäisivät. Muussa tapauksessa täytynee hakea niitä Rela-tippoja.

Napatynkä meillä on edelleen kiinni. Erittää jotain, mutta paranee kuitenkin siististi. Neuvolatäti opasti laittamaan siihen Basibact-jauhetta jos on jatkuvasti kosteana, ettei pääse tulehtumaan.

Yöt meillä nukutaan suht rauhallisesti. Kerran alkuyöstä syödään, seuraavan kerran aamulla kuuden aikaan.

Meillä oli eka viikon Liberot (2-4kg) käytössä. Kerkesin käyttää näytteet ja yhden ostopaketin ilman ohivuotoja, kunnes tiistaiaamuna oli ekan kerran kylki märkänä. Ja heti perään turahti kakatkin reunasta karkuun. Liberot loppui sopivasti ja nyt menee Pamperseja (Newborn) eka paketti. Ne tuntuu pitävän sisällön, mutta ovat pintamateriaaliltaan kamalan kovan tuntuisia. Saas nyt nähdä mikä merkki lopulta jää käyttöön.

Täällä kipeisiin ja rupisiin rinnanpäihin on auttanut ahkera rasvaus ja se että imetyksen päätteeksi olen levittänyt viimeisen tipan maitoa rinnanpäähän.

Jokohan tässä tuli kaikki täällä jo puidut asiat?? Kastajaisia ei vielä ole suuremmin suunniteltu kun nimikään ei ole tiedossa ja se isyydentunnustuskin pitää vielä tehdä. Enkä ole vielä tulevaa ehkäisyäkään alkanut miettimään kun on tikit alakerrassa ja vuotoa tulee vielä.
Eiköhän tässä ollutkin jo ihan riittävästi asiaa tälle kertaa.. =)

Sohvi ja Poika 10vrk<br><br>

Kuulumisia täältäkin! =)
Eli neuvolassa taas eilen käyty ja nyt paino onneksi nousussa. Nyt pojalla ikää 2vk3pv ja paino 3400g kun syntymäpaio oli 3300g. Eli se paino onneksi saavutettu! :D Hitaastihan tuo nousee mutta pääasia että nousee. Ensi viikolle antoi vielä painokontrolliajan että tarkastetaan painon olevan edelleen noususuunnassa.
Maitoa on alkanut tulla huomattavasti paremmin. Ihanaa! Nannia on annettu enää satunnaisesti. Poika imee hyvin ja vaikuttaa tyytyväiseltä.Rinnanpäät ovat vihdoin alkaneet parantua ahkeran bepanthenin ja ilmakylpyjen ansiosta. Nyt kirpaisee enää muutaman ensimmäisen imun aikana.
Tänään taas vaunukävelyllä käyty ja vaunuissa poika tykkää olla. Nukkuu koko matkan. :heart:
Viikonloppuna pitäisi tehdä mummolan reissu 160km:n päähän. Mukava päästä vähän reissuun.
Nyt ollaan siirrytty mini liberoihin kun niistä ihan pienistä vuosi pissi aina huti. Vähän suuriahan nuo minit muuten pojalle ovat mutta pissi pysyy kuitenkin vaipassa.
Nyt poika kutsuu!! :D :heart:
--Tuisku ja Nyttynen 2vk2pv--

no niin jospa ehtis muutaman rivin kirjoittamaan...

Eli pikkuisen paino on lähtenyt nyt nousu suuntaan, joskin vielä on 70g syntymäpainosta (4130g) saavuttamatta. Päänympärys oli kasvanut sentin ja pituutta oli tullut vain 1/2 cm, mutta koska paino on nousu suunnassa niin lisämaitoa ei tartte antaa.

Pojan kättä joka siis hieman velttoili ensimmäisinä päivinä käytiin näyttämässä lasten polilla ja terve käsi näyttää pojalla olevan. Toimii nyt niinkuin pitääkin. :D Oli vain vähän olkahermo venyttynyt synnytyksessä.

Sitten omaa napaa... tai siis rintaa. Kuinka olette saaneet kotikonstein rintatulehduksen hoidettua. Mulla on toinen rinta kipeytynyt ja olen nyt kovasti yrittänyt siitä syöttää ja pumpata. Jonkin verran on kipu hellittänyt, mutta ei vielä kokonaan. Olen myös hieman yrittänyt hieroa kipeää kohtaa, jotta lähtis maito liikkeelle. Mitäs vielä vois tehdä?

Pitää varmaan alkaa tuota poikaa herättelemään. Se jos nukkuu vähänkin liikaa illasta niin se tietää valvomista alku yöstä... ei yhtään jaksattais nyt sellainen. \|O Onko muilla vaikeutta saada vauvaa hereille alku illasta? Musta tuntuu, että varsinkin silloin kun on itse illasta todella väsynyt niin pikkuinen ei millään nuku... :eek:

Lellu ja Eppu 3vko

äiti kolmelle
Pikaisesti Lellulle vastausta rintatulehduksen itsehoitoon. Minulla pakkautumiseen ja kuumeiluunkin auttanut kun lypsämisen ja hieromisen lisäksi olen ottanut kuuma (lämmin) vesipullon avuksi tai olen käyttänyt "hautomiseen" myös sähköllä toimivaa lämpötyynyä. Lämmön avulla on alkanut tiehyeet avautumaan. Toivottavasti siitä apua myös sinulle.

Äiti kolmelle ja Aatu 2 vkoa 1vrk

vaahterapuu
lellulle vinkiksi että suihkuta oikein lämmintä vettä rinnan päälle esim.suihkussa ja hiero samalla hellästi vauvaöljyllä. Pistäkääs muutkin vinkkejä kehiin!

Sitten oma kyssä rinnoista =) suosittu aihe, näemmä :LOL: Jos vauvalla on sammasta suussa ja se tarttuu rinnanpäihin niin ilmeneekö se kutinana? Minulla hieman kutisee molemmat rinnanpäät mutta vauvan suussa en kyllä näe sammasta, huomenna onneksi neuvola.
Pojalla myös rähmii vieläkin oikea silmä vaikka sitä olen ahkerasti pyyhkinyt.

Mites muilla, tuntuuko teillä että hiki "nousee" kainaloihin silloin kun imettää? Minua jännästi nipistelee kainaloissa ja kainalot kostuu ja hiki haiseekin todella voimakkaasti :ashamed: kaikkea sitä saakin kestää..

Mutta nyt on mentävä paimentamaan lapset iltapalalle ja nukkumaan :wave:

Heip!

Tänään taas paino kontrollissa käyty neuvolassa ja huimaa tahtia tyttö kasvaa! Tänään paino 3555g ja ikää 12vrk! Syntymäpaino oli sen 2914g. Maito siis riittää hyvin vaikka syöminen on meillä melkoinen urakka.... Tissi kun ei meinaa millään kelvata päivällä!! Yöllä imetys sujuu tosi hyin ja vartissa neiti on tyytyväinen, mutta päivällä roikuu tissillä helposti yli tunnin nukahtaa sit viimein ja hetken päästä herää taas nälkään... Oon sit antanu pullosta pumpattua maitoa ja sen jälkeen on tyytyväinen... melkoisen stressaavaa... :headwall: Välillä on joutunu turvautumaan korvikkeeseen kun ei tunnu millään rauhottuvan... :ashamed:

Ois ihanaa nauttia saunasta oikein kunnolla, mutta kun tissit suihkuaa maitoa pitkin poikin... :LOL:

Käytiin tytön kanssa äsken kylvyssä joka oli ihanaa, mutta se pois tulo on aivan hirveetä huutoa! Nyt sitten simahti jo omaan sänkyyn..

Kunka pitkiä unia teijän lapsoset nukkuu? Kun meillä tänäänkään ei nukuttu kun max 1,5h... Illalla sitten kukkuu hereillä ja käkisee masuvaivoja..

No tulipa taas repaleinen sepustus... Tää lähtee nyt lepäilee...

Emppu & Iita 12vrk

äiti kolmelle
Meillä päivisin tankkailee parin tunnin välein, joten se pari tuntia on pisin nukkumisväli. Tänään aloitettiin d-vitamiinit, joten saa nähdä aiheuttaako vatsan kipristelyä kuten aiemmilla lapsilla :'( . Viime yönä teki ennätyksen nukkumalla yhdeksästä kolmeen syömättä, mutta sitten tankkasikin kahden tunnin välein aamuyhdeksään. Toivotaan että pysyy samanlaisena ;) niin jää aikaa muihin "iltatouhuihin " miehen kanssa :whistle: .

Mitenkäs teillä on kakkaa vaipassa riittänyt??? Tänä aamunakin olen vaihtanut jo 4 vaippaa piereskelyn ja sinapin vuoksi..... Voi kun tulisi edes vain joka toinen kerta......

Äiti kolmelle ja Aatu 2vko 2 pvä

Ehdinpäs nyt tulla tännekin kertomaan.

Meille syntyi pikkuinen tyttö :heart: torstaina 24.8. klo 17.05. Hän painoi 3430 g ja oli 48,5 cm pitkä. Pipo oli 33 cm.

Vauva-arki on lähtenyt käyntiin. Tissiä syödään usein ja hartaasti. Onneksi maito on nyt noussut ja sitä tulee kohtuullisesti. Pumpata ei ole tarvinnut. Ei meinaan onnistu. Taitaa maito olla aika tiukassa mulla. Haluaisin kyllä vähän säilöönkin maitoa, että mieskin voisi joskus yöllä syöttää.

Kakkavaippaa saa vaihtaa useamman kerran päivässä, joka on kyllä hyvä juttu. Mites on, onko teille sanottu neuvolassa, ettei vauvaa enää tarvitsisi röyhtäyttää? Olen kuullut, että joillekin olisi näin sanottu. Meille sanottiin synnärillä, että kannattaa röyhtäyttää. Ja niin olen tehnytkin ihan vanhasta tottumuksesta.

Tämä on eka kerta, kun vaavi nukkuu vähän pidemmät päiväunet. Hän on nyt tuossa pihalla vaunuissa nukkumassa. Kahtena päivänä tuli pakollista menoa ja autolla mentiin. Autossa hän nukkui tosi hyvin parin tunnin unet. Mutta muuten hän ei oikein nuku päivällä kuin lyhyitä pätkiä. Paitsi silloin, kun hän nukkuu mun kainalossa päiväunia. Muutenkin yöllä vaavi nukkuu meidän välissä. Omaan sänkyyn en häntä saa nukkumaan. Vaikka kuinka sikeästi nukkuisi, hän herää heti kun laitan hänet omaan sänkyynsä. Hamuaminen alkaa heti ja tutti ei pysy suussa. Helpommin ja enemmän saan nukkua, kun otan vaavin viereen.

Täytyy mennä. :wave:

Maxine ja tyty 8 vrk :heart:

juksu06
Täällä kans edelleen kärsitään vattavaivoista! :wave: :(
Nykyään sitä on joka kerta syönnin jälkeen päivällä, jonkun aikaa on hyvä olla ja jaksaa seurustella ja sitten se alkaa. ja yleensä samaan aikaan tulee väsy, joten meillä nukuttamiseen sitten meneekin yleensä tunti. monta kertaa kun on saanut sänkyyn, niin alkaa kipristelyt. paras paikka juksulle on olkapään päällä silleen että maha on siinä olkapäänpäällä. tuo asento vaan ei oo paras omille hartioille ja selälle. mutta ONNEKSI noita itkuja ja kitinöitä ei oo yöllä! paitsi että yleenä kerran yössä juksu sitten päättääkin valvoa, niinku viime yönäkin heräs syömään klo 4 ja nukahti sit lopulta klo 5.45. se tosiaan ottaa hermoille ja omalle jaksamiselle, ku poitsu vaan kattelee ympärille silmät ammosen auki, siinä sitten yritän nukuttaa ja meneehän siinä juksullakin hermot, ku ei seurustella. onko muilla tällasta? no mutta eiköhän se vähitellen opi millon on päivä ja millon yö. muuten yöllä juksu nukkuu ihan hyvin 2-4 tuntia. paitsi sitten se kakan ähiseminen ja punnertaminen alkaa monesti tunti ennen heräämistä ja tietenkin minä herään siinä ees takas.

Meillä on nyt käytössä liberon 5-8kg ja pampersin 4-9kg vaipat. oli niin pieniä ne edelliset, onneks ne vihdoin loppu. en vielä tiedä kumpiin päädyn, ku kummistakin on tullu läpi välillä. kova poika pissimään. ja viime yönä oli tullu toosi paljon kakkaa, ku aamulla oli lakanassa, ku oli tosiaan vaippa ihan täynnä kakkaa ja selästä tullu läpi. niin meillä tuota kakkaa kuitenkin tulee ainakin kerran päivässä, vaikka sitä mahaa kipristeleekin ja kakan vääntäminen on työtä. ja joka vaipassa on pikku rupsukakat ;)

kyllä tuo aika tosiaan menee kuin siivillä, ku huomenna juksu on jo 1kk! ja kahden viikon päästä on ristiäiset! pitäis hommata joku asu itelle sinne ja veljen häätki on siitä viikon päästä. ei varmaan nuo hienommat vaatteet vielä mahu päälle.. mitäs te ootte aatellu laittaa ristiäisiin?

Jaksamisia kaikille jotka kärsii kans mahavaivaisen vauvan kans! :hug: kaveri lohduttikin tänään, että kyllä se parin kuukauden päästä loppuu! :whistle: :)

nyt pitäs lähtä kärryttelemään...

äiti & juksu 3vko6vrk

vaahterapuu
uppista =) oltiinkin tiputtu kolmannelle sivulle. kaikilla nähtävästi riittää puuhaa, kuten myös :wave: ehkä jossain vaiheessa tasaantuu ;)

mutta mentävä on :wave: viikonloppuja!

vaahterapuu & pikku-herra 11 pvä :heart:

Lellu1: Ensimmäisenä: Isot onnittelut varsin suloisen kutinan aiheuttajan syntymästä :flower: Keskustelimme siis tuolla odotuspalstalla hepatoosista aiemmin (vaikken itse tällä hetkellä vauvaa odotakkaan) ;)

Kaikki ilmeisesti sujui sitten kaiken kaikkiaan hyvin?

Tuohon rintatulehduksen hoitoon pari kotivinkkiä (lämpimän suihkuttelun, ahkeran imetyksen ja/tai pumppaamisen lisäksi):

Lämpimällä (niin lämpimällä kuin iho sietää) vedellä täytetyt jääpalapussit rintsikoihin rintojen ympärille- helpottaa hetkessä ;) Sen jälkeen imetystä tai lypsämistä ..Imetyksen/lypsyn aikana kannattaa niitä pahimpia kohtia varovasti hieroa että tyhjenevät kunnolla.

Sairaalassa koin hyväksi vanhan ajan konstiksi kaalin lehdet (pintaa hieman raaputettu rikki), jotka laitettiin rintojen ympärille. Minulla ainakin toimi, pahkurat alkoivat pehmetä ja maito juoksi.

=)

meitsi
Päiviä täältäkin päin... =) Eilen kävi neuvola täti meilläkin punnitsemassa sun muuta.. Eli meidän tytön syntymä paino oli 3900kg ja nyt eilen oli sitte jo 4250kg.. Elikkäs hienosti on noussu.. Vaikka äiti pelkäsikin että mites on mahtanu nousta.. Meillä esikko poika 1v 11 kk ihmettelee vauvaa mutta ei ainakaan vielä sen kummempaa.. käy aina välillä katsastamassa kun äiti imettää mutta lähtee sitte omiin youhuihinsa tai isin kimppuun.. :heart: Mutta lisää kuulumisia kun vaan ehtii ja jaksaa kirjoitella.. =)

moikka

piti vaan nopsaa tulla vilkasemaan kuulumisianne.

hei, täällä kans asuu yks oikee kunnon kakkaaja, joka vaipassa kakkaa!! ja käytössä on keskiaikaset tavat, typy syö ja kakkaa samaan aikaan :LOL:
mutta niin teki kyllä tuo poikakin.

Meillä nukutaan eka yöpätkä omassa sängyssä ja sit tulee viereen syömään ja nukkumaan. näin on nyt menny kaikista parhaiten.
ja on muuten ihan erilanen vauva kun esikko! vaikka sillai ei tietty saakaan verrata, mutta jännää silti kuinka erilaista on vauva-aika.
yöunista vielä että noin kolmen tunnin pätkissä nukkuu neiti, tyyliin
2130 - 0100 - 0300 - 0600 - ja sit riippuu aamusta jatkuuko unta 0700/0730 vaiko jopa 0830 asti.

ap ei juuri nukuta, ip uinutaan ja ilta ollaan heräillä ja tankataan = asuu tissillä. :D

tämmöstä!
pamuk ja tytstä 3 vko

Löysin teidät!!! Tosi mukavaa nähdä tuttuja nimimerkkejä.
Nyt ehtii hieman kirjoittaa, kun Alma neiti nukkuu. Saimme vihdoinkin tytön kotiin sairaalasta tiistaina. Olihan se ollut siellä jo 8 pv antibioottia saamassa. Joku tulehdus sillä raukalla oli.10 minuutin hengettömyys syntymän jälkeen jäi arvoitukseksi, mutta epäilivät petadinen ja infektion yhteisvaikutusta. Kauheaa oli lähteä kotiin laitokselta ilman vauvaa. :( Nyt ollaan kuitenkin kotiuduttu ja tyttö voi hyvin.
Meillä syöttöväli on 3-4 h. Neidille tulee kerran vuorokaudessa joku ihmeen 3 h:n kitinä itku haloo-kohtaus. Aluksi se tuli yöllä, mutta nyt olen hieman "valvottanut" neitiä päivällä, joten yöt on rauhallisia. Tyttö nukahtaa heti syönnin ja vaipanvaihdon välillä. Meillä on pakko ensin vaihtaa vaippa ja siten syödä, muuten tyttö jää hereille.
Olen ollut hieman huolissani tytön syömisestä, koska en osaa arvioida paljonko tissistä tulee.Sairaalassa oli niin tarkat ohjeet syömisestä ja sen määrästä.
Tyttö on usein niin väsynyt että nukahtaa tissille enkä saa sitä hereille. Nyt päätin pumpata yöllä ja syöttää pullosta, kun se on helpompaa ja saa varmuuden paljonko sitä menee. LAISKA MINÄ!
ristiäiset pidämme 30.9. Pidättekö ristiäiset kotona vai kirkossa? Me päätimme pitää ihan kotona pienen piirin kesken. Nimi on valittu ja pojallekin olisi nimi. Pitää säästellä, jos seuraava olisi poika. Kyllä tässä varmaan kaikesta kauheudesta huolimatta toinen pitää tehdä aika pian.
tahtoo vauvoja!!!
Niin piti minunkin kiittää palstan aloittanutta hienosta listasta! Olet nähnyt todella vaivaa ja ansaitset suuret kiitokset!!!! :hug: ONNEKSI OLKOON MEILLE KAIKILLE!

sellasta piti vielä niille laittaa / kysyä kellä masuvaivoja, onko vauvalla myös sammasta kielessä??
se saattaa vaikeuttaa syömistä ja lisää ilmaa masuun, sitruunaa hinkkaamalla siis sitruunan mehua esim topsitikulla kieleen ni se häviää muutamassa päivässä, neuvoivat esikon aikana neuvolasta tuon ja se auttoi.

-tuli vaan mieleen...

Maxine onnittelut tytöstä :flower:

Juksu06 meillä on kans yöllä seurustelu tuokio. yleensä 12 ja kolmen välillä :D siis usein valvoo sen kolmekin tuntia. Papu saattaa hyvikin olla kolme tuntia hereillä. haluaa vaan seurustella, itku tulee vasta sitten jos seuraa ei ole tarjolla. muuten yöt nukutaan hyvin.

kakkaa on välillä lähes joka vaipassa, välillä parissa.

nyt mulla on onneksi uudet lääkkeet ruvennu vaikuttamaan ja maidon tulo alkaa vihdoin loppua. rinnatkaan ei enää ole onneks kipeet =)

heffalump ja papu 2 viikkoa :heart:

Äiti kylässä...kerkiää tännekin :D Maitopahkuroihin voi kokeilla myös maitorahkakääreitä rintaan, en tiedä mihin perustuu. Ihanasti kyllä turruttaa kivun kuten kaalinlehtikin, hetkeksi. Muuten kyllä tuo lämpöhoito on ehdoton, kaurapussia itse lämmitelin mikrossa. Nyt onneksi rinnat eivät enää pakkaudu, tosin poikakin on tankkaillu paljon tiheemmin kuin aluksi, hyvästi 4 tunnin unet... B) Onko muiden vauvat pulauttelijoita? välillä oon huolissaan kun tuntuu että kaikki mitä on saanut sisään tulee ulos... no viikon päästä neuvolassa näkee onko poika silti kasvanut tarpeeksi. Jaksuja kaikille arkeen ja yöheräilyihin!

Minun piti kysyä, että oletteko antanut jotain lääkettä mahavaivoihin, miten usein ja auttoiko? Tyttö vääntelehtii ja ihan itkettää katsoa sitä illalla, kun sen ressun mahaan sattuu. :(
sasu ja rinsessa 1vk 6 pv.

Pääsinpäs minäkin tälle puolelle vihdoin ja viimein!! :wave:

Yliaikaiskontrolli oli meillä keskiviikkona kun rv 42 täyttyi. Samalla reissulla synnytys käynnistettiin ja ihanainen tyttövauva syntyi klo 18.57. Painoa pienellä oli 2940g, pituutta 48cm ja py 33.5cm :heart:
Pitkä odotus palkittiin vihdoinkin... :D

Eilen kotiuduttiin ja nyt opetellaan elämää pienen vauvan kanssa. Rauhallinen tyttö on, syö ja nukkuu. Koska vauva syntyi alle kolmikiloisena, joutuu häntä syöttämään kolmen tunnin välein.

Synnytyksestä kerron myöhemmin.

Wilhelmiina & pikkuinen 4pv :heart:

Eilen illalla meinas kyllä tuskastua.. mies oli pitämässä varpajaisiaan ja minä kahden tytön kanssa. Tuli kamala vatsaväännekohtaus ja tyttö parkui 40 min niin lujaa kun kurkusta lähti. Arvatkaa oliko hankalaa, että sai pidettyä itsensä koossa?! Huh vaan. Kun kaikki mahdolliset kikat olin kokeillut, nukahti tyttö vihdoin tutti suussa kapaloituna peiton sisään.
Kyllä siinä tuli itku äitiltäkin toisen parkua kuunnellessa...

Minä siis laitan tytön suuhun ennen jokaista syöttöä 4 tippaa cuplatonta ja relatippoja 5 tippaa kerran päivässä. Auttaa vaihtelevasti.

Mulla tulee maitoa reippaasti ja pakkaseen sitä saan edelleen joka päivä n.100-400 ml. Koskahan niitä vaan ehtis sitte käyttää pakkasesta, täytyy varmaan lahjoittaa jollekin.

Muillakin on täällä ollut tissiongelmia, ja niin mullakin. Löysin kamalan kipeän paukuran toisesta rinnasta ja oon sitä yrittänyt hieroa. Kiitos teidän, sain lisää vinkkejä miten sitä kannattaisi hoitaa tulehduksen estämiseksi.

Nyt täytyy lähteä mummulaan.

Memmu ja tytön tyllerö 28 vrk

Onnea wilhelmiinalle tytöstä tännekin! :flower: Tervetuloa vihdoin meidän vauvautuneiden joukkoon.

Meillä kitistään masua iltaisin... Tänään ei ole vielä kitinää aloittanut mutta eiköhän se kohta ala... Meillä on käytössä rela tipat ja disflatyl kaksi kertaa päivässä. En oikein osaa sanoa onko niistä kauheesti apua. Aika väsyttävää on nuo iltaiset kitinät...

Vaikka aika ajoin tuntuu että on tosi rankkaa niin päivääkään en pois vaihtaisi!

Tää lähtee nyt iltapalalle!

Emppu & Iita 2 viikkoa 1päivä

Minäkin ilmoittaudun vihdosta viimein tälle puolelle. 31.8 klo 6.32 syntyi maailman suloisin poju. 3520 g, 52 cm ja pipo 36. Eilen kotiuduttiin sairaalasta. Eka yö kotona meni paljon rauhallisemmin kuin sairaalassa kun ei vierustoverin vauva häirinnyt meidänkin unta. Piti yöllä oikeen nousta kattomaan että vieläkö se vauva hengittää kun oli ollut niin kauan hiljaa. Muutenkin pitää vähän väliä käydä kattomassa ja ihastelemassa pojua.

Synnytyskertomusta:
Mullahan toi synnytys käynnistettiin 29.8. aamulla menin sairaalaan cytotec käynnistykseen. Käynnistys tehtiin siksi että mahtui syntymään alakautta. Paikat mulla oli ihan epäkypsät. Ekasta cytotec tabletin murusta tuli lieviä supistuksia, sain sitten toisen jolla tulikin jo napakampia supistuksia ja koko illan siinä supistelikin enkä enää kolmatta tablettia saanut yötä vaste. Supistukset kuitenkin hiipuivat. Yöllä heräsin vähän ennen kolmea siihen että mahassa jotenkin myllersi, kävin vessassa eikä mitään. Alaselkää juili ja tuli muutamia supistuksia ei mitenkään kipeitä. Siinä sitten torkuin sängyllä kun heräsin siihen että nyt lorahti jotain housuihin ja sitten oikeen kunnolla, eli lapsivedet meni klo 3.30. Paikat oli 1 cm auki supisteli säännöllisesti. Aamuun mennessä ne kuitenkin loppui. Lääkäri tarkasti aamulla ja paikat edelleen auki sen 1 cm ja kanavaa jäljellä. Sain sit puolen päivän aikaan uuden cytotec tabletin puolikkaan ja sillä sitten alkoi taas supistukset koko ajan voimistuen. Illalla olin jo sen verran kipeä että pyysin kipulääkettä ja sain Petidinin mikä helpotti kipuihin. Tuntui että supistukset meni taas ohi ja mieskin lähti kotiin. Kauaa se ei kotona kerennyt olemaan kun taas tuli kipeitä supituksia ja sit oli paika auki 3 cm ja tuli lähtö synnärille.

Ilokaasua hengittelin alkuunsa. Supistukset oli kaiken aikaa aika vaisuja ja epiduraalin jälkeen aloitettiin oksitosiinitippa mutta sekin jouduttiin vähäks aikaa lopettamaan kun vauvan syke laski aina supistusten jälkeen 80. Hetken aikaa siinä miettivät että missä vika ja jopa sektiota harkitsivat. Laittoivat vähän tarkemman sikiön seurantalaitteen että uskalsivat jatkaa oksitosiinitippaa. Epiduraali oli kyllä todella hyvä ja koko yö siinä odoteltiin että paikat aukeis. Lopulta vähän ennen kuutta sai sitten ruveta ponnitamaan. Se oli kyllä todella rankka rupeama kun valvomistakin oli takana jo vuorokausi ja supistukset tipasta huolimatta liian vaisuja. Lopulta sitten pakerrus palkittiin ihanalla pojulla. Synnytys kesti kaiken kaikkiaan 16 tuntia 40 minuuttia ja ponnistusvaihe 50 min.

Mimmi78 + juniori 4 vrk

PikkuMyy76
Heippa!!! On ihanaa käydä lukemassa muiden kuulumisia, samassa elämäntilanteessa olevia ja ajattelinpa nyt itsekin kertoilla meidän vauva-arjesta. Meille syntyi siis tytöntyllerö 8.8, päivää ennen laskettua aikaa. Huomenna tuleekin jo neljä viikkoa täyteen, uskomatonta miten nopeasti aika menee!
Meillä tyttö nukkuu päivisin noin kolmen-neljän tunnin pätkiä, illalla alkaa kitinä ja tankkaus eli asuu käytännössä rinnalla... Syö silloin noin tunnin välein, puolisen tuntia kerrallaan. Yöllä herätään syömään noin kolmen tunnin välein, mutta voi sitä ähinää ja puhinaa siinä välillä! Tuntuu että meillä koko yö ähistään ja tehdään kakkaa! Kokeilin jo cuplatonia mutta ei tuntunut auttavan. Onko muilla vastaavaa ja mikä tepsisi?
Vaipoista vielä... pampersit ovat laskeneet läpi pari kertaa, liberot eivät.

Muuten meillä menee loistavasti, kunhan saisi tuon yöähinän jotenkin loppumaan jotta saisi äitikin joskus nukuttua... Lohduttaudun ajatuksella ettei tätä loputtomiin kestä! Ensi perjantaina on kuukausi-neuvola, saapi nähdä miten on tyysä kasvanut!

Jaahas, pitänee lähteä itsekin lepäämään ennen kuin meillä heräillään!

Heini79
Eipä tässä nykyään paljon ehdi enää netissä roikkua. Nyt onneksi poika nukkuu vaunuissa.

Meillä hyvin löytynyt yörytmi, et normaalisti Onsku herää kolmen aikaan ja seitsemän aikaan aamulla syömään ja muuten nukkuu suht kiltisti. Iltaisin ei vaan nukahda kuina vasta klo23-24 välillä, vaikka kuinka aloittaa aikaisemmin nukuttamisen. Viime yö kyllä meni melkein kokonaan valvoessa.

Vatsavaivat ei täällä onneksi ainakaan vielä pahemmin vaivaa..iltaisin ja öisin saattaa vähän itkeskellä masua, mut muuten menee hyvin. Muutama päivä sitten aloitettiin d-vitamiinitipat ja ainakaan vielä eivät ole masuvaivoja aiheuttaneet.

Jaahas, siellä sitä jo jotain vaunuissa jutellaan äitille...

Yhteistyössä