**ELOVAUVAT 2006**

Meillä on tytti nukkunut muutamana päivänä vaunuissa ulkona 3-4 h:n päikkärit. Tuntuu oudolta, kun on omaa aikaa sen verran. Oma aika=ei tarvitse istua tissi suussa :D Muuten iltapäivisin tytti nukkuu vaihtelevasti parin minuutin pätkistä puoleen tuntiin. Mutta mun mielestäni tosi vähän nuin pieneksi.

Saimme tytin nukkumaan omaan sänkyyn ekan kerran viime yönä. Muuten hän on nukkunut meidän välissä. Vieressä nukumisessa ei ole mitään muuta vikaa kuin se, että itse nukun huonosti. Herään joka ähinään. Viime yönä ei herätty kuin kaksi kertaa syömään. Ihmeellistä, kun sain nukkua 3-4 h yhteen menoon. Ilmeisesti tyttikin nukkuu paremmin omassa sängyssään. Saas nähdä, miten tänä iltana saadaan tytti omaan sänkyynsä.

Maitoa tulee ilmeisesti sopivasti. En vain saa pumpattua sitä juuri yhtään. Tänä aamuna sain 20 ml pumpattua. Mutta kyllä se on aikamoista väkertämistä. Joillakin tulee monin kertainen määrä jo pelkästään toisesta tissistä kun imettää toisesta. :( Olisi vaan niin kiva, että olisi omaa maitoa tallessa, niin iskäkin voisi joskus yöllä syöttää.

D-tipat aloitetaan torstaina. Saas nähdä, millaisia vatsavaivoja ne aiheuttaa. Eikö olekkin kumma, ettei saada kehtitettyä jotain sellaista d-vitamiinitippaa, joka ei aiheuttaisi vatsavaivoja? Vaikka ei kait ne kaikille aiheuta vatsan väänteitä.

Maxine ja Mysky 11 vrk

Hei!

Onnea kaikille vauvan saaneille!!! :flower:

Kiitos kaikille neuvoista alkavan rintatulehduksen kanssa. Täällä rinta kipeilee välillä enemmän valillä vähemmän. Jos syöttöväli venyy liian pitkäksi, tuntuu tissit aivan kauheilta... aivan kivikovat. Elikkäs täällä vauvan tiheä syöttäminen on aiheuttanut sen, että maitoa on alkanut tulla aivan mielettömästi ja nousee todella nopeaan ja sitten meinaa lakaa pakkautumaan. Aivan niinkuin alussa kun maito alkoi nousta. Vauva on selvästi pulskistunut lähipäivinä ja nyt on varmasti paino noussut. Perjantaina punnitaan vielä ja uskon, että tiheät syöttämiset saa lopettaa. No tässä on nyt tiettenkin se vaikeus, että tuo toinen rinta kehittää koko ajan tulehduksen alkua ja sitä pitäis tyhjentää tiheästi... lypsänyt olen ja imettänyt vähintään kahden tunnin välein. Muuten rinta on liian kipeä. Lämmin auttaa todella paljon. Harmittaa kun ei voi itse ulkoilla vauvan kanssa, koska tuulil ottaa aivan mielettömästi tuohon kipeään rintaan. Eilen illalla oli jo rinta aristamaton, mutta koska yöllä vauva ei jaksanut herätä tissille tarpeeksi usein maitoa ehti nousta liikaa ja aamulla oli taas rinta arka...joskin kyllä eri kohdasta. Voi kun tuo maidon tulo nyt alkais hieman tasaantua niin ei tarttis kärsiä kivusta.

Onko muilla muuten samaa ongelmaa lypsäessä, että ensimmäiset kymmenet millit tulee todella hitaasti, mutta sitten alkaa tulla yhtäkkiä aivan lorinalla pulloon... Mulla on tuo käsin pumpattava ja välillä meinaa usko loppua. :eek:

Vauva se vetelee taas sikeitä. On ollu taas aika väsy tämän päivän. Melkein joka toinen päivä on nukkumista ja joka toinen päivä seurustelua. Yleensä silloin kun jaksaa seurustella on illalla nukahtaminenkin helpompaa. Poikaa ei vain meinaa millään saada hereille kun sille päälle sattuu. :p

Lellu ja Eppu 3vko 4vrk

vaahterapuu
onnea syntyneistä vauvoista :flower: :flower: :flower:

Meidänkin pitäisi huomenna aloittaa d-tipat.. saas nähdä miten käy. Viimeksi viskasin koko tipat kaapin perälle kun kolmas poika sai niistä niin hirveät vatsan väänteet että päätin aloitella ne sitten myöhemmällä iällä. Noin kuukauden ikäisenä sitten saatiin ne tipat aloitettua ilman ylimääräisiä huutoja =)

Mulla on paha imetyskriisi :ashamed: Vauva haluaa tissille n.10 min- 1½ tunnin välein, ja pisin aika on siis tuo 1½ tuntia tissittä. Ja sekin väliaika menee kähistessä.Varsinkin aamupäivät pitäisi viettää tissi suussa. Viime yönä annoin sitten kokeiluna korviketta ja sainkin nukkua 3 tuntia putkeen. Ei vaan yksinkertaisesti tällä äidillä riitä aika (ja yöllä jaksaminen) istua sohvalla monen monta tuntia kun olis nuo 3 muutakin hoidettavaa :/ Mies on vielä tämän viikon lomalla mutta mitä mä sitten teen kun lähtee töihin? Pitäisi tehdä kotityöt (ja uskokaa että niitä on niin paljon ettei ilta riitä niiden tekemiseen) lisäksi ulkoilut ja kerhoon ja tarhaan viemiset. Näillä näkymin tekisin kaikki hommat niin että vauva roikkuu tississä samalla. huoh. Edellisen lapsen imetyksen jätin 4:n päivään jotta sain kaikki hoidettua ja aikaa jäi myös isommille lapsille. Lopettaminen harmitti kuitenkin sen verran jälkeenpäin että haluisin nyt koittaa pidempää, maitoa kuitenkin tulee. Mutta usko ei meinaa riittää että selviän kaikesta, ei kertakaikkiaan...
Kumpi sitten on tärkeämpää teidän mielestä, se että äiti ei polta itseään loppuun vai se että imettää? Tiedän jo valmiiksi että kaikki eivät varmasti edes ymmärrä lopettamisajatuksiani mutta halusin silti vähän purkaa mieltäni tänne. Ja toivon myös ettei tämä purkautumiseni aiheuta enempiä tappeluita tänne.

Mutta nyt menen jatkamaan hommia kun vauva nukkuu.
vaahterapuu & pikku-herra 13 pvä

Emppu80 harmaana
Vaahterapuu - kuulostaa tutulta tuo imetyskriisi... Meillä tämä vielä esikoinen ja välillä tuntuu toooosi ahdistavalta vaan istua tissi suussa... :ashamed: Olenkin aamuisin pumpannut maitoa aina iltaa varten ettei tarvii koko iltaa tissitellä ja mieskin voi syöttää tyttöä. Muuten jaksan kyllä imetyksen hyvin yölläkin, mutta tuo iltatankkaus ahdistaa. Pullosta syöttämällä pääsee helpommalla... laiska minä... :ashamed:

Myö lähdetään nyt vaunuttelemaan... Se on auttoi ainakin eilen ettei tullut iltakitinöitä...

Emppu & Iita 2+3

Onnea taas kaikille vauvan saaneille! :flower:

Meidän tytölle on tullut naama ihan täyteen hormoninäppyjä, tottakai juuri nyt ennen kuin sunnuntaina on ristiäiset! :kieh: Onko kenelläkään tietoa kuinka kauan kestää ennen kuin ne menee ohi?

Vielä ei mitään varsinaista rytmiä ole tytölle muodostunut, mutta jotenkin tuntuu että elämä on hieman "tasaantunut" tai miten sen nyt sanoisi siitä ihan alkuajasta. =) Päivällä tyttö syö edelleen sellaisen 2-4h välein, nyt nuo alun imetysmaratonit on onneksi hieman lyhentyneet, nyt syödään kerralla vaihtelevasti sellaiset 20-60min, kun aikaisemmin se oli oikeastaan vähintään 1 1/2 h kerralla. Nyt jo uskaltaa lähteä liikkeellekin kotoolta, kun osaa jo vähän ennustaa seuraavan parin tunnin kulun :D yöt menee yhdellä tai kahdella syömisellä, riippuen siitä mihin aikaan illasta tyttö on viimeksi syönyt. Mutta yösyötöt kestää aina sen vähintään 1h kerralla, silloin tankataan kunnolla. Illat tuppaa olemaan eniten sitä tissillä roikkumista ;)

Minulla on rintojen kanssa hieman samanlaista ongelmaa kuin lellulla, ei onneksi niin pahasti, toivottavasti sinullakin tuo tasaantuu pian :hug: mutta siis tyttö on alusta asti syönyt aina joka kerralla molemmat rinnat ja nyt välillä vain toisen rinnan, niin silloin se syömätön rinta kirjaimellisesti pakkautuu ihan samalla lailla kuin maito nousi rintoihin ja on kyllä hiivatin kipeä jos sille ei mitään tee :ashamed:

Tyttö on siis kaiken kaikkiaan aika rauhallinen tapaus eikä paljon itkeskele. Vatsavaivoiltakin ollaan vielä ainakin toistaiseksi säästytty. Täällä neuvolasta sai jekovit -tipat, eikä niistäkään ole onneksi mitään tullut. Kovasti tykätään olla hereillä pitkiäkin aikoja ihan tyytyväisenä ja seurustella :heart:

Meidän tän hetken "ongelma" onkin nukahtaminen. Näkee että tyttö on aivan rättipoikkiväsynyt, mutta silti aina pitää taistella unta vastaan. Ainut mihin nukahtaa helposti on vaunut, kun lähdetään ulkoilemaan =) siis tyttö "nukahtaa" usein rinnalle, mutta siitä noin 15 min päästä alkaa aina "nykimisvaihe", eli siis lihasjännityksen lauetessa tyttö säpsähtelee todella voimakkaasti ja herää säikähtäen tähän jos ei ole sylissä ja samalla silitellä. Tätä kestää aina noin 10 min ja sen jälkee vasta tyttö oikeasti nukkuu ja voi siirtää omaan sänkyyn. Vaatii siis rinnan tai tutin (joskus kelpaa, nyt ollaan kokeilut sitäkin) aluksi rauhoittumiseen (pudottaa kummankin suusta heti kun torkahtaa) ja sitten "nykimisvaiheessa" silittelyä ettei säikähdä ja säpsähdä täysin hereille. Jos näin käy niin kaikki alkaa taas alusta... :/ Ymmärsiköhän kukaan tuosta sepustuksta mitään? Tällaista siis täällä.... Onko kellään vastaavanlaista? :ashamed: mutta sitten kun tyttö on oikeasti nukahtanut niin nukkuu kyllä ihan hyvin, välillä vaan pitää sellaista huvittavan kuuloista ähkimistä ja mörinää unissaan, että välillä luulee että on jo herännyt :LOL:

Päivät menee kauheen äkkiä ohi ja synnytyksestä on keskiviikkona jo 4vkoa! :eek: Keskiviikkona on myös pitkästä aikaa neuvola, kiva päästä katsomaan kuinka tyttö on kasvanut! :heart: No niin, nyt sieltä kuuluukin pienen mussukan vaativa kutsuhuuto! :D

Jandhe ja Pikku Myy 3vko 5vrk

Päästiinhän mekin tälle puolelle. Eli "Toivo" poikamme syntyi 29.8. Synnytyksestä kerroinkin odotus puolella. Kotona ollaan viikonloppu oltu ja hyvin mennyt. Eka yönä kotona piti poikaa herätellä kahdesti syömään, muuten nukkui. Parina seuraavana yönä onkin jo itse heräillyt syömään 4-5 kertaa yössä. Viime yönä tunnin verran veuhtoi sängyssään, ähisten ja tuhisten. Alkuyön nukkuu hyvin sängyssään. Neljän jälken alkaa sitten syöttöjen jälkeen omaan sänkyyn siirrettäessä ähinä, joten aamuyön poika nukkuukin äiskän ja iskän vieressä. (Aiemmin olin sitä mieltä, että vauva nukkuu sängyssään, noh, on ne muutkin asiat käytännössä muuttuneet).

Tänään kävi meilläkin neuvolantäti, pojan paino oli noussu kolmessa päivässä 135g, kohta ollaankin jo syntymäpainossa takaisin.

Sasu ja Toivo 6pv

Heippa kaikille pitkästä aikaa :wave: Kyllä elämästä tuli kerta heitolla kiireisempää kuin koskaan :LOL:

Ensinäkin onnee kaikille uusille vauvan saaneille :flower: :flower: :heart: :heart:

Vaahterapuu ymmärrän täysin imetyskriisisi :hug: Meillä kun on nuo kaksoset tiesin etukäteen että maito ei tule täysimetykseen asti riittämään ja korviketta on annettu kokoajan lisäksi. Alkuviikot tein niin että aina vuoron perään toinen oli tissillä ja toinen sai pullosta mutta jotenkin tämä on vaan ruvennut lipsumaan ja nykyään tissillä ovat tosi harvoin :ashamed: mä en vaan kans jaksa kun on kädet täynnä töitä ja pojat yhtäaikaa hereillä niin ei tuu mitään :ashamed: Rintamaitoo kyllä saavat aina päiväsaikaan kun pumppaan...syötetään sit pullosta kun se on niiiin paljon nopeampaa. Mutta nyt mulle on tullu pumppauskriisikin :eek: tuntuu että sitäkään touhua ei jaksais,että se on vaan rasite kun on väsy ja kiire ja yölläkin tarttis :ashamed: tissit on sitte tosi kipeet että pakko niitä tyhjentääkin on.
Mutta ymmärrän sua ja munmielestä on ihan yhtä hyvä äiti imetti tai ei...sitä äidin läheisyyttä ne saa ihan hyvin pulloruokittuinakin,oli se sit omaa tai korvikemaitoo :hug:

Jandhe meillä on kans A-poika kun murkkuikäinen,eli hormooninäppyjä täälläkin :whistle:
Samoin tuo syliin nukahtaminen/nukuttamisvaikeudet on tuttuja täälläkin :wave: Syliin saattavat hyvin simahtaa mutta kun vie sänkyyn niin johan het herää :/ ja nukutuspuuhat alkaa uudestaan :whistle: Tuota säpsähtelyä ja pelästymistä on meilläkin.

Ja kaikki keillä on masuvaivoja niin täällä on myös yhä :/ laitokselta lähtien ollu ja ajan kysymys sitten milloin loppuu. käytössä siis Disflatyl.Relat ja mallasuute kakkaamiseen mutta en oo huomannu tehoaako...mallasuute kyllä paukuttaa (hyh,ja pahanhajuisia onkin) mutta se kakka ei kyllä luista ei sitte millään :(
väännetään ja ähistään ja puhistaan ja itketään,niin hereillä kuin unissaankin. Mutta maagista 3kk odotellessa ;)

Meillä kans vaunut on taika-ase ja niihin pojat simahtaa heti...samoin lämmin kylpy on hyväksi havaittu =) Kuinka usein kylvetätte? sen pitäis kait helpata masuvaivoihinkin???
Pienimmät vaatteet on saanu pakata pois,nyyh :whistle: ja nyt on sitte jo 60cm vaatteet hyviä. Muutenkin huomaa että pojat ovat kasvaneet.
Neuvola taas torstaina...ollaan käyty tiheemmin,ihan punnitusten takia ja sit kun mulla oli viimeks vähän ahdistusta jakorkeet verenpaineet niin halus mut taas sinne...mutta mukavaahan se on nähdä tota painonkehitystä =)
meillä kans syödään yhä 2-4h välein ja päivässä on ainakin 2 seurustelupätkää jotka kestää jonku 2h...pojat ovat joko yhdessä hereillä tai sitten ei.
Ekaa hymyä oon odotellu kun näillämain pitäis alkaa tulla :D
ja avokki lähti tänään töihin että olin ekaa kertaa yksin päivän poikien kans...kyllä jännitti ja oli siinä mammalla vipinääkin mut tää on nyt tätä arkee ;)
ja omille harrastuksille ym ei oo kyllä aikaa pätkääkään...ystäviäkään ehdi nähdä :ashamed: mut aikansa kutakin...nyt on elämässä tärkeintä pojat ja mieskin tietty mut kun ei ehdi sitäkään huomioida :whistle:

Onks jollain muute alkanu jo menkat? mulla kolmatta päivää juiluu munasarjoista ja odotankin että tuleeko se jo vieraaksi käynyt "täti" (muutes ärsyttävä ilmaisu) kylään :LOL:

Nii ja hyviä ristiäisiä kaikille keillä pian on...tulkaa sit kertoon nimi:)

jennyli&pojat 5vkoo

Liinos pikaisesti
Meillä oli ristiäiset sunnuntaina, jolloin oli poitsun 1kk päivä. Kaikki meni tosi hienosti. Poitsu ei itkenyt ollenkaan, ei ees sillon kun varsinainen kastaminen tapahtui vaan kiltisti köllötteli kummisedän sylissä =) Poitsun nimeksi tuli Lucas Aksu Oliver :heart:

Meidän poitsulla ilmesty hormooninäpyt pari viikkoa sitten ja välillä oli naama tosi hurjan näkönen!! Nyt on näpyt alkanut häviämään.

Täytyy mennä ite syömään nyt kun poitsu vielä nukkuu ulkona vaunuissa.

-Liinos ja Lucas 1kk&2päivää

Sanna-mamma
Meillä on tänään Eetun synttärit!! :D Tai siis kuukautiset niinkuin mieheni sanoo... :LOL: Eli elämän ensimmäinen kuukausi on takana. =) :heart:

Meillä on vähän masuvaivoja, varsinkin iltaisella kitisytyttää. Mutta yleensä ähertää noin tunnin samalla tissiä syöden. Muuten ei itke oikeastaan yhtään. :D

Mies lähti eilen töihin ja hyvin on menny!! :kieh: Sain eilen ja tänään pojat yhtä aikaa päikkäreillekin. :D Kyllä on luksusta, kun saa lepuuttaa jalkojaan vähän päivälläkin. =)

Täytyy lähtä ruoan laittoon. Kauhia nälkä!! :/

kellään muulla vauvakuumetta? tää on ihan hullua.. poika on nyt 5 viikkoa ja odotusaika ei ollu kaikkein helpoin,mullehan tuli loppuen lopuksi raskausmyrkytys ja olin sairaalassa pari viikkoa. vieläkin syön verenpainelääkkeitä. vauva on aivan ihana.. nyt on muutaman päivän ollu vauvakuume.. me jossain vaiheessa kuitenkin halutaan vielä neljäs lapsi. miks ei nyt..? ehkä tämä menee vielä ohi.. :whistle: :ashamed:

Rica ja poika 5vko

:wave:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.09.2006 klo 12:24 PikkuMyy76 kirjoitti:
Meille syntyi siis tytöntyllerö 8.8, päivää ennen laskettua aikaa. Huomenna tuleekin jo neljä viikkoa täyteen, uskomatonta miten nopeasti aika menee!
Meillä tyttö nukkuu päivisin noin kolmen-neljän tunnin pätkiä, illalla alkaa kitinä ja tankkaus eli asuu käytännössä rinnalla... Syö silloin noin tunnin välein, puolisen tuntia kerrallaan. Yöllä herätään syömään noin kolmen tunnin välein, mutta voi sitä ähinää ja puhinaa siinä välillä! Tuntuu että meillä koko yö ähistään ja tehdään kakkaa! Kokeilin jo cuplatonia mutta ei tuntunut auttavan. Onko muilla vastaavaa ja mikä tepsisi?
Vaipoista vielä... pampersit ovat laskeneet läpi pari kertaa, liberot eivät.
heh ihan kuin meidän neiti!!!
ja ikäeroa 2 päivää, meidän syntyi 10.8.
todellakin tuo on just kun meidän päivä kirjattuna ylös.hassua.

mä oon koittanu jos nukkuis ekan pätkän pidempään omalla maidolla pullosta tai nannilla, joskus on auttanu ja joskus ei...
mene ja tiiä sit mistä johtuu.

tosi paljon auttaa kun minä ainakin nukun päivällä, ja lähes joka päivä noi lapset onkin nukkuneet samaan aikaan ni saa unta esim 45-60 min ite. Ah kuinka se auttaa!!!
vaikka houkuttaa kyllä silloin tehä jotain omia juttuja tai kotihommia kun ei aina niin just edes väsytä mutt joka kerta oon nukahtanu samantien.

Rica
ei nyt ihan vauvakuumetta mutta monta kertaa on mielessä ett ei kait tää nyt meidän vika vauva oo....eihän...

Jennyli
mä oon ottanu kans oikeen asenteen ett tää on nyt tätä kotona oloa ja hoitamista 24 h.
Esim vuoden päästä tilanne onkin taas jo ihan toinen. Sit kun toinenkin kävelee ja osaa jo asioita itse.
Hmm, vuosi ihmisenelämässä on kuitenkin aika tai tosi lyhyt mutt pienelle tärkeä. Ollaan sovittu miehen kans, ett molemmilla on yks joku oma parin tunnin juttu kerran viikossa. Pääsee tuulettumaan ja kotiin palaa ihan eri ihminen kun lähtiessä.

imetyskriisistä
meillä ollaan kans illat tissillä, pari kertaa oon kans antanu tosiaan omaa maitoo pullosta ja korvikettakin jonkun syöttövälin.
senkin puoleen ihan ok että typy syö pullosta ni isi voi välillä kans syöttää.
koittakaa jaksaa!

Meillä Kastejuhla viikon päästä la.
sitä ennen koitetaan pitää huvin vuoks salassa nimeä.

palaillaan!
Pamuk

Hei!

Täällä on vietetty aamupäivä melkein koko ajan tissillä ja nyt vasta poika nukahti kunnolla. Aivan mahdotonta syömistä on kyllä. :whistle: Luulis nyt painon tosiaan olevan nousu suunnassa. Pienimmät vaipat saa nyt jäädä ja siirrytään seuraavaan kokoon kunhan nuo muutama pikkuvaippa saadaan tuhottua. VAikka poika on ollu yli neljä kiloinen, pienet vaipat on menny tähän asti. Poika tule sunnuntaina jo kuukauden... apua kuinka menee aika nopeaa. :eek: :heart:

Lucasille onnea hienosta nimestä!!!! :flower: Jokos muiden vauvoilla on nimiä? Meillä on kastejuhla vasta 1.10 ja nimi on ehkä jo päätetty, mutta katsotaan sitten ennen juhlaa, että vieläkö poika näyttää siltä. Harvinaisen vaikea on kyllä nimeä päättää.

Voi kun joillakin on vielä nuo ensi hetket vauvan kanssa kotona... nyyh, kyllä aika on mennytkin nopeaa. Vauva kasvaa vauhdilla ja tuntuu, että ulkonäkökin muuttuu jatkuvasti. Kuinkas teillä on muuten sanottu, onko isin vai äidin näköinen vauva. Tuo meidän Eppu on kyllä selkeemmin isänsä näköinen. Suu taitaa olla meikäläisen suvun puolelta. joskus kyllä huomaa enemmänkin piirteitä itsestä, mutta kyllä se enemmön isänsä näköinen on. :)

Lauantaina on miehen mumman 80-vuotis juhla ja mun pitäis mennä vaatekauppaan... voi kun jaksais... tuo rintakin on niin arka välillä ettei mitään huvita tehdä. Parturiinkin pitäis päästä, mutta se taitaa nyt jäädä. Värjään varmaan vain kotona hiukset, jos se hieman piristäis.

Meilläkin näyttäis pojalle tulevan jo hieman noita näppyjä naamaan. :p

Hitto tätä hikoilua, en tiedä mikä on tänään niin hikoiluttanut. Muutenkin on ihan mielettömän #&%?$!* olo. Maito tuoksuu joka paikassa ja liivit on aina likaisena... monetko imetysliivit teillä on? Mulla on vain neljät, joista yhdet on aivan turhat... yöllä pidän niitä jos ei ole muita. Ikinä ei pitäis ostaa mitään halvimpia. Nuo kolmet muut on hieman kalliimmat ja on kyllä olleet hintansa veroiset.

Pitääpä tästä mennä hieman pötköttämään kun poikakin + isukki nukkuu.

Lellu ja Eppu

Meidän vauva olikin merkitty tuonne listaa.
Meillä on mennyt tytön kans hienosti, tosi rauhallinen, valvoskelee joskus päivällä monta tuntia ja katselee ympärille, muutaman kerran ollut puolen tunnin mahaitkuja.
Pienenlainen kun oli 2900g, pitää välillä vähän herätellä syömään, että paino alkais nousta, oli kyllä noussutkin, kun terkkari kävi punnitsemassa.
Ihan pukea vaaleanpunaisia vaatteita, kun edelliset ovat poikia.
Tuntuu, että elämä on ihanaa, ei närästä, supistele ym, raskausajan loppuvaivoja, viimenen kuukausi oli aivan hirveä, verenpaine nousi niin herkästi, oksentelin monesti viikossa.
Ehkä siksi osaa arvostaa tuollaista vauvaa, kun esikko oli koliikkivauva ja piti kanniskella tuntikausia. Tiedän kyllä, että arki koittaa vielä tämänkin kans, mutta nyt nautin kun siltä tuntuu.

Onnittelut Lucasille hienosta nimestä!! :flower: Joillakin on ollut jo ristiäisiäkin... Ja pian saadaan lisää nimiä vauvoille.
Meillä tytön nimi on mietintäasteella samoin kuin ristiäiset yleensä. Onhan tässä meillä vielä aikaa ;) Kivoja nimiehdotuksia otetaan mielellään vastaan... Tytön kuva muuten löytyy nyt profiilista :heart:

Arki on lähtenyt mukavasti käyntiin. Tyttöhän on vielä niin pieni, ettei juuri muuta tee kuin syö ja nukkuu... Syö 2-4h välein ja päivisin jaksaa jonkinaikaa seurustella ja katsella ympärilleen. Ihana pakkaus!
Synnytyksestä kerroin tuolla odotuspuolella enemmän. Ihanaa, kun alkaa kroppa palautua ennalleen ja muutenkin olo olla lähes normaali. Vielä eivät ihan kaikki tavalliset housut mahdu päälle, mutta varmaan nekin piakkoin...

Tänään käytiin ensimmäistä kertaa vaunuttelemassa lyhyt lenkki. Ihanaa oli päästä ulos, mutta tietenkin huolta aiheutti tytön pukeminen... Hyvin kuitenkin kaikki meni ja ehkä sitä tulee varmemmaksi ajan myötä... ;)

Toivottavasti tyttö olisikin näin rauhallinen ja pahemmilta mahavaivoilta säästyttäisiin :whistle:

Emppu80: meillä tosiaan tytöt olivat melkein samankokoisia syntyessään! Kuinka teillä on paino lähtenyt nousuun? Meillä terkkari tulee ensimmäiselle käynnille torstaina, jolloin nähdään kuinka rautaista tavaraa tuo maito on ollut :D Hyvin se tytölle ainakin tuntuu maistuvan!

Wilhelmiina & pikkuinen 6pv

myy
Mäkin vihdoin "ilmottaudun" tänne vauvapuolelle.

Meidän "Elmeri" siis syntyi 28.8. klo 12.23.
Mitat pojalla oli 4250g, 53cm, pipo 38cm.

Alkuun oli muutamana päivänä todella pahoja ilmavaivoja, joiden takia valvottiin pahimmillaan 03:een, mutta nyt pari iltaa oltu ilman vaivoja.
Disflatylia annetaan ilmavaivojen takia, liekö sen takia ilmavaivat helpottaneet, vai olikohan vaan jotain alun mahavaivoja.
Vauva nukkuu pitkiä unia, yöunet 8-10h ja päivälläkin monen tunnin unia. Syömisetkin tosin sitten kestää monta tuntia, aamuisin 3h:n aikana 3 krt ja illat menee tyystin tissi suussa :eek:
Paino ollut vieläkin laskussa ja nyt käydään neuvolassa puntarilla hiukan tiuhemmin.
Ohjeiden mukaanhan täytyisi syöttää 4h:n välein, mutta milläs väkisin syötät, kun ei jaksa syödä kesken unien, vaikka kuinka yrittäisi herätellä. Herättyään vetääkin kyllä sitten kunnolla. Pissaa ja kakkaa tulee reilusti, eli ilmeisesti riittävästi sapuskaa tissistä saa, kun ei nälkäänsä huudakaan. Täytyy nyt seurata vähän, jos tuntuu jäävän nälkäiseksi, täytyy antaa korviketta lisäksi.

En yhtään ehtinyt vielä lukea muiden kirjoituksia, mutta lueskelen myöhemmin.

Painoarvio pojalle oli koko ajan ultrassa sekä vielä synnytysvastaanotollakin 3600g :eek: Vähän oli eri kokoa meidän vauva :heart:
Tosin samaa kokoluokkaa ovat olleet edellisetkin lapset eli ei tämä uutta ollut.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.09.2006 klo 17:51 wilhelmiina81 kirjoitti:
Emppu80: meillä tosiaan tytöt olivat melkein samankokoisia syntyessään! Kuinka teillä on paino lähtenyt nousuun? Meillä terkkari tulee ensimmäiselle käynnille torstaina, jolloin nähdään kuinka rautaista tavaraa tuo maito on ollut :D Hyvin se tytölle ainakin tuntuu maistuvan!
Meillä paino lähti tosi hienosti nousuun. Sairaalasta lähtiessä 3vrk:n ikäisenä päino oli 2880g, ekassa neuvolassa 6 vrk ikäisenä jo 3165g!! 12vrk ja painoa oli jo 3555g! Että maasta ne pienetkin ponnistaa!! :heart:

Pitänee taas mennä, kutsu käy...

Emppu & Iita

Onnea Lucakselle hienosta nimestä! :) :flower:

Me käytiin eilen tunnustamassa isyys. Ei ollut mikään ikävä homma, vaikka sellasia juttuja välillä kuuleekin. Kysyttiin vain kauanko ollaan seurusteltu ja asuttu yhdessä. Oli ilmeisesti tarpeeksi vakuuttavat vuosiluvut, kun ei muuta kyselty. Tai no tietysti piti vakuuttaa, että kyllä kyllä, tämä mies on lapsen isä.

Tänään oltiin neuvolassa. Painoa on tullut mukavasti: poika painaa jo 4660 g. Eli 800 g on jo tullut lisää syntymäpainoon. Pituutta oli kertynyt pari senttiä lisää, nyt oli 55,5 cm. Päänympärys 39 cm. Ja ikää herralla on tänään 3 vkoa 2 pvää. Navasta löytyi sitten sieni! :eek: Tai olenhan mä sen siinä nähnyt koko ajan, oon vain ihmetellyt mikä se on. Napanuorasta jäi sellainen pieni "tikku" keskelle napaa ja se pitäisi nyt tuhota. Lapista terkkari laittoi ja parin päivän päästä mennään uusintakäsittelyyn. Onneksi siitä päästään eroon, itekseni jo mietiskelin, että tollaiseksiko vauvan napa jää ikuisiksi ajoiksi.. :ashamed:
Pitäis lisäksi soittaa aika hammaskirurgille. Vauvan kielijänne on liian tiukka ja sitä napsaistaan vähäsen. Auts, toivottavasti ei satu pikkuista!! :\| Toi oli kyllä arvattavissa, isukillaan on nimittäin sama vaiva. Sitä ei ole edes aikoinaan leikattu ja kieli tulee ulos suusta vain parin sentin verran. :/

Hitto soikoon, kokeilin tänään hametta, joka mun piti laittaa lauantaisiin ristiäisiin päälle, eikä se vielä mahtunut!!!!! \|O :'( Nyt onkin pulma, mitä pistän päälle.. Täytyy penkoa vaatekaappia, jos sieltä jotain löytyisi. Housuja kun en juhliin pistä!

Taitaa olla flunssaa liikkeellä. Mies sai sen pari päivää sitten ja tartutti vauvaankin nuhan. :( Nyt poju tuhisee ikävästi, varsinkin öisin. Onneksi pahin taisi mennä jo ohi. Tosi ikävää, kun toinen ei saa nukuttua. Nenätipat auttoi jonkin verran, mutta tota imuhärveliä en osaa kunnolla käyttää. En uskalla työntää sitä kovin syvälle, eikä tietysti saakaan.

Olikos se Rica, kun kyseli vauvakuumeesta. Ei oo vielä tauti tänne asti ehtinyt, kun on vielä niin kovin pieni tämäkin vauva. Mutta oon kyllä alkanut miettimään, että pitäiskö sittenkin yrittää toista lasta vähän aiemmin kuin mitä on suunnitelmissa.. :whistle: Tuskinpa silti! :saint: En halua ikuisesti opiskella.

Kieltämättä on muuten nykyään aikaa vähemmän istua tietokoneella. Loppuraskaudesta tuli oltua ihan liikaa, ihan hyvä siis etten nyt enää ehdi! Mutta nyt meen lueskelemaan neuvolasta saatuja vihkosia.

:wave:

Kuumetta on mulla, vaan ei vauvakuumetta. Sainpas minäkin kunnon flunssan. Nyt täytyy vaan toivoa ettei tartu pikkuiseen, mutta epäilen että on turha toivo :ashamed:
Miestä vaan käy sääliksi, ensin olin heikossa kunnossa synnytyksen jäljiltä ja sit tuli ihan kamala olo niistä maidonestolääkkeistä ja nyt ku se rupes helpottaa, niin tuli tää flunssa. Oon ollu eilisen illan ja tän päivän lähinnä raatona sängynpohjalla ja mies rukka joutuu hoitaa koko farmin yksin ja vielä vauvan siihen päälle... yleensä kun jaetaan tota elukoiden ja vauvan hoitoa.

Te joilla on imetyskriisi, niin älkää uuvuttako itseänne ihan täysin imettämisellä. Enemmän teistä on vauvalle iloa jos ette ole lopen uupuneita imetyksen takia. Ei ihminen ole sen huonompi äiti vaikka maito pullosta tulisikin. sitä oon itsellenikin toitottanu, kun alussa harmitti etten voinu imettää. Meillä Papu ei ole koskaan muusta kun pullosta juonutkaan.

Ristiäiset on meillä vielä ihan mietintä vaiheessa, vaikka nimi jo onkin. Täytys vissiin tehdä asian eteen jotain ennen ku tulee kiire :ashamed: Nyt painun takas sängyn pohjalle \|O

Heffalump ja Papu 2vko 3pv

juksu06
Oho, oltiin tiputtu kolmannelle sivulle..

Neuvola kuulumisia täältä! :wave: Eilen oli meidän juksun 1kk päivä ja neuvola. Painoa poitsulla oli 5,6kg ja pituutta 57,7cm ja pipo 39cm! =) Ihan kiva täti oli se terveydenhoitaja. mieskin oli mukana!

Meillä ei oo vauvakuumetta. en pystyis aatteleen, että lapsilla ois pieni ikäero. ois liian raskasta.. sellanen 3-4 vuotta ois sopiva ikäero, mutta sen näkee sitten...

Meillä ristiäiset 16.9 ja pitäis kans käydä ostaan jotkut vaatteet, ei kyllä yhtään huvittais.. kampaajallakin pitäis käydä...

Ihanaa, meillä on alettu nukkuun ensimmäinen yöpätkä kunnolla ja pitkään. Yks päivä nukku 6 tuntia! siinä sitten ees takas heräilin, että miks se ei herää jo. en tiiä auttoko mallasuute, ku vaihettiin siihen tosta disflatylistä. Nyt kyllä eilen alotettiin rela-tipat, ku ei se mallasuute kuitenkaan sen kummosempaa ollu, ku disflatyl. en sitten tiedä vaikuttiko se tuohon nukkumiseen kuitenkin...

Onnittelut kaikille uusille vauvautuneille! :flower:

äiti & juksu 1kk1vrk :heart:

vaahterapuu
kiitos :hug: kaikille jotka kommentoivat imetyskriisiäni!
päätin että kaikille hyväksi on etten imetä, olin sitten eilen aamulla pitkästä aikaa ulkona lasten kanssa ja onnistuin siellä palelluttamaan tissit :ashamed:
Illalla nousi kuume, tänään kävin hakemassa lääkkeet rintatulehdukseen. Ihan hirveä tauti!!! SAnoinki miehelle että pitihän tämäkin sitten vielä kokea kun aikaisemmin olen siltä säästynyt. Onneksi mies on vielä lomalla, ainoa vaan että sääliksi käy kun raukka on ihan puhkiväsy viimeöisestä valvomisesta. Minä kun olen hoitanut meillä nuo yöheräämiset esikoisesta asti, mies aina välillä on ollut apuna.

anna karenina tuliko teille postissa kutsu siihen isyyden tunnustamiseen? Täällä espoossa päin pitäisi tulla, ainakin nettisivuilla luki niin. Kirkko pitäisi varata ja siinähän se ongelma onkin että kummit ovat niin meneväisiä työssä käyviä että heille sopii vain tietyt vko:nloput. Nyt sitten stressaan että ehtiikö ne paperit ennen kastetta :/ jahka parannun niin soitan kyllä heti ja pyydän ensi viikolle aikaa..

Mutta tää menee nyt makaamaan ja hikoilemaan, kuume alkoi taas laskea panadolin ansiosta, ehkä huomenna parempi pvä...

itse asiassa vielä sellanen että heffalump kuinka usein teidän vauva haluaa korviketta? Meillä pyytää myös masukipuun (tänään ostin disflatyliä) ja saattaa siis pyytää puolen tunnin välein. Tiiä sitten että millon on nälkä :/ ja kun unillle ei meinaa rauhoittua välissä. Entäs kuinka paljon kerralla teillä juodaan? Kun meillä saattaa mennä 120 ml mutta sitten siitä seuraa niitä vatsaväänteitä, jos taas saa vähemmän niin saattaa pyyytää hetken päästä lisää. Ehkä kohta löytyy joku rytmi ja kun tuo ilmavaivalääkekin alkaisi vaikuttaa kunnolla.

nyt pehkuihin :wave:
vaahterapuu & pikku-herra 2 vko:a 1 pvä :heart:

Ja se kastemekkoon mahtuminen on myös kyseenalaista, sen verran potra poika meillä on =)

Liityn minäkin vihdoin ja viimein tälle puolelle :wave:
Meille syntyi poika 31.8. klo 8.42 :heart: rv 41+0
Keskiviikkona supisteli kokopäivän silleen säännöllisen epäsäännöllisesti, jota tosin oli tehnyt muutamana päivänä aiemminkin. ILtaa kohden ne supistukset tihenivät ja joskus myöhemmin illemmalla ne rupesivat hieman kovenemaan. Yöllä en saanut enää nukuttua, tosin torkuin klo 24-01 ja heräsin joka kerta kun tuli supistus. Sairaalaan lähdimme klo 02.30 ja kun olimme perillä klo 03, olin jo 6 cm auki :eek: En voinut jäädä enää mihinkään käyrille makaamaan vaan suoraan synnytyssaliin ja kiireellä epiduraalia, ja kivut loppuivat kuin seinään. On se vaan mahtava keksintö tuo epiduraali :D Luulimme että tää on tosi nopeasti ohi, mutta kuinkas sit kävikään. Vauva ei lähteny laskeutumaan ollenkaan, vaikka supistukset tihenivät ja kovenivat. Vauvan sydänääniinkin rupesi tulemaan laskuja ja lääkärit kävivät paikalla muutamaan otteeseen. Sitten joskus aamulla n. klo 7.30-8 he päättivät että nyt lähdetään leikkaussaliin. Onneksi menimme leikkaukseen, vauvalla oli napanuora 2 kertaa kaulan ympäri. Ei siis ihmekkään jos hän ei päässyt laskeutumaan ja onneks ei päässytkään, hän ois kuulemma hirttäytynyt siihen jos ois syntyny alakautta :'( Vauvaa varten oli varattu elvytysvälineetkin mutta onneksi niitä ei tarvittu. Säikäytti pahasti, mutta onneksi kaikki meni loppujen lopuksi tosi hyvin. Ja itsekkin olen toipunut hyvin leikkauksesta ja kotia päästiin maanantaina.
Poika on nukkunut tosi hyvin nää kaksi yötä mitä ollaan kotona oltu.
Isoveli (melkein 3v.) on innokas apuri vauvan hoidossa.
Maitoa tulee ihan liikaakin, olo on kuin lypsylehmällä :LOL: Öisin olen joutunut lypsämään :( kun poika ei syö kuin kerran yössä.
t:vilivilpertti ja vauva 6vrk :heart:
Ainiin ja vauvan mitat olivat 3460g ja 51cm

Heipä hei!! :D
Taas ollaan neuvolassa käyty ja pojan paino on lähtenyt hienosti nousuun! Nyt oli tullut 275g viikossa lisää painoa! =) ELi pojan mitat nyt 3680g ja 53cm, pipo 36,9cm. :heart:

Nyt ollaan oltu pelkällä rintamaidolla monta päivää ja nyt sitä vihdoin tuntuisi tulevan riittävästi. Rinnanpäätkin ovat alkaneet parantua ja imetyshetket tuntuvat mukavilta alku imujen jälkeen. Alku oli niin paljon vaikeampaa kuin ensin ajattelin. Mielessä kävi jo imetyksen lopetus kun teki niin hirvittävän kipeää.. :( Mielestäni on aivan sama mistä sen maidon vauvan masuun saa. Turha kenekään on tuntea siitä huonoa omaatuntoa jos maitoa ei vain tule tai muuten ei imetys onnistu. Olen kyllä tyytyväinen että meillä alkoi tuo imetys vihdoin ja viimein sujumaan koska se on kuitenkin niin helppo ja halpa tapa ruokkia vauva. Ja tarvitttaessa onnistuu isältäkin ruokkiminen kun poika suostuu pullosta ihan hienosti juomaan.

Hassua kyllä huomata kuinka nopeasti poika on muuttunut kolmen viikon aikana. Nyt nostelee jo päätään kun on masullaan vaikka rinnan päällä ja tuntuu muutenkin paljon jäntevämmältä. Katsekin seuraa jo kaikkea ympärillä olevaa. Masukipuja ei ole vielä onneksi olllut. *koputtaa puuta*

Meille tuli isyystunnustukseen postissa lappu jossa oli numero mistä varata aika.

Millon teillä on jälkitarkastus? Meillä ei ole ainakaan vielä varattuna aikaa. Saisi kyllä tuo jälkivuoto jo loppua...
:headwall: Menee hermot...ja rahat..

Onko muilla vauva-aika ollut kevyempää vai rankempaa kuin ajattelitte?Musta tämä alkuaika on ollut jotenkin paljon helpompaa kuin etukäteen ajattelin. Kai sitä sitten varautuu aina pahimpaan mahdolliseen ja nyt kun poika on ollut mielestäni helppo vauva niin kaikki tuntuu jotenkin kevyemmältä. Ainakin vielä..
Toissa yönä poika nukkui 5h putkeen ensimäistä kertaa elämässään! =) Oikein säikähdin kun nostin poikaa viereen syömään ja katsoin kelloa.

Viihtyykö muiden vauvat vaunuissa? Meillä poika nukahtaa ennen kuin saa vaunut ulos työnnettyä ja nukkuu tyytyväisenä koko matkan ja vielä sen jälkeenkin. Onneksi! Pääsee joka päivä kunnon vaunulenkille. Piristää kummasti vaikka vähän väsyttäisikin. Mitä olette pukeneet näillä 15-18 asteen ilmoilla vaunuihin päälle? Välillä tuntuu että puen tuota poikaa vähän liikaakin vaikka ei koskaan hikinen ole ollutkaan kun vaunuista nostan pois...

Mutta nyt lähden puuhaileen jotain muuta kun poitsu vielä nukkuu.

~Tuisku ja Nyttynen 3vk2pv~<br><br>

Heip!

Auttakaa tyhmää ja kertokaa kuinka annatte d-vitamiinit vauvalle? Ku oon koittanu pullon suusta tipat tiputella suoraan suuhun, mutta kun tuntuu hirvittävän hankalalta! Kauhee huuto...

Me käytiin maanantaina kans isyyden selvittelyissä. Kutsu tuli postissa jo viime viikolla ja sai sitten aikaa varailla. Tosi helppo homma - turhaa jännitin....

Meillä on nyt herätty kolmena aamuna 3-4 aikoihin ja sit ei ookkaan nukuttu ku vasta noin yheksän aikaan... Muutenkaan meillä ei olla oikeestaan kertaakaan nukuttu 3 tuntia pidempää pätkää...

Vaunuihin Iita nukahtaa hyvin ku lähetään, mutta pari kertaa on vissiin ollu sit liian pitkä lenkki ku loppumatka ollaan tultu huutaen kotiin... Melke on jo alkanu pelottaa lähteä kotikulmia pidemmälle kun mä en yhtään voi kuunnella sitä itkua... :ashamed: Kotona voi sit työntää tissin suuhun, mutta matkan päällä ei viittis...

Meillä on ristiäiset 7.10. Tänään justiinsa varailin aikaa. Ihan kotona pidetään pienellä porukalla. Pitää vaan yrittää tää meijän eläintarha (2kissaa ja koira) sijoittaa johkin pois jaloista... ;)

Menenpä tästä pistämään jotakin suuhuni kun neiti nukkuu...

Emppu & Iita 2vko 4vrk

Yhteistyössä