¤¤¤ELOMASSUT KESÄKUUSSA¤¤¤

Maanantaisia neuvolakuulumisia ensin:

Paino +408g /vko (mullahan paino tippui lähes 12kg, saa nähdä pääseekö raskauden aikana lähtöpainoon asti ollenkaan)
RR 121/82
Pissa puhdas
Hemoglobiini 114 (sama kuin viimeksi,aloin edelliskerran jälkeen syömän rautaa)
Sf-mitta 28
Vauvan sydänäänet 138-145
Niin ja mulla kun on taas raskausdiabetes niin nyt katottiin paastosokeri, arvo sai olla 5,1 mutta mulla olikin 4,3 =) Pelkäsin kovin, että olis koholla mutta onneksi ei ollut!! :D

Meille tulikin tosiaan tuossa pari kuukautta sitten avomiehen kanssa ero, en ole tällä puolella siitä puhunutkaan vielä mitään. Nyt alkaa helpottamaan kun mies on kuukauden verran asunut muualla, alan jopa olla onnellinen erosta vaikka vaikeaa se tietysti vieläkin on.
Tuosta synnytyksestä kun on ollut puhe, niin en vielä tiedä haluanko ex-miehen mukaan synnytykseen, vai otanko äidin tai siskon vai menenkö yksin. Noh, ehkä ei kuitenkaan yksin.. Kai sen sitten elokuussa näkee millä mielellä on, mies kuitenkin viimeksi kun tästä puhuttiin oli halukas lähtemään mukaan, tiedä sitten jos siellä päässä on mieli jo muuttunut.

Sitten olen muuttanut nyt kahdessa huoneessa järjestystä (yksinäni), oman makuuhuoneeni ja lastenhuoneen. Vielä pitäisi keittiö siivota ja olohuoneen hyllyjä. Kaipa tämäkin on joku eroprosessin vaihe..

mapsu 30+6
 
Kävin tänään sokerirasituskokeessa, huomenna soitettava neuvolaan ja kysyttävä tulokset. Pelottaa... kummiskin ne on koholla. Jännä etteivät aiemmin jo passittaneet mua testeihin koska vaavi on kasvanut koko ajan yläkäyrillä...

Mairo rv 31+4
 
Moikka
Ihan ok kuulumiset eilisestä neuvolasta, bh pysyny tiukasti 115 et rauta kuuri jatkuu, en tiiä pitääkö sitä sit käydä ostaa nestemmäistä rautaa et sais tuon hempan vähä nousemaan, nyt syön obsidanttia.
Paino pysyny samana, edellis kerrasta, et kahteen viikkoon ei oo tullu kiloja lisää.
Sf mitta 27.0 cm
Vauva raivo tarjonnassa, olli jo ainaki viikolta 26 asti, et saa nähdä toivotaan ettei enää ainakaan käänny toisin päin.
Sykkeet 130
sekä paineet 117/66

Vähä alkanu jo supisteleen, nyt ainaki osalta selittyy silläki et tämän viikon ommellu sekä tänää sit siivosin. Inhottavasti juilii alamahassa. Vauva kuitenki potkii hyvin.

Synnytyksessä jännittää itellä se et repeän taas kunnolla, mut muuten en osaa sit etu käteen kovinkaa pelätä mitään. Mies tulossa synnytykseen mukaan niin kuin esikoisellekkin.
Äitiys ei enää niin jännitä, vaikka uus jäsen tulossa perheeseen tuo se omat haasteet mukanaan ja pitäähän siihen uuteen ensin tutustua.
Maito alkanu ärsyttävästi valumaan tisseistä, esikoisesta alko vielä aikasemmassa vaiheessa, et tiesi odottaa etu käteen.
Pieniä vaatteita pitää vielä jonku verran vauvalle hankkia, kun osa esikoisen jäljiltä on nii venyneitä kun sillä oli syntyissään lonkka luksaatio, ja se lasta jäi sinne vaatteitten alle.
Muuten kaikki on jo valmiin odottamassa vauvaa, pitäis vain pestä noi kaikki pienet vaatteet ja tyhjentää tuo lipasto mihin ne laitan.
Et tämmöisiä hajanaisia ajatuksia B)
enmppu ja kaveri 31+4 :heart:
 
Hengissä ollaan mutta ihmeen väsyksissä. En ole jaksanut kirjotella mitään, muutto on siis ohi ja kotiuduttu aivan täysin. Kaikki on täällä asunnossa paremmin, johtuu kai siitä että nyt on tilaa hengittää kunnolla, kirjaimellisesti, täällä ilmastointi TOIMII.
Sokerit siis aivan sekaisin ja niitten kanssa yrittänyt sompailla mutta tänään nyt sitten meno keskussairaalaan kun ei ruokavalio vaikuta mitään, en tiedä mitä ne sitten meinaa, lääkitystä kai.
Tosiaan olen uskomattoman väsynyt mutta uni ei maistu, tänäänkin nousin neljältä jo laittamaan ruokaa ja siivoilemaan.
Miesrintamalla ei mitään uutta, yksin elelen ja toivon parempaa.
PS. voi kun ne ultrais tänään...
 
Huomenia mammat!
Triinu Mulla tulee kanssa kirkasta nestettä välillä. Muistelen lukeneeni että on ihan normaalia, ja neuvolassakin sanoin siitä. Sano että ei saa puristella, en tiedä miksei.

Käytiin eilen katsomassa kaverin pientä poikaa. Voi että kun se oli sulonen :heart: Miten ihmeessä nyt jaksan enää odottaa sinne elokuuhun?! Mies totesi kun lähdettiin sairaalasta että: "mäkin haluan vauvan" :LOL: vastasin vaan että maltahan vielä pari kuukautta :D

Nyt aamupalan laittoon!
-Heitsu&papu-
 
Neuvolaan pääsin vihdoin. Edellisestä kerrasta olikin yli kaksi kuukautta. Painonnousu vain kiihtyy. Nyt painoa on tullut kilo/viikko. Hui! Täytyy alkaa tarkkailemaan syömistä vielä enemmän, vaikka muutenkin sitä jo tarkkailen. En syö herkkuja päivittäin, syön kuituleipää, kasviksia, hedelmiä jne. Mutta aina sitä parannettavaakin on. Minusta on tulossa sellainen mammutti, että pakko on jotain asialle tehdä. Nyt ei ole kyse enää suuren suuresta masustakaan, koska sf-mitta oli 26, eli käyrällä tipahdin keskikäyrän yläpuolelta alapuolelle. Turvotusta mulla on kyllä vähän, vaikka täti oli merkannut viivan neuvolakorttiin. Sormuksia en ole voinut käyttää enää kuukauteen, koska ne menee vain puoliväliin sormea, ja suurimpaa osaa mun vanhoista kengistä en myöskään pysty tunkemaan jalkaan.

Vauva oli raivotarjonnassa ja syke oli noin 130. Keskustelin vielä neuvolatädin kanssa vauvan vähäisistä liikkeistä, mutta hän oli edelleen sitä mieltä, että jos aina on liikkunut vähän, niin ei huolestuta, mutta minun pitää seurailla, että kuitenkin liikkuu edes vähän.

Neuvolatäti kielsi selällään makaamisen, koska se voi heikentää verenkiertoa istukkaan. Minä olen kyllä esim katsellut tv:tä selällään maaten, joten pitää ilmeisesti vaihtaa kylkiasentoon.

Mun verenpaine oli muuten laskenut. Alapaine on yleensä noin 70, nyt se oli 60. Yläpaine oli pysynyt samoissa lukemissa.

Nyt pääsen kuitenkin seuraavan kerran neuvolaan jo kahden viikon kuluttua. Kivaa, kun näitä kysymyksiä alkaa kertyä. Samalla varattiinkin neljä seuraavaa kertaa, joista yksi on lääkäri.

Paljon tsemppiä yksinodottaville!

Marikki ja pikkuinen 30+2
 
heips!
pitäis alkaa moppaamaan lattioita.. mies keksi aamusella ennen kouluun lähtöä että tänään siivotaan, ja kantoi matot pihalle ja imuroi ja tiskasi..:) Itellä vaan syke kohoilee jos vähänkää mitään teen, aamusella vein varastoon jotain pikkutavaraa ja jotai muuta niin piti sit käydä vaan istumaan ja vettä juomaan ku sydän jyskytti nii kovaa.. johtuu ehk vaan siitä kun melkee heti heräämisen jälkeen alkoi jotai tekee..

ens viikon torstaina ajateltiin ajella Ouluun ja käydä tutustumassa oyssiin.=) Samalla käydään shoppailemassa, aattelin Taikapilvestä käydä katsoo (ehkä myös ostan ku oon niitä katellu nyt muutenki, koko vaan arveluttaa) Carriwellin imetysliivejä ja samalla ostaa lanoliinia ja sappisaippuaa vaippojen hoitoon..

Eilen oli se kaksvuotias siskontyttö hoidossa pari tuntia, käytiin ratasajelulla nii alkoi käymään masuun nii piti vaan pikku lenkki tehä ja tulla sisälle takas.. Lapsirukka ei oo ennen nähny kestovaippoja niin hän luulee niitä hatuiksi ja veti niitä päähänsä ja leikki niillä ihan innoissaan.:D Villapöksytkin halusi jalkaansa kun sanoin niitä shortseiksi.;)

Mulla ei tuu viel tisseistä mitään, tosin kyllä näkyy valkoiset täplät nänneissä kokoajan...

Voimahalit niitä tarvitseville!! :hug:

Upp3 ja Mötky-kulta 31+2
 
triinu, mulla on valunu aina satunnaisesti kirkasta nestettä jonka oletin olevan jotain esimaitoa tai mitälie ja neuvolassa sanoin siitä niin maitoa se kuulemma on ja mulle kans sanoi täti että ei sais tehdä mitään mikä stimuloisi, kuulemma ei sais edes koskea nänneihin. miekään en saanu syytä siihen että miksi, kai varmaan että ei rupea aivan tolkuttomasti tulemaan... miehellä tekee tiukkaa ku se olis koko ajan hiplaamassa noita hinkkejä:D toissayönä vaan heräsin siihen et oli koko yöpaidan rintamus läpimärkä, vissiin oli jotenki puristuksissa toinen tissi kun nukuin ja truuttasi ulos oikeen aimoannoksen. kylläpä sitä näkyy nyt tulevan ainakin vähän päivittäin, stimuloi tai ei. pitää ensviikolla kysyä neuvolassa et miksi se on niin ehdotonta että ei saa koskea.

jaha jos sitä menis tekemään jotaki järkevää:)

mukavaa päivää mammoille ja masuille!

salamanteri&steve 31+6 :heart:
 
Tosta selälleen makaamisesta; näillä viikoilla ei enää suositella selälleen makaamista varsinkaan pitkiä aikoja, koska kohtu painaa vauvoineen jo niin paljon, että se painaa kohdun takana olevia isoja verisuonia lyttyyn. Ja näin vauvan hapen saanti heikkenee.
Muistan esikkoa synnyttyäessä, että kun olin ollu jo aika pitkän aikaa selälleen, niin vauvan sydänäänet heikkeni nopeesti ja kätilö laukkas hirveetä kyytiä huoneeseen ja pyys kääntymään välittömästi kyljelleen.
Mä huomaan monena yönä, että oon kääntyny kylkiasennosta selälleen ja heti meinaa iskee paniikki, että toivottavasti en siinä kauaa kerennyt niin makaamaan. :eek:

mapsulle: Hyvä, jos nyt jo siltä tuntuu, että on parempi olla yksinään. Toivottavasti kuitenkin ootte exän kanssa väleissä niin, että haluaa nähdä lasta tulevaisuudessa ja saat näin itsekkin hengähdettyä välillä. Tulee olemaan rankkaa yksin vauva-arki. Jaksuja paaaljon! :hug:

Ei muuta kait tällä erää. Torstain jatkoa! :wave:


 
Hei vaan kaikille!

Neuvolassa käyty ja kaikki ok. Vauva edelleen perätilassa, millä on sekä hyvät että huonot puolensa. Hyvät on siinä, että ei tarvitse vessassa ravata, pystyn nukkumaan koko yön heräämättä. Huono juttu on se, että mitä tapahtuu sovitulle synnytyksen käynnistämiselle. Ensi viikolla jälleen kontrolli Naistenklinikalla, joten silloin saanee selvennystä asiaan.

Nänninen puristelukielto johtunee siitä, että se aiheuttaa supistuksia. Näillä viikoilla ei ole toivottavaa, että niitä tulee liikaa. Parhaiten sen huomaa sitten synnytyksen jälkeen, kun vauva on rinnalla. Imeminen saa aikaa yleensä aika voimakkaita jälkisupistuksia, ja niillä tuntuu olevan tapana voimistua joka synnytyksen jälkeen.

Synnytystä odotan innolla, ilman minkäänlaista pelkoa. Tai no, ainoastaan pelko siitä, että edellisen raskauden tapahtumat toistuvat. Synnytykset ovat olleet nopeita, ensimmäinen 16h, mutta siitä sitten jokainen synnytys on nopeutunut. Lyhin synnytykseni on 1h 22min. Minkäänlaisia ongelmia ei ole ollut, siis pahoja repeämiä tai vast. Lapset ovat olleet kooltaan 3300g-4300g, edes tuo kilon ero isoimman ja pienimmän välillä ei ole mitenkään näkynyt synnytyksessä.

Yhden lapsista olen synnyttänyt ilman miestä. Ei saatu lapsille hoitajaa, joten hoidin homman sitten yksin. Tai oli mulla kätilöopiskelija kaverina, kun mun papereissa lukee, että synnyttäjää ei saa jättää hetkeksikään yksin: syöksysynnyttäjä. Neljäs lapsi syntyi miehen käsille, sillä aikaa kun kätilö lähti toisen synnyttäjän luokse. Ei uskonut, kun tunnin kuluttua synnytyssaliin saapumisesta sanoin, että nyt se tulee.

Hyvää viileää kesäpäivää kaikille!

Scala rv 32+6
 
Hellurei!!

Nyt mein netti taas toimii, saa nähä kui kaua.. ärsyttää tollanen on/off liittymä :kieh:

Neuvolassa siis kävin tiistaina:
rv 32
paino 758g /vk yht. 15.2kg :D
RR 121/77
pissa ok
hb 114, mut ei tarvi syyä rautaa ku kuitenki yli 100..??
sf 33 :whistle:
Vaavi RT ja syke kohos jumppatuokion ansiosta 180:een ja laski sitte 160:een

Paljon keskustelua tuli isokokosesta vauvasta, ja totesi terkkakin että loppusuoralla pääsisin varmaan koko ultraan sairaalaan, ihan vaan varmistaakseen et mahtuu sit tulee ulos jos on/vaikuttaa isommalta ku esikko (4060g)

No illalla sillon sitten aloin miettimään tota isoa vauvaa ja miule iski oikeesti pakokauhu, et jos se ei mahukaan tulemaan, ja pitääx miun nyt alkaa syyä vaan tomaattia, et jos ite tahallaan kasvatan vauvasta jotain sokeri monsteria.. soitin sitte kaverille, ja hän rohkasi miuta, että et oo mikään ensisynnyttäjä ja mahtu se ekakin iso vaavi hyvin tulemaan.. noihin sitte rauhotuin, mut silti kummittelee mielessä..

Vauvan vaatteista puhetta ollu.. Mie oon nyt vihdoin saanu nuo vaatteet toho olohuoneen lattialle, ja pitäs alkaa pesemään.. kyllä ne on pieniä :heart: ja ihania.. ja samalla muistuu esikoisen vauva aika mieleen :heart:

joku kysy paljonki tarvii vaatetta.. miulla on tossa noita 50-60cm 13 bodya, 10 paitaa,
6 puolipotkarit, 7 potkupukua, 6 oloasuhousut , 2 kokoyökkäriä ja muutamia farkkuhaalareita ym. kylävaatteita..sit on sukkia, hanskoja, myssyjä ja tollasta pientä.. Mut miusta näyttää et noita vaatteita on hurjan vähän.. et ehkä sille vauvalle tulee ostettua paljon uuttakin, sit ku näkee kumpi hän on!!

Miulla ei tainnu nyt tähän hätään olla muuta, mutta palaan varmasti päivän mittaan, monen päivän netti kiintiö otettava kiinni :D

Äiti lpr 32+2
 
äiti lpr: Mulla oli jossain välissä (viikkoja sitten) hemoglobiini tippunu 116 asti, joten sain neuvolalääkäriltä käskyn aloittaa raudan syönti heti. Ihmettelen jos sun ei ole käsketty vielä hakea rautaa.... Kai se on paikkakuntakohtaista, tämäkin!

Jipii, tänään on mun autoon viimein laitettu ilmastointiin nesteet! Auto ollu mulla jo yli vuoden ja ostettaessa säiliö oli tyhjä. Nyt vasta oli varaa se täyttää ja saa kesäkuumilla lasten kanssa nauttia autolla ajosta :D Kun muistaa ettei liian kylmällä ilmastointia taas pidä.

Soittelin muuten eilen paikkakuntani kotipalvelutoimistoon (lääkärin kehotuksesta). Mulla kun on ruvennut jo pikkasen tulemaan kipeitä supistuksia, kun tekee jotain raskaampaa kotona. Pelkkään siivoukseen sieltä ei enää anneta apua, vaan pitää tehdä muutakin. Sanoin sitten, että onhan täälä tiskit, pyykit, lasten hoitoa/niiden kanssa pihalle yms. Nyt tuolta tullaan meille ekan kerran 17.6. ja jatkossa käydään kerran viikossa (mun halutessa niin) siihen asti, kun miehellä alkaa kesäloma, eli heinäkuun viimeiselle viikolle asti. Sen jälkeen on jo mies apuna. Että apua saa, kun sitä vain ymmärtää ja viitsii hakea ja pyytää!!!!

Aamulla vaihdoin meidän sänkyyn ja kolmeen lasten sänkyyn petivaatteet. Tuli taas pari supistusta, mutta onneksi meni äkkiä ohitse. Pakko on jotakin ittekin yrittää tehdä, ei muuten mistään tuu mitään. Muuten sitten otankin loppupäivän rauhallisesti. Ja vauvakin liikkuu ihan kiitettävästi.

Yksin odottajille oikein paljon voimia ja :hug: sekä iso :hug: muille sitä tarvitseville!!!

Tatjana80 ja tyttö 31+6
 
Terve!

Mä en kestä tota rautakuuria! Aloitin sen keskiviikkona ja nyt jo maha löysällä. Mietin, että jättäiskö sen tauolle nyt hetkeks, kun viikonloppuna on muuttokin ja automatka 260km. Kivaa, jos alkaa mahas kiertää. Hb oli siis 114 ja luin tossa äiti lpr, et jos ei tarviskaan syödä rautaa, kun Hb kuitenkin yli 100. Olen kokeillut siis Retaferia ja nyt olen syönyt Obsidania. Kumpikaan ei sovi ja ei näitä rautalääkkeitä varmaan kauheen montaa merkkiä ole :attn: Kyllä on vaikeeta :ashamed:

Bella-Lumia tasan 31
 
Bella-Lumia, minullekaan ei Retafer ole sopinut, mutta nyt tässä raskaudessa olen syönyt Maltoferia tippoina. Eikä minun kohdallani ole vaikuttanut vatsan toimintaan mitenkään. Siinä ehkä yksi mitä kannattaa vielä kokeilla.

Minullekin vasta suositeltiin raudan aloittamista, kun hb oli 105. Niin kauan kuin pysyi yli 110 ei neuvola siihen pahemmin puuttunut.

Vau, katsoin juuri kalenterista - nyt minäkin saan kirjata jo kolmosella alkavat viikot B)

Säihke + pikkupossu 30+1
 
Äiti lpr Mulle ainaskin neuvolasta sanottiin että 120 on hempan raja ja vaikka mulla oli 127 niin sain ohjeeks syödä sillon tällön rautaa..? Ihme juttu et eri neuvoja tulee :headwall: Mapsulle voimia yksin odottamiseen.
Itelläni seuraavan kerran neuvola ens tiistaina. Käytiin kattomassa äskön seisomalautaa vaunuihin. Oli pojalla aika jännittynyt ilme kun siinä seisoa törötti :) Sais nää sateet nyt taas vähän tauota, niin pääsis ulkoilemaan. Tulee pojan kanssa aika pitkäks kun ei pääse ulos juurikaan :| Mun pesänrakennus vietti on kyllä hiipunut, tai oikeastaan sammunut kokonaan..Mulla on edelleen ompepematta ne kestot joihin sillon buumin aikaan ostin kankaat :whistle: Noh, ehkä sitten kun äippäri alkaa.. :D Huomenna on palkkapäivä ja innolla odottelen että ne sais toimitettua töistä sen todistuksen kelaan mun lomarahoista, niin saisin joskus tietää mun äitiyspvärahan suuruuden. Alkaa jo ärsyttään tää epätietosuus :/ Vointi on ollut muuten hyvä mutta tää pirullinen flunssa ei hellitä millään |O Ja iltaisin joutuu oikein painaan pampulaa vastaan kun yrittää tulla nahasta läpi. Tyttelillä on aikas terävät kantapäät :LOL: Tuosta selällään nukkumisesta: itekin aina unissani käännyn selälleni, mutta sitten herään ja huomaan että alkaa pohkeet puutumaan..Vois ehkä olla yhteyksissä..
Oonkohan jo läpissyt joutavia tarpeeksi :D
fosfori ja pampula 32+4
 
Moiks!

Mansikka85 Täälläkin oli viime neuvolassa sykkeet tippunu n. 150-160:stä 135-145:een. Lekurilta kysyin kun kans siinä tutkimuspöydällä huolestuin. Sanoi että on ihan täysin normaalia että kun vauva kasvaa niin sykkeet hidastuu hiukan. Mulla tais ekassa ultrassa olla jopa 170...

Vähän aikaa sitten tultiin neuvolasta taas...

rv 31+3
paino 59,4kg (1,2 kg vähemmän kuin 2 viikkoa sitten :/ )
verenpaineet 114/60
sf 27 (viimekerralla eri mittaaja, oli silloin muka 29cm!)
syke + (poju 5,5v. oli myös kuuntelemassa :heart: )
pissa ok.
ja nyt ekan kerran oikein korttiin merkittiin että tarjonta on rt, itse sen kyllä tiesinkin :)

Synnytyksestä... Mulla synty poika ihan perus kaavan mukaan, semmoinen ns. tylsä synnytys kuin jostain oppikirjoista jossa ei mitään erikoista... Sairaalaan lähdin kun ilm. limatulppa irtosi klönttinä ja alkoi hiukan supistella rv40+4. Kello oli 6:48 aamulla. 8 olin sairaalassa ja 3cm auki, vielä silloin ei edes mielestäni kunnolla supistellut mutta hoitaja sanoi että kotiin en lähde ilman vauvaa kun synnytys on käynnistynyt :) . Siinä sitten supistelut pikkuhiljaa voimistui ja säännöllistyi. N. klo 14 pyysin epiduraalin kun sietokyky loppui. Olin silloin jo 7cm auki mutta silti se annettiin. Kätilöt olivat ihmeissään kun olin niinkin kauan kestänyt (ensisynnyttäjä, juuri täyttänyt 19-vuotta...) Siinä sitten n. tunnin nautin ihanasta kivuttomuudesta kunnes vedet lorahti pöydälle/sängylle ja alkoi mahdottomasti ponnistuttaa. 15 min punnertelun jälkeen klo 15:27 syntyi poikavauva. Välilihaa ei leikattu eikä mitään apuvälineitä tarvittu. Poika söi jo synnytyssalissa tissiä ja sai ysejä pisteiksi.

Ei siis mitään ihmeellistä... Näin ollen en osaa oikein tätäkään synnytystä pelätä, ehkä hyvä niin. Mutta voihan se olla että tällä kertaa ei menekkään niin hyvin, sitähän ei voi tietää. Yhden asian voin kuitenkin sanoa teille ensikertalaisille: älkää suunnitelko liikaa! Itselläni ainoa "suunnitelma" oli ja on tälläkin kertaa että pyydän epiduraalin jossen kestä supparikipuja. Silloin ei tule pettymyksiä synnytyksen suhteen :)

Eipä tässä tällä kertaa muuta, jaksamisia kaikille niiden mahojen kanssa. Kyllä se meidän kuukausi sieltä tulee, hitaasti mutta varmasti :D

terv. Jennika1983


 
Täällä ollu puhetta tosta maidon tulosta ja nännien puristelusta Mulla tullut kirkasta nestettä ja valkosta "töhnää" rv 8 asti, ja sitä tulee silleen että sottaan lakanat ja rintaliivit, yms.. Mulle sano kanssa lääkäri tosta rintojen puristelusta ylipäätänsäkin että aktivoi supistuksia.

Raudasta tuo on kyllä aika jännä miten vaihtelee, vau kirjan mukaan raja on 120, ja neuvolassa mulle ei sanottu aikasemmin mitään, paitsi nyt kun vaihtu "täti" siellä niin että ois pitäny jo alottaa..

ja sit mulla tekee retafer mahan ihan kivikovaks ja toi obsidan ihan jumalattoman närästyksen, pitäis kai sitä rautaa syödä kumminkin hb oli 111 viimeks kun mitattiin, hermo vaan menee niitten kans!

Mua kanssa jännittää ja mietityttää synnyttäminen, ja varsinkin että kaikki menis hyvin.
Sit vaivaa ihan sikana toi paino, vaikken mä ollutkaan ylipainoinen ennen raskautta, mut sekin rupee olemaan jo jonkinsortin ongelmana, mitä se on ollut kyllä aina, hirveitä omantunnon tuskia jos jotain hyvää syö tai enemmälti.. :ashamed:

Voimia täältäkin yksinodottaville! :hug:

Mua ärsyttää ja masentaa toi miehen helskutin pitkät työpäivät, ja työtahti.. Nyt kesän ajan siis tekee peltohommia yms niin 6-7 pvää viikosta aamusta iltaan, ei juuri kerkiä nähdä, eikä olla yhdessä, saatikka että olisi mukana neuvolassa tai lääkäreissä yms.. vauvan tuloon asti varmaan tämmöstä, v*tuttaa suoraan sanottuna..

Muuten tänne suuntaan ihan jees, menkkamaista jomotusta varsinkin sillo kun suppailee, vauva liikku paljon, (nyt taitaa olla hikka.. :heart: ) ..

ai niin, noista vaatteista ollut puhetta.. Mulla on ihan sikana niitä, jonkin verran ihan niitä pieniä, sit on vähän isompia niitä about 74cm, ja kattelin että 1,5 vuoteen asti on vaatteita yllin kyllin, ja pukuja, kenkiä, hattuja ja ihan kaikkee.. sain kaiken ilmasiks isosiskoltani, kuten myös pinnasängyn, hoitopöydän, rattaat,syöttötuolin, rintapumpun, imetystyynyt ja kaikki mahdolliset, tosin en kylläkään kaikkea ole tosiaankaan roudannu vielä kotiin asti.. =)

Mutta jaksamisia kaikille..

t. Hosso ja Iida 32+2 :heart:
 
Täälläkin oli tänään neuvola päivä. Melko pikainen käynti ,kun ramppaan siellä niin usein. Ei edes ultrattu :/ . Jo kahden viikkon raudan syönti oli tuottanut tulosta , nyt hb 130 ,kun viimeksi 114. Painoakann ei ollut tullut nyt kuin 250g/vk. Yhteensä painoa on kuitenkin kertynyt jo reilu 12 g. Vauvan sykkeet 140-150 ja samassa asennossa hän oli kuin ennenkin eli rt:ssa. Kahden viikon päästä onkin taas lääkärinneuvola , jossa katsotaan kohdunsuun tilanne.

Nyt tälläinen omanapainen juttu ,mutta pitää mennä hetkeksi maate. Niin makaamisesta..mä en ole enää pitkää aikaan voinnut maata selällä ,kun tulee ikävä olo ja selkä kipeäksi. Eikä se tosiaan noiden verisuonten takia hyväksi olekaan.
-Poni ja Manteli 30+1
 
neitiperho
Heissan taas

Täällä tää mamma se vaan jaksaa taas puuskuttaa jatkuvasti. Mulla ei oikein suju muutenkaan enää toi selällään makaaminen. Alkaa hetken päästä ahdistamaan. Tuntuu ettei oikein henkeä saa enää siinä asennossa. Totta tosiaan on, että verenkierto voi huonontua sikiöllä selällään ollessa, mutta sitäkään niin hirveen kirjaimellisesti tarvi ottaa. Oikea asento nimittäin tällaisessa tilanteessa on tuolloin ainoastaan vasemmalla kyljellä olo. Laskimo vapautuu siis VAIN vasemmalla kyljellään ollessa. Siksi ambulanssissakin aina odottava äiti kuljetetaan sillä kyljellä.

Aamut edelleen menee mukavasti pyörryksissä. Tänään sitten meinasin pyötyä naapuriin. Ei passaa tän mamman enää hirveesti aamupäivisin lähteä mihinkään vaan jättää kaikki hommat suosiolla iltapäivään.

Meillä mies on kuulemma tulossa ehdottomasti synnytykseen mukaan. Tosin alusta lähtien sen olen tiennytkin, mutta tokaisi vielä eilen, että hän ei edes asiasta multa kysy. On sitä mieltä, että tämä kuitenkin yhdessä tehty niin yhdessä se myös maailmaan saatetaan. Ihanasti ajateltu kyllä. Ja toki kuitenkin ensimmäinen lapsi kyseessä(siis mulla), niin tottakai haluan että tärkein ihminen elämässäni olisi myös mukana auttamassa ja tukemassa.

Noista hempoista....minäkin aloin rautaa syömään vasta kun hemoglobiini laski sinne lähemmäksi sataa. Siihen asti kätilö aina sanonut, ettei mitään hätää. Ja muuten te joilla hemppa ei meinaa oikein nousta, oletteko kokeilleet nestemäistä rautaa. En nyt muista sitä nimeä...joku Kräuterbluesaft...tai sellanen. Kuulemma tehokas nostamaan hemppaa ja sisältää vitamiinejä myös. Myös monien vatsat sietää sitä tehokkaasti. Itsekin meinaan seuraavaksi sitä testata.

Jaahas..pitäisköhän mennä tyttöjä patistamaan huoneiden siivoukseen. Ollaan tosiaan miehen tyttöjen kanssa keskenään tässä päivää vietetty. Saanpahan ne hieman helpommin tekemään hommia kun mies ei ole antamassa aina kaikkea niille periksi, mikä ärsyttää mua ihan mielettömästi. Ilkeä äitipuoli kun ole :kieh: No ei vaan.
Mutta palataan taas :wave: :heart:


Kyllä ne viikot näköään kuluu vaikka ihan hirrrrrrrrrrrrrrrrveeeeen hitaasti....
 
:wave: kaikille!

Tämän päivän nlakuulumisia täältäkin:
rv 31+2
paino 500g /vk (kaksi vkoa väliä)
RR 122/70
pissa ok
hb ei mitattu, pari viikkoa sitten oli 125
sf 30,5
Vaavi RT ja syke 141-145 välillä, joskaan ei alkuun meinattu löytää millään :/ (en kuitenka huolestunut kun liikkeet tuntui hyvin)

eli kaikki hyvin :)

Kiva kun olette antaneet infoa noista vauvan vaatemääristä. Näin ekakertalaisena on tosiaan miettimistä minkä verran pitäisi mitäkin olla... Käytännön kokemus on kuitenkin aina vielä parempi kuin nuo nettilinkit... Laitan kuitenkin tuollaisen löytämäni linkin aiheeseen liittyen: http://www.yhteishyva.fi/yhteishyva/perhe_koti/lapset_kasvatus/vauvan_tavarat/fi_FI/vaatteiden_hankinta_ja_huolto/

Peloista olette jutelleet myös. No mullahan oli etenkin aiemman päänsärkyni kanssa kamala pelko, että mulla on vähintään aneurysma päässä ja se puhkee sitte viimeistään synnytyksen yhteydessä (päänsärky johtui siis jumissa olevista hartioista). Toi taitaa tulla aika lailla siitä kun olen lukenut romaanin, jossa synnyttäjälle on käynyt noin - älkäämme ottako kaikkea fiktiivistä siis tosissamme :whistle:
Konkreettisempia pelkoja mulla on kans miten voimat riittää jos on pitkä synnytys ja mulla kun ei ole lihasvoima mitenkään hyvässä kunnossa. Tietty kipu ja repeämätkin mietityttävät, muttei niin paljoa kuin tuo voimien riittävyys. Ja tietty mietityttää miten arki lähtee Vaavin kanssa rullaamaan, mitä jos olenkin niin väsynyt että hermostun kaikesta yms... Mies meillä kuitenkin hermoilee enemmän miten pärjää Vaavin kanssa ja olen häntä tsempannut, että kyllä "luonto ajaa tikanpojan puuhun". Se rauhoittaa sitten itseäkin. Ja se, että saa täällä ja kavereitten kanssa jakaa ajatuksia auttaa myös hurjasti :)

Kommentoin muita juttuja myöhemmin, nyt ruoan laittoon. Heipat!

Soma & Vaavi 31+2
 
Meidän kunnassa ultrataan vielä tällä erää vain ja ainoastaan kerran, viikoilla 11-13. Nyt luin paikallisesta lehdestä, että toinenkin ultra ollaan lisäämässä neuvolaohjelmaan ja se tulee olemaan rakenneultra.
 
tervehdys!!
kamala närästys koko ajan päällä :(
tänään olin sokerirasituksessa, tuon vauvan koon takia ja ensi tiistaina saan sitten neuvolassa kuulla tulokset. sokeriarvo sinne mentäessä sormenpäästä otettuna oli 3.7,eli käsittääkseni aivan normaali.
neuvolassa kun on mahan kasvua seurailtu on vekara mennyt koko ajan tasaisesti käyrien yläpuolella, viikolla 29+jotain oli sf jo 32cm..
mitäköhän se on enskerralla.. :D
vointeja masuille ja tsemppiä yksinodottaville!! :)
 
Meillä on ultrattu neuvolassa yksi kerta rv:lla 10. Kaupunki tarjosi rakenteen ja niska-poimussa käytiin yksityisellä. Neuvolalääkärillä on enää yksi käynti jäljellä tuossa kolmen viikon kuluttua enkä usko että ultraa - ei ultrannut viimekskään, koitti vaan kohdunsuun tilanteen ja kuunneltiin sydänäänet.

Kiitti soma hyvästä linkistä. Sain taas selville monta asiaa, mitä oon matkan varrella mietiskellyt =)

Luulin, että kun hb nousee tarpeeks korkeelle, niin rautakuurin voi lopettaa. Mua kuitenkin kehotettiin jatkamaan Obsidanit loppuun, kun viimeksi oli arvo 132.

Tänään saatiin sitten ne matkarattaat ostettua. Kävi hyvä tuuri, kun tutuilla oli säilössä vielä Gracon harmaa-punaiset rattaat, jotka on vielä aivan älyttömän hyväkuntoiset ja ihan uuden veroiset. Ei tarvi niitäkään enää pähkäillä...

Tyhmä kysymys, mutta kuinka käytössä sitterit yleensä on? Monella mun tutulla ei edes oo sittereitä, kun vauvat on hereillä ollessaan joko sylissä tai sohvalla / leikkimatolla makailemassa. Oon mietiskellyt kannattaako sellaista edes alkuun hankkia?

kaneliomena ja Elmeri 32+2
 

Yhteistyössä